Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Avenger
Jeep Avenger
Jeep Avenger
Jeep Avenger
48 Fotogalerie

Evropským Autem roku 2023 se historicky poprvé stává Jeep!

Šedesátý ročník evropské ankety Auto roku zná svého vítěze. Ze sedmadvaceti nominovaných vozů si titul pro rok 2023 odváží Jeep Avenger.

Výroční šedesátý titul evropského Auta roku 2023 (Car of the Year, COTY) vybojoval Jeep Avenger. Jedná se o první vítězství značky Jeep v této anketě. Model Avenger je zároveň prvním plnohodnotným elektromobilem amerického výrobce, který byl navíc navržen a vyvinut s ohledem na evropský trh.

V přímém přenosu byly výsledky prezentovány po jednotlivých členských zemích. Ze začátku to vypadalo, že bude Avenger svádět těžký souboj s Volkswagenem ID. Buzz a Renaultem Austral, ale postupně začalo být zřejmé, že Jeep má vítězství jasné. A jak vypadal zbytek umístění?

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Právě Volkswagen ID. Buzz si pak s 241 body vybojoval druhou pozici. Pomyslné stupně vítězů uzavírá třetí elektromobil – s 211 body stříbrnou pozici získal Nissan Ariya. Na čtvrtém místě se s rovnými 200 body umístila Kia Niro, která nabízí pohonné soustavy v různých úrovních elektrifikace, od hybridu přes plug-in hybrid až po elektromobil.

Prvním autem, který nenabízí čistě elektrickou verzi, je na pátém místě skončivší Renault Austral, jenž po silném začátku nakonec od poroty nasbíral 163 bodů. Další francouzský vůz, stylový Peugeot 408, s celkovými 149 body obsadil šestou pozici. Na posledním sedmém místě se mezi finalisty evropské ankety COTY ročníku 2023 se 133 body umístila dvojice Subaru Solterra a Toyota bZ4X.

Výsledky ankety Car of the Year 2023
PořadíVůzBody
1.Jeep Avenger328
2.Volkswagen ID. Buzz241
3.Nissan Ariya211
4.Kia Niro200
5.Renault Austral163
6.Peugeot 408149
7.Subaru Solterra/Toyota bZ4X133

O vítězi letošního ročníku evropské ankety COTY, která běží bez přerušení od roku 1963 a letos byla pořádána po šedesáté, rozhodovala porota složená z 59 motoristických novinářů pocházejících z 23 zemí západní a střední Evropy. Česká republika je od roku 1993 zastoupena šéfredaktorem magazínu Automobil, přičemž tím současným je od roku 2016 Jiří Duchoň.

Video placeholder
Jeep Avenger • Jeep

V prvním kole volby COTY 2023, které bylo uzavřeno 22. listopadu loňského roku, 61 porotců anonymně označilo sedm svých favoritů. Volili přitom z dvaceti sedmi novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2023. Navzdory pokračujícímu tlaku na elektrifikaci automobilového světa mezi nimi bylo pouhých deset plnohodnotných elektromobilů. Z nich se do finále dostaly čtyři, zatímco loni jich bylo šest.

Druhé kolo ankety dosud probíhalo koncem února, kdy porotci vozy zkoušeli a porovnávali na okruhu CERAM ve francouzském Mortefontaine. Výsledky pak byly vyhlášeny v rámci ženevského autosalonu. Tomu se však stala osudnou pandemie koronaviru a jeho náhradou se stane katarský autosalon. Slavnostní vyhlášení auta roku bylo přesunuto na lednový autosalon v Bruselu. Porotci proto finalisty ankety testovali dříve, a to na belgické trati Circuit de Mettet. Vyhlášení výsledků proběhlo online před zahájením autosalonu.

Vítězi předchozích ročníků COTY se staly vozy: Kia EV6 (2022), Toyota Yaris (2021), Peugeot 208 (2020), Jaguar I-Pace (2019), Volvo XC40 (2018), Peugeot 3008 (2017), Opel Astra (2016), Volkswagen Passat (2015), Peugeot 308 (2014), Volkswagen Golf (2013), Opel Ampera (2012), Nissan Leaf (2011), Volkswagen Polo (2010), Opel Insignia (2009), Fiat 500 (2008), Ford S-Max (2007), Renault Clio (2006), Toyota Prius (2005), Fiat Panda (2004), Renault Mégane (2003), Peugeot 307 (2002), Alfa Romeo 147 (2001), Toyota Yaris (2000), Ford Focus (1999), Alfa Romeo 156 (1998), Renault Mégane Scénic (1997), Fiat Bravo/Brava (1996), Fiat Punto (1995), Ford Mondeo (1994), Nissan Micra (1993), Volkswagen Golf (1992), Renault Clio (1991), Citroën XM (1990), Fiat Tipo (1989), Peugeot 405 (1988), Opel Omega (1987), Ford Scorpio (1986), Opel Kadett (1985), Fiat Uno (1984), Audi 100 (1983), Renault 9 (1982), Ford Escort (1981), Lancia Delta (1980), Chrysler Simca Horizon (1979), Porsche 928 (1978), Rover 3500 (1977), Simca 1307-1308 (1976), Citroën CX (1975), Mercedes-Benz 450 SE (1974), Audi 80 (1973), Fiat 127 (1972), Citroën GS (1971), Fiat 128 (1970), Peugeot 504 (1969), NSU Ro 80 (1968), Fiat 124 (1967), Renault 16 (1966), Austin 1800 (1965), Rover 2000 (1964).