Euro NCAP 2015: Jaguar XE – Za pět navzdory průměrné ochraně řidiče
Jaguar se letos po šesti letech vrátil do střední třídy, když uvedl na trh model XE. Novinka se ve srovnání s předchůdcem v lecčems liší, ať už povedenějším designem nebo jinou poháněnou nápravou. Zapracovalo se také na bezpečnosti.
XE tak v nárazových testech Euro NCAP získal plný počet pěti hvězd, zatímco někdejší X-Type obdržel v roce 2002 hvězdy čtyři. Euro NCAP X-Type ale víceméně chválil, Jaguar totiž jako první auto dostalo automatické vypnutí airbagu spolujezdce, pokud systém rozpoznal umístění autosedačky na předním sedadlu.
Letos se nárazových testů zúčastnilo XE ve verzi Prestige s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou, které vážilo 1.569 kilogramů (pohotovostní hmotnost). Bezpečnostní výbava byla kompletní, XE je standardně dodáváno s aktivní kapotou, systémem automatického brzdění v různých rychlostech, omezovačem rychlosti i asistentem pro jízdu v pruzích.
Ochrana dospělých
Po čelním nárazu zůstala kabina XE stabilní. Hodnoty změřené figurínami ukázaly dobrou ochranu kolen posádky, v čelním nárazu částí přídě však byla zjištěna je průměrná ochrana hrudní části těla řidiče. V případě nárazu částí šíře auta byl výsledek obdobný – ochrana oblasti kolen dobrá, u hrudníku přiměřená. XE pak poskytuje podobnou úroveň ochrany pro osoby různých výšek a postav.
V případě bočního nárazu získalo XE plný počet bodů. U nárazu na sloup byla ochrana posádky dobrá, až na oblast hrudníku, která byla hodnocena jako přiměřená. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je u řidiče a spolujezdce dobrá, u cestujících vzadu však jen průměrná.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní – deformace | Čelní – celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 6,8 | 7,9 | 15,7 | 1,9 | 2,9 | 35,3 | 92% |
Ochrana dětí
V hodnocení ochrany 18měsíčního dítěte obdržel Jaguar XE plný počet bodů. Ochrana tříletých dětí ale byla hodnocena jako přiměřená, důvodem bylo naměřené vyšší napětí v oblasti krku figuríny. Při bočním nárazu však figuríny zůstaly na svých místech, riziko kontaktu těla dítěte s částmi kabiny je tudíž minimální. Auto dostalo body také za přehlednou výstrahu vypnutého airbagu spolujezdce a za bezproblémovou montáž běžných typů dětských autosedaček.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 10,5 | 6 | 12 | 40,5 | 82% |
Ochrana chodců
Stejně jako větší XF i XE disponuje aktivní kapotou, která se v případě střetu s chodcem zvedne a snižuje tak riziko kontaktu těla chodce s tvrdými partiemi motorového prostoru. Systém funguje za různých rychlostí a rozezná osoby různých postav. Z tohoto důvodu byla ochrana poskytována kapotou hodnocena převážně jako dobrá. Tradičně byla problémem dolní hrana čelního skla a A sloupky (špatná ochrana), ochrana v místech přední hrany kapoty je smíšená, část byla hodnocena jako dobrá, část jako slabá.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 19,2 | 4,2 | 6 | 29,4 | 81% |
Bezpečnostní systémy
Jaguar XE je standardně vybaven všemi bezpečnostními asistenty sledovanými Euro NCAP, proto v oblasti elektronických pomocníků nastřádal hodně bodů. Funkčnost automatického brzdění byla hodnocena jako dobrá.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 1 | 2,4 | 10,7 | 82% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Pět hvězd je u automobilů luxusních výrobců v posledních letech více méně povinností, Jaguar XE se však nenechal úkolem vystrašit a na toto hodnocení dosáhl. V ochraně posádky má však jisté mezery. Figuríny naznačily průměrnou ochranu hrudníku řidiče v případě čelního nárazu a průměrnou ochranu krční páteře cestujících vzadu při nárazu zezadu.
Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Vážený průměr | ||||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35,3 | 92% | 40,5 | 82% | 29,4 | 81% | 10,7 | 82% | 86,80% |
Počet hvězd | ***** |