Elektrické tahače Scania s obřími bateriemi přejedou i Česko
Scania představila novou generaci bezemisních kamionů a pracovních strojů na kratší a střední vzdálenosti, které na jedno nabití zvládnou i téměř 400 kilometrů a dobíjí se výkonem až 375 kilowattů.
Přiznám se, že elektřina je mi ve vnitrostátní kamionové dopravě velmi sympatická, ačkoliv v řeči čísel už z pohledu majitele transportní firmy určitě takové nadšení nevyvolává. Začátky ovšem bývají obecně náročnější a bez prvních odvážlivců není pokroku. Pro pionýry segmentu elektrických nákladních aut si proto Scania připravila novou generaci modelů EM C1-2, EM C3-6 a EM C1-4 s výkony 230 až 450 kilowattů.
Zatímco u prvního jmenovaného typu může hmotnost soupravy dosáhnout až 29 tun, zbylé dvě zvládnou až 64 tun. Trakční akumulátor s celkovou kapacitou 624 kWh, z nichž 416 kilowatthodin je využitelných, pochází od švédské společnosti Northvolt. Články dovolují vysoký nabíjecí výkon až 375 kilowattů, což v závislosti na zatížení v nejlepším případě znamená zvýšení dojezdu o minimálně 190 kilometrů za hodinu dobíjení. Nejlehčí souprava EM C1-2 s 29tunovou hmotností přitom za šedesát minut zvládne doplnit až 290 km. V případě povinných přestávek či během vykládky tudíž můžete „nasosat“ energii na několik set kilometrů.
EM C1-2 | EM C3-6 | EM C1-4 | |
Stálý výkon elektrického motoru (motorů) | 230 kW | 400 nebo 450 kW | 270, 300, 330, 360 nebo 400 kW |
Uspořádání pohonného ústrojí | Jeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 2rychlostní planetová převodovka | Tři synchronní e-motory s permanentními magnety, 6stupňová automatická převodovka | Jeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 4stupňová převodovka |
Kapacita baterie | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) |
Udávaný dojezd | 260 km s 29t soupravou 390 km s 29t soupravou | 350 km se 40t soupravou 250 km se 64t soupravou | 390+ km s 29t soupravou 370+ km se 40t soupravou 260+ km se 64t soupravou |
Dobíjecí výkon | 375 kW (CCS2, 500 A) | 375 kW (CCS2, 500 A) | 375 kW (CCS2, 500 A) |
Rychlost dobíjení | 290km/h s 29t soupravou | 260 km/h se 40t soupravou 190 km/h se 64t soupravou | 280 km/h se 40 t soupravou 200 km/h se 64t soupravou |
Nejvyšší hmotnost soupravy | 29 t | 64 t | 64 t |
Pomocný náhon (PTO) | 100 kW elektrický až 60 kW elektromechanický | 260 kW z převodovky, až 100 kW elektrický až 160 kW elektromechanický | PTO e-motoru (mechanické) až 260 kW, až 100 kW elektrický, až 90 kW elektromechanický |
Na rozdíl od akumulátorů v klasických elektromobilech baterie ve scaniích dlouhodobě zvládají nabíjení do 100 % dostupné kapacity bez vlivu na jejich životnost. Navíc se pyšní přímou křivkou nabíjení, díky níž výkon neklesá ani v případě vyšší zbytkové energie ve článcích. Tenhle fakt je přitom v praxi mnohem důležitější než maximální dobíjecí výkon, který vám přitom v reálném životě za každé příležitosti negarantuje provozovatel nabíječky ani výrobce elektromobilu.

Scania k tomu navíc přidává vlastní službu Scania Charging Access s bezproblémovým přístupem k nabíjecí síti ve dvanácti evropských zemích, přičemž nabíjecí místa jsou seřazena podle vhodnosti pro konkrétní vozidlo. Služba je postavena nezávisle na tom, kdo provozuje dobíjecí místo v síti, zákazník dostane pouze jednu konsolidovanou fakturu od společnosti Scania. Program Scania Charging Access je poskytován bez registrace nebo měsíčních poplatků, zákazník platí pouze předvídatelnou cenu, když službu využívá.