Elektrické Volvo ES90 je tu. Slibuje až 700 km dojezdu
Pětimetrový liftback ES90 upřednostňuje pohodlí pasažérů vzadu a nabízí úctyhodný teoretický dojezd. Bohatá standardní výbava obsahuje i prosklenou střechu, za její zneprůhlednění je však třeba připlatit.
Rozmach elektromobilů u značky Volvo pokračuje modelem ES90, pětimetrovým liftbackem, který je nejaerodynamičtějším volvem vůbec. Automobilka ho světu představila coby druhý vůz na platformě SPA2, která podpírá i již dříve představené SUV EX90.
S tím sdílí novinka řadu techniky i některé designové prvky, jako např. světelné podpisy či schránku lidaru nad čelním sklem. Třebaže se jmenuje ES90 a v nabídce automobilky je elektrickou verzí sedanu S90, po technické stránce s ním spřízněna příliš není. Dokonce to ani není sedan, nýbrž liftback.
Designérům se podařilo udržet optický dojem klasické tříprostorové karoserie, alespoň dle fotografií. Když se na vůz zadíváte pozorně, všimnete si velké masy hmoty v dolní části vozu, ovšem něco takového je u elektromobilu samozřejmostí. Automobilka na tom nachází i výhodu – posez za volantem má být podobný tomu v SUV.
Zmíněná světla stojí za zmínku zejména vzadu. Když se podíváte přímo zezadu, podpis připomíná malé a ryze čínské EX30, ovšem horní část lamp je tu odsunutá ze zadního čela a táhne se po stranách zadního skla. Zajímavý to designový prvek, navíc nevídaný na tříprostorových karoseriích.

Interiér je minimalistický podobně jako u řady dalších volv a nabízí 14,5“ na výšku orientovaný středový displej. Tím řidič používá infotainment s „kostmi“ od Googlu, což znamená možnost instalace řady – ne všech – aplikací z Obchodu Play. Na rozdíl od EX90 tu bude kromě Apple CarPlay také Android Auto už od startu prodejů, zákazníci nebudou muset čekat na aktualizaci. Řidič má před sebou ještě 9“ přístrojový štít, který kromě rychlosti a dalších informací nabídne také zobrazení mapy, a k tomu head-up displej.
Po stránce ovládacích prvků v interiéru se ES90 spoléhá na displej až na výjimky typu voliče převodovky, páčky blinkrů, ovládání oken a pár tlačítek na volantu. Vypadá to tedy, že např. pevné zapnutí světel bude řidič muset provádět skrz displej, podobně jako v EX30, a obdobné to bude s nastavením zrcátek. To ovšem zatím jen spekulujeme.
Interiér má nabízet ohromnou prostornost zejména vzadu – to je klíčové pro čínský trh, který bude pro ES90 velmi důležitý – díky rozvoru náprav 3,1 metru. Vnější zadní opěradla také jsou individuálně naklápěcí. Zavazadelník má 425 litrů, dalších dvaadvacet nabídne úložný prostor pod přední kapotou.
Prosklená střecha, která podle automobilky blokuje 99,9 % UV záření, je ve standardu; za příplatek je k mání možnost elektrochromatického zneprůhlednění. K další příplatkové výbavě patří audiosystém Bowers & Wilkins s 25 reproduktory či kola o průměru 21“ a 22“ nad rámec standardních dvacetipalcových.

Standardem je pohon zadních kol výkonem 245 kW (333 k). Stovku zvládne tato verze za 6,9 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h. Spotřeba má být 16,1 kWh/100 km a přívěs můžete táhnout až 1,6 tuny těžký, do čehož se vejdou např. některé přepravníky koní.
Nabíjení probíhá 11 kilowatty střídavým proudem, anebo až 350 kW stejnosměrným proudem u rychlonabíječek. Tímto způsobem je v ideálních podmínkách možno za 10 minut dobít energii až na 300 km jízdy, uvádí automobilka. Pro úplnost dodejme, že koeficient odporu vzduchu Cd je 0,25, což je nejméně ze všech volv v historii.
Na českém trhu pod 1,8 milionu
Verze s menší baterií a pohonem zadních kol je už k objednání na českém trhu, a to za cenu od 1.769.900 korun. V základní výbavě Core je mimo jiné čtyřzónová klimatizace, tepelné čerpadlo, systém porozumění chování řidiče, bezdrátová nabíječka smartphonů, elektrické páté dveře, čalounění Nordico z biokompozitního materiálu, který je „vyrobený z produktů získaných recyklací a z borovicového oleje ze švédských a finských lesů“, uvádí web automobilky.
Prostřední verze Plus stojí od 1.869.900 korun a k základu přidává audiosystém Bose, lepší ambientní osvětlení interiéru, head-up displej, plně čalouněnou přístrojovou desku a dveřní panely, dekor z březového dřeva, vyhřívání zadních sedadel či nastavitelnou bederní opěrku pro ta přední.
Vrchol s názvem Ultra přijde na nejméně 2.075.900 korun a přidává elektrochromatickou prosklenou střechu, aktivní vzduchové odpružení, zmíněný audiosystém Bowers & Wilkins či odvětrávaná přední sedadla. Na rozdíl od ostatních dvou verzí neměla v době přípravy článku na webu kompletní seznam výbavy.

Za ventilaci sedadel je možné připlatit 42.500 korun i k základnímu provedení, stejně jako za čalounění sedaček kůží Nappa, které k základu přijde spolu s ventilací na 80.300 korun. Dále mezi příplatky vidíme mimo jiné aktivní vzduchové odpružení za 64.300 korun, 360° kamerový systém za 19.100 korun, paket asistentů pro poloautonomní jízdu za 60.800 korun či paket vyhřívaného volantu, lišt stěračů a ostřikovačů světlometů za 12.900 korun.
Ve standardní výbavě všech provedení je samozřejmě hromada asistenčních systémů i prvků pasivní bezpečnosti. Vůz má pět radarů, sedm kamer, dvanáct ultrazvukových parkovacích čidel a lidar na střeše. Jejich pomocí auto hlídá mimo jiné také to, zda je bezpečné otevřít dveře.