Euro NCAP 2015: Renault Espace – Pět hvězd
Renault se v posledních patnácti letech řadí k výrobcům, kteří se naplno věnují zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti svých vozů, což se odráží i ve výsledcích dosažených v testech Euro NCAP.
Jejich nejnovějším absolventem ze stáje francouzské automobilky je pátá generace modelu Espace, která je od roku 2001 již šestnáctým Renaultem s plným počtem hvězd. Novinka svými výsledky navazuje na čtvrtou generaci Espace, která si v roce 2003 z testů Euro NCAP rovněž odvezla pět hvězd, zatímco třetí generace měla v roce 1999 celkem čtyři hvězdy.
Samotný Renault v souvislosti s výsledky svého nejnovějšího zástupce rodiny Espace vyzdvihuje především jeho bohatou výbavu zvyšující aktivní i pasivní bezpečnost, jejíž součástí může být mimo jiné i Safety Pack, zahrnující mimo sledování bezpečného odstupu od vpředu jedoucích vozidel a systém nouzového brzdění.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty městské AEB systémy. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla.
Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.
Předmětem testu byl Renault Espace, s karosérií pětidveřové MPV a pohotovostní hmotností 1671 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního deformačního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Renault dokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Nicméně, na straně spolujezde představoval konstrukce pod palubní deskou riziko zranění a vůz byl penalizován.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu (novinka roku 2015) byla ochrana řidiče dobrá pro všechny části těla, zatímco pro cestující na zadním sedadle je uváděna dobrá nebo dostačující.
Při bočním nárazu poskytuje Espace dobrou ochranu pro všechny kritické partie těla. Nicméně, zadní dveře na straně řidiče se během testu otevřely, což představuje riziko vymrštění cestujících z vozu na této straně a vůz byl penalizován.
V testu s bočním nárazem na sloup byla marginální úroveň ochrany hrudníku, ale ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 6,7 | 7,9 | 14,6 | 2,2 | 0 | 0% | 31,4 | 82% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín získal Renult Espace v dynamických testech maximální počet bodů za ochranu 3letého i 18měsíčního dítěte. Obě figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat.
Všechny typy zádržných systému, pro které je Espace určen mohly být řádně instalovány a umístěny ve vozidle.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 8 | 12 | 44,0 | 89% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů za ochranu pánevní oblasti.
Kapota motoru poskytuje hlavám chodců dostatečnou ochranu s lepšími výsledky směrem k jejímu středu a s horšími výsledky okolo okenních sloupků a hran kapoty.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 13,4 | 6 | 6 | 25,4 | 70% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením je ESC a připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém autonomního brzdění je k dispozici v rámci volitelné výbavy a splnil požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 3 | 3 | 3 | 1 | 0,5 | 10,5 | 80% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Renault Espace ve své páté generaci i přes několik nedostatků v ochraně dospělých cestujících, za něž byl penalizován, získal plný počet hvězd. V nejlepším světle se předvedl v oblasti ochrany dětských cestujících a špatně si nevedl ani v kategorii ochrany chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | ||
Výsledky | 31 | 82% | 44 | 89% | 25 | 70% | 11 | 80% | 81% | ||
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |