Euro NCAP 2009: BMW X1 – Nejmenší mnichovské SUV s pěti hvězdami
Po modelech X6, X5 a X3 je nejmladším přírůstkem rodiny sportovně užitkových vozů mnichovské automobilky. Ve fázi konceptu se BMW X1 představilo v roce 2008 na autosalónu v Paříži. Vůz je odvozen z variant řady 3 disponujících pohonem všech kol.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009 absolvoval model BMW X1 2,0 diesel s karosérií SUV o hmotnosti 1490 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocným rámem) sedačka Fair G 0/1 Isofix s orientací proti směru jízdy. Stejná autosedačka byla použita i pro figurínu věku 36 měsíců avšak se standardní orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul vzad o pouhých 5 mm. Údaje naměřené zkušebními figurínami indikují dobrou úroveň ochrany kolen řidiče i spolujezdce vpředu. Výrobce prokázal, že stejná úroveň ochrany je poskytována cestujícím různých velikostních kategorií a v různých pozicích při sezení.
Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů, dobrá úroveň ochrany je poskytována všem hodnoceným oblastem těla. Při nárazu na kůl byla jako mezní hodnocena ochrana hrudníku. Stejnou známku si vysloužila i míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14 | 88% | 8 | 100% | 6,9 | 86% | 2,5 | 63% | 31 | 87% |
Ochrana dětí
Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získalo BMW X1 maximální možný počet bodů (12 b.) za ochranu mladší z figurín. Dopředný pohyb hlavy starší z figurín nepřekročil při čelním nárazu bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat u dealerů BMW a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Varovná samolepka dostatečně upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 7 | 54% | - | - |
36 měsíční | 11,1 | 93% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 86% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává BMW X1 maximum bodů. Naproti tomu za ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty nezískal vůz ani bod.
Ochrana hlavy dítěte je dobrá téměř ve všech zkoušených sektorech kapoty, a to dokonce i na vnějších okrajích.
Ochrana hlavy dospělého je zajištěna jen v segmentech zkoušených sektorů, ale v přechodu mezi čelním sklem a kapotou je nedostatečná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,6 | 69% | 0 | 0% | 6 | 100% | 23 | 63% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je součástí základní výbavy u všech variant stejně jako připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
BMW X1 podrobené nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získalo v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd.
Vůz nabízí velice dobrou úroveň ochrany dospělých cestujících. Jedinou slabinou v této kategorii je ochrana hrudníku ohodnocená jako mezní při nárazu na kůl a ochrana krční páteře při nárazech zezadu.
Děti jsou spolehlivě ochráněné. Oblast, kde se dá jistě ještě něco vylepšit je ochrana chodců. BMW X1 by si však udrželo 5 hvězd i v roce 2012.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 87% | 42 | 86% | 23 | 63% | 5 | 71% | 80% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP BMW X1 (2009) |