Euro NCAP 2015: BMW X1 – Pět hvězd i podruhé
BMW X1 se ve své první generaci účastnilo testů Euro NCAP v roce 2009, kdy získalo pět hvězd. Nová generace, jejíž výstavní premiéra se odehrála na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, na svého předchůdce navazuje pěti hvězdami a přináší další zlepšení prakticky ve všech kategoriích.
Předmětem testu bylo BMW X1 sDrive18d, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1320 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro figuríny obou dětí instalována proti směru jízdy autosedačka BMW Junior Seat I.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní.Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. BMW dokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech částí těla řidiče a cestujících na zadních sedadlech dobrá s výjimkou hrudníku, jehož ochrana byla dostatečná.
Při testu obou bočních nárazů byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), zatímco geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu při tomto druhu nárazu.
Standardně dodávaný systém autonomního brzdění dobře funguje od nižších rychlostí běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, a byl hodnocen jako dobrý.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 6,5 | 7,6 | 16 | 2,3 | 2 | 50% | 34,5 | 90% |
Ochrana dětí
BMW X1 získalo maximální počet bodů za ochranu obou věkových kategorií dětí při všech testech.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 7 | 12 | 43,0 | 87% |
Ochrana chodců
BMW X1 má vyskakovací kapotu, takže když senzory v nárazníku detekují srážku s chodcem automobil nadzdvihne kapotu, aby zvětšil odstup od tvrdých částí motoru. BMW prokázalo, že systém funguje v rámci široké škály rychlostí a typů postav chodců.
Kapota poskytuje ochranu převážně dobrou, místy dostatečnou, v některých oblastech kolem čelního skla a A sloupků špatnou.
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců byla vyhodnocena jako převážně špatná.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 19,4 | 1,3 | 6 | 26,7 | 74% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením BMW X1 je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém autonomního brzdění je také součástí standardní výbavy a předvedl v testech Euro NCAP dostatečný výkon.
Mezi standard patří o omezovač rychlosti s kamerou, který radí řidiči s rychlostními omezeními a umožňuje mu okamžitě měnit maximální rychlost vozu.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 3 | 0 | 1,8 | 10,1 | 77% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
BMW X1 vyšlo z letošních testů Euro NCAP s velmi dobrými výsledky především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících. Dobrý výsledků dosáhlo SUV mnichovské značky i v kategorii asistenčních systémů.
Prostor pro zlepšení tradičně představuje ochrana chodců a to především pro pánevní oblast u dospělých osob.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 90% | 43 | 87% | 27 | 74% | 10 | 77% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |