Euro NCAP 2017: Škoda Karoq – Pět hvězd pro nástupce modelu Yeti
Škoda Karoq se v letošním roce představila jako čerstvá novinka, která nahrazuje v nabídce model Yeti a zároveň jde ve stopách většího modelu Kodiaq. Podobně jako tyto dva vozy i nový Karoq získal v testech Euro NCAP pět hvězd. Navíc dosáhl i o něco vyššího bodového hodnocení.
Předmětem testu byla Škoda Karoq 1.6 TDI Ambition s pětidvéřovou karoserií SUV a pohotovostní hmotností 1365 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy i kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax KidFix XP a pro desetileté Safety 1st Manga.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Škoda Karoq prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou jsou jejich hrudníky, kdy je u řidiče uvedena dostatečná a u zadního cestujícího mezní ochrana.
Při boční nárazovém testu byla ochrana všech kritických částí těla řidiče dobrá a Karoq získal maximální počet bodů. V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče dostatečná a ostatních částí jeho těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Škoda Karoq v testech Euro NCAP měla ve standardní výbavě systém automatického nouzového brzdění, který v rychlostech odpovídajících městskému provozu zamezil kolizi nebo přispěl k výraznému snížení jejích následků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,4 | 7,2 | 15,6 | 2,4 | 2,9 | 35,5 | 93% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla u figuríny šestiletého dítěte hodnocena ochrana hrudníku jako slabá a ochrana krční páteře obou figurín dětských cestujících mezní. Ochrana hrudníku figuríny desetiletého dítěte i hlav obou figurín byla dobrá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 11,9 | 8 | 7 | 12 | 38,9 | 79% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dostatečnou nebo mezní ochranu jeho hlavě, výjimkou je její střed, kde je ochrana na dobré úrovni, zatímco v okolí A sloupků je hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je na levém i pravé rohu dobrá a ve střední části smíšená od dobré až po špatnou.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při testech fungoval dobře. Kolizím dokázal zabránit nebo výrazně přispěl ke zmírnění jejich následků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ochrana chodců | 16 | 3,5 | 6 | 5,5 | 31,0 | 73% |
Asistenční systémy
Škoda Karoq má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém automatického nouzového brzdění, který je rovněž součástí standardní výbavy předvedl v testech provedených při dálničních rychlostech podobně pozitivně hodnocené výsledky jako v nízkých rychlostech.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 0 | 2,7 | 7,0 | 58% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Škoda Karoq v testech Euro NCAP předvedla slušnou ochranu dospělých cestujících na předních i zadních sedadlech. V případě ochrany dětských cestujících snižuje celkové hodnocení výsledek ochrany figuríny šestiletého dítěte při čelním nárazu.
V ochraně chodců má Karoq dobré i smíšené výsledky a hodnocení v kategorii asistenčních systémů snižovala absence systému sledování jízdních pruhů ve standardní výbavě.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 36 | 93% | 38,9 | 79% | 31 | 73% | 7 | 58% | 79% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |