Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
4 Fotogalerie

Euro NCAP 2009: Audi Q5 – Pět hvězd pro pětku, problémy s kůlem

V nárazových testech Euro NCAP získalo v celkovém hodnocení 5 hvězd. Jediným vážnějším prohřeškem je ochrana hrudníku při nárazu na kůl.

Audi Q5 je kompaktní crossover s karosérií SUV postavený na nové platformě Audi MLP (Modular Longitudinal Platform), kterou už známe z vozu Audi A5 Coupé (2007). V budoucnu se má rodina Q dočkat dalšího přírůstku v podobě ještě menšího sourozence Q3, který bude vycházet z VW Tiguan. Výrobce se netají svými ambicemi porazit v prodejních statistikách své rivaly BMW X3 a Mercedes-Benz GLK.

Výsledky testů, které Euro NCAP právě zveřejnilo (květen 2009) absolvoval model Audi Q5 2.0TDI Steppe s karosérií SUV o hmotnosti 1660 kg a v provedení s pravostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a adaptivním omezovačem síly na předních sedadlech, adaptivní čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro mladší z dětí instalována proti směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní a A-sloupek karoserie se posunul směrem vzad o pouhé 3 mm. Adaptivní zádržné systémy přizpůsobily svoji činnost z hlediska časování a síly velikosti cestujícího a intenzitě nárazu. Ochrana všech hodnocených partií těla spolujezdce byla ohodnocena nejvyšší známkou, tedy „dobrá“. Pokud jde o řidiče, představoval sloupek řízení potenciální nebezpečí vzniku poranění stehen.

Při bočním nárazu získalo Audi Q5 bez problémů maximální počet bodů, když ochrana všech částí těla zkušební figuríny získala známku „dobrá“.

crashtest audi euroncapcrashtest audi euroncap | acz

Jako problematičtější se jeví náraz na kůl. Při něm byla totiž ochrana hrudníku hodnocena jen známkou „mezní“. Konstrukce sedadla a opěrky hlavy poskytuje „dobrou“ ochranu krční páteře cestujících při nárazu zezadu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,792%8100%7,391%3,383%3392%

Ochrana dětí

Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami, které představují děti ve věku 18 a 36 měsíců, získalo Audi Q5 při čelním a bočním nárazu maximální možný počet bodů (12 b.).

Dopředný pohyb hlavy figuríny ve věku 36 měsíců nebyl při čelním nárazu nadměrný. Při bočním nárazu zůstaly hlavy obou dětí v bezpečí sedaček. I když je možné airbag spolujezdce deaktivovat a na jeho sedadle použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči bohužel nebyla podle Euro NCAP dostatečně jasná.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%538%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Audi Q5 maximum bodů. Ochrana nohou a pánve v oblasti přední hrany kapoty je nedostatečná. To samé platí i pro ochranu hlavy dítěte i dospělého. V těchto disciplínách byly přiděleny body jen v několika málo segmentech zkoušených sektorů kapoty.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců5,523%00%6100%1232%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Audi Q5 podrobené nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získalo v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd. Vůz nabízí velice dobrou úroveň ochrany dospělých cestujících. Jedinou slabinou v této kategorii je ochrana hrudníku ohodnocená jako mezní při nárazu na kůl. Děti jsou spolehlivě ochráněné. Oblast, kde se dá ještě mnohé zlepšit je ochrana chodců. Právě díky ní by Audi Q5 v tomto konstrukčním stavu v roce 2010 na pětihvězdičkové hodnocení nedosáhlo.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3392%4184%1232%571%76%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Audi Q5 (2009)