Elektrický Rolls-Royce ujel téměř 2 miliony km. Teď prototyp dovádí v Africe
Doba elektrická se nevyhýbá ani luxusní značce Rolls-Royce. Britský výrobce připravil elektrické kupé Spectre, jehož prototyp už najezdil téměř 2 miliony kilometrů. Další testy probíhají v Africe.
Britský Rolls-Royce svůj první elektromobil představil zhruba v polovině října loňského roku. Téměř 5,5 metru dlouhé a 3 tuny těžké luxusní kupé Spectre má k zákazníkům zamířit v poslední čtvrtině letošního roku. Výrobce nyní vůz podrobuje jízdním zkouškám, během nichž má Spectre ujet více než 2,5 milionu kilometrů, z nichž má za sebou téměř 2 miliony.
Testy pro nový elektromobil byly podle Rolls-Royce navrženy tak, aby simulovaly téměř 400 let běžného provozu. Značka nerozvádí, jak k takovému počtu let došla, ale pokud bere v potaz pouze roční nájezd, tak za „běžný provoz“ u svých aut považuje průměrný roční nájezd kolem šesti tisíc kilometrů.

Zkoušky modelu Spectre odstartovaly v zimě roku 2021, a to 55 kilometrů od polárního kruhu ve švédském městě Arjeplog. V teplotách okolo -40°C tam konstruktéři ladili chování auta na sněhu a ledu, přičemž zároveň zkoumali dlouhodobý vliv extrémního chladu na akumulátor a ostatní elektrické systémy.
Následně Spectre strávil část roku 2022 v teplejším podnebí Francie, kde se pohyboval nejen v běžném provozu, ale také podstoupil zkoušky v historickém testovacím areálu Autodrome de Miramas. Tím ale testovací provoz, který je podle značky tím nejpřísnějším v její historii, neskončil.

Ke dvěma milionům ujetých kilometrů se nyní prototyp přibližuje v rámci jízdních zkoušek v extrémně vysokých teplotách, které probíhají v Jižní Africe. Nejvyšší teploty dosahují až 50°C, přičemž testovací jezdci využívají různorodé povrchy a prostředí, takže se Spectre nevyhne ani prachu, špíně a štěrku.
Rolls-Royce říká, že rozsáhlé a přísné testování je nezbytné, aby i u vozu s novým typem pohonu dokázal zákazníkům zajistit stejné zážitky a kvalitu bez kompromisu, na které jsou zvyklí. Značka si dává záležet i na nejmenších detailech a mezi příklady uvádí třeba více 1.500 hodin věnovaných ladění regenerativního brzdění. Zkoumá se například také to, jak se v extrémních teplotách a různých slunečních intenzitách mění odhlučnění interiéru a dojem z jeho osvětlení.

Jakmile bude testování v Africe dokončeno, všechna získaná data analyzována a drobná vylepšení aplikována, vstoupí Spectre do finální fáze zkoušek. Tím bude intenzivní otestování ve všech teplotních podmínkách, takže si ještě jednou dá zrychlené spektrum od extrémních mrazů po extrémní vedra.
Závěrečných 500.000 kilometrů bude věnováno testování, pro něž Rolls-Royce používá označení Lifestyle Analysis. Vysvětluje to jako vyzkoušení modelu Spectre ve všech „super-luxusních situacích“, jaké mohou typičtí majitelé vozů značky Rolls-Royce zažít.
Jsme zvědaví, s jakým úspěchem se nakonec Rolls-Royce Spectre u zákazníků a odborné veřejnosti setká. Zatím se alespoň můžete pokochat fotografiemi v galerii, které Rolls-Royce pořídil v rámci právě probíhajících jízdních zkoušek v Africe.