Elektrické kamiony Mercedes-Benz se vydaly napříč Evropou, i když nejsou nabíječky
Dvě čtyřicetitunové soupravy tažené Mercedesy-Benz eActros 600 chtějí projet Evropu a nabíjet výhradně z veřejných zdrojů. Zastaví se na Nordkappu i v Tarifě a cestou mezi nimi také v Česku.
Zatímco pro elektrická osobní auta je nabíječek u evropských silnic už docela dost, pro nákladní vozy je infrastruktura zoufale nedostatečná. Potřebují totiž kolem nabíjecího stojanu mnohem více prostoru; ba dokonce, i osobní auto s přívěsem má u drtivé většiny nabíječek problém a aby vlek nepřekážel, je zpravidla třeba ho zaparkovat jinde a odpojit.
Navzdory této významné překážce se Mercedes-Benz vydal se dvěma prototypy tahače eActros 600 doslova napříč Evropou. Na roadshow nazvanou „Evropské testovací turné eActros 600 2024“ vyrazil z Frankfurtu nad Mohanem s cílem projet více než 20 evropských zemí a najezdit celkem přes 13 tisíc kilometrů.
Součástí trasy je Nordkapp v Norsku, nejsevernější bod kontinentální Evropy, a také španělská Tarifa, která je naopak bodem nejjižnějším. Celou cestu potáhne naložený návěs; celková hmotnost souprav je zhruba 40 tun.

Prvních pár kilometrů za volantem jedné ze souprav urazila Karin Rådströmová, generální ředitelka Mercedes-Benz Trucks. „Technologie vozidel pro tuto transformaci je připravená. Doprava na dlouhé trasy s bateriovým elektrickým pohonem je v Evropě možná. Nyní musí politika a energetický sektor spolupracovat s výrobci na popohnání výstavby veřejné nabíjecí infrastruktury,“ nechala se slyšet.
eActros 600 je takto označen pro kapacitu svých trakčních baterií, která je 621 kWh ve třech balících baterií po 207 kWh. Zvládne se nabíjet výkonem až 400 kW, na přání je však možné tahač připravit na megawattové nabíjení MCS, a dojezd na jedno nabití má být až 500 kilometrů. Tento odhad platí podle automobilky pro tahač konfigurace 4×2 s okamžitou hmotností 40 tun při venkovní teplotě 20 °C. Dojezd je samozřejmě, stejně jako spotřeba nafty, závislý na zatížení a profilu trasy.
Ta povede kromě Německa také Dánskem, Švédskem, Norskem, Finskem, Estonskem, Lotyšskem, Litvou, Polskem, Českem, Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem, Chorvatskem, Slovinskem, Itálií, Monakem, Francií, Španělskem, Portugalskem, Belgií, Nizozemskem a Lucemburskem před návratem zpět do Německa.
Mercedes-Benz Trucks má při této roadshow v plánu nabíjet výhradně na veřejných nabíječkách, uvádí dále tisková zpráva. Klíčové tu je „v plánu“ – je dost možné, že přinejmenším jeden návěs obsahuje generátor elektřiny pro nouzové situace, kdy nebude veřejná nabíječka použitelná pro kamion.