Elektromobily
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeJaká je kondice baterie ojetého elektromobilu? Aplikace do smartphonu slibuje detailní data
31 komentářů
Arese
topten
minulej tejden jsem nasel 10 zapomenutejch li-ion 18650 2.6Ah koupeny v roce 2013, nikdy nepouzity, skladovany v teplotach +10C az +25C
napeti naprazdno 3.65V, tedy 12 roku vydrzely nabity na cca polovine kapacity jeste od vyrobce
jednu sem parkrat ocykloval a zmeril kapacitu - 2.4Ah, tedy 92% jmenovity
ve svejch pristrojich je ale vypinam pri 3.0V abych prodlouzil zivotnost, pritom 0% kapacity se bere pri 2.5V, takze na nominalni kapacitu bych se nejspis dostal ...
... po 12 letech kdy jsem, si jich od doby co mi prisly nevsim
takze s zivotnosti AKU to bude mnohem lepsi nez si mnozi mysli
a je fakt, ze se mi nikdy nevratilo nic kvuli tomu, ze by odesla AKU
napeti naprazdno 3.65V, tedy 12 roku vydrzely nabity na cca polovine kapacity jeste od vyrobce
jednu sem parkrat ocykloval a zmeril kapacitu - 2.4Ah, tedy 92% jmenovity
ve svejch pristrojich je ale vypinam pri 3.0V abych prodlouzil zivotnost, pritom 0% kapacity se bere pri 2.5V, takze na nominalni kapacitu bych se nejspis dostal ...
... po 12 letech kdy jsem, si jich od doby co mi prisly nevsim
takze s zivotnosti AKU to bude mnohem lepsi nez si mnozi mysli
a je fakt, ze se mi nikdy nevratilo nic kvuli tomu, ze by odesla AKU
@topten
najdi lion baterie ktore sa 12 rokov denne pouzivali a zmeraj ich kapacitu. potom mozeme diskutovat o realnej zivotnosti aku...asi sa zhodneme ze na zaklade skladovatelnosti sa neda odvodzovat zivotnost....
najdi lion baterie ktore sa 12 rokov denne pouzivali a zmeraj ich kapacitu. potom mozeme diskutovat o realnej zivotnosti aku...asi sa zhodneme ze na zaklade skladovatelnosti sa neda odvodzovat zivotnost....
@Radovan Pastucha
to ukazuje, ze baterka, ktera se nepouziva, vydrzi bez uhony dlouho
a z toho se da odvodit, ze baterka, ktera se pouziva malo, vydrzi taky dlouho
takze maly auto, co najede 10tis km rocne a nabiji se kazdych 200km = kazdy tyden - se za 10 roku nabije 500x
a jestli se udava zivotnost 2tis nabiti, mela by takova baterka vydrzet prinejmensim 20 roku bez vyraznyho poklesu kapacity
tedy vic nez je zivotnost auta
a zvasty, se baterka nevydrzi dyl jak 5 roku, jak tady casto zazniva, jsou jenom zvasty
to ukazuje, ze baterka, ktera se nepouziva, vydrzi bez uhony dlouho
a z toho se da odvodit, ze baterka, ktera se pouziva malo, vydrzi taky dlouho
takze maly auto, co najede 10tis km rocne a nabiji se kazdych 200km = kazdy tyden - se za 10 roku nabije 500x
a jestli se udava zivotnost 2tis nabiti, mela by takova baterka vydrzet prinejmensim 20 roku bez vyraznyho poklesu kapacity
tedy vic nez je zivotnost auta
a zvasty, se baterka nevydrzi dyl jak 5 roku, jak tady casto zazniva, jsou jenom zvasty
@topten
poprosil by som vysvetlenie rozdielu medzi realitou a tym co si napisal....aka bateria vydrzi 2000 cyklov/20 rokov bez zmeny kapacity a ma za sebou tuto zataz aby to bolo mozne preukazat? takisto by som poprosil tvoj zdroj informacie na zaklade ktoreho odvodzujes to co pises😒br /> "baterka, ktera se nepouziva, vydrzi bez uhony dlouho
a z toho se da odvodit, ze baterka, ktera se pouziva malo, vydrzi taky dlouho"
kedze prax ukazuje nieco ine....
poprosil by som vysvetlenie rozdielu medzi realitou a tym co si napisal....aka bateria vydrzi 2000 cyklov/20 rokov bez zmeny kapacity a ma za sebou tuto zataz aby to bolo mozne preukazat? takisto by som poprosil tvoj zdroj informacie na zaklade ktoreho odvodzujes to co pises😒br /> "baterka, ktera se nepouziva, vydrzi bez uhony dlouho
a z toho se da odvodit, ze baterka, ktera se pouziva malo, vydrzi taky dlouho"
kedze prax ukazuje nieco ine....
@Radovan Pastucha
nemuzes nejaky zarizeni pred spustenim vyroby testovat 10 nebo 20 roku a kdyz to po tech 20 letech nevyjde tak vse zahodit a delat to znova
dlouhoudobe testy se simuluji, treba u baterky ses schopnej udelat za den 10 cyklu, tedy za 200 dni 2tis. soucasne delas pomalejsi testy, treba 2 denne, takze mas 400 cyklu a muzes porovnat jak se baterka chovala na 400 cyklech v rychlym testovani a v pomalym, ktery se vic blizi realnymu vyuziti a jak se chova po 2tis cyklech v rychlym testovani
a kdyz z dlouhodobyho mereni (u me tech 12 roku) vidis, ze podobna baterka po ty dobe nema vpodsate zadny zamovybijeni a ma plnou kapacitu, tak ses schopnej odvodit, jak se bude v realu chovat po 10 a 20 letech po 2tis cyklech, ktery u malyho auta s malou baterkou odpovidaj 400tis najetych kilometru . soucasne muzes baterku rozebrat a udelat fyzikalni a chemickej rozbor.
.
me se po 15-20 letech vracej pristroje na rekalibraci, kde jsou lithiovy 3V baterie 2032 (nenabijeci), ktery slouzi k zalohovani realnych hodin, odber 100nA (100 nanoamper) a sic to jede vetsinou trvale ze site, tak baterky jsou v naprosty vetsine i po tech 20 letech uplne netknuty, ale samozrejme je po ty dobe preventivne menim.
a samozrejme - nejsou to baterky, ktery koupis v jakykoliv elektre, ale s prumyslovou certifikaci
nemuzes nejaky zarizeni pred spustenim vyroby testovat 10 nebo 20 roku a kdyz to po tech 20 letech nevyjde tak vse zahodit a delat to znova
dlouhoudobe testy se simuluji, treba u baterky ses schopnej udelat za den 10 cyklu, tedy za 200 dni 2tis. soucasne delas pomalejsi testy, treba 2 denne, takze mas 400 cyklu a muzes porovnat jak se baterka chovala na 400 cyklech v rychlym testovani a v pomalym, ktery se vic blizi realnymu vyuziti a jak se chova po 2tis cyklech v rychlym testovani
a kdyz z dlouhodobyho mereni (u me tech 12 roku) vidis, ze podobna baterka po ty dobe nema vpodsate zadny zamovybijeni a ma plnou kapacitu, tak ses schopnej odvodit, jak se bude v realu chovat po 10 a 20 letech po 2tis cyklech, ktery u malyho auta s malou baterkou odpovidaj 400tis najetych kilometru . soucasne muzes baterku rozebrat a udelat fyzikalni a chemickej rozbor.
.
me se po 15-20 letech vracej pristroje na rekalibraci, kde jsou lithiovy 3V baterie 2032 (nenabijeci), ktery slouzi k zalohovani realnych hodin, odber 100nA (100 nanoamper) a sic to jede vetsinou trvale ze site, tak baterky jsou v naprosty vetsine i po tech 20 letech uplne netknuty, ale samozrejme je po ty dobe preventivne menim.
a samozrejme - nejsou to baterky, ktery koupis v jakykoliv elektre, ale s prumyslovou certifikaci
@topten To ti síce gratulujem, ale skús takto nabiť 10-ročný nikdy nepoužívaný smartfón. Bude mŕtvy a to je najväčší problém dlhovekosti elektromobilov.
Svojho času som sa bavil na tých štatistikách poruchovosti čo dáva ADAC, kde najspoľahlivejšie vychádzali kadejaké málo používané kabriolety ako Porsche Boxster. Koľko také auto za svoj život najazdí? Úplná letná víkendovka. A teraz si zober také MG Cyberster. Elektrický roadster, ktorý niekto bohatý bude mať tiež ako víkendové auto. V akom stave bude mať batériu keď bude málo jazdiť? Elektromobilu to škodí, rovnako, ako keby batériu udržiaval majiteľ stále nabitú. Je to smutné, ale z elektromobilov sa veterány len tak nestanú lebo sa toho nedožijú. Pomôže pravidelne ich používať na jazdenie alebo aspoň ako zdroj energie pre domácnosť. Ale taká predstava, že oprášim a spravím servis na aute, ktoré 10 rokov stálo v garáži, to už pri elektre žiaľ nehrozí.
Svojho času som sa bavil na tých štatistikách poruchovosti čo dáva ADAC, kde najspoľahlivejšie vychádzali kadejaké málo používané kabriolety ako Porsche Boxster. Koľko také auto za svoj život najazdí? Úplná letná víkendovka. A teraz si zober také MG Cyberster. Elektrický roadster, ktorý niekto bohatý bude mať tiež ako víkendové auto. V akom stave bude mať batériu keď bude málo jazdiť? Elektromobilu to škodí, rovnako, ako keby batériu udržiaval majiteľ stále nabitú. Je to smutné, ale z elektromobilov sa veterány len tak nestanú lebo sa toho nedožijú. Pomôže pravidelne ich používať na jazdenie alebo aspoň ako zdroj energie pre domácnosť. Ale taká predstava, že oprášim a spravím servis na aute, ktoré 10 rokov stálo v garáži, to už pri elektre žiaľ nehrozí.
@Avantime
nemuzes porovnavat spotrebak telefon za 10k s autem 100x drazsim
telefon nabijis jednou za den nebo za dva dny, prri vetsim provozu i vickrat denne, navic management nabijeni je u auta k baterce ohleduplnejsi nez u telefonu
kdyz budes nabijet auto s malou baterkou kazdej den od vybito do nabito jako telefon, najedes 70-100tis km za rok
to neni standardni najezd malyho auta
to ze je malo pouzivana baterka za 10 roku nepouzitelna na vyhozeni je jen tvoje nicim nepodlozena domenka.
ta moje je po 12 letech uplne OK a j otazka, kdy vlastne byla vyrobena
datasheet k ni je z roku 2009
nemuzes porovnavat spotrebak telefon za 10k s autem 100x drazsim
telefon nabijis jednou za den nebo za dva dny, prri vetsim provozu i vickrat denne, navic management nabijeni je u auta k baterce ohleduplnejsi nez u telefonu
kdyz budes nabijet auto s malou baterkou kazdej den od vybito do nabito jako telefon, najedes 70-100tis km za rok
to neni standardni najezd malyho auta
to ze je malo pouzivana baterka za 10 roku nepouzitelna na vyhozeni je jen tvoje nicim nepodlozena domenka.
ta moje je po 12 letech uplne OK a j otazka, kdy vlastne byla vyrobena
datasheet k ni je z roku 2009
@topten ty 18650 asi nejsou Čína za 100ku, co? Dej je do esp32 nebo esp8266 na mráz a do vedra ať si zamakají reálně a neleží v teple šuplíku. 😉 Pak se uvidí.......
kruskar
Aplikace v telefonu jsou jen softwarové hrátky, které mohou napovědět, možná provést prvotní selekci, ale opravdové zdraví baterky zjistíte až plnohodnotným zátěžovým testem. Tím vůbec nechci říct, že je na té aplikaci něco špatně, ale je třeba si uvědomit, že ta přímo nic nezkouší, jen vyhodnocuje v čase nasbíraná data.
Petr_Basa
Ta aplikace EV Health Checker zní skoro jako nějaké kouzlo. Chápu, že nechtějí prozradit jak ta data získávají a jestli nějak komunikují přímo s konkrétním vozidlem, ale pokud ano, bude to fungovat jenom v Británii, nebo i jinde v evropě?
Jinak děkuji autorům za zajímavý příspěvek. Zaujalo mne, že pan Houžvička nakreslil 100% na horní hraně baterie, ovšem 0% nakreslil zřetelně výš nade dnem. Škoda, že se pan Vaculík nezeptal, proč to tak udělal a co tím myslel. To by mne zajímalo.
Jinak děkuji autorům za zajímavý příspěvek. Zaujalo mne, že pan Houžvička nakreslil 100% na horní hraně baterie, ovšem 0% nakreslil zřetelně výš nade dnem. Škoda, že se pan Vaculík nezeptal, proč to tak udělal a co tím myslel. To by mne zajímalo.
Že tu nikoho nepřekvapuje, ze takto hloupý příspěvek napíšeš zrovna ty. A jen muzeme doufat, že to není realita, pak by tam hloupost byla v celé vaší ulici.
Myslim, ze Mikesus si nasetri na EV driv nez ty.
Sorry.
❤️
Btw. pises mu, jako bys ho znal.
Ale neznas. Jen trollis...
Prosím ťa, a kto ortodoxný by sa na to nenachytal?
Vzhľadom na to, že sme v diskusii ACZ...
poprosil by som informaciu o pomere zvyskovej kapacity baterie po 20 rokoch pouzivania voci jej kapacite ako novej. Ano,bateria vydrzi aj 50 rokov. o tom nie je pochyb...
Ake konkretne baterie su tie ktore su overene na 20 rocnu zivotnost?
re😒br /> "Elektromobil nabízí jen jistoty. a díky klesajícím cenám si jej může dovolit každý"
akym elektromobilom jazdis ty osobne?
akym elektromobilom jazdis 20 let ty osobne?
Jak daleko ti ten elektronobil dojede po 20 letech?
soucasnej mobil mam od podzima 2018 - A series od samsungu a teprve asi pul roku zacinam pozorovat, ze kdyz ukaze kapacitu 15%, tak pak to jde dolu hodne rychle nabijeno vetsinou obden, takze cca 1000-1500 cyklu, velmi casto nabijeno do 100%, protoze nema nastavitelny omezeni treba na 90%, tedy provozovany v ne uplne optimalni rezimu
notebook - zbook fury series od HP - mam od unora 2022 a porad mi na baterku vydrzi 6 hodin a to je v provozu 12hodin denne, asi tretina z toho na baterku, ten mam nastavenej na omezeni nabiti na 80% kapacity
mozno to bude tym ze tu nikdo nic vtipne ani ironicke nepise?
Jak jsem překonal sama sebe a poprvé se málem pozvracel, pastevce 👍