Elektromobily
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeV Norsku už platí elektromobily vyšší obdobu silniční daně než vozy se spalovacími motory
59 komentářů
Rosta Jež
I u nás by EV měly začít platit silniční daň. Spalovací auta musí platit spotřební daň z každého litru benzínu/nafty a z té se ještě odvádí DPH! Za rok přispějí na dopravní infrastrukturu zhruba 70 mld. Kč. Kolik že na silnice, po kterých jezdí, přispívají EV ? Nulu. Naopak, ještě odsávají ze společné kasy ve formě dotace na nákup (pro kritiky tohoto argumentu: dotace "z EU" platíme zčásti my všichni).
@Rosta Jež
Nepleť. Keby si mal EV, tak by ťa niečo takého ani len nenapadlo. To je asi taká typická stredoeurópska úchylka, keď mi zdochla koza, nech susedovi zdochnú dve (ja platím, tak nech platia aj oni). Kúp si elektro a nemusíš platiť ani ty, aké jednoduché.
Nepleť. Keby si mal EV, tak by ťa niečo takého ani len nenapadlo. To je asi taká typická stredoeurópska úchylka, keď mi zdochla koza, nech susedovi zdochnú dve (ja platím, tak nech platia aj oni). Kúp si elektro a nemusíš platiť ani ty, aké jednoduché.
@traveldrive
Tak ale musí ti být jasné, že do budoucna to není pro stát udržitelné a "nějakou" daň budou muset platit provozovatelé všech vozidel bez vyjímky. Tady totiž nejde o ekologii, či nějaké chcíplé kozy, ale o správnou ekonomickou funkci státu.
Tak ale musí ti být jasné, že do budoucna to není pro stát udržitelné a "nějakou" daň budou muset platit provozovatelé všech vozidel bez vyjímky. Tady totiž nejde o ekologii, či nějaké chcíplé kozy, ale o správnou ekonomickou funkci státu.
@Josef Vik Presne tak, stat to berie cisto pragmaticky. Vypadky v prijme treba nahradit novym poplatkom/danou. Ten s kozou bol dobry 😂 . Tie rozpravky o nabijani zadarmo a lacnych ev bez poplatkov hadam nemohol nikto brat vazne. A aby som bol ferovy. Uz v roku 2022 britska vlada oznamila, ze v rokoch 25/26 planuje zaviest poplatky za ev
@Josef Vik Aneb klasika😒br />
Kdyz to nefunguje, dotuj to.
Kdyz to funguje, dej na to dan.
Kdyz to funguje, dej na to dan.
@Josef Vik
Ono to tak bude, ale hentaké ublížené prejavy závisti ma iritujú. Je to niečo podobné, ako keď tu nedávno tiež jeden "e😜ort" bliakal, že treba zdvihnúť spotrebnú daň alebo iný poplatok na nafte, aby sa dorovnali s benzínom. Že diesle boli vždy drahšie ako porovnateľné benzínové modely, ho akosi nenapadlo. A tiež ho nenapadlo, že so zdražením nafty zdražie všetko, pretože nafta vozí všetko; a nakoniec by zdražel aj ten benzín a bliakal by zase.
Ono to tak bude, ale hentaké ublížené prejavy závisti ma iritujú. Je to niečo podobné, ako keď tu nedávno tiež jeden "e😜ort" bliakal, že treba zdvihnúť spotrebnú daň alebo iný poplatok na nafte, aby sa dorovnali s benzínom. Že diesle boli vždy drahšie ako porovnateľné benzínové modely, ho akosi nenapadlo. A tiež ho nenapadlo, že so zdražením nafty zdražie všetko, pretože nafta vozí všetko; a nakoniec by zdražel aj ten benzín a bliakal by zase.
@Josef Vik - asi ani netušíš, že pokud nemám free fotovoltaiku, tak platím daň ve spotřebované elektřině
@Ivan Ponocný
naozaj fakt? a vies kolko je ta dan? zjavne ne. Na SK je to napr. 1.32eur/MWh, takze ak sa mala taka dan zhruba rovnat dani z paliv, tak by musela byt aspon 60-70Eur/MWh.
Takze vlastne dokopy neplatis nic.
naozaj fakt? a vies kolko je ta dan? zjavne ne. Na SK je to napr. 1.32eur/MWh, takze ak sa mala taka dan zhruba rovnat dani z paliv, tak by musela byt aspon 60-70Eur/MWh.
Takze vlastne dokopy neplatis nic.
@traveldrive Ty asi nerozumies tomu ako funguje stat 🤣
@ptr078
Ja som o fungovaní štátu nenapísal ani slovo a ten nado mnou tiež nie. Len o tom, prečo elektrina neplatí, keď on so spaľovákom musí...
Ja som o fungovaní štátu nenapísal ani slovo a ten nado mnou tiež nie. Len o tom, prečo elektrina neplatí, keď on so spaľovákom musí...
@traveldrive Jsi fakt tak hloupý, nebo to na nás hraješ? 😳
@traveldrive
Takže až budeme mít všichni EV, tak nikdo nebude nic platit a bude ráj na zemi? A těch 70 mld nikomu chybět samozřejmě nebude. To je trošku úchylná konstrukce.
Takže až budeme mít všichni EV, tak nikdo nebude nic platit a bude ráj na zemi? A těch 70 mld nikomu chybět samozřejmě nebude. To je trošku úchylná konstrukce.
@Rosta Jež
vyrobni cena elektriky je cca 1.50 /kWh bez DPH
prodejni cena je v prumeru cca 6kc s DPH, poplatkem na OZE, uhlikovouy dani a vsema dalsima poplatkama
vyroibni cena bezinu je 15-20 korun a prodava se za 35-40 korun vcetne DPH
tedy elektrika 4xtolik proti vyrobni cene, benzin 2x tolik proti vyrobni cene
elektrika je zatizena danema a ruznejma poplatkama 2x vic nez benzin
vyrobni cena elektriky je cca 1.50 /kWh bez DPH
prodejni cena je v prumeru cca 6kc s DPH, poplatkem na OZE, uhlikovouy dani a vsema dalsima poplatkama
vyroibni cena bezinu je 15-20 korun a prodava se za 35-40 korun vcetne DPH
tedy elektrika 4xtolik proti vyrobni cene, benzin 2x tolik proti vyrobni cene
elektrika je zatizena danema a ruznejma poplatkama 2x vic nez benzin
@topten jenže procenta nejsou peníze. Jde o monetary value, tj. skutečný příjem pro údržbu a rozvoj silniční sítě. Dnes EV v ČR na silnice nepřispívají ani korunu, nebo snad ano? Ani dálnice neplatí. Jak přispívají, leda by byla spotřební daň při dobíjení že stojanů. Což pokud vím není. DPH je něco jiného s jiným určením.
@Rosta Jež Souhlas, že dotace na EV jsou špatně. Ale speciálně danit EV, protože neplatí spotřební daň jako smrduté ICE, je ještě více špatně.
Je to stejná blbost jako speciálně danit méně smrdutý benzin oproti více smrduté naftě.
Je to stejná blbost jako speciálně danit méně smrdutý benzin oproti více smrduté naftě.
@Rosta Jež to nejspíš jednou budou, ale ne dřív, než jí začnou platit i všechna ostatní. Nevidím důvod, aby EV platili něco navíc.
Spotřební daň není na silnice! 🙄
To je daň, která se vybírá aby alespoň částečně pokryla náklady které má stát s pálením fosilních paliv. Tedy například to jde do zdravotnictví.
Spotřební daň není na silnice! 🙄
To je daň, která se vybírá aby alespoň částečně pokryla náklady které má stát s pálením fosilních paliv. Tedy například to jde do zdravotnictví.
@Tomáš Klouda tak to je teda uplna kravina, kedze spotrebna dan z paliv nejde ani centom na zdravotnictvo, mozno tak ako suhrnny prijem pri plateni dlhov statnej zdravotnej poistovne napr. pravidelne u nas.
Inak je to suhrnny prijem statu, ktory nema priamy ucel. Proste sa rozpusti v poplatkoch statu.
A samozrejme, ze sa z toho stavaju cesty, lebo z toho zije dialnicna spolocnost.
Inak je to suhrnny prijem statu, ktory nema priamy ucel. Proste sa rozpusti v poplatkoch statu.
A samozrejme, ze sa z toho stavaju cesty, lebo z toho zije dialnicna spolocnost.
@Makovnik to co píšete ale platí pro všechny daně, které stát vybírá. Prostě skončí ve státní pokladně a stát je pak přerozdělí.
Já jsem psal o důvodu výběru spotřební daně. Ta se vybírá, aby alespoň částečně kryla výdaje státu, způsobené přímými a nepřímými následky té spotřeby...tedy v tomto případě následky spalování fosilních paliv.
A tyto následky jsou snížení produktivity obyvatelstva díky zvýšené nemocnosti a zvýšené náklady na zdravotnictví na léčení všech těch nemocí způsobených pálením fosilních paliv.
Jelikož jsou tyto náklady určitě vyšší, než kolik stát na spotřební dani vybere, tak je celkem jedno, jestli jde ta daň přímo do zdravotnictví a nebo do státní pokladny odkud se pak to zdravotnictví celé platí🤷♂️
Já jsem psal o důvodu výběru spotřební daně. Ta se vybírá, aby alespoň částečně kryla výdaje státu, způsobené přímými a nepřímými následky té spotřeby...tedy v tomto případě následky spalování fosilních paliv.
A tyto následky jsou snížení produktivity obyvatelstva díky zvýšené nemocnosti a zvýšené náklady na zdravotnictví na léčení všech těch nemocí způsobených pálením fosilních paliv.
Jelikož jsou tyto náklady určitě vyšší, než kolik stát na spotřební dani vybere, tak je celkem jedno, jestli jde ta daň přímo do zdravotnictví a nebo do státní pokladny odkud se pak to zdravotnictví celé platí🤷♂️
dodo24
Už vidím tie rady v autosalónoch na spalováky, len aby Nór ušetril 1000kč ročne na dani...
@dodo24 Nekoukej co je teď, ale co bude. To je jasný že to napálí později až se zbaví spalováků. Musí nenápadně, aby to politicky ustáli. Nebo si myslíte že tu bude mobilita neplatící žádné daně? Příjmy z daní spalováků jsou obrovské a navíc dotují elektromobilitu a tak když skončí tak kde vezmou peníze, no? Ajo viď 😊 V Austrálii už platí od kilometru. V roce 2022 to bylo cca 40 hal/km, ale roste to a státy přibývají, Island, Velká Británie. A nakonec nás vymačkají jak citrón.
@zhavlik1 to je všetko také samozrejmé, ale nanašiel som v tvojom texte žiadne riešenie.
@dodo24 Co chces riesit? Majitelia ev budu v buducnosti platit poplatky/dane za prevadzku vozidla. Nic viac, nic menej. Ked zajtra vsetci prestanu kupovat auta a chodit peso, stat spoplatni pouzivanie chodnikov a zvysi dan na topanky.
@dodo24
Vždy sa niečo vyriešiť dá, Ak je niečo už príliš, vždy sa dá ísť do ulíc, viď celkom nedávno traktory tuto na blízkom Západe. Záleží, koľko si ľudia nechajú skákať po hlavách a čo bude už cez čiaru.
Vždy sa niečo vyriešiť dá, Ak je niečo už príliš, vždy sa dá ísť do ulíc, viď celkom nedávno traktory tuto na blízkom Západe. Záleží, koľko si ľudia nechajú skákať po hlavách a čo bude už cez čiaru.
@zhavlik1 To se mi líbí, jak odpůrci BEV mají starost o to co budeme v budoucnu platit. Starejte se raději o to, jak budete v budoucnu platit 100,- za litr benzínu, dvojnásobek za cenu nového auta a modlete se aby Vám rusové dodali alespoň pár barelů ropy.
@Petr Pinkas Bez starostí, elektrofašounku! Aneb, když je poťouchlé přání otcem zvrácené myšlenky...🤮
@Arese vieš ty vôbec slušne diskutovať? To aj v bežnej konverzácií zvraciaš? Človek, ktorý napíše niečo iné ako očakávaš, hneď dostane nálepku? Nerobila toto parta okolo fúzkatého maliara?
Bavros ap Fergunna
Záhada žádná, elektromobily jsou o hodně těžší a tím i více je opotřebení povrchu vozovky. Norové výborně!!! Naše vláda by měla přijít k rozumu a nastavit stejné poplatky i elektrožroutům...
@Bavros ap Fergunna
O koľko sú ťažšie? Myslíš tých 200-300 kg navrch? No sorry, to na cestách nepoznáš, možno keby autá jazdili na oceľových obručiach namiesto gumy. Vysoká hmotnosť je rizikovejšia pre bezpečnosť v premávke, ale to čo píšeš, je kravina. Nejak sa tu tí zarytí závistlivci, čo si BEV nikdy nekúpia, začínajú zgrupovať...
Nehanbíš sa?
O koľko sú ťažšie? Myslíš tých 200-300 kg navrch? No sorry, to na cestách nepoznáš, možno keby autá jazdili na oceľových obručiach namiesto gumy. Vysoká hmotnosť je rizikovejšia pre bezpečnosť v premávke, ale to čo píšeš, je kravina. Nejak sa tu tí zarytí závistlivci, čo si BEV nikdy nekúpia, začínajú zgrupovať...
Nehanbíš sa?
@Bavros ap Fergunna Žádné sebetěžší osobní auto silnice nepoškozuje! Na kolik se asi tak v tom EV foukají gumy, hmm? Vždycky to bude do 3 atm. U autobusů a náklaďáků se fouká na 8,5 atm. Měrné zatížení na vozovku je tam úplně jinde...
Josef Vik
Je mi úplně jedno, čím si kdo jezdí, jakou si vybral variantu spalované energie. To je čistě každého svobodné rozhodnutí. Co už není zcela svobodné, je využívání veřejných prostředků a zároveň tedy podílení se na jejích obnově a výstavbě. Stát by měl tedy zrušit spotřební daně na palivo (jakékoliv) a vozidla by měla platit daň na základě technických parametrů, případně na základě ročního nájezdu. Pak by nebylo třeba jakýchkoliv vášní v jistých nesvářených táborech. Problém pak ovšem nastává s tranzitem, který proudí přes Česko, kdy by zahraniční vozidla za užívání našich komunikací vlastně nic neplatila.
@Josef Vik
To dosť idealistický pohľad a ako taký, má ďaleko do reality. Dane z palív sú významným príspevkom do štátneho rozpočtu a sú uplatňované automaticky, kdežto dane z vozidiel na základe nejakých parametrov by so sebou priniesli len ďalšiu administratívu, nezrovnalosti a viac možností pre špekulantov a podvodníkov. Ďalšia vec je, že ako členovi EU by také veľké zmeny neprešli, Brusel buduje jednotné stádo, a každá odlišnosť je podozrivá... Tranzit by si musel zastavovať a kasírovať na hraniciach, podľa váhy a podľa km, čo znovu znamenalo obrovskú administratívu naviac, a okrem toho by sa časť tranzitu zrejme presunula do susedných štátov.
Buďme radi za to, že to je ako to je.
To dosť idealistický pohľad a ako taký, má ďaleko do reality. Dane z palív sú významným príspevkom do štátneho rozpočtu a sú uplatňované automaticky, kdežto dane z vozidiel na základe nejakých parametrov by so sebou priniesli len ďalšiu administratívu, nezrovnalosti a viac možností pre špekulantov a podvodníkov. Ďalšia vec je, že ako členovi EU by také veľké zmeny neprešli, Brusel buduje jednotné stádo, a každá odlišnosť je podozrivá... Tranzit by si musel zastavovať a kasírovať na hraniciach, podľa váhy a podľa km, čo znovu znamenalo obrovskú administratívu naviac, a okrem toho by sa časť tranzitu zrejme presunula do susedných štátov.
Buďme radi za to, že to je ako to je.
rohYpnol
A pak tady bude místní sebranka hujerů jako doníček, hendlíček, mikeš a spol. vykládat, jak je o BEV zájem... Hahaha
@rohYpnol
Chces zpochybnovat prodeje EV v Norsku?
Zase jsi zplodil dalsi zhovadily prispevek.
Trolle!
Chces zpochybnovat prodeje EV v Norsku?
Zase jsi zplodil dalsi zhovadily prispevek.
Trolle!
@DonVito v Norsku stojí BEV výrazně méně než spalovací.
@Pepa_007
Takze jen ukázka, že to je rozhodnutí peněženky nakup ice. Kdyz budou dražší, lidi budou kupovat ev a opačně.
Takze jen ukázka, že to je rozhodnutí peněženky nakup ice. Kdyz budou dražší, lidi budou kupovat ev a opačně.
rohYpnol
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
@rohYpnol
Co to meles???
Napsal jsi pod clankem o zdaneni v Norsku toto😒br /> "A pak tady bude místní sebranka hujerů jako doníček, hendlíček, mikeš a spol. vykládat, jak je o BEV zájem... Hahaha"
Nevidim v tvem prispevku zadny duvod zajmu nebo nezajmu.
Zajem o EV je v Norsku objektivne dle prodeju enormni.
Co to meles???
Napsal jsi pod clankem o zdaneni v Norsku toto😒br /> "A pak tady bude místní sebranka hujerů jako doníček, hendlíček, mikeš a spol. vykládat, jak je o BEV zájem... Hahaha"
Nevidim v tvem prispevku zadny duvod zajmu nebo nezajmu.
Zajem o EV je v Norsku objektivne dle prodeju enormni.
Pepa_007
Ono to spěje tím směrem. Spotřební daň na paliva se přesune do silniční daně za kilometry. Takový výpadek rozpočtu není možné jen tak smazat.
@Pepa_007
Možno. Ale to je ďaleko, lebo kým sa EU rozhýbe, obvykle to trvá a jednotlivé štáty do drahšej a administratívne náročnejšej formy výberu daní samy od seba nepôjdu.
Možno. Ale to je ďaleko, lebo kým sa EU rozhýbe, obvykle to trvá a jednotlivé štáty do drahšej a administratívne náročnejšej formy výberu daní samy od seba nepôjdu.
ACE.
Klasický model co se opakuje už desetiletí stále a stále dokola. Základem je navnadit dostatečnou skupinu zákazníků pod nějakou smyšlenou záminkou. Obvykle jde o finanční výhodu plus nějaké bohulibé i když značně přitroublé tvrzení, jako třeba udřžitelnost nebo ekologie a jakmile se ta skupina nachytá, změní se pravidla hry.
topten
jeden pretizenej kamion znici silnici vic nez 10tis osobaku
jiny zdroj uvadel, ze jeden kamion opotrebi silnici jako cca 16tis osobaku
podle toho by ekvivalentni rocni dalnicni znamka / silnicni dan na kamion mela bejt cca 20-30mil korun, nebo myto na osobak cca 0.0005kc / km, tedy 1 koruna na 2tis km, u EV dejme tomu 1koruna na 1000km, kdyz bych jako typickej spalovak bral fabii, coz neni ani nahodou
jiny zdroj uvadel, ze jeden kamion opotrebi silnici jako cca 16tis osobaku
podle toho by ekvivalentni rocni dalnicni znamka / silnicni dan na kamion mela bejt cca 20-30mil korun, nebo myto na osobak cca 0.0005kc / km, tedy 1 koruna na 2tis km, u EV dejme tomu 1koruna na 1000km, kdyz bych jako typickej spalovak bral fabii, coz neni ani nahodou
@topten
V tomto ti dám za pravdu, či má osobné auto o 200-300 kg viac alebo menej, na ceste proste nie je poznať. Ťažké EV kvôli väčšj hmotnosti strácajú čosi na ekológii a o čosi viac na prevádzkových nákladoch a bezpečnosti premávky, ale rozhodne to na opotrebení ciest nepoznať.
V tomto ti dám za pravdu, či má osobné auto o 200-300 kg viac alebo menej, na ceste proste nie je poznať. Ťažké EV kvôli väčšj hmotnosti strácajú čosi na ekológii a o čosi viac na prevádzkových nákladoch a bezpečnosti premávky, ale rozhodne to na opotrebení ciest nepoznať.
@traveldrive
u EV dela hlavni spotrebu na silnici aerodynamika a je jedno, jak je auto tezky
k rozjeti 2t EV na 100km/h potrebujes 1/4 kWh a cast ziskas zpet pri zastaveni
jasne, tezsi auto ma vyssi valivy odpor, ale proti aerodynamice to nebude nic zasadniho
no, a v realnym provozu plati, ze tezsi auto je obecne bezpecnejsi
u EV dela hlavni spotrebu na silnici aerodynamika a je jedno, jak je auto tezky
k rozjeti 2t EV na 100km/h potrebujes 1/4 kWh a cast ziskas zpet pri zastaveni
jasne, tezsi auto ma vyssi valivy odpor, ale proti aerodynamice to nebude nic zasadniho
no, a v realnym provozu plati, ze tezsi auto je obecne bezpecnejsi
@topten
Vyššia hmotnosť obvykle = vyššia spotreba materiálu a energie pri výrobe = horšia ekológia.
Vyššia hmotnosť=viac energie potrebnej na zrýchľovanie, t.j. vyššia spotreba=horšia ekológia. Časť získaš späť pri brzdení tak ako s ľahším EV, takže to nehrá až takú rolu.
V reálnej premávke neplatí, že čím je auto ťažšie, tým je bezpečnejšie, to je blbosť. Čím ťažšie auto, tým väčšia zotrvačná sila, auto je bezpečnejšie len v kombinácii s dostatočne pevnou štruktúrou a len v kolízii s ľahším a menej pevným autom. O čo bezpečnejšie je to pre teba v ťažšom EV, o to nebezpečnejší si pre ostatných účastníkov cestnej premávky takže áno, vo všeobecnosti ťažšie auto je v reálnej premávke nebezpečnejšie ako ľahšie. Pri náraze do pevnej prekážky tiež ťaháš za kratší koniec. Fyzika nepustí.
Vyššia hmotnosť obvykle = vyššia spotreba materiálu a energie pri výrobe = horšia ekológia.
Vyššia hmotnosť=viac energie potrebnej na zrýchľovanie, t.j. vyššia spotreba=horšia ekológia. Časť získaš späť pri brzdení tak ako s ľahším EV, takže to nehrá až takú rolu.
V reálnej premávke neplatí, že čím je auto ťažšie, tým je bezpečnejšie, to je blbosť. Čím ťažšie auto, tým väčšia zotrvačná sila, auto je bezpečnejšie len v kombinácii s dostatočne pevnou štruktúrou a len v kolízii s ľahším a menej pevným autom. O čo bezpečnejšie je to pre teba v ťažšom EV, o to nebezpečnejší si pre ostatných účastníkov cestnej premávky takže áno, vo všeobecnosti ťažšie auto je v reálnej premávke nebezpečnejšie ako ľahšie. Pri náraze do pevnej prekážky tiež ťaháš za kratší koniec. Fyzika nepustí.
Mokrous
Joooo, tak tohle určitě každej obyčejnej nor řeší jak sviň.
Zaplatit 7 litrů z platu 1,1-1,5 mega. Takže asi tak 0,5%
Ale registrační daň za spalovák třeba půl mega, tak toho si ani nevšimne, že? Tvl. 🤦♂️
Zaplatit 7 litrů z platu 1,1-1,5 mega. Takže asi tak 0,5%
Ale registrační daň za spalovák třeba půl mega, tak toho si ani nevšimne, že? Tvl. 🤦♂️
Pista Marton
v norsku maju viac dovolenky ako my - do rakuska a na cestu spat maju tyzden a tyzden relaxuju , rovnako to je pri mori, takz emozu mat elektricky....energiu robia z vody a plyny, nie su zavisly na dovoze, a hlavne najazd na auto nemaju tak velky ako zbytok europy
Michal Jaroš
Čemu se všichni tak diví...
Jestli to nebude tím, že neznají jedno krásné české přísloví...
Když ptáčka lapaji, hezky mu zpivaji🤣
Jestli to nebude tím, že neznají jedno krásné české přísloví...
Když ptáčka lapaji, hezky mu zpivaji🤣
Ty si z tej udržateľnosti nejaký nadržaný...
Čo tak trochu schladnúť a začať naozaj premýšľať?
Lenze tvoj kec o pokryvani skod o zamorovani ovzdusia je v podstate uplne odveci.
Tak isto ako je tvoj kec, ze v DE a EN diskusiach nieco nezazivas, kedze tam zjavne nechodis, lebo je tam rovnaky flamewar.