Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Euro NCAP 2017: BMW 5
Euro NCAP 2017: BMW 5
Euro NCAP 2017: BMW 5
Euro NCAP 2017: BMW 5
8 Fotogalerie

Euro NCAP 2017: BMW 5 - I přes problémy kolenního airbagu s pěti hvězdami

BMW řady 5 zamířilo do testů Euro NCAP již po čtvrté a po druhé z nich odjíždí s plným počtem hvězd, i když s lehkým zaváháním v oblasti ochrany řidiče.

BMW řady 5 se testů Euro NCAP poprvé účastnilo v roce 1998 a podle tehdejšího systému hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a jednu za ochranu chodců. V roce 2004 mělo po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a opět jednu hvězdu za chodce.

Minulá generace této modelové řady pak své předchůdce velmi výrazně překonala v roce 2010, když z testů Euro NCAP odjížděla s plným počtem pěti hvězd a ještě se navíc zařadila k nejbezpečnějším vozům, které byly v tom roce testovány. Nejnovější generace jde v jejích stopách i když s lehkým zaváháním.

Předmětem testu bylo BMW 520d s karosérií čtyřdveřový sedan a pohotovostní hmotností 1560 kg. Organizace Euro NCAP uvádí, že hodnocení tohoto vozu se vztahuje i na verze 518d, 520i s pohonem zadních kol v provedení sedan i kombi.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti a omezovačem rychlosti.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Romer KidFix XP a pro desetileté Graco Junior.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. BMW řady 5 prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří vozu se nerozvinul kolenní airbag řidiče dostatečně rychle, aby zabránil kontaktu řidičova pravého kolene s palubní deskou a proto došlo na penalizaci, i když ochrana hrudníku i hlavy figuríny řidiče byla dobrá. Ochrana krku řidiče a hrudníku zadního cestujícího byla při tomto typu nárazu mezní.

Automobilka BMW k rozvinutí kolenního airbagu během testu Euro NCAP uvedla, že bylo nelogické a podobný nedostatek nebyl pozorován během jejích vlastních testů při vývoji vozu.

V obou testech bočního nárazu získal vůz maximální počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, ochrana ostatních částí dobrá.

crashtest bmw euroncap novemodely vyssistredni redakcnivideo videocrashtest bmw euroncap novemodely vyssistredni redakcnivideo video | acz

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, ale na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.

BMW řady 5 je v Evropě standardně vybaveno systémem nouzového autonomního brzdění, který v testech Euro NCAP získal maximální počet bodů.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých6,3715,82,7334,891%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana obou figurín dětských pasažérů dobrá nebo dostatečná s výjimkou hrudníku šestiletého dítěte, jehož měření při zpomalení ukázalo mezní hodnoty.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí15871242,085%

Ochrana chodců

BMW řady 5 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné na celé ploše kapoty.

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti byla téměř ve všech případech špatná.

Systém autonomního brzdění dobře detekuje chodce i ostatní vozidla a v testech Euro NCAP zvládl zabránit nebo zmírnit kolizi ve většině testovacích scénářů prováděných při různých rychlostech.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců22,7065,334,181%

Asistenční systémy

Standardně dodávaný systém nouzového autonomního brzdění předvedl v testech Euro NCAP dobré výkony v rychlostech odpovídajících městskému i dálničnímu provozu. Téměř ve všech případech se dokázal vyhnout kolizi a ve zbývajících případech zmírnil její následky.

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidič má k dispozici plně funkční systém omezení maximální rychlosti vozidla.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,5302,67,159%

Celkový výsledek: Pět hvězd

BMW řady 5 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosahuje tento model i přes zaváhání kolenního airbagu v ochraně dospělých i dětských cestujících.

Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3591%4285%3481%759%81%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%