Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat eXS KickScooter
Seat eXS KickScooter
Seat eXS KickScooter
Seat eXS KickScooter
33 Fotogalerie

Do Česka dorazil nový Seat. Je to koloběžka

Nejlevnější model se znáčkem španělské automobilky? Stačit vám bude šestnáct tisíc.

Je to sice koloběžka a pro Seat ji vyrábí Segway, stylizované „S“ však stroji pojmenovanému eXS Kickscooter nechybí, stejně tak lakování v barvě barcelonského zapadajícího slunce a na protiskluzovém nášlapu něco jako mapa katalánské metropole, odkazující na slavnou ulici Avenida Diagonal. To je ta ulice, podle níž má orientovaný stůl nejvyšší šéf Seatu, Luca de Meo. A já její jméno v článku u Lucovi popletl. Nyní jsme tedy už doma.

Koloběžka je prvním závanem elektrické mikromobility značky Seat a jakkoliv to může působit nepatřičně (automobilka a koloběžka…), podobný druh dopravy se nám po velkoměstech opravdu rozšiřuje. A Seat se přidal s vlastním produktem, byť jde tedy o přebrandovaný Segway. A k němu se v dohledné době přidá třeba sériová verze maličkého elektroautíčka Seat Minimó, která bude primárně určená nejrůznějším carsharingovým službám.

V tuto chvíli si ale musíme vystačit s koloběžkou, jejíž využití třeba pro přiblížení ze záchytného parkoviště na metro může smysl opravdu dávat. V hromadce ji pak ani nemusíte skládat, váží zhruba jedenáct kilo, takže ji po eskalátorech v pohodě snesete. Z pohledu legislativy se jedná o kolo, po chodníku byste se tedy pohybovat neměli, a pokud je vám méně než osmnáct let, přilba je povinností. Každý rozumný koloběžkař však určitě bez přilby nikam nevyrazí.

Maximální rychlost činí 25 km/h, „plyn“ se ovládá páčkou u pravého řídítka, tou u levého se elektronicky brzdí. Jestliže by vám tato forma brzdění nestačila (třeba když si to z kopečka pofrčíte rychleji než limitních 25 km/h), můžete zpomalovat ještě přišlápnutím zadního blatníčku. Ve většině případů však bude páčka zcela vyhovovat.

Pneumatiky jsou plné, defekt tedy nehrozí, drncání omezují tlumiče. Nechybí LED přední světlometek, na cestu z diskotéky se bude hodit podsvícení koloběžky, jehož barvu i nejrůznější blikání lze individualizovat v aplikaci. Zde si nastavíte i rychlost tempomatu (aktivuje se opakovaným zmáčknutím „plynové“ páčky), omezíte nejvyšší rychlost nebo koloběžku zamknete.

Dojezd se v ideálních podmínkách (rovinatý terén, příjemná  jarní/letní teplota, jedinec přiměřené hmotnosti) pohybuje kolem pětadvaceti kilometrů, baterka s kapacitou 187 Wh se z nuly na stovku nabije z běžné sítě za tři a půl hodiny, trafíčko rozměrově odpovídá tomu od notebooku.

Zvlášť ve sportovním režimu (fakt se tak jmenuje) má Seat eXS Kickscooter velmi slušný odpich, je to celkem sranda. Z nuly se však koloběžka sama nerozjede, musíte ji minimálně na rychlost 3 km/h pomoct hezky postaru nožmo. Stroj by měl zvládnout až desetiprocentní stoupání, v nejhorším se můžete vždycky odstrčit, pokud by už elektrický pohon sám o sobě nestačil.

Koloběžku máme od českého zastoupení Seatu zapůjčenou na dlouhodobý test, těšit se tedy můžete na dojmy z každodenního užívání tohoto elektrického mikromobilního stroje!