El Matador Carlos Sainz vyhrál v 61 letech svůj čtvrtý Dakar se čtvrtou značkou. Ale co dál?
Nestárnoucí Carlos Sainz se stal vítězem letošního ročníku Rallye Dakar mezi automobily. Audi však končí a tak je Sainzova budoucnost zahalena tajemstvím.
Životopis Carlose Sainze staršího je nabitý úspěchy. Rodák z Madridu se do historických tabulek motorsportu zapsal zejména jako dvojnásobný mistr světa v rallye (1990 a 1992) a nyní také již čtyřnásobný vítěz slavné Rallye Dakar (2010, 2018, 2020 a 2024). V době odchodu ze světového šampionátu WRC v roce 2004 držel rekord nejvyššího počtu vítězství, pódiových umístění a celkových startů.
Nikdo nepochybuje o tom, že Carlos Sainz starší patří mezi největší legendy motorsportu. Jeho téměř 20 let trvající kariéra v šampionátu WRC je spojena s Toyotou, Lancií, Subaru, Fordem a Citroënem. Krom dvou mistrovských titulů se stal čtyřikrát vicemistrem světa - jeho souboje s úhlavním rivalem Colinem McRaem jsou nezapomenutelné.
Po konci kariéry ve WRC se Sainz vydal vstříc dálkovým soutěžím a podepsal smlouvu s Volkswagenem. Prvního Dakaru se zúčastnil v roce 2006 ještě na africkém kontinentu. K první výhře mířil v roce 2009, ale havárie ve 12. etapě ze 14 ho o premiérové vítězství připravila.
To přišlo o rok později. Během spolupráce s Volkswagenem se podílel na projektu VW Polo R WRC, které se posléze stalo dominantním soutěžním vozem v šampionátu WRC. Po odchodu Volkswagenu z dálkových soutěží zažil Sainz nepříjemnou sérii v podobě pěti nedokončených ročníků Dakaru.
Během této doby se stal továrním pilotem Peugeotu. Se speciálem 2008 DKR se dočkal výhry v roce 2018, dlouhých osm let po prvním triumfu. Jednalo se o nejdelší čekání mezi jednotlivými triumfy v kategorii automobilů.
Po odchodu od Peugeotu si Sainz plácl s týmem X-Raid, který měl na starosti speciály Mini John Cooper Works Buggy. Jednalo se o povedené období, v roce 2020 zvítězil Sainz na Dakaru potřetí a při poslední účasti s Mini skončil na stupních vítězů, konkrétně třetí.

Od roku 2022 se Carlos Sainz společně se svým spolujezdcem Lucasem Cruzem upsal ambicióznímu projektu Audi. Cíl byl jasný: přepsat historii a vyhrát kategorii automobilů se speciálem disponujícím hybridním pohonem. Audi bylo rychlé, ale nespolehlivé a tak byly první ročníky pro všechny posádky spíše utrpením. Obzvlášť pro Sainze. V roce 2023 po velmi tvrdém nárazu do duny musel ze soutěže odstoupit a po pár dnech od nehody se dokonce zjistilo, že si při nárazu zlomil dva obratle.
Návrat jako z pohádky zažil v letošním ročníku. Jak již víme, Carlos Sainz s Lucasem Cruzem zvládli letošní Dakar ze všech nejlépe a zvítězili v celkovém hodnocení kategorie automobilů. Audi se radovalo z vítězství poprvé, Sainz s Cruzem bouchli šampaňské počtvrté a to pokaždé s jinou značkou!
Nejistá budoucnost
Již před startem Dakaru 2024 se vědělo, že Audi se bude s dálkovými soutěžemi loučit a své úsilí přesune na vstup do formule 1 v roce 2026. Nastává tak otázka, co bude s Carlosem Sainzem.
El Matador se zatím ke své budoucnosti nevyjádřil a málokdo by se divil, kdyby po čtvrtém, těžce vydřeném triumfu na Dakaru a věku 61 let dal nejslavnější dálkové soutěži světa, potažmo celému motorsportu jako aktivní jezdec sbohem. O výzvy ale není nouze..
Jednou z nich je plné zapojení továrního týmu Ford na Dakar od příštího roku. Na vývoji nového speciálu Ford Ranger Raptor T1+ pracuje M-Sport, což je tým, který Carlos Sainz velmi dobře zná. El Matador byl totiž továrním jezdcem Fordu v šampionátu WRC v letech 1996 až 1997 a 2000 až 2002.
Třetí etapa spolupráce s britským M-Sportem a modrým oválem by mohla být skvělým zakončením Sainzovy pozoruhodné kariéry. Dobře se zná se šéfem týmu Malcolmem Wilsonem a má zkušenosti, které Ford k vítězství na Dakaru potřebuje.
Pokud bychom vám před 20 lety řekli, že Carlos Sainz starší bude možná závodit za M-Sport v roce 2025, asi byste si všichni ťukali na čelo. Realita je ale taková, že Sainz je jakožto čerstvý vítěz nejžádanějším zbožím na dakarském trhu a kromě Fordu po něm touží i tovární Toyota.