Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Malým hatchbackům patřilo Česko, teď vymírají. Co s nimi bude dál?

34 komentářů

Avatar - Horký Rom
Horký Rom
Hostem Legend byl absolutní fanoušek aut a zástupce šéfredaktora Světa Motorů Martin Vaculík. Která auta pro něj mají zásadní emoce, který vůz řídil jako první a proč nemá problém s elektromobily?
To nám prozradil jeden z nejlepších automobilových novinářů v Česku 👍

www.youtube.com/watch?…
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
A presto je B .ezi nejprodávanějším v Evropě. Jeslti to náhodou nebude něčím jiným. A to, ze lidi mají víc peněz, vše je ted levne a dostupne a můžou si dovolit koupit velké auto a k tomu druhe male. A ti co nepotřebuji druhé, tak si koupi jedno velké, ne jako driv, ze byli rádi, že aspoň na tu fabii nešetřili. Ted si v pohodě nešetří na octavii/karoq atd a k tomu někdo ještě koupi tu fabii.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Tycoon
Ano v tomto souhlasím, že pokuty za co2 u malých aut kvůli váze jsou nespravedlive. Nicméně ten zájem prostě opada. Ale prodej aut neklesá, tzn. lidi kupuji raději větší auta.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Tycoon
Je to tak. Ale kdyz jsi v tom pasatu naboural, tak na rozdíl od toho pola, byly mnohem větší dopady na zranění.
Ten posun v bezpečnosti je obrovský. Což ale právě zvyšuje cenu všeho. Kdyz nad tím přemýšlím, klidně by se mohla nabizet levná auta, která by se zbortila při nehodě, ať si každý vybere sám, co je pro něj důležité. Jestli zdraví svoji rodiny nebo komfort.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Tycoon
Já si myslím že nejvíce prostoru prave zabira bezpecnost, deformacni zony. Čím dál jsi od nárazu, tím lépe.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Tycoon
Jo určitě ty sdílené platformy plytvaji místem. Ale tech zas tolik není. Velká kola no. Co znamená velké kolo je na debatu a kolik místa zabere oproti menšímu, to nedokážu posoudit.
Tycoon
@Mikesus

V tomto případě zvítězila lobby německých automobilek. Pokud bychom opravdu chtěli chránit životní prostředí, měl by mít hmotnostní koeficient ve výpočtu pokut za CO2 opačné znaménko, aby výrobce motivoval vyrábět menší a lehčí auta. Ale to vidím jako nereálné.

Ano, lidé kupují větší auta, ale to je dáno tím, že rozměry aut rostou. První VW Passat byl 4,19 m dlouhý, 1,6 m široký a 1,36 m vysoký (nízký). Dnes má plus minus tyto rozměry VW Polo o dva segmenty níže.
Tycoon
Ano, malých aut je méně než kdysi. Ale zatím to není tak černé.
Nejprodávanějším autem Evropy v roce 2024 malý hatchback a i několik dalších se dostalo vysoko v žebříčku nejprodávanějších aut.

1. Dacia Sandero
2. Renault Clio
6. Peugeot 208
10. Toyota Yaris

Uvidíme, jak to bude dál. Pokuty EU za CO2 a další regulace už víceméně vyhladily nejmenší segment miniaut, takže i segment malých aut je tímto ohrožen.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Je to opět zcela absurdní výsledek nesmyslné politiky EU která ničí dennodenně naše životy.
Lidi chtěli, chtějí a vždy budou chtít malé dostupné auta.
EU legislativa zařizuje, že malé auta nejsou dostupné. Logicky zájem opadá.
Třeba Fabia cenově vedle Scaly prakticky nedává smysl. Takže zákazník logicky zvolí jiný model než Fabia.
Každopádně věřím v renesanci těchto modelů, protože provozně prostě jsou levnější než větší modely. A díky EU politice firmy v EU půjdou kam? No přece do pr..... Takže začnou co? No šetřit. Šetřit! A kde se šetřit nejjednodušeji? No na autech! Prostě dříve jsi vyfásl Octavii, tak teď se vracíme v čase a vyfásneš opět Fabii... Pro firmu to provozně nebude mít žádný dopad krom nižších nákladů. Jen ty malé auta musí přežít eurošikanu EK a musejí vydržet ve výrobních programech...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus

Opět úplně špatně. Pořád dokola. Většina nových prodaných aut jsou na IČO. Tj. tvoje "teorie" je úplně mimo uz na samém počátku úvahy. Smolík hujere.
Tycoon
@Mikesus

Posun v bezpečnosti je obrovský. Ale nevidím to jako obhajobu stále narůstajících rozměrů

Vezmi si třeba Punto druhé generace. Zachovalo si malé rozměry i hmotnost a přesto se dovnitř vešli čtyři dospělí lidé a mělo velmi dobrý výsledek nárazových testů.

Z mého pohledu se dnes prostorem šíleně plýtvá. Nejvíce samozřejmě u aut, která jsou navržena pro spalovací i bateriový pohon zároveň. Čím dál více prostoru zabírají stále zvětšující se kola. A našlo by se toho více.
topten
vydelavame vic, jsme bohatsi, proto logicky kupujeme vetsi a bezpecnejsi auta
jestlize pred 20 lety stala fabia zebrak 280k, tak ta dnesni s mnohem lepsi vybavou o 100k drazi je vzhledem k vic jak dvojnasobnym platum a duchodum mnohem dostupnejsi nez tehda
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Ringhofer

...pokud EU tyhle malé auta nezařízne a pokud je automobilky vůbec dokáží udržet ve výrobě.

Ono když kvůli emisní šikaně zelenorudých kmérů na emisních povolenkách zdraží luxusní střední SUV o 60.000,- tak se asi nic zásadního nestane. Ale pokud malá Fabia od 360.000,- zdraží o 60.000,- tak ji to může stát místo ve výrobě...
stormrider
@Tycoon pozor, od letošního roku je znaménko v hmotnostním koeficientu pro CO2 pokuty opravdu záporné. Paradoxně to ale způsobily plug-in hybridy, které pokřivily data ve vztahu hmotnost/CO2 (těžší auto + nižší CO2) resp. výpočet lineární regresí. Je to celkem komedie, protože myšlenka byla ulevit těžším autům, která mají fyzikálně vyšší CO2, ale díky hybridům jsou nakonec zvýhodněná auta s nižší hmotností.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten

Opět jen lžeš. Nejsme bohatší.

ČNB: Dluhy českých domácností v říjnu stouply na 2,36 bilionu korun

https😐/www.ceskenoviny.cz/zpravy/2602125
jirik_kirij
„Nová malá auta nejsou a už nebudou cenově zajímavá. Zdražila nejvíc, cenově se přiblížila modelům nižší střední třídy."
... a to je také důvod, proč o ně lidi nemají takový zájem.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
Ono aj sandero je uz velke ako golf 4... takze tych skutocne malych aut je dnes uz minimum ... dnes snad uz len swift ( z B segmentu ) este splna taku tu predstavu maleho auta do dlzky 4m ... a tusim aj nova grande panda bude mat okolo 3,95 m ... ono dnesna fabia ci sandero su male leda na tom nasom pokrivenom eu papieri .. v reale ale uz ide o vcelku pekne monstra ... a napr aj take clio je uz vcelku golias .. to uz tiez nie je ziaden prcek... a o to je to cele smutnejsie ze aj taketo velke male auta uz nedokazu prezit...
intago
Mám řidičák přes 50 let a jiná auta neberu. Jsou nejpraktičtější.
Velká auta se na úzké silnice nehodí a v Praze s nimi nezaparkujete
Avatar - Emel
Emel
@rohYpnol ročně se tu prodá 200t+ nových aut. Za 5 let je to milion nových aut. To vůbec není špatný, ne?
Že někdo nic neušetří ještě neznamená, že nemá nový auto. Třeba právě proto nic neušetří 😄
Avatar - Emel
Emel
Nevím kdy stála Fabka do 195t, když přišel 2003 Junior, tak byl za 259t - na 13", s jedním bagem, s černejma nárazníkama, bez ABS, bez dělených zadních a stavitelných předních sedaček, bez posilovače, švihadla vpředu i vzadu, bez centrálu a bez rádia... dokonce i bez repráků. Samozřejmě bez klimy.
Dnešní základní Fabka, ale i základní Sandero... to jsou auta o vesmír jinde. A není to jen zlá EU a její předpisy... myslím, že k tomu ABS a nějakým airbagům a klimatizaci jsme dospěli tak nějak sami a kdyby dneska ten Junior na trhu za 259t byl, inflaci navzdory, tak by o něj žádný extra zájem nebyl. forum.skodahome.cz/…en%C3%ADk-fabia/

PS: redakce neustále vylepšuje diskusní systém, takže nově se : / v https : // vykládá jako 😐/ ?
Avatar - Mikesus
Mikesus
@pradeda777
Krize je kvůli vetsi konkurenci z Číny a neefektivitě výroby evropských automobilek. Pak též třeba nasycení trhu udela dost. Jak moc je, tetko říct. Ale určitě by pomohlo vyřadit vraky ze silnic.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
A co je za problém? To znamená že ti IČaři mají min peněz než driv? V cr soukromnici nikdy nekupovali tolik nová auta jako podnikatelé. A podle prodejů vidíme, že lidi peníze mají. Dnes kdekdo ma několik aut v rodině, jako hlavní již není B segment jako driv atd. Prostě vše máš špatně. Dnes je obecně vic peněz mezi lidmi a na auta mají, vic nez driv.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
Ty moc fyzice nerozumíš. Za prvé, ze jedlouhy motorvy prostor, neznamená ze je takto dlouhá deformacni zóna. Motor, resp. jeho blok se velice špatně deformuje, a moc energie nepohlti. Motor naopak deformacni zónou moc není, i když je její součástí, ale takovou, že je potřeba jeho pohyb přesunout směrem mimo kabinu. To u BEV není potřeba řešit a tím pádem deformacni zóna je třeba i delší při kratší predni casti. Takze ano, konkrétní případy jsou rozdílné, ale obecne platí, čím dále od nárazu, tím lépe, protoze zde michas dva různé pristupy a technologie, které omezují vic nebo min pohlcovani nárazu.
topten
@rohYpnol
to ze ty se mas blbe neznamena, ze blbe se mame i my ostatni.
vyssi dluh primarne neznamena, ze se mas hur.
kdyz se zadluzis kvuli pujcce na novou vilu, dalsi chalupu nebo apartman v alpach nebo u more, tak to neznamena, ze se mas hur nez kdyz bydlis u maminky v garsonce a spite spolu na rozkladacim gauci.
zadluzeni ceskych domacnosti roste od doby, kdy byl StBak tretim rokem ministrem financi
.
kazdopadne bude potreba vratit zdaneni na predkovidovou uroven - takovy, jaky bylo za StBaka babise - tedy prinejmensim znovuzavest superhrubou mzdu a dan z nabyti nemovitosti, coz dohromady dela skoro 200mld rocne.
.
posledni 3 babisovy rozpocty skoncily schodky po cca 400mld korun.
.
tenhle babisuv strukturalni schodek fialka stahnul na 250 mld i pres to, ze vydaje na duchody vzrostly o cca 150mld, vydaje na obranu o 80mld a dira za zruseni superhruby mzdy a dani z nabyti nemovitosti je uz skoro 200mld.
kazdopadne je potreba zavest spoluucast ve zdravotnictvi, kam jde 500mld rocne a snizit valorizaci duchodu, ktery za fialky vzrostly o vic jak 1/3.
jinak se diky babisovymu dedictvi k vyrovnanym rozpoctum nedostaneme
.
a to nas ceka zvyseni vydaju na obranu o dalsich 80mld, tedy na vic jak 3 nasobek toho, co dal babis posledni 2 roky svyho tragickyho premierovani kdy zemrelo 40tis lidi na chinskou chripku a 6 nasobek toho, co slo na obranu po vetsinu doby, kdy byl StBak ve vlade
jirik_kirij
@praptak Je, ale není to tak výrazné jak tomu bylo dříve.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus

Opět úplný nesmysl. Opět dokazuješ jak ničemu nerozumíš.

U čistých BEV došlo k výraznému zkrácení přední části, a co do bezpečnosti nemají problém splnit požadavky!!!

A co do reálné bezpečnosti taky, a to navzdory tomu, že deformační zónu obvykle už nespoluvytváří motor. Protože spousta BEV prostě jsou zadohrab.
Tycoon
@Mikesus

A já si myslím, že u moderních aut ještě více prostoru zabírají zbytečné věci jako velká kola, nebo vyloženě nevyužité místo.

A nemusí jít jen o sdílené platformy, kde spalovací verze má v podlaze nevyužité místo pro baterii elektrických variant.

Třeba i můj Leon má vzadu dost nevyužitého místa tam, kde vyšší verze mají zvětšenou nádrž, víceprvkovou nápravu nebo rozvodovku se spojkou zadního pohonu. To by ještě šlo pochopit, že to volné místo nejde využít.
Ale španělské soudruhy nenapadlo nic lepšího, než do toho volného místa "navraždit" výfukovou trubku úhlopříčně tak nesmyslně, že pod kufr se nevejde výlisek pro plnohodnotnou rezervu, ale jen dojezdovou.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Vymiraji?

Jsou cilene vyvrazdovany.

Tupe a bezohledne... pod vlajkou ekologie jen honba za ziskem.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus
Když diky EU malé auta zdražila tak, že nedávají smysl, tak je asi jasné že zákazník zvolí něco jiného. Je to pořád to stejné dokola.
Jednoduché jak facka. Chápe to každý myslící tvor.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten
Opět lžeš. Proč???
Hluboko do kapsy. Polovina českých domácností na konci měsíce neušetří ani korunu

https😐/archiv.hn.cz/…setri-ani-korunu

Opravdu musíš být velmi hloupý když nerozeznáváš mezi tím jak to tu reálně je a tím jak se mám já 🤣🤣🤣
Avatar - Mikesus
Mikesus
@jirik_kirij
Rozdíl 200tis.
360 vs 560tis.
Jak to bylo driv? Třeba rok 2010?
200tis vs 312tis, rozdíl 112 tis.
Avatar - pradeda777
pradeda777
@Mikesus Asi na to mají....jo a to proto, že je ta krize...
Avatar - praptak
praptak
@jirik_kirij Mezi Fabií a Octavií je stále značný rozdíl v ceně.
Avatar - Ringhofer
Ringhofer
@rohYpnol
Nechápu, proč je článek uveden v rubrice "Novinky". Jde o novinku starou tak 15 let.
Dosud Evropa bohatla a lidi si (na dluh) pořizovali dražší a dražší SUV. Teď je konec, trend se zase obrátí a malé vozy, jak se bude psát, "znovu přijdou do módy". Je pravděpodobné, že pod podobným ekonomickým tlakem se ocitnou i firmy, alespoň jejich značná většina. Kolínská Toyota bude rozšiřovat svůj závod.