Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci
Toyota Avensis zamířila do testů Euro NCAP již počtvrté. První generace v roce 1998 získala tři hvězdy za ochranu cestujících a dvě hvězdy za ochranu chodců. Druhá generace byla v roce 2003 oceněna pěti hvězdami za ochranu cestujících a jednou hvězdou za ochranu chodců.
Aktuální třetí generace Avensisu si při své premiéře v roce 2009 z testů Euro NCAP odvezla plných pět hvězd a tento výsledek zopakovala i ve své modernizované podobě v prozatím nejpřísnějším hodnocení.
Předmětem testu byla Toyota Avensis 1.6 D-4D, s karosérií pětidvéřové kombi a pohotovostní hmotností 1550 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, AEB City i Inter – Urban, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18 měsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Toyota G0+ BabySafe Plus a pro tříleté dítě Toyota MIDI po směru jízdy
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní. Přestože je standardním vybavením Toyoty Avensis kolenní airbag řidiče, bylo při testech zjištěno určité riziko poranění některou ze součástí palubní desky nebo airbagu. Ochrana spodní části těla tak byla vyhodnocena jako mezní. Ochrana ostatních částí těla byla vyhodnocena jako dobrá nebo dostatečná.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla kromě hrudníku ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá. Ochrana hrudníku cestujících na zadních sedadlech byla dobrá, jen ochrana hrudníku byla mezní.
Při testu bočního nárazu i bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla dobrá a Toyota získala plný počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje také na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Standardně dodávaný systém autonomního brždění dobře funguje od nižších rychlostí běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, a byl hodnocen jako dobrý.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 6,4 | 7,6 | 16 | 2,4 | 2,9 | 73% | 35,3 | 93% |
Ochrana dětí
Toyota Avensis získala maximální počet bodů za ochranu 18 měsíčního dítěte při čelním a bočním nárazu. Ochrana tříletého dítěte byla rovněž dobrá až na velkou tažnou sílu působící při nárazu na krk dítěte.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit. S výjimkou největších sedaček skupiny II/III, které jsou na zadním prostředním sedadle nestabilní.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 12 | 11,3 | 7 | 11,7 | 42,0 | 85% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců je nejhůře dostatečná.
Kapota poskytuje ochranu převážně dostatečnou, s několika oblastmi dobré ochrany. Špatná ochrana byla tradičně zaznamenána v okolí A sloupků.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 16,5 | 5,7 | 6 | 28,2 | 78% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Toyoty Avensis je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je k dispozici za příplatek, stejně jako systém varování před opuštěním jízdního pruhu.
Systém autonomního brždění je standardním vybavením a byl hodnocen jako dobrý i při vysokých rychlostech typických pro dálnice.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 1 | 2,3 | 10,6 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Toyota Avensis v modernizované podobě i přes několik nedostatků dosáhla velmi dobrých výsledků ve všech kategoriích od ochrany dospělých i dětských cestujících přes ochranu chodců až po asistenční systémy. Nejslabším místem bezpečnostního výkonu této Toyoty je podle Euro NCAP ochrana chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | ||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | |||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
Výsledky | 35 | 93% | 42 | 85% | 28 | 78% | 11 | 81% | 87% | |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |