Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Saab 9-2X vs Subaru Impreza
Saab 9-2X vs Subaru Impreza
Saab 9-2X vs Subaru Impreza
Saab 9-2X
67 Fotogalerie

Dvojvaječná dvojčata: Znáte Saabaru? Když si Subaru Impreza hrálo na Saab a nikdo jí to nevěřil

Jistě, takzvaný “badge engineering”, neboli vytváření nových modelů aut pouze jejich přeznačkováním, má na svědomí hodně pozoruhodných vozů. Jejich králem ale může být jen jeden!

Nechceme nikomu vnucovat žádný názor, ale takový Saab 9-2X by se tedy králem badge-engineeringu stát skutečně mohl. A když ne králem, tak alespoň vyšší šlechtou, protože úroveň arogance, se kterou se koncern General Motors snažil nic netušícím zákazníkům prodávat Subaru Impreza jakoby švédské vozidlo, je dodnes jednoduše nevídaná.

Saabaru

Příběh tohoto modelu patří k těm méně šokujícím, z hlediska marketingového možná dokonce dává smysl. Saabaru, jak se tomuhle autu přezdívalo, vzniklo jako spolupráce tehdy masivního koncernu General Motors (tehdejší vlastník Saabu) a Fuji Heavy Industries (vlastník Subaru), ve kterém držela americká automobilka dvacetiprocentní podíl. 

Již na první pohled je zřejmé, že Saab 9-2X a Subaru Impreza druhé generace toho spolu sdílejí hodně. Krom bezrámových dveří tady byl stejný profil Imprezy ve verzi kombi; pozoruhodný je způsob, jakým zadní část notně inspirovaná Imprezou vizuálně ladí s tehdejší kombiverzí modelu 9-5. Přední část vozidla dostala novou tvář, která model posouvala někam mezi novou 9-3 a větší 9-5, filosoficky šlo o model s přídomkem “X”, řadící se spíš k v Americe prodávanému SUV 9-7X (rozsáhleji předělaný Chevrolet Trailblazer).

Řízení darovalo STi

Do boje s tehdy novým Volvem V50 vstoupilo 9-2X v roce 2004 jako modelový rok 2005 se dvěma výkonovými verzemi plochého čtyřválce. Tím prvním byl model označený jako 2,5i s výkonem 173 koní, zatímco vrchol nabídky představoval motor 2,0i Turbo Aero  s výkonem 230 koňských sil (stejně jako Impreza WRX) a rychlejším řízením, které bylo převzato z Imprezy STi.

Točivý moment putoval na všechny čtyři kola přes pětistupňovou manuální převodovku, za kterou bylo možné dosadit také čtyřstupňový automat. Další změny od Imprezy byly výhradně kosmetického charakteru - byla tu nová sedadla převzata z Imprezy druhé generace před faceliftem Petera Stevense, ze starší verze pocházel také přístrojový panel 9-2X. Jak se na vůz švédské automobilky sluší a patří, v hodnoceních amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu IIHS obstál na výbornou.

Předběhl dobu?

Saab 9-2X měl ale pro jakýkoliv produkt jednu podstatnou slabinu - nikdo ho nechtěl. Dnes jsou crossovery, jakým je také 9-2X, na našich cestách úplně běžným jevem. V roce 2004 to tak ale rozhodně nebylo – také proto v prvních dvou měsících prodeje našlo svůj domov jen 410 kusů modelu 9-2X. A to je neskutečný propadák i pro leckteré sportovní auto, ne tak ještě pro “stylový rodinný vůz”.

Nakonec bylo vyrobeno 10.346 kusů modelu 9-2X - 8514 připadalo na modelový rok 2005 a 1832 na modelový rok 2006, který byl, kvůli ukončení spolupráce General Motors s Fuji Heavy Industries, také posledním. GM prodalo 8,4 procenta svého podílu ve FHI japonské Toyotě, zbylých 11,4 procenta akcí bylo zpětně vybarterováno.

A dnes? Dnes může Saab 9-2X posloužit jako zajímavý tip na ojetinu, kterou nebude mít pravděpodobně nikdo v okolí stovek, možná tisíců kilometrů. Aktuálně totiž na území Evropy není na prodej žádná 9-2X, přičemž je to technicky vzato pořád auto evropské značky. Není to fascinující?