Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Řízení po drátech stále vyvolává otázky. Opravdu nemusí mít mechanickou zálohu?

44 komentářů

Avatar - Mikesus
Mikesus
@ryccardo
Jak víš, ze to je nejlepší řešení?
ryccardo
@Mikesus protože je to spolehlivý, lehký, bezpečný, levný, jednoduše vyrobitelný a hlavně to všem vyhovuje. Neslyšel jsem nikdy nikoho nadávat na to, že mu vadí nebo nějak nevyhovuje řídící tyč v autě.
ryccardo
Mě hlavně uniká, proč bychom něco takového měli v autě mít. Řešení tyč napojená na kola je to nejlepší co se dá vymyslet. Někdy mi to přijde jako kdybychom chtěli zdokonalovat třeba housle. Takhle jak je to vymyšlený je to perfektní a netřeba na tom nic vylepšovat. Spíš by bylo dobré soustředit inovační kapacity jiným směrem kde vylepšení potřebujeme.
Othello
Pobavil mě ten menší počet součástek, uvedený ve výhodách steer-by-wire 😄
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
Dnes je "in" robit jednoduche veci zlozito... aj za cenu milionovych nakladov.... infiniti na to pekne financne doplatilo... a mozno aj preto odislo z eu
Arese
Už mnohokrát bylo potvrzeno (i praktický vyzkoušeno), že automobilové řízení "po drátě" je naprostá blbost, a pořád s tím některé firmy otravují! Chtějí tu debilní digitalizaci prostě nacpat úplně všude! 🤮👎
Arese
@Mikesus Zkus zapojit svůj mozek, to dáš! 😀
ryccardo
@3_diamanty ano přesně tak a pak se divíme, že je výsledek drahý, nefunkční, poruchový a pro zákazníka nezajímavý. Ono to tak je ale nejspíš napříč všemi obory.
vencelín
@Buffalo007
Bez jakékoliv jiné zálohy či zdvojené okruhu je To spíše méně bezpečné než konvenční řízení.
To se při správném dimenzovani běžným provozem mechanicky v podstatě poškodit nedá. Každopádně u sbw stačí někde zoxidovany kontakt, chybný impols čidla a pá seká je na světě.
vencelín
@ryccardo
Nevím jak Airbus, nicméně 737 mají stále i lankouvou vazbu na řídící plochy.
I aut je jediná teoreticka výhoda menší hmotnost, nicméně ten rozdíl při použití nějaké zálohy bude velmi malý.
Tedy v praxi je klasické mechanické řízení u běžných aut nejlepší kompromis všech požadavků.
Othello
@Buffalo007
a je opravdu dobré když kola reagují na pootočení volantu pokaždé jinak ?
Avatar - mariov8
mariov8
@ryccardo Ještě mne tak napadlo, kolikrát historicky jsem zažil výpadek hydraulického řízení... a to jsem řídil i auta s ním vyrobené v 70letech... "0"?! Elektrické posilovače jsou v autech pár let, a jejich výpadek jsem už zažil několikrát, včetně takového momentálního, jakože se zamyslela elektronika, nebo co to mělo znamenat... představa, že už tam není ta tyč, ale jenom další elektromotor a hromada řádků SW se silovou elektronikou co ho řídí, to mi fakt nedělá dobře.
ryccardo
@mariov8 přesně tak. Tam fly by wire celý systém výrazně zjednodušilo a učinilo spolehlivější.

Vypadnutí elektrického serva jsem už zažil. Je to překvapivé a nepříjemné, ale pořád to auto řídíš a umožní ti to minimálně zastavit u krajnice. Teoreticky i dojet i když je to nepříjemné.
ryccardo
@adamzprahy nemyslím si že ti to pomůže k lepšímu využití prostoru. A u BEV, který dokáže prostor lépe využít než ICE to fakt nebude překážka.
Avatar - mariov8
mariov8
@ryccardo Kdyby jenom zdvojené... a hlavně, na kormidlo i u malého dopravního letadla působí takové síly, že i tak tam musí být hydraulika aby s tím šlo hýbat. Ta se i tak ovládá elektronikou, takže tam se zrušením mechanické vazby naopak stroj zjednodušil.

Ale u osobního auta? Metr tyče s dvojicí kloubů a jedním deformačním elementem? Když vypadne elektrické nebo hydraulické servo, za jízdy snadno zvládnutelné i u těžkého osobáků. A někteří tady, ti co zažili povinnou vojenskou službu, možná také pamatují řízení bez posilovače i u náklaďáků...
ryccardo
@Arese a tihle pitomci většinou argumentují leteckým průmyslem. Neb tam je fly by wire běžné. Nicméně blbečkům nedochází několik zásadních faktů. S ohledem na skutečnost, že ocasní plochy jsou na druhém konci letadla tj desítky metrů od pilota je takové řešení mnohem jednodušší než mechanický přenos. Proti tomu je metr dlouhá řídící tyč s jedním kloubem legrace. A za další letadla včetně systémů fly by wire prochází přísnýma revizema každou chvíli a možná i preventivní výměnou dotčených prvků. Navíc budou ty systémy zdvojené a tím jištěné, aby se minimalizovala možnost poruchy. U auta si neumím představit jak to provádět v praxi. Jestli na to mít nařízený revize v autorizáku i u aut po záruce a mít na tom plombu, aby na tom nějaký domácí kutil nešel něco opravovat nebo jak to pořešit, aby nedocházelo k poruchám s fatálními haváriemi postižených aut. Prostě u letadel ideální řešení u aut nesmysl, který to jen prodraží, učiní méně spolehlivé a hlavně nepřinese žádný benefit.
Radovan Pastucha
@Freddka

737 ma hydraulicke riadenie...
Freddka
@Radovan Pastucha To ma kazda 737cka taky.
Odezva od volantu je v tahu uz ted s elektrickymi posilovaci takze tam zadna zmena nebude. Ja spis nechci videt ty prorezly oktavky po 30 letech s drive-by-wire, to smrdi.
Snad jedine ze bychom v budoucnosti fakt hodne verili STKcku, nebo tu o karkulce
Radovan Pastucha
ja osobne by som skor ako bezpecnost ci spolahlivost (ak to je zmaknute v eroplanoch, nemoze byt problem v aute) riesil spatnu vazbu od kolies do volantu,co je aspon pre mna nevyhnutnost (som zo starej skoly). Z tohoto dovodu som na svojej mr2 spyder elektro-hydraulicke servo rovno vyhodil a jazdim "naostro".
Inak, co sa tyka lietadiel, krasne ero IL 62 malo kompletne cisto mechanicke ovladanie bez akychkolvek posilovacov hydraulickych ci elektrickych..... vsetko odlahcene aerodynamicky,vskutku unikatne riesenie pre tak velky stroj....
ryccardo
@vencelín vidíš to jsem netušil, že mají mechanickou zálohu. Já myslel, že tam bude minimálně 1 jištěná záloha po drátě. Tím pádem by odstranění té řídící tyče byl hazard, který si nedovolí ani výrazně hlídanější letecký průmysl 😁
Arese
@Freddka Tvůj názor je zcela mylný, řízení po drátě je u auta naprostý nesmysl, který nikdo soudný nechce!
Freddka
Kdyz muze mit letadlo z osmdesatek fly-by-wite, muze mit auto brake-by-wire i steer-by-wire.
Ten problem neni bezpecnost - kdyz se to udela spravne se spravnymi zaloznimi systemy atd. coz ani jinak udelat nejde, potom jsou to z pohledu bezpecnosti sama pozitiva. Napriklad v crash testu neni pred ridicem “steering column” (nevim jak se preklada do cestiny - asi tyc rizeni?) a to je velky benefit v bezpecnosti.
Ale je potreba zajistit, ze je vsechno tip top.
To jde relativne snadno v letectvi, ovsem je tohle mozne zajistit u dvacetiletych aut servisovanych v horni dolni? To je jina otazka.
vencelín
@Othello
V praxi tomu tak být může.
Ono leckdy to vedení článek z kokpitu na oces letadla je dost složitý, hlavně se musí suplovat pohyb jedné páky řízení na ten druhý.
Každopádně i Max má ještě lankouvou vazbu na řídící plochy. V případě výpadku hydraulicky je ve vysokých rychlostech skoro nemožné například ručně hýbat celým stabilizatorem vlivem odpirovych sil vzduchu.
ryccardo
@topten a přijde ti že není levná nebo že není bezpečná?
Radovan Pastucha
konkretne
The ailerons, spoilers, rudder, and elevators are powered by the A and B hydraulic systems. If both hydraulic systems A and B fail, control of the ailerons and elevators reverts to manual, while the rudder is powered by the standby hydraulic system. Dedicated power control units (PCUs) modulate the inputs for each component powered by the hydraulic system.
znova si dovolim pripomenut ze porovnavas dizajnovo cisto mechanicke riadenie s nudzovym mechanickym riadenim,ktore ako sam pises neumoznuje riadit lietadlo,kedze piloti nedokazu prekonat aerodynamicky odpor...
Radovan Pastucha
@vencelin
tu mas popis ako to funguje

www.aviationhunt.com/…ontrol-surfaces/
Avatar - mariov8
mariov8
@Freddka Ještě jeden takový malý detail, cena letadla versus cena auta, kde ten systém může/musí stát o řády jinou sumu.

Jiná úroveň (a cena) technického dohledu a servisu během životnosti produktu.

K té IL62, jo, jde to udělat i čistě mechanicky. Byť se nemohu ubránit tomu, že u tohoto stroje šlo tehdy o z nouze cnost.

Srovnání s letadly kulhá hned na tři nohy...
vencelín
@Radovan Pastucha
Nesouhlasím, I stabilizátor je ovládán u 737 články manuálně, tedy jen v pripade kompletního výpadku hydrauliky.
Viděl jsem video kde piloti simuloval nefunkční (poblaznene) řízení stabilizatoru (který museli odstřihnout od automatického ovladani) a dost s řízením bojovali. Jeden pritahoval páku vsi silou a druhý se snažil manuálně hýbat celým stabizatorem. Ac ten pilot vyvyjel veškerou možnou sílu, sotva přepral aerodynamicke síly a s tím stabilizatorem sotva hybal. Až budu mít čas, můžu dat odkaz na video. A mech vazba je nejen na stabilizátor ale jiné řídící plochy.
Radovan Pastucha
@vencelín

to nie je tak uplne pravda ohladom 737, nakolko vertikalny stabilizator (chvost) je vzdy ovladany zaloznym hydraulickym systemom. Ostatne plochy su riadene pri vypadku oboch okruhov hydrauliky manualne. Pri kompletnom vypadku energie nie je mozne ovladat chvost...a v principe ide ero k zemi.
IL 62 ma cisto manualne riadenie, co je neporovnatelne s nudzovym riadenim 737 pri vypadku hydrauliky. Cisto manualne riadenie je pri IL 62 unikatne pre danu velkost lietadla a nema to ziadne podobne lietadlo.
vencelín
@Radovan Pastucha
Primárně ano, to má ostatně i Airbus.
Nicméně 737 stále mají i mechanickou vazbu pro případ kompletního výpadku hydraulicky. V takovém případě jsou však ovládací síly znácne a třeba v případě pohybu s celým horizontální stabilizatorem až v podstatě nemožné.
vencelín
@Freddka
Ono ani lecktere nové letadla nemají fbw. Příkladem například řada 737 včetně Maxu.
vencelín
@Buffalo007
I i elektrické zálohy může ten kontakt vypadnout. V tomto případě je nutné pořádně udělat provozní diagnostiku, aby bylo zřejmé že práve třeba nejde záložní systém.
Jen čas a provoz ukáže reálnou spolehlivost takových aut. Zatím jsou to v podstatě všechno novotiny.
vencelín
@rycardo
Nevím jak má zálohu řešení Airbus a případně třeba 777x.
Ale v případě výpadku komplet hydraulicky to má 737 včetně Maxu ještě mechanickou vazbu. Nevýhoda, jak jsem psal, vysoké ovládací síly, někdy až nad síly pilota. Viděl jsem video kde pilot trimoval ručně a v podstatě na tom kole visel a měl co dělat s tím trochu pohnout. Ten který držel páku tak taky s ní bojoval jak to jen šlo. Každopádně možnost této posily 737 nabízí taktéž 😊.
ryccardo
@Mikesus už od doby cca Škody 1000 MB, kdy se začala používat bezpečnostní řídící tyč s kloubem, která se v případě nehody zdeformuje, aby neohrožovala řidiče, s tím není problém. Takže tvá první lež vyvrácena. Tu elektromotorem hnanou převodku řízení (pro tebe posilovač), která ti fyzicky hýbe přes spojovačky kolama budeš muset mít i na křápu bez tyče řízení, takže toho se nezbavíš. Jediné čeho se zbavíš je ta metrová tyč s kloubem, kterou by si musel nahradit snímači otáčení volantu, dráty a elektronikou, která by roztáčela tu převodku řízení, která v autě je už teď. Takže jediné čeho by ses zbavil by byl ten bezporuchový element na přenášení pohybu od volantu.

Jinak volantová tyč stojí jako náhradní díl cca 2500. S ohledem na fakt jaká je marže na náhradních dílech je to pro automobilku tak desetina ceny. Takže se zbavíš dílu v hodnotě cca 200-300 korun. Vyřešíš za ty peníze funkcionalitu by wire a 100% bezpečnost?

https😐/www.mroauto.cz/…au-001/12556435/?…

Proč máš potřebu se furt hádat, když vůbec nic nevíš? Je ti dobře v té neustálé opozici proti všem?
Man Ký
@Freddka zpětná vazba je samosebou nižší, ale nikoliv nulová, jako bude teď. Otázkou je, zda je potřeba, dle mého jen u čisté předokolky. O skluzu pneumatik mě vždycky informoval spíš zadek, než cukání ve volantu. Ve volantu cítím spíš koleje na dálnici.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@ryccardo
Zrovna tyc řízení mezi bezpecne moc nepatri. No a levna. Tak nám napis, kolik stojí tyc řízení s posilovaci a vsim potrebnym okolo, kdyz víš že je levna.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Arese
Tak se rozepiš. Nebo nedojazes svůj mozek zapojit? Treba hned první vyhoda oproti mechanické vazbe, a to chybejici tyc, tedy mnohem bezpečnější při nárazu. Takze tu mame jednu vec, co je lepsi nez nejelpsi reseni. Jsi na řadě.
Buffalo007
@vencelín
To v článku píšou, že tam jsou třeba dva motory.
bezpečnost hlavně lepší kvůli tomu naražení řízení do interiéru.
A jak je v článku. Několik takových aut už na trhu je a zatím jsem nikde nečetl, že by s tím byl nějaký problém a už vůbec ne nějaká nehoda se zablokovaným řízením. Takový incident by se určitě hodně vyjímal ve všech médiích.
Buffalo007
Othello
Jak je popsané v článku: Pro komfort je to určitě výhodné. Nemusíte točit tolik volantem a nemusíte ručkovat.
Třeba u Cybertrucku to lidi dost pochvalují. Samozřejmě když to člověk zkusí poprvé, tak to bude obrovský nezvyk.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@Othello Tak pokud je elektromotorek jedna součástka 😊, tak to třeba vychází... Stejně jako je už dneska elektrický stahování oken levnější než to se "složitou kličkou" 😊
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Tak na jednu stranu to ve mě moc důvěry nevzbuzuje (stejně jako Brake by wire, které ale má, jak jsem se až dodatečně dozvěděl, i takový youngtimer (na všechno tlačítko) jako RAV4 😊). Na druhou stranu, pokud má být FSD za dveřmi (jakože to skutečné FSD bez volantu a pedálů), tak proti tomu je nějaké elektrické řízení marginálie.... Musíme si holt zvykat... a ano, je možné, že někteří z nás nepřežijí 😁
Buffalo007
Tak z hlediska bezpečnosti je steerbywire asi lepší. Další výhoda je to nekonečné množství převodů. A to je asi tak všechno.
Do luxusní kategorie aut do určitě dává smysl. Do zábavných aut, které my autíčkáři máme rádi samozřejmě tohle nepatří.
topten
@ryccardo
fakt je dnesni tyc s posilovacema levna a bezpecna ???
adamzprahy
@ryccardo u spalováku to asi žádnou výhodu nemá. Ale u BEV si myslim, že ta tyč řízení bude určitým omezením, které kdyby nebylo tak se dá asi využít prostor nebo stavba kabiny a úložných prostorů jinak.