Euro NCAP 2016: Audi Q2 – Pět hvězd pro nezařaditelné auto
Audi Q2 je podle reklamní kampaně mateřské automobilky nezařaditelným vozem v rámci současných kategorií, ale v případě testu Euro NCAP se zcela jasně zařadilo k bezpečným automobilům s plným počtem hvězd.
Předmětem testu bylo Audi Q2, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1380 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti a systémem upozorňujícím na vyjetí z jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla pro obě děti instalována autosedačka Takata Maxi Plus ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Audi prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá.
V obou testech bočního nárazu získalo Audi Q2 maximální počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.
Audi Q2 je vybaveno systémem autonomního brzdění ve standardní výbavě, který si v testech Euro NCAP vedl dobře a zabránil všem nárazům do stojícího auta.
Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,3 | 7,5 | 16 | 2,7 | 3 | 35,6 | 93% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu byla ochrana šestiletého i desetiletého dítěte dobrá nebo dostatečná. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá a vůz získal maximální počet bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 15,4 | 8 | 7 | 12 | 42,4 | 86% |
Ochrana chodců
Kapota poskytuje převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu hlavám chodců.
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená od dobré po špatnou.
Systém autonomního brždění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP si vedl dobře a zabránil nebo zmírnil následky nehody při mnoha situacích.
Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 15,2 | 3,3 | 6 | 5 | 29,6 | 70% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Audi Q2 je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a systém varující před vyjetím z jízdního pruhu.
Test systému autonomního brždění ve vysokých rychlostech ukázal dobrý výkon a v téměř všech případech dokázal zabránit nárazu.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 2,7 | 2,8 | 8,5 | 70% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Audi Q2 vyšlo z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosáhlo německé SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedlo i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.
Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 36 | 93% | 42,4 | 86% | 30 | 70% | 9 | 70% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2016?
Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016) | ||||
2016 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |