Euro NCAP 2014: Volkswagen Golf Sportsvan – 5 hvězd pro nástupce Plusu
Nárazovými zkouškami Euro NCAP prošla nejnovější karosářská verze sedmé generace Volkswagenu Golf – MPV nazvané Sportsvan. Automobil těsně dostal pět hvězdiček. Srovnání s předchůdcem však není, předchozí Golf Plus testy Euro NCAP neprošel.
Předmětem testu byl Golf Sportsvan v nižším stupni výbavy Comfortline s turbodieselem 1.6 TDI pod kapotou. Pohotovostní hmotnost tohoto vozu činí 1.345 kg, daný exemplář měl volant vlevo.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Bobsy G0 Plus ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G1 (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro posádku Golfu Sportsvan zůstal po nárazu stabilní, dobře ochráněn byl řidič i spolujezdec. Výsledky nárazového testu ukázaly, že Sportsvan dokáže se stejnou úrovní dobře chránit různě vysoké osoby.
V bočním nárazu Sportsvan dokonce dostal plný počet bodů. Naopak v nárazu do sloupu auto vykazuje jen průměrnou ochranou hrudníku posádky. Ochrana proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu je dobrá pro přední i zadní sedadla.
Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | AEB City | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,8 | 99% | 8 | 100% | 7 | 88% | 2,3 | 58% | 0,0 | 0% | 33 | 87% |
Ochrana dětí
Pro převážení malých batolat je Sportsvan ideálním vozem, v ochraně dítěte starého 1,5 roku získalo wolfsburgské MPV plný počet bodů. V případě tříletého dítěte je však ochrana jeho krku jen slušná.
Euro NCAP pochvaluje fakt, že na všechna místa pro posádku je možné autosedačku řádně nainstalovat. Airbag spolujezdce je možné vypnout, díky čemuž je zde možné použít autosedačku instalovanou proti směru jízdy.
Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,8 | 95% | 7 | 88% | 12 | 75% | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Zatímco samotný nárazník dostal v hodnocení ochrany noh chodců maximální počet bodů, přední hrana kapoty je pro chodce nebezpečná a nezískala ani jeden bod. Ochrana hlavy chodce je převážně dobrá, problémem jsou pouze tuhé A-sloupky, které však jistě ocení posádky vozu.
Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,4 | 68% | 0 | 0% | 6 | 100% | 22 | 62% |
Asistenční systémy
Sportsvan je standardně vybaven sedmi airbagy, tříbodovými bezpečnostními pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech. Další standardně dodávaná bezpečnostní výbava zahrnuje varování na nezapnuté bezpečnostní pásy či ESP.
Omezovač rychlosti je dodáván na přání, předpokladem však je, že tímto systémem bude vybavena většina vyrobených aut, což splňuje požadavky Euro NCAP pro započítání bodů za tento systém. K dispozici je i příplatkový asistent jízdy v pruzích, v tomto případě se však neočekává, že by tímto prvkem byla vybavena většina aut. Z toho důvodu jej Euro NCAP neobodovala.
Součástí příplatkové výbavy je také automatické brzdění. Euro NCAP ohodnotilo pouze systém fungující ve vyšších rychlostech, který podle testu funguje dobře.
Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Opuštění pruhu | AEB mimo město | Celkem | ||||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0,0 | 2,2 | 10 | 73% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nový Volkswagen Golf Sportsvan si v testech Euro NCAP vedl velmi dobře v ochranně dospělých i dětských cestujících, i když u tříletých dětí se najde prostor pro zlepšení. V případě srážky s chodcem jej mohou výrazně ohrozit přední hrana kapoty a A-sloupky. Právě v ochraně chodců má Sportsvan nejvíc prostoru na zlepšení.
Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 87% | 42 | 85% | 22 | 62% | 10 | 73% | 80% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |