Euro NCAP 2015: Audi Q7 – Pět hvězd poprvé
Druhá generaci Audi Q7 překonává svého předchůdce i v oblastech pasivní a aktivní bezpečnosti. První Audi Q7 si v roce 2006 z tehdejší testů Euro NCAP odvezlo čtyři hvězdy za ochranu dospělých i dětských cestujících a jen dvě za ochranu chodců. Nástupce předvedl velmi dobré výsledky prakticky ve všech v současnosti sledovaných kategoriích.
Předmětem testu bylo Audi Q7 3.0 TDI quattro s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1995 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, AEB City i Inter – Urban, tempomat, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany obou věkových kategorií dětí byla instalována proti směru jízdy autosedačka Audi ISOFIX basis +.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Audi prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Měření komprese hrudníku u figuríny řidiče ukázalo mezní stupeň ochrany.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla kromě hrudníku ochrana všech důležitých částí těla dobrá. Ochrana hrudníku cestujících na zadních sedadlech byla dostatečná, u řidiče byla ochrana hrudníku mezní.
Při testu bočního nárazu i bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla dobrá a Audi Q7 získalo plný počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje také na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Systém autonomního brždění je standardní výbavou vozů Q7 a dobře funguje od nižších rychlostí běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, a získal maximální počet bodů.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 6,9 | 7,4 | 16 | 2,7 | 3 | 75% | 36,0 | 94% |
Ochrana dětí
Q7 získalo maximální počet bodů za ochranu 3 letého dítěte při čelním a bočním nárazu. Ochrana 18 měsíčního dítěte byla rovněž dobrá až na mezní ochranu hrudníku.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit. U verzí se sedmi sedadly jsou ve třetí řadě standardem úchyty ISOFIX a i tato verze by získala 5 hvězdičkové hodnocení bezpečnosti.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 11,4 | 12 | 8 | 12 | 43,4 | 88% |
Ochrana chodců
Audi Q7 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a po téměř celém povrchu kapoty bylo dosaženo dobré ochrany.
Nárazník poskytuje ochranu dobrou, dostatečnou i mezní. Ochrana pánevní oblasti chodců byla většinou špatná.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 18,8 | 1,4 | 5,2 | 25,4 | 70% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Audi Q7 je ESC, připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla, systém autonomního brždění a omezovač rychlosti.
Systém autonomního brždění fungoval dobře při nižších i vyšších rychlostech a uspěl v testech Euro NCAP.
Standardní omezovač rychlosti je manuální, za příplatek může majitel vozu získat omezovač rychlosti, který používá kameru k informování řidiče o povolené rychlosti.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0 | 2,6 | 9,9 | 76% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Audi Q7 předvedlo v letošních testech Euro NCAP velmi dobré výsledky v ochraně dospělých i dětských cestujících a dobrého hodnocení dosáhl i v kategoriích asistenčních systémů a ochrany chodců, i když zde má podobě jako většina současných vozů nejvíce prostoru pro zlepšení.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | ||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | |||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
Výsledky | 36 | 94% | 43,4 | 88% | 25 | 70% | 10 | 76% | 86% | |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |