Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
suv skoda kodiaq jizdnidojmy
suv skoda kodiaq jizdnidojmy
suv skoda kodiaq jizdnidojmy
suv skoda kodiaq jizdnidojmy
52 Fotogalerie

Důležitost systému eCall v praxi: Řidič havaroval a jeho Kodiaq mu sám zavolal pomoc

Od prvního dubna minulého roku musí být každý nově homologovaný vůz vybaven systémem automatického tísňového volání eCall. A novinka si zřejmě připisuje první zachráněné životy.

Nehoda s nehezky vypadajícími následky se odehrála 15. ledna před čtvrtou hodinou ranní nedaleko obce Hořice na Šumavě. Osmačtyřicetiletý řidič tu havaroval se Škodou Kodiaq a přivodil si blíže nespecifikovaná těžká zranění, načež byl transportován vrtulníkem na traumatologické oddělení českobudějovické nemocnice.

Těžko říct, jak rychle by mu v danou hodinu pomohl některý z projíždějících řidičů. Černý Kodiaq byl ale naštěstí vybaven systémem automatického tísňového volání eCall, jenž řidiči bezprostředně zavolal pomoc. „Vozidlo, které je vybaveno technologií k přivolání pomoci při dopravní nehodě, vyslalo signál na linku 112 a na základě toho byly k nehodě vyslány všechny složky IZS,“ popsala tisková mluvčí Českokrumlovských policistů Lenka Pokorná.

Systém eCall je ve všech nově homologovaných autech od 1. dubna minulého roku povinný. Ve voze se nachází jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 lze navázat dvěma způsoby: v lepším případě stisknutím tlačítka SOS, v tom horším po aktivaci senzorů nárazu. K pracovníkovi operačního střediska posléze putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy, typ pohonné jednotky či počet osob ve vozidle (na základě zapnutých bezpečnostních pásů).

Provoz v úseku nehody byl policí řízen kyvadlově a obnoven za zhruba dvě a půl hodiny. Celková škoda byla odhadnuta na zhruba 700 tisíc korun. Přesná příčina a míra zavinění zatím zůstávají v šetření.