Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI
38 Fotogalerie

Evropský trh v dubnu 2021: Raketový růst na klíčových trzích, Škoda před Renaultem a Fordem

Evropské prodeje nových aut sice meziročně raketově rostou, ve srovnání s předchozími lety ale pořád zůstávají nízké.

Prodeje nových automobilů v Evropě se zřejmě dostaly z nejhoršího. Za první čtyři měsíce roku 2021 totiž meziročně rostou o 23,1 %. Jen v dubnu přitom vyskočily o 255,9 %. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Jestliže loni v dubnu bylo v Evropě registrováno jen 292.153 aut, letos v dubnu to bylo 1.039.810 vozů. ACEA přitom evropské statistiky počítá na základě dat registrací z 30 zemí, 26 států Evropské unie (bez marginální Malty), Islandu, Norska, Švýcarka a Velké Británie.

Raketový růst byl způsobený výrazným růstem na klíčových trzích EU. Francie, Španělsko nebo Itálie byly loni silně zasaženy pandemií koronaviru, meziročně proto dubnové registrace v těchto zemích vyskočily o neskutečných 568,8 %, respektive 1.787,9 % respektive dokonce 3.276,8 %. Jestliže tak v Itálii bylo v dubnu 2020 registrováno jen 4.295 aut, o rok později to bylo už 145.033 vozů. Podobné problémy hlásila také velká Británie, kde registrace meziročně vyskočily z 4.321 na 141.583 automobilů (+3.176,6 %).

Velký důvod k radosti však automobilky zatím nemají. Registrace nových automobilů totiž stále zůstávají na nižší úrovni než před lety. Kromě loňského roku byly prodeje na takto nízké úrovni naposledy v dubnu 2013, kdy bylo v uvedených 30 zemích registrováno podle ACEA 1.081.307 automobilů, tedy pořád více než letos.

I přes zlepšující se epidemiologickou situaci totiž stále platila některá nařízení omezující provoz autosalonů. Automobilky navíc v posledních měsících ovlivňuje nedostatek polovodičů, což omezuje dodávky aut. Kvůli nedostatků klíčových komponentů totiž klesá produkce.

Duben 2020 byl silně ovlivněn přísnými opatřeními napříč kontinentem, což se podepsalo na nynějším násobném růstu. V top 20 značek na trhu tak za duben hlásí všechny meziroční nárůst registrací, a to navíc v řádu stovek procent. Ještě výraznější skok přitom hlásí značky se silným zastoupením na těch trzích, které loni byly silně zasaženy koronavirem.

Celkově druhý Peugeot proto vyskočil o 356,9 %, desátý Fiat dokonce o 438 %. Nejvýše nicméně zůstává Volkswagen, se 120.627 registrovanými kusy. Vysoko se drží také třetí Mercedes-Benz, následovaný Toyotou.

Škoda za duben skončila sedmá, s 56.799 registrovanými kusy, což je ve srovnání s konkurencí spíše nižší nárůst, o 159 %. Přesto však mladoboleslavská automobilka v dubnových registracích překonala i takové značky jako Renault a Ford, které skončily na osmé, respektive deváté příčce.

Evropský trh – registrace nových aut v dubnu 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 4/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen120.627+226,311,6
2.Peugeot70.361+356,96,8
3.Mercedes-Benz61.809+260,95,9
4.Toyota61.128+288,55,9
5.BMW60.623+179,85,8
6.Audi57.438+276,25,5
7.Škoda56.799+159,05,5
8.Renault54.994+196,55,3
9.Ford50.676+237,04,9
10.Fiat45.317+438,04,4
11.Opel/Vauxhall45.125+275,94,3
12.Citroën42.700+309,44,1
13.Kia42.408+338,24,1
14.Seat/Cupra39.015+356,73,8
15.Hyundai36.087+295,33,5
16.Dacia28.590+185,02,7
17.Volvo24.689+164,52,4
18.Nissan19.598+351,81,9
19.Mini16.117+292,51,5
20.Mazda13.855+343,11,3
-CELKEM1.039.810+255,9-

Za čtyři měsíce roku statistiky ACEA hlásí 4.120.443 registrovaných automobilů, o 23,1 % více než před rokem. Dvě nejvyšší příčky se nemění, za Volkswagenem následuje Peugeot. Na třetí příčce je však Toyota, následovaná BMW. Mnichovská značka s 243.141 automobily totiž zatím těsně překonává Mercedes (242.737 registrací).

Škoda je sedmá, s 218.920 registrovanými auty (+17,6 %). Nejlepší dvacítku pak tentokrát uzavírá Land Rover, který se mezi nejlepší probojoval na úkor Mazdy.

Evropský trh – registrace nových aut v období leden-duben 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 1-4/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen451.798+15,811,0
2.Peugeot285.537+41,96,9
3.Toyota245.308+31,16,0
4.BMW243.141+23,95,9
5.Mercedes-Benz242.737+11,15,9
6.Renault225.785+11,35,5
7.Škoda218.920+17,65,3
8.Audi212.952+20,95,2
9.Ford208.721+18,75,1
10.Opel/Vauxhall177.741+21,54,3
11.Fiat174.320+21,54,2
12.Citroën169.666+30,24,1
13.Kia156.220+27,33,8
14.Hyundai144.309+22,33,5
15.Seat/Cupra141.412+22,13,4
16.Dacia117.484+26,02,9
17.Volvo112.770+38,52,7
18.Nissan97.221+6,12,4
19.Mini60.272+29,61,5
20.Land Rover50.393+37,31,2
-CELKEM4.120.443+23,1-