Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeOdpojení 2G sítě výrazně omezí funkčnost nouzového volání e-Call. Co nás čeká na STK?
20 komentářů
Petr Kozohorský
@johny555 Budete se divit, ale povinnost mít e-call se netýká ani řady vozidel vyrobených po r. 2018. Jedno takové mám - Opel Astra K, r. výr. 10/2021. Nerozhoduje totiž datum výroby, ale datum schválení typu vozidla do výroby.
@Petr Kozohorský to je docela zajímavé, protože v předchozí Astře J jsem e-call měl 😊
Tehdy to byl GM Onstar, který se z EU stáhl. Pak to asi Opel nějakou dobu nedělal vůbec dokud to nebylo povinné, to nevím.
Tehdy to byl GM Onstar, který se z EU stáhl. Pak to asi Opel nějakou dobu nedělal vůbec dokud to nebylo povinné, to nevím.
Johnn
Tak Hyundai i Kia používají pro e-call síť 4g. Korejci asi zaváděli rychlejší připojení dříve. Co další automobilky?
Stejsn
Samozřejmě že z technické vás kvůli tomu vyhodit nemůžou. Ostatně - jak by funkčnost taky kontrolovali?
Lubo
BMW od 07/2017 e-Call ide cez 4G. Predtým povinný nebol.
Predpokladám, že ostatné značky podobne.
Predpokladám, že ostatné značky podobne.
Pokud by e-Call byl postaven jako samostatně komunikujicí modul tak by stačilo vyměnit jen ten.
A proč by to byla potřeba? e-call bude stále funkci, akorát nebude fungovat v zemích, kde zruší 2G sítě. Pochybuju, že nějakému majiteli auta to bude vadit. A pokud by to vadilo EU, ať trestá země za rušení 2G, nikoliv majitele.
Zajímal by mě zdroj toho článku, přijde mi to jako nějaký hoax.
Mam za to, že v autech je zabudovaný GSM modul. Ten se v roce 2029 k žádné GSM síti nepripoji (v ČR).
Je docela možné, ze některý z operátorů (prakticky jen O2 nebo TM) vyčlení pár kHz v pásmu 900Mhz, aby nějaké GSM v ČR fungovalo.
Pokud by operátoři vypnuli 2G síť, tak se to vypne kompletně, data i volání. Staré Nokie ani e-Cally nebudou schopny se na 112 dovolat.
2G neruší země, ale operátoři. Ti nemají povinnost GSM provozovat (v ČR za rok 2028 ), ale využívat pridelene spektrum na technologický neutrálním základě. To dnes znamená 4G/5G.
Ve Švýcarsku už 2G operátoři vypnuli.
Čeští operátoři nevlastní rádiové kmitočty, ale licencují si je u státu jako vlastníka kmitočtů. Stát může při prodeji licencí určovat podmínky, za kterých budou licencované kmitočty používány a to včetně porušení technologické neutrality. Kromě jiného zákon výslovně uvádí, že to může udělat v případě "plnění cílů veřejného zájmu, jimiž jsou ochrana života a zdraví". Jinými slovy, o tom, zda budeme mít 2G síť pro ochranu života a zdraví v systému e-call, může stát arbitrárně rozhodnout, že ano. Zákonné nástroje k tomu má.
Zákonné nástroje k tomu má.
To, že se Telekomunikační úřad místo snahy o dodržování politického zadání a zákonů mnohdy snaží naopak dodržovat přání operátorů, je věc druhá.
V zasade souhlas. Proto CTU pro prodluzovani licence na pasmo 2.1 GHz a 900/1800 MHz ulozil povinnost provozovat GSM alespon do roku 2028. Kdyby urad nekonal, tak GSM uz v CR nebezi.
Licence se neda menit za pochodu. Tam by stat potazmo urad narazil - stat dal podminky a tomu odpovidala cena za licencï. Pokud se podminky meni za pochodu (zprisnuji), tak stat musi platit, coz finance nechteji.
ČTÚ může při každém prodloužení licence dát podmínku udržet síť 2G a udržet ji, jak dlouho chce.
Tim pádem nefunkčnost systému e-call s 2G/3G modulem bude odpovědnost státu a ČTÚ, nikoliv majitele auta.
Jen vyměnit, ale to by se tam muselo dát něco, co s tím autěm umí komunikovat, což třeba u generační výměny platforem je docela problém (už jen jiný CAN) a pokud nelze využít aktuální 4G/5G řešení, musí se vyvinout a vývoj nedělá automobilka, ale někdo z dodavatelů...