
ESP je nyní povinné pro všechna osobní a lehká užitková auta
Od 1. listopadu přichází v Evropské unii v platnost nové nařízení, podle kterého musí být všechna nově na trh uvedená auta vybavena standardně systémem jízdní stability, známým zejména pod zkratkou ESP.Tento aktivní bezpečnostní prvek byl původně zamýšlen jako luxusní prvek výbavy pro prémiové modely s pohonem zadních kol, o jeho rychlé rozšíření do celé produkce se ale postaral v roce 1997 Mercedes, jehož tehdejší novinka kompaktní třídy A nezvládla losí test a ESP pomohlo tento problém vyřešit.
Dnes už patří ESP k samozřejmému vybavení naprosté většiny aut, letos jím bylo vybaveno 84 % nových osobních a lehkých užitkových aut, od příštího roku to ovšem již bude plných 100 % vozidel s váhou do 3,5 tuny. EU tak následuje USA a Kanadu, kde je systém jízdní stability povinný od roku 2011 (pro vozy do váhy 4,5 tuny), musí ho ale mít i všechna nová auta v Austrálii nebo Izraeli, přičemž Japonsko, Jižní Korea, Rusko a Turecko se k tomuto kroku chystají.
Šéf firmy Bosch Chassis Systems Control Gerhard Steiger, která ESP vyvinula, k tomu říká, že jedna z jejich studií zjistila, že v EU v roce 2011 systémy jízdní stability pomohly předejít více než 33 tisícům dopravních nehod a zachránilo více než tisíc životů. Senzory ESP sledují 25krát za vteřinu, zda auto jede tam, kam řidič dává volantem pokyn a pokud ne, systém zasáhne a nejprve omezí točivý moment a pokud to nepomůže, dojde k aktivaci brzd tak, aby došlo k návratu do požadovaného směru.