Do Česka dorazil nový Seat. Je to koloběžka
Nejlevnější model se znáčkem španělské automobilky? Stačit vám bude šestnáct tisíc.
Je to sice koloběžka a pro Seat ji vyrábí Segway, stylizované „S“ však stroji pojmenovanému eXS Kickscooter nechybí, stejně tak lakování v barvě barcelonského zapadajícího slunce a na protiskluzovém nášlapu něco jako mapa katalánské metropole, odkazující na slavnou ulici Avenida Diagonal. To je ta ulice, podle níž má orientovaný stůl nejvyšší šéf Seatu, Luca de Meo. A já její jméno v článku u Lucovi popletl. Nyní jsme tedy už doma.
Koloběžka je prvním závanem elektrické mikromobility značky Seat a jakkoliv to může působit nepatřičně (automobilka a koloběžka…), podobný druh dopravy se nám po velkoměstech opravdu rozšiřuje. A Seat se přidal s vlastním produktem, byť jde tedy o přebrandovaný Segway. A k němu se v dohledné době přidá třeba sériová verze maličkého elektroautíčka Seat Minimó, která bude primárně určená nejrůznějším carsharingovým službám.
V tuto chvíli si ale musíme vystačit s koloběžkou, jejíž využití třeba pro přiblížení ze záchytného parkoviště na metro může smysl opravdu dávat. V hromadce ji pak ani nemusíte skládat, váží zhruba jedenáct kilo, takže ji po eskalátorech v pohodě snesete. Z pohledu legislativy se jedná o kolo, po chodníku byste se tedy pohybovat neměli, a pokud je vám méně než osmnáct let, přilba je povinností. Každý rozumný koloběžkař však určitě bez přilby nikam nevyrazí.
Maximální rychlost činí 25 km/h, „plyn“ se ovládá páčkou u pravého řídítka, tou u levého se elektronicky brzdí. Jestliže by vám tato forma brzdění nestačila (třeba když si to z kopečka pofrčíte rychleji než limitních 25 km/h), můžete zpomalovat ještě přišlápnutím zadního blatníčku. Ve většině případů však bude páčka zcela vyhovovat.
Pneumatiky jsou plné, defekt tedy nehrozí, drncání omezují tlumiče. Nechybí LED přední světlometek, na cestu z diskotéky se bude hodit podsvícení koloběžky, jehož barvu i nejrůznější blikání lze individualizovat v aplikaci. Zde si nastavíte i rychlost tempomatu (aktivuje se opakovaným zmáčknutím „plynové“ páčky), omezíte nejvyšší rychlost nebo koloběžku zamknete.
Dojezd se v ideálních podmínkách (rovinatý terén, příjemná jarní/letní teplota, jedinec přiměřené hmotnosti) pohybuje kolem pětadvaceti kilometrů, baterka s kapacitou 187 Wh se z nuly na stovku nabije z běžné sítě za tři a půl hodiny, trafíčko rozměrově odpovídá tomu od notebooku.
Zvlášť ve sportovním režimu (fakt se tak jmenuje) má Seat eXS Kickscooter velmi slušný odpich, je to celkem sranda. Z nuly se však koloběžka sama nerozjede, musíte ji minimálně na rychlost 3 km/h pomoct hezky postaru nožmo. Stroj by měl zvládnout až desetiprocentní stoupání, v nejhorším se můžete vždycky odstrčit, pokud by už elektrický pohon sám o sobě nestačil.
Koloběžku máme od českého zastoupení Seatu zapůjčenou na dlouhodobý test, těšit se tedy můžete na dojmy z každodenního užívání tohoto elektrického mikromobilního stroje!