Euro NCAP 2009: Suzuki Alto – Jen tři hvězdy pro nový minivůz
Při čelním nárazu jsou ohroženy hlavně dolní končetiny, při bočním nárazu hrudník a také ochrana krční páteře při nárazech zezadu není dostatečná. To samé platí o ochraně dětí a chodců. Vůz neabsolvoval náraz na kůl. Výrobce nepočítá s velkými prodeji vozů s ESC jako součástí základní výbavy.
Po modelech Swift a Splash přichází v nové podobě i Alto. Suzuki Alto je již sedmou generací mini vozu (přesněji vozu kategorie kei s přesně stanovenými vnějšími rozměry a maximálním výkonem motoru), který vychází z koncepční studie A-Star. Na jeho vývoji se podíleli i indičtí konstruktéři prostřednictvím tamní dceřiné společnosti Maruti Suzuki. Výrobce prezentuje Alto jako výsledek snahy hledat řešení na problém globálního oteplování, vysokých cen pohonných hmot.. Moderní tříválcový motor 1,0 l o výkonu 48 kW splňuje normu Euro 5. Na autosalonu v Ženevě 2009 se představila studie Alto Stop/Start Concept s kombinovanou spotřebu 4,0 l/100 km.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009 absolvoval model Suzuki Alto 1,0 GL s karoserií hatchback o hmotnosti 885 kg a v provedení s pravostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy. Vůz nebyl nedisponoval hlavovými airbagy, a proto se nemohl zúčastnit nárazu na kůl. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců věku použita sedačka Britax-Römer BabySafe, která byla instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) proti směru jízdy. Pro figurínu 36 měsíců se nainstalovala (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax-Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Konstrukce přístrojové desky představuje potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Hodnoty naměřené zkušební figurínou indikují „mezní“ úroveň ochrany dolních končetin řidiče. Ochrana v oblasti pravého bérce je podle barevné mapy úrovně ochrany dokonce „slabá“.
Protože se nepředpokládá velký prodej vozů vybavených hlavovým airbagem, nebyl vůz tímto systémem vybaven a proto nemohl absolvovat náraz na kůl. Při bočním nárazu byla ochrana hrudníku hodnocena jako „mezní“. Stejně tak i ochrana krční páteře při nárazech zezadu (whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,4 | 65% | 7,1 | 89% | 0 | 0% | 2,2 | 55% | 20 | 55% |
Ochrana dětí
I když figurína simulující dítě ve věku 36 měsíců zaznamenala velké zpoždění na hrudníku, dopředný pohyb hlavy nepřekročil bezpečné meze. Při bočním nárazu zůstaly hlavy dětí bezpečně ochráněny uvnitř sedaček. Airbag spolujezdce nelze deaktivovat za účelem přepravy dítěte v sedačce instalované proti směru jízdy. Přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech není dostatečně zřejmá.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 7,9 | 66% | 0 | 0% | 2 | 100% | 2 | 15% | - | - |
36 měsíční | 4,7 | 39% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 23 | 46% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti předního nárazníku je akceptovatelná a vůz za ni získal 3,3 bodu (maximum je 6b.). Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je nevyhovující (0b.). Ochrana hlavy dítěte je převážně špatná, body byly uděleny za akceptovatelnou ochranu v 1 ze 6 zkoušených sektorů a za několik segmentů zkoušených sektorů. Podobně je na tom i ochrana hlavy dospělého chodce.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9,5 | 40% | 0 | 0% | 3,3 | 55% | 13 | 35% |
Asistenční systémy
Výrobce se na základě podmínek nové metodiky vyhodnocování rozhodnul, že pro všechny varianty vozu bude nabízet stabilizační systém (ESC) jako součást mimořádné výbavy, a pro některé varianty bude ESC standardem. Nepředpokládá se, že by prodeje vozů s ESC jako součástí základní výbavy splnily požadavky organizace Euro NCAP, tak aby mohli být uděleny plné 3 body za tuto oblast (85 % prodejů s ESC v Evropě), ale na zisk jednoho bodu je přístup výrobce dostatečný. Ten lze udělit v případě, že je ESC vybaveno alespoň 50 % vozů prodaných v Evropě a do 0 % až 35 % ostatních verzí je možné systém získat formou příplatkové výbavy. Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče je součástí základní výbavy všech verzí.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 1 | 33% | 1 | 33% | 2 | 29% |
Celkový výsledek: 3 hvězdy
Ochrana cestujících tak malého vozu jakým je Suzuki Alto je vždy problematická díky nedostatečně velkým deformačním zónám. Po absolvování nárazových testů Euro NCAP si Alto odváží celkově 3 hvězdy. Problematická je zejména ochrana nohou při čelním nárazu, ochrana hrudníku při bočním nárazu a ochrana krční páteře při nárazech zezadu (whiplash).
Ani děti nejsou úplně v bezpečí. Starší z figurín má dokonce ochranu na úrovni pouhých 39 % z počtu maximálně dosažitelných bodů při dynamických testech (čelní a boční náraz).
Rovněž ochrana chodců má velké rezervy, hlavně pokud jde o hlavu.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 20 | 55% | 22,6 | 46% | 13 | 35% | 2 | 29% | 46% |
Počet hvězd | * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Suzuki Alto (2009) |