Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Evropský trh v listopadu 2021
Evropský trh v listopadu 2021
Evropský trh v listopadu 2021
Evropský trh v listopadu 2021
74 Fotogalerie

Evropský trh v listopadu 2021: Octavia prodávanější než Golf

Volkswagen patří mezi nejvíce zasažené automobilky globálním nedostatkem výrobních komponentů. Patrné je to i na výsledcích jeho modelu Golf.

Evropské prodeje nových automobilů zůstávají silně ovlivněny pandemií koronaviru, respektive jeho aktuálním důsledkem, nedostatkem výrobních dílů, hlavně čipů. Znát je to i na pořadí nejprodávanějších aut na trhu, na které má vliv právě to, pro který model jsou zrovna díly. Patrné to bylo i na listopadovém pořadí.

Nejprodávanějším automobilem v Evropě za listopad 2021 byl totiž Renault Clio s 16.353 registrovanými kusy, což bylo o 13 % méně než před rokem. Jenže mezi prvním a čtvrtým modelem byl rozdíl jen zhruba 200 registrovaných aut. O nejvyšší příčku tak bojovala také druhá Dacia Sandero (16.263 registrací), následovaná dvojicí Peugeotů - 208 (16.261 kusů) a 2008 (16.169).

Tento souboj mezi francouzskou skupinou Renault (do níž patří rumunská Dacia) a rovněž francouzskou značkou Peugeot (člen koncernu Stellantis) dokazují statistiky analytické společnosti JATO Dynamic, která počítá prodeje v 25 zemích Evropy.

Letošní listopad byl podle firmy v Evropě z hlediska počtu registrovaných aut nejslabší za poslední tři dekády. Konkrétně oproti listopadu 2019, tedy době těsně před vypuknutím pandemie koronaviru, se registrace propadly o 29 %.

"Ačkoliv se trh ještě zcela nevzpamatoval z pandemie, aktuální problém se netýká nedostatku poptávky, ale nedostatku nabídky," tvrdí globální analytik JATO Dynamic Felipe Munoz.

Naráží tak na nedostatek výrobních komponentů, který zpomaluje výrobu, když znemožňuje některá auta vyrobit. Silně je ovlivněn třeba koncern Volkswagen, konkrétně jeho mateřská značka opět nemá v čele pořadí modelů svého zástupce, který minulá léta býval Golf.

Golf se stejně jako v říjnu opět nevešel ani do nejlepší desítky modelů na trhu. Nebyl tak ani nejžádanějším vozem Volkswagenu, tím byl totiž T-Roc. celkově páté nejžádanější auto na trhu za listopad 2021 dle JATO. Mimochodem, za listopad měl Golf na svém kontě jen 6.755 registrací, s meziročním propadem o 72 %. Vedle T-Rocu ho tak překonaly i T-Cross (8.314 exemplářů), Polo (9.511 kusů) a dokonce i Up! (6.903). Za 11 měsíců roku však se 190.483 registracemi Golf stále zůstává nejprodávanějším autem starého kontinentu.

Odbyt Golfu byl v listopadu tak slabý, že někdejší nejprodávanější auto Evropy překonali i někteří konkurenti, a to včetně Škody Octavia. Ta měla na svém kontě za listopad 10.164 registrovaných kusů, což bylo o 31 % méně než před rokem. Lepší byl i Ford Focus s 8.702 kusy, a to přestože se meziročně propadl o 42 %.

Evropský trh – prodeje nových osobních aut v listopadu 2021 podle modelů
Poř.ModelProdeje 11/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Prodeje 1-11/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Renault Clio16.353-13175.563-21
2.Dacia Sandero16.263+6177.953+18
3.Peugeot 20816.261-7172.614-1
4.Peugeot 200816.169+2173.890+28
5.VW T-Roc15.234+5169.189+21
6.Fiat/Abarth 50013.255+4160.010+35
7.Opel/Vauxhall Corsa12.831-30164.125-8
8.Citroën C312.455+5144.859+9
9.Hyundai Tucson12.408+104136.490+70
10.Dacia Duster12.351+3129.196+3

Právě nedostatek výrobních dílů dnes pomáhá elektromobilům a dalším nízkoemisním vozidlům. Kvůli snížení flotilovým emisím se automobilkám vyplatí vyrobit právě je, a tak nedostatkové díly upřednostňují právě pro ně.

Elektrovozy tak začínají dohánět v registracích auta s konvenčním pohonem, byť jejich odbytu stále nedosahují. Nejžádanějším elektromobilem v listopadu byla Tesla Model s 10.739 registracemi, což byl meziroční nárůst o 119 %. Naopak druhý Renault Zoe meziročně spadl o 12 %, celkově sedmý Volkswagen ID.3 dokonce o 43 %.  

Avšak znovu bodovala Škoda Enyaq iV, jejíž 5.041 registrací ji vyneslo pátou příčku mezi elektromobily. Skončila tak lépe než Volkswagen ID.4 s tou samou technikou (4.748 registrací).