Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV 132 kW 4x4 DCT N Line Style
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV 132 kW 4x4 DCT N Line Style
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV 132 kW 4x4 DCT N Line Style
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV 132 kW 4x4 DCT N Line Style
82 Fotogalerie

Evropské prodeje v říjnu 2021: Korejci mezi nejlepšími v nejhorším říjnu za poslední léta

Letošní říjen byl z hlediska registrací nových automobilů nejhorší za poslední léta. Někteří výrobci ale ze situace těžili, hlavně ti korejští.

Evropský trh s novými automobily nadále bojuje s krizí. Po loňském pádu registrací kvůli covidovým opatřením nastala letos výrobní krize, kvůli nedostatku komponentů. Projevuje se to už několik měsíců na statistikách registrací, což se potvrdilo i v říjnu. V minulém měsíci bylo v Evropě registrováno jen 798.693 aut, o 29,3 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

ACEA sleduje statistiky registrací nových aut v 26 zemích Evropské unie (kromě prodejně nedůležité Malty), které doplňuje o prodejní čísla z Velké Británie, Islandu, Norska a Švýcarska. Konkrétně v EU bylo registrováno v říjnu 2021 jen 665.001 aut (meziročně -30,3 %), což je nejhorší říjnový výsledek vůbec, co statistiky registrací ACEA eviduje.

Konkrétně za to může propad na klíčových trzích, v Itálii (-35,7 %), Francii (-30,7 %) i Německu (-34,9 %). Důvodem je nedostatek výrobních komponentů, který omezuje provoz výrobních závodů a tím i následný odbyt.

Silně se tento problém projevuje na výsledcích značek koncernu VW Group. Mateřský Volkswagen se tak v říjnu propadl o 40,2 %, zatímco Seat (společně se sesterskou Cuprou) o 39,8 %, Audi o 45,8 % a Škoda dokonce o 49,3 %. VW si tak sice díky své silné pozici udržel post nejprodávanější značky v Evropě, čtyři kruhy ale tentokrát byly s 32.991 registracemi až dvanácté v pořadí značek a mladoboleslavská automobilka s 30.356 registracemi třináctá.

Krize VW Group se podepsala na tom, že německý koncern v říjnu nebyl největším evropským koncernem. Na svém kontě měl 165.309 registrovaných vozů, zatímco nově vznklá automobilka Stellantis vzniklá fúzí Skupiny PSA a FCA dosáhla na 165.866 registrací.

Naproti tomu u korejských automobilek se potvrzuje, že jich se potíže s dodávkami čipů prakticky netýkají. Hyundai se vyšvihl na sedmou příčku, díky meziročnímu 11% nárůstu na 43.629 registrovaných kusů. Hned v závěsu následuje Kia s 42.809 kusy, což byl meziroční nárůst o 2,6 %. Jde přitom o jediné dvě značky v top 20, které v říjnu 2021 zaznamenaly meziroční růst počtu registrovaných automobilů.

Naopak silně v říjnu spadl také Ford (-41,4 %) nebo Mercedes-Benz (-36,3 %).

Evropský trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 10/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen74.029-40,29,3
2.Peugeot52.706-30,56,6
3.Renault50.982-36,06,4
4.Mercedes-Benz48.101-36,36,0
5.BMW47.738-21,26,0
6.Toyota44.547-24,45,6
7.Hyundai43.629+11,05,5
8.Kia42.809+2,65,4
9.Ford34.351-41,44,3
10.Fiat/Abarth33.482-32,24,2
11.Opel/Vauxhall33.329-30,54,2
12.Audi32.991-45,84,1
13.Škoda30.356-49,33,8
14.Citroën30.023-32,53,8
15.Dacia29.874-23,13,7
16.Volvo21.734-22,02,7
17.Seat/Cupra20.036-39,82,5
18.Nissan17.216-29,42,2
19.Mini12.906-25,21,6
20.Mazda11.643-18,51,5
-CELKEM798.693-29,3-

Co se pak týče statistik za deset měsíců roku 2021, prokazuje se, že pozitivní výsledky ze začátku roku jsou ty tam. Od ledna do října 2021 bylo v Evropě podle ACEA registrováno 9.960.706 automobilů, což už je jen o 2,7 % více než před rokem. I proto se očekává, že souhrnné letošní registrace budou nakonec na podobné úrovni jako v roce 2020. Zdá se totiž, že výroba bude kvůli nedostatku dílů ještě nějakou dobu omezená, byť se situace v průmyslu zlepšuje.

Trhu přitom nadále vévodí Volkswagen, který se jako jediný už dostal přes hranici milionu registrovaných kusů, výsledných 1.102.088 registrací je o 2,3 % více než před rokem. Následují Peugeot a Toyota, která letos meziročně roste o 15,7 %, i díky úspěchu modelů s hybridním pohonem.

Nejlepší z prémiovek je celkově čtvrté BMW, s meziročním nárůstem o 7,8 %, naopak celkově šestý Mercedes-Benz letos klesá o 11 %.

Škoda za deset měsíců roku drží osmou příčku mezi značkami, jejích 504.047 registrací je o 4,3 % méně než před rokem. Přesto se nadále drží před Fordem. Kia je desátá, za ní následuje Hyundai.

Evropský trh – registrace nových aut v prvních deseti měsících roku 2021
Poř.ZnačkaRegistrace 1-10/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen1.102.088+2,311,1
2.Peugeot611.102+1,36,1
3.Toyota606.298+15,76,1
4.BMW581.171+7,85,8
5.Renault557.324-16,25,6
6.Mercedes-Benz529.896-11,05,3
7.Audi514.059+4,55,2
8.Škoda504.047-4,35,1
9.Ford457.306-14,64,6
10.Kia430.525+21,94,3
11.Hyundai427.015+22,74,3
12.Opel/Vauxhall416.204+4,74,2
13.Fiat/Abarth412.002+3,84,1
14.Citroën381.030+2,23,8
15.Seat/Cupra352.444+14,63,5
16.Dacia329.228-0,23,3
17.Volvo240.225+6,22,4
18.Nissan208.782-11,92,2
19.Mini141.096+0,21,4
20.Mazda136.099+13,71,4
-CELKEM9.960.706+2,7-