TEST Facelift Mercedesu třídy C: Hloubkovou operaci navenek nepoznáte!
Z faceliftu nedělal Mercedes nikdy velkou vědu. Některé z úprav pozná jen znalec. Z tradice nevybočuje ani současné céčko. Kromě optiky nových diodových světlometů ho zvenku prozradí jen nepatrné obměny plastových dílů. Vše je o to složitější, že čelní maska se liší podle výbavy, což platí po modernizaci stejně jako před ní.
Dejte sbohem klasice
Při prvním seznámení, které se konalo v okolí Lucemburku, jsme si nejdříve všimli změn v interiéru. Klasické přístroje u vyšších výbav nahrazuje displej s několika možnostmi zobrazení. Tlačítka na volantu ustoupila dotykovým ploškám, navíc se sem přestěhoval tempomat.
Konzervativního zákazníka tyto změny potěší jen málo, vždyť třeba tempomat měl v mercedesech samostatnou páčku po celá desetiletí. Ani displej nahrazující hlavní přístroje nevypadá právě ušlechtile. Moderní trendy stavějící na odiv možnosti elektroniky ale nezastavíme a ignorovat je může jen Rolls-Royce.
Skoro všechno jinak
Větší roli při letošní modernizaci hrají emise a efektivita. Benzinové motory dostaly filtry pevných částic, dobíhající základní pohon 1,6 l doplnila nová patnáctistovka, které při rozjezdu pomáhá 10kW elektromotor. Diesely přecházejí na novou řadu OM 654, což se týká nejen dvoulitru (220d a 300d), ale i šestnáctistovky (180d a 200d), která nahrazuje stejně objemný motor od Renaultu.
Po několika stovkách kilometrů ujetých po členitých silnicích mezi vinicemi podél řeky Moselu můžeme s potěšením potvrdit, že změny buď přinášejí citelné zlepšení, nebo nejsou poznat. Dvoulitrový diesel je rozhodně tišší než dosavadní hrubozrnný 2,15 l, i když odhlučnění nedosahuje stejných kvalit jako ve větší třídě E. Benzinové motory působí na svůj objem a výkon spíš umírněně, což platí jak o dvoulitru C 300, tak o šestiválcích C 400 a C 43 AMG. Jejich silnou stránkou je kultivovanost, pro pořádný zátah ale musíme do vyšších otáček. Osmiválcový vrchol C 63 AMG dorazí později.
Milým překvapením je základní verze C 200. Kdyby nám na prezentaci neřekli, že jde o mild-hybrid, kde elektromotor při přidání plynu pomáhá vykrýt zpoždění velkého turba, ani bychom to nepoznali. Drobnou pihou je jen méně plynulá reakce brzdového pedálu, který musí kromě hydrauliky regulovat i elektrickou rekuperaci.
Začínáme za dva týdny
Říci, že jde o céčko, tak jak jsme ho znali, je pro Mercedes asi nejlepší vysvědčení. Zůstává pohodlný a skvěle zpracovaný interiér, obratný podvozek
s kultivovaným odpružením (zejména s pneumatickým systémem Airmatic) a nevtíravě suverénní design. Novou verzi lze již objednávat, první vozy dorazí během dvou týdnů. Většina specifikací už má české ceny, další provedení přibudou během podzimu.
Motory pro třídu C | Benzin | Diesel | |||||||
Model | C 160 | C 200* | C 300 | C 400 4Matic | C 43 AMG 4Matic | C 180 d | C 200 d | C 220 d* | C 300 d 4Matic |
Typ | R4 1.6 turbo | R4 1.5 turbo | R4 2.0 turbo | V6 3.0 turbo | V6 3.0 turbo | R4 1.6 turbo | R4 1.6 turbo | R4 2.0 turbo | R4 2.0 biturbo |
Výkon (kW/min-1) | 95/5000 | 135/5800 | 190/5800 | 245/5200 | 287/6100 | 90/3200 | 118/3800 | 143/3800 | 180/4200 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 210/1200 | 280/3000 | 370/1800 | 480/1600 | 520/2500 | 300/1400 | 360/1600 | 400/1600 | 500/2000 |
Převodovka | 6° man. | 9° aut. | 9° aut. | 9° aut. | 9° aut. | 9° aut. | 6° man. | 9° aut. | 9° aut. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 | 239 | 250 | 250 | 250 | 207 | 226 | 240 | ještě nestanoveno |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 | 7,7 | 5,9 | 4,9 | 4,7 | 9,4 | 8,5 | 6,9 | |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,6 | 6,3 | 6,9 | 8,2 | 9,3 | 4,6 | 4,5 | 4,8 | |
Základní cena v ČR | 851 840 Kč | 997 040 Kč | 1 105 940 Kč | 1 347 940 Kč | 1 552 430 Kč | 924 440 Kč | 960 740 Kč | 1 073 270 Kč |
Trpaslík s asistencí
Nejmenším benzinovým pohonem byla až dosud šestnáctistovka s výkonem 95, nebo 115 kW. Modernizace přinesla motor o deci menší, který
přitom dosahuje 135 kW. Ke všem známým fintám (proměnný zdvih ventilů Camtronic, piezoelektrické vstřikování) přidává velké dvouproudé
turbodmychadlo. To má poněkud delší reakční prodlevu. Proto je motor zapojen do 48V mild-hybridní sestavy s elektromotorem 10 kW/160 Nm, který
při přidání plynu bleskově zasáhne. Kvůli dvouproudému turbu již nelze použít integrované a chlazené výfukové svody. Otázkou tedy je, jak bude maličký motor s nízkými tepelnými ztrátami v zimě topit.
Tady nafta nekončí
Nový vznětový dvoulitr OM 654 se představil předloni ve třídě E pod označením 220d s 143 kW. Teď přichází i do třídy C v doprovodu dvojitě přeplňované verze 300d s výkonem 180 kW. Od dvoulitru nyní Mercedes odvodil šestnáctistovku s výkonem 90 či 118 kW, která nahrazuje jednotku dosud dodávanou Renaultem. Společný všem variantám je hliníkový blok s chemicky nanesenou kluznou vrstvou válců Nanoslide a originální tvar pístu s ostrou hranou spalovacího prostoru. Ten pomáhá udržet soudržnější tvar plamene, omezuje takzvaná studená místa a tím snižuje emise oxidů
dusíku. K motoru je vždy připojen katalyzátor SCR s aditivem AdBlue.
Plusy
- Spojení komfortu a obratnosti
- Úsporné, a přitom živé motory
- Výborná kvalita zpracování
Minusy
- Laciné elektronické prvky v kabině
- Znatelný přenos hluku motoru
