Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Carlos Sainz na Rallye Dakar 2024
Carlos Sainz na Rallye Dakar 2024
Carlos Sainz na Rallye Dakar 2024
Carlos Sainz na Rallye Dakar 2024
43 Fotogalerie

El Matador Carlos Sainz vyhrál v 61 letech svůj čtvrtý Dakar se čtvrtou značkou. Ale co dál?

Nestárnoucí Carlos Sainz se stal vítězem letošního ročníku Rallye Dakar mezi automobily. Audi však končí a tak je Sainzova budoucnost zahalena tajemstvím.

Životopis Carlose Sainze staršího je nabitý úspěchy. Rodák z Madridu se do historických tabulek motorsportu zapsal zejména jako dvojnásobný mistr světa v rallye (1990 a 1992) a nyní také již čtyřnásobný vítěz slavné Rallye Dakar (2010, 2018, 2020 a 2024). V době odchodu ze světového šampionátu WRC v roce 2004 držel rekord nejvyššího počtu vítězství, pódiových umístění a celkových startů.

Nikdo nepochybuje o tom, že Carlos Sainz starší patří mezi největší legendy motorsportu. Jeho téměř 20 let trvající kariéra v šampionátu WRC je spojena s Toyotou, Lancií, Subaru, Fordem a Citroënem. Krom dvou mistrovských titulů se stal čtyřikrát vicemistrem světa - jeho souboje s úhlavním rivalem Colinem McRaem jsou nezapomenutelné. 

Po konci kariéry ve WRC se Sainz vydal vstříc dálkovým soutěžím a podepsal smlouvu s Volkswagenem. Prvního Dakaru se zúčastnil v roce 2006 ještě na africkém kontinentu. K první výhře mířil v roce 2009, ale havárie ve 12. etapě ze 14 ho o premiérové vítězství připravila.

To přišlo o rok později. Během spolupráce s Volkswagenem se podílel na projektu VW Polo R WRC, které se posléze stalo dominantním soutěžním vozem v šampionátu WRC. Po odchodu Volkswagenu z dálkových soutěží zažil Sainz nepříjemnou sérii v podobě pěti nedokončených ročníků Dakaru. 

Během této doby se stal továrním pilotem Peugeotu. Se speciálem 2008 DKR se dočkal výhry v roce 2018, dlouhých osm let po prvním triumfu. Jednalo se o nejdelší čekání mezi jednotlivými triumfy v kategorii automobilů.

Po odchodu od Peugeotu si Sainz plácl s týmem X-Raid, který měl na starosti speciály Mini John Cooper Works Buggy. Jednalo se o povedené období, v roce 2020 zvítězil Sainz na Dakaru potřetí a při poslední účasti s Mini skončil na stupních vítězů, konkrétně třetí. 

Video placeholder
Martin Macík na Rallye Dakar 2024 • MM Technology

Od roku 2022 se Carlos Sainz společně se svým spolujezdcem Lucasem Cruzem upsal ambicióznímu projektu Audi. Cíl byl jasný: přepsat historii a vyhrát kategorii automobilů se speciálem disponujícím hybridním pohonem. Audi bylo rychlé, ale nespolehlivé a tak byly první ročníky pro všechny posádky spíše utrpením. Obzvlášť pro Sainze. V roce 2023 po velmi tvrdém nárazu do duny musel ze soutěže odstoupit a po pár dnech od nehody se dokonce zjistilo, že si při nárazu zlomil dva obratle. 

Návrat jako z pohádky zažil v letošním ročníku. Jak již víme, Carlos Sainz s Lucasem Cruzem zvládli letošní Dakar ze všech nejlépe a zvítězili v celkovém hodnocení kategorie automobilů. Audi se radovalo z vítězství poprvé, Sainz s Cruzem bouchli šampaňské počtvrté a to pokaždé s jinou značkou!

Nejistá budoucnost

Již před startem Dakaru 2024 se vědělo, že Audi se bude s dálkovými soutěžemi loučit a své úsilí přesune na vstup do formule 1 v roce 2026. Nastává tak otázka, co bude s Carlosem Sainzem.

El Matador se zatím ke své budoucnosti nevyjádřil a málokdo by se divil, kdyby po čtvrtém, těžce vydřeném triumfu na Dakaru a věku 61 let dal nejslavnější dálkové soutěži světa, potažmo celému motorsportu jako aktivní jezdec sbohem. O výzvy ale není nouze..

Jednou z nich je plné zapojení továrního týmu Ford na Dakar od příštího roku. Na vývoji nového speciálu Ford Ranger Raptor T1+ pracuje M-Sport, což je tým, který Carlos Sainz velmi dobře zná. El Matador byl totiž továrním jezdcem Fordu v šampionátu WRC v letech 1996 až 1997 a 2000 až 2002. 

Třetí etapa spolupráce s britským M-Sportem a modrým oválem by mohla být skvělým zakončením Sainzovy pozoruhodné kariéry. Dobře se zná se šéfem týmu Malcolmem Wilsonem a má zkušenosti, které Ford k vítězství na Dakaru potřebuje.

Pokud bychom vám před 20 lety řekli, že Carlos Sainz starší bude možná závodit za M-Sport v roce 2025, asi byste si všichni ťukali na čelo. Realita je ale taková, že Sainz je jakožto čerstvý vítěz nejžádanějším zbožím na dakarském trhu a kromě Fordu po něm touží i tovární Toyota.