Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
8 Fotogalerie

Elektromobily více bourají, protože jsou silnější, tvrdí pojišťovací agentura

Marek Bednář

Britská pojišťovací agentura zjistila, že u elektromobilů je o čtvrtinu více pojistných událostí kvůli nehodě ve srovnání se spalovacími auty. Přisuzuje to jejich vyššímu výkonu.

Zatímco u konvenčních běžných aut člověk jen zřídka narazí na výkon přes 250, 300 koní, u elektromobilů to není až takový problém. Takový Smart #1, malý městský hatchback, má už v základní verzi 272 koní (200 kW) a coby vrcholná verze Brabus dokonce 428 koní (315 kW).

Podobně vysoký výkon dokáže nabídnout řada elektromobilů. Např. Volvo EX30, které je technickým sourozencem onoho smartu, nabízí stejně výkonné varianty a třeba takové MG4 XPower, rovněž hatchback nižší střední třídy, nabízí za milion korun 435 koní (320 kW). Samozřejmě existují i elektromobily s výkonem hluboko pod 200 koní, např. od koncernu Stellantis, ale cenový benefit u nich oproti některým silnějším modelům není tak výrazný.

Video placeholder
MG4 XPower • auto.cz

Že je potřeba k takovým autům přistupovat opatrněji, že auta s vysokým výkonem nepatří do rukou každému, říká britská pojišťovací agentura Howden UK&I Retail. „Pojistných události kvůli nehodám je u elektromobilů o 26 % víc než u spalovacích aut,“ cituje britský web Autocar jejího ředitele Carla Shukera.

„Proč více elektromobilů bourá? Protože jsou rychlejší. V porovnání s průměrem aut na silnicích bývají elektromobily výkonnější. U vysokovýkonných konvenčních aut také vidíme více událostí než u běžných aut,“ říká dále Shuker.

Nejde podle něj navíc jen o celkový výkon, nýbrž také o to, jak auta svůj výkon podávají. Častější pojistné události jsou také jedním z důvodů, proč je v Británii dražší pojistit elektromobil. Navíc je zhruba o čtvrtinu dražší ho opravit a trvá to déle, protože není dost kvalifikovaných techniků, dodává Shuker.

Protože každá mince má dvě strany, i zde je oproti spalovacím autům výhoda – třebaže je nehod elektromobilů víc, „naštěstí je frekvence vážných zranění nižší“ díky prvkům pasivní bezpečnosti, říká Shuker. Také za tím může být fakt, že většina elektromobilů je stará jen pár let, kdežto spalovací auta mohou být starší; podle dat z letošního jara je ve Velké Británii průměrné stáří aut na silnicích 9 let. Dle dat za rok 2023 je v Británii 30,7 % registrovaných aut starších 12 let.

Podle firmy LexisNexis, zabývající se analytikou v oblasti pojišťovnictví, je u novopečených majitelé elektromobilů, kteří dříve měli spalovací auto, v prvním roce větší pravděpodobnost nehody, než kdyby si koupili nové spalovací auto místo elektromobilu.

Všechno to odpovídá důvodům, proč půjčovna aut Hertz před necelým rokem ze své flotily vyřadila na 20 tisíc tesel s plánem je nahradit spalovacími auty. Jedním z nich bylo právě to, že tesly častěji bouraly.