Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75
63 Fotogalerie

Evropský trh v březnu 2021: Meziroční skok o 63 %. Prodeje už jsou na stejné úrovni jako loni

Za první čtvrtletí roku 2021 bylo v Evropě registrováno 3,08 milionu automobilů. To je o 0,9 % více než před rokem.

Evropské sdružení výrobců automobilů hlásí skvělou zprávu, registrace automobilů v březnu 2021 podle jeho statistik meziročně vyskočily o neskutečných 62,7 % na 1.387.924 aut. Výsledek sice ovlivňuje fakt, že loni v březnu už byly zavřené autosalony napříč kontinentem vlivem koronaviru, v meziročním srovnání po třech měsících roku ale registrace dokonce mírně rostou! A to byl začátek loňského roku ještě předkoronavirovým obdobím.

Právě loňský březen byl první měsíc, který byl ovlivněn začínající pandemií koronaviru. Před rokem totiž začínala vládní nařízení napříč kontinentem, která zavírala prodejny s auty nebo omezovala provoz úřadů. V březnu 2020 proto evropské registrace podle statistik ACEA meziročně spadly o 51,8 %.

Velký důvod k radosti tak zatím není, registrace aut v Evropě se ještě nedostaly ani na úroveň roku 2019, kdy už meziročně klesaly. Tehdy bylo podle ACEA na sledovaných evropských trzích registrováno přes 1,77 milionu automobilů. ACEA přitom eviduje registrace na 30 trzích starého kontinentu, země Evropské unie (mimo nedůležitou Maltu) doplňuje o výsledky ve Velké Británii, Norsku, Švýcarsku a na Islandu.

Meziroční růst totiž táhly hlavně ty země, které před rokem patřily mezi nejvíce zasažené pandemií koronaviru. V Itálii se tak registrace v březnu 2021 takřka zešestinásobily, ve Francii téměř ztrojnásobily a ve Španělsku skoro zdvojnásobily. Naopak na největším evropském trhu, Německu, „jen“ vzrostly o 35,9 %.

Právě růst v těchto zemích vysvětluje, proč třeba březnové registrace Peugeotu meziročně vyskočily o 142,2 %, Citroënu o 157,3 % a Fiatu o 173,5 %. Právě Peugeot se s 88.533 registracemi nadále drží na druhé příčce mezi značkami. Třetí byl pak v březnu Mercedes-Benz, jehož 85.480 registrovaných kusů je však na březnové poměry spíše mírný nárůst o 7,5 %. Jedná se o nejnižší růst z celé top 20 značek. Jedničkou zůstává Volkswagen, i díky meziročnímu skoku o 49 %.

Vysoko byly v březnu také BMW (čtvrtá příčka) a Toyota (páté místo). Překonaly tak Renault (šestý) nebo Ford (osmý). Škoda byla v březnu 2021 devátou největší značkou v Evropě s 67.747 registracemi (+40,7 %).

Zajímavé výsledky najdeme také na konci nejlepší dvacítky. Do top 20 se totiž tentokrát dostal Land Rover, s  23.000 registracemi obsadil devatenáctou příčku. Mimo dvacítku nejlepších naopak tentokrát zůstaly Mazda, Jeep nebo Mitsubishi.

Evropský trh – registrace nových aut v březnu 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 3/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen147.055+4910,6
2.Peugeot88.533+142,26,4
3.Mercedes-Benz85.480+7,56,2
4.BMW80.702+46,25,8
5.Toyota76.679+58,05,5
6.Renault73.807+72,15,3
7.Audi72.496+41,25,2
8.Ford68.913+59,25,0
9.Škoda67.747+40,74,9
10.Opel/Vauxhall63.048+89,74,5
11.Fiat56.441+173,54,1
12.Citroën56.377+157,34,1
13.Hyundai50.131+73,03,6
14.Kia48.468+26,93,5
15.Seat45.166+53,33,3
16.Volvo40.843+66,02,9
17.Nissan39.477+46,02,8
18.Dacia34.200+67,42,5
19.Land Rover23.000+37,61,7
20.Mini22.937+31,11,7
 CELKEM1.387.924+62,7-

Po prvním čtvrtletí roku 2021 pak ACEA hlásí v Evropě 3.080.751 registrovaných aut, což je dokonce o devět desetin procenta více než za stejné období loňského roku. To je pozitivní zpráva s ohledem na to, že loni v lednu a únoru ještě Evropa netrpěla šířením čínské chřipky. Jestliže tak mnozí výrobci letos už očekávají stabilizaci prodejů, nemusí být tak daleko od pravdy.

Pravdou však je, že loňské výsledky za první čtvrtletí automobilky mírně překonaly jen díky silnému březnu. Dařilo se hlavně značkám nově vzniklého koncernu Stellantis. Peugeot se díky meziročnímu růstu o 15,7 % drží na druhé příčce mezi značkami, rostly také Opel/Vauxhall a Fiat (oba o 5,8 %) nebo Jeep (+33,1 %).

Naopak značky VW Group letos zatím spíše klesají. Meziroční pokles hlásí Volkswagen (-6,1 %), Škoda (-0,9 %), Audi (-3,3 %) i Seat (-4,2 %). Naopak rostla Toyota (+6,6 %) nebo BMW (+4,5 %).

Uvidíme tak, jaký bude další trend. Každopádně druhé čtvrtletí roku a postupné uvolňování proticovidových opatření může naznačit, jak to se zájmem o nové automobily opravdu je. Automobilky totiž navíc nadále trápí nedostatek polovodičů, který omezuje jejich produkci.

Evropský trh – registrace nových aut v období leden-březen 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 1-3/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen331.355-6,110,7
2.Peugeot215.470+15,77,0
3.Toyota183.069+6,65,9
4.BMW182.401+4,55,9
5.Mercedes-Benz180.928-10,15,9
6.Renault170.612-7,45,5
7.Škoda162.604-0,95,3
8.Ford157.849-1,85,1
9.Audi155.531-3,35,0
10.Opel/Vauxhall132.862-1,14,3
11.Fiat128.993+5,84,2
12.Citroën126.866+5,84,1
13.Kia113.812+0,73,7
14.Hyundai108.048-0,93,6
15.Seat102.728-4,23,3
16.Dacia88.913+6,92,9
17.Volvo88.078+22,22,9
18.Nissan77.289-11,42,5
19.Mini44.166+4,11,4
20.Land Rover36.763+3,01,2
 CELKEM3.080.751+0,9-