Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeCo je to třicetiminutový výkon elektromobilu? Odpověď je relativně jednoduchá
65 komentářů
Honza21
Ještě by bylo dobré doplnit vztah k nabití baterie a teplotě. Protože se taky můžete dozvědět, že
“* Maximální elektrický výkon byl zjištěn v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21). Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru. Množství dostupného jízdního výkonu pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je zejména stav nabití, teplota nebo stáří vysokonapěťového akumulátoru.”
Takže je otázka, kdy ten max výkon dostanete…
“* Maximální elektrický výkon byl zjištěn v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21). Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru. Množství dostupného jízdního výkonu pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je zejména stav nabití, teplota nebo stáří vysokonapěťového akumulátoru.”
Takže je otázka, kdy ten max výkon dostanete…
@Honza21 ved tu pisu aj odpove😜 Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru.
@Honza21 vzdy ma pobavi, ze Skoda neodporuca nabijat baterie nad 80% - a potom, ze maximalny vykon je dostupny iba pri baterii nabitej minimalne na 88% 😁
@J J Jo jo, ten je taky dobrej 😅 EV to je fór za fórem. Teda dokud si to omylem nekoupíš a pak se nestačíš divit.
@Mokrous Přesně tak! Jsem neskonalé šťastný, že jezdím normálními auty, která slouží ona mě a ne obráceně! 🙂
@Mokrous Omylem se auto nekupuje, já jsem si BEV koupil a jsem mile překvapený tím jak dobře to funguje.
@psel a nejvíc překvapený si byl z té palubky z plastů ala KIKA a z odporného designu exteriéru, který má 85% EV vid 😊
Ja Prvni 123
A zase ty ideologicky kecy.
"U spalovacich motoru je to vicemene stejne"... taky je maximalni vykon dany vykonem chladici soustavy.
Drobny rozdil tam preci jen je😒br /> Ano, spalovaci motor lze, za soubehu nepriznivych okolnosti, prehrat.
Ale vetsina lidi to nikdy nezazije.
Elektroauto dokaze, za soubehu priznivych okolnosti, poskytnout opravdu kratkodobe maximalni vykon.
Ale vetsina jejich majitelu to nikdy nezazije.
"U spalovacich motoru je to vicemene stejne"... taky je maximalni vykon dany vykonem chladici soustavy.
Drobny rozdil tam preci jen je😒br /> Ano, spalovaci motor lze, za soubehu nepriznivych okolnosti, prehrat.
Ale vetsina lidi to nikdy nezazije.
Elektroauto dokaze, za soubehu priznivych okolnosti, poskytnout opravdu kratkodobe maximalni vykon.
Ale vetsina jejich majitelu to nikdy nezazije.
@Ja Prvni 123 len pri spalovacom aute mi ani maximalny vykon nestacil, tak pri normalnom staci aj ten nemaximalny 😄 aj ked vykonu nie je skoro nikdy dost
@xxc
Ta pointa ale je, ze se spalovacim motorem, a idealne atmosferickym, vim vzdycky presne kolik vykonu budu mit vzapeti k dispozici, kdyz budu chtit nebo potrebovat.
U turba uz je jiste prodleva, ale v podstate "vypocitatelna".
Elektroauto jede a akceleruje, jak se pocitac rozhodne.
Vule ridice je jen jeden ze vstupu.
A zdaleka ne ten nejdulezitejsi.
Ta pointa ale je, ze se spalovacim motorem, a idealne atmosferickym, vim vzdycky presne kolik vykonu budu mit vzapeti k dispozici, kdyz budu chtit nebo potrebovat.
U turba uz je jiste prodleva, ale v podstate "vypocitatelna".
Elektroauto jede a akceleruje, jak se pocitac rozhodne.
Vule ridice je jen jeden ze vstupu.
A zdaleka ne ten nejdulezitejsi.
@Ja Prvni 123 Nie je to take zle, prave elektromotorom sa da pekne davkovat vykon a posielat tam presne, kolko chcem. Hlavne pri prednom nahone sa tym da ovladat auto, ako to kedysi opisoval vaculik. Pri atmosferickom motore som si to nikdy nevsimol. Zase zalezi od auta, staci pohlad na ukazovatel dostupneho vykonu a asi viem odhadnut, ze aky vykon ma caka. Spalovaci motor toto nemal. Pokial mi Enyaq drzal pri 17% stave baterky na dialnici maximalku v pomerne strmom kopci, tak ma nejaky trvaly vykon prestal zaujimat. Spalovaci diesel udrzat rychlost nevedel. Urcite su aj auta, ktore obmedzuju vykon viac, ale nejazdil som nimi, v testoch to nespominaju a trapi to len ludi, co tym nejazdili. Proste je to ovela lepsie, ako sa to javi podla clanku 😄
@Ja Prvni 123 co máš za auto že tam nerozhoduje počítač? Máš veterána?
Jo ještě edit: takže mezi tvým sešlápnutím plynu je kromě počítače turbo a automatická převodovka se svým počítačem a to je kompletně vypočítatelné zatímco u BEV je jen ten nevypočitatelný počítač. Nech toho….
Jo ještě edit: takže mezi tvým sešlápnutím plynu je kromě počítače turbo a automatická převodovka se svým počítačem a to je kompletně vypočítatelné zatímco u BEV je jen ten nevypočitatelný počítač. Nech toho….
@Ja Prvni 123 Máš pravdu, ICE dokáže podat maximální výkon po dobu delší než BEV, tuto delší dobu pak nikdo z majitelů obou typů vozů nikdy nevyužije a nezažije.
Co se týče úrovně nabití, tak tam je to u první generace MEB velmi omezené, jedná se IMO o ochranu baterky a v zimě na 80% je výkon omezen odhadem podle ukazatele pod 10%.
U poslední varianty MEB (ID7 77kWh) se kterou jsem jel, jsem toto omezení zaznamenal podstatně menší než i svého vozu. A to tak, že i pod 40% SOC bylo omezení menší než u mého vozu s 80%.
Co se týče úrovně nabití, tak tam je to u první generace MEB velmi omezené, jedná se IMO o ochranu baterky a v zimě na 80% je výkon omezen odhadem podle ukazatele pod 10%.
U poslední varianty MEB (ID7 77kWh) se kterou jsem jel, jsem toto omezení zaznamenal podstatně menší než i svého vozu. A to tak, že i pod 40% SOC bylo omezení menší než u mého vozu s 80%.
@psel Len ci to nie je na ukor baterky 😄 Ale tiez mozem potvrdit, ze to tak je. Ale existuju aj ine automobilky, ine modely, kde to moze byt horsie. Citigo obmedzuje vykon este viac, tam uz je realne citit pokles. Aj u Stellantisu sa na to kedysi stazovali, teraz uz velmi nie, ale nevsimol som si, zeby to v testoch nejak riesili.
@xxc na úkor baterky bych neřekl. Stačí se podívat jak chladí baterky Číňani a je jasné že z hromadných a nákladných svolávacích akcí měl koncern podstatně větší strach než oni. V průběhu času už na dostatečném vzorku zjistili že to takový problém není a tak uvolňují restriktivní přístup.
Je to ale jen můj pocit z toho jak se ta auta chovají, určitě tam proběhla celá řada změn, jeden z sw update na mém autě třeba zvýšil rozlišení BMS, jak se změnila chemie článků v nových vozech od 2020 nikdo nekomunikuje takže bůhví co za tím je.
Je to ale jen můj pocit z toho jak se ta auta chovají, určitě tam proběhla celá řada změn, jeden z sw update na mém autě třeba zvýšil rozlišení BMS, jak se změnila chemie článků v nových vozech od 2020 nikdo nekomunikuje takže bůhví co za tím je.
@Ja Prvni 123 ideologii stranou - je to - do nějaké míry - vlastnost. Jako jsou vlastností spalovacího motoru potřeba zahřátí na provozní teplotu, prodleva v reakci na plyn a dostupnost výkonu v závislosti na otáčkách, má elektromotor zase jiné vlastnosti a omezení. U spalováku se za ta desetiletí vyvinuly způsoby, jak ta negativa eliminovat.
Elektromobil má hlavní výhodu v tom, že tam jsou kW výkonu levné. Pokud dostanu za cenu benzínového dvoulitru 500 EV koní, tak mě nebude až tak trápit, že po minutě z toho bude 300.
Elektromobil má hlavní výhodu v tom, že tam jsou kW výkonu levné. Pokud dostanu za cenu benzínového dvoulitru 500 EV koní, tak mě nebude až tak trápit, že po minutě z toho bude 300.
@Emel Já bych to trochu poupravil, určitě jsou ty kW u elektromobilu levnější, ale ty elektromotory mají výhodu v krátkodobé přetížitelnosti která je omezená jen tím co krátkodobě uchladíš.
Automotive v Evropě je konzervativní a tak ta omezení jsou větší a výkony menší. Takže vede ten, kdo neuvádí ty střednědobé výkony. Pak realitu nemáš jak srovnat, zato máš auto s výkonem 500 koní co to zopakuje dvakrát když dá pánbůh.
Automotive v Evropě je konzervativní a tak ta omezení jsou větší a výkony menší. Takže vede ten, kdo neuvádí ty střednědobé výkony. Pak realitu nemáš jak srovnat, zato máš auto s výkonem 500 koní co to zopakuje dvakrát když dá pánbůh.
@Ja Prvni 123 Třeba Tesla má největší problém s odcházejícími elektromotory, což je právě kvůli tomu, že jejich jmenovitý výkon je na úrovní Fabie (a to neustálé přetěžování si vybírá svoji daň). A díky tomu je Tesla i papírově "nejúspornější".
Othello
Pan Bednář trochu složitě rozepisuje že špičkový výkon je krátkodobý protože parametry komponent nejsou dimenzovány na jeho trvalé využívání. Škoda ale že úplně pominul, že výrobci vůbec neudávají v jakých rychlostech je max. výkon k dispozici, což je u EV s pevným převodem klíčové
@Othello
a k cemu to potrebujes vedet? Mas plnej net udaju 0-100, 0-160 a 0-200kmh. Tim jasne vidis jak se to hejbe..
a k cemu to potrebujes vedet? Mas plnej net udaju 0-100, 0-160 a 0-200kmh. Tim jasne vidis jak se to hejbe..
@kesumb
Pokud stačí jen tyto údaje, je zbytečné vůbec nějaký výkon uvádět
Pokud stačí jen tyto údaje, je zbytečné vůbec nějaký výkon uvádět
@Othello Tesla na oficiálním webu výkon vozu neudává, pouze maximálku a zrychlení 0-100km/h (výkon je ale dohledatelný jinde).
Z druhé strany - výkon i slabších Tesel je pro většinu řidičů zcela dostatečný, resp. výrazně vyšší, než většina běžných řidičů se spalováky kdy zažila (můj "spalovací vrchol" bylo 184 koní v Civicu X).
A vlastní zkušenost s dvěma Teslami - jedou velmi dobře i při nízkém nabití baterie (pod 10😖.
Příjemné je, že existuje možnost si aktuální výkon zobrazit v reálném čase.
Z druhé strany - výkon i slabších Tesel je pro většinu řidičů zcela dostatečný, resp. výrazně vyšší, než většina běžných řidičů se spalováky kdy zažila (můj "spalovací vrchol" bylo 184 koní v Civicu X).
A vlastní zkušenost s dvěma Teslami - jedou velmi dobře i při nízkém nabití baterie (pod 10😖.
Příjemné je, že existuje možnost si aktuální výkon zobrazit v reálném čase.
Pavel Bzonek
Jestli spadne výkon elektromotoru o 20-30% stavem nabití akumulátoru, teploty a... tak to může být docela klíčový problém při předjíždění a nebo jiných rizikových situacích, kdy potřebujete zrychlit a očekáváte maximální výkon.
Ještě jedna generace EV a většina těchto nedostatku včetně kapacity akumulatoru, dobíjení bude eliminována a já si budu moc EV konečně koupit 😎
Ještě jedna generace EV a většina těchto nedostatku včetně kapacity akumulatoru, dobíjení bude eliminována a já si budu moc EV konečně koupit 😎
topten
pulhodinovej vykon je z velky casti danej kapacitou baterky
takze baterka 60kWh = pulhodinovej vykon teoreticky 120kW
to ti u osobaku staci na 230km/h
.
prvni vejron byl schopnej maximalkou jet jen 7 minut
pak mu dosel benzin nebo se to utavilo
dnes to nebude o moc lepsi
takze baterka 60kWh = pulhodinovej vykon teoreticky 120kW
to ti u osobaku staci na 230km/h
.
prvni vejron byl schopnej maximalkou jet jen 7 minut
pak mu dosel benzin nebo se to utavilo
dnes to nebude o moc lepsi
@topten srovnávat 230km/h u elektro, navíc rychlost, kterou většina běžných elektro ani nedosáhne a maximálku u Veyrona dost přes 400km/h je silná káva. Možná si ji dej, aby tě probrala
Ada je zase tady
Odpověď je jednoduchá. Nejlepší je diesel. A chybí tu možnost palec dolů!
McMatej
Zdravím znalce spalovacích motorů. Víte, že spalovací motor má nejvyšší výkon nebo nejvyšší krouticí moment jen ve velmi úzkém pásmu otáček motoru??
A kolik otáček máte na otáčkoměru při normální jízdě? Kolik po přeřazení na nižší rychlostní stupěň? U spalováku si nejvyšší výkon neužijete prakticky nikdy.
A kolik otáček máte na otáčkoměru při normální jízdě? Kolik po přeřazení na nižší rychlostní stupěň? U spalováku si nejvyšší výkon neužijete prakticky nikdy.
@McMatej
to je peknej blabol
vetsina dnesnich beznejch turbomotoru ma maximalni vykon v rozsahu 1tis otacek - napr od 5-6tis, coz je cca 1/5-1/4 vyuzitelnyho otackovyho spektra
a kdyz umis spravne radit, tak aspon v navaznosti nekterych kvaltu muzes (skoro) maximalniho vykonu motoru pri zrychlovani vyuzit v docela velkym rozsahu rychlosti
to je peknej blabol
vetsina dnesnich beznejch turbomotoru ma maximalni vykon v rozsahu 1tis otacek - napr od 5-6tis, coz je cca 1/5-1/4 vyuzitelnyho otackovyho spektra
a kdyz umis spravne radit, tak aspon v navaznosti nekterych kvaltu muzes (skoro) maximalniho vykonu motoru pri zrychlovani vyuzit v docela velkym rozsahu rychlosti
@topten
Tak pokud běžně používáš otáčky od 5 do 6 tisíc, tak to potom jo. 😁
Tak pokud běžně používáš otáčky od 5 do 6 tisíc, tak to potom jo. 😁
@McMatej
Že má elektromotor dobré vlastnosti víme všichni. V podstatě jedinou jeho nevýhodou pro pohon aut je, že potřebuje elektřinu.
Že má elektromotor dobré vlastnosti víme všichni. V podstatě jedinou jeho nevýhodou pro pohon aut je, že potřebuje elektřinu.
@McMatej
jj, kdyz budes jezdit s kloboukem na hlave, tak ne
.
pises o nejvyssim vykonu ve velmi uzkem spektru otacek, a pritom u beznyho benzinaku to je 20-25% vyuzitelnejch otacek, u podladenyho 2.0tsi 40%, u 2.0tdi 85kW 55% a u modly vsech dunihlavu 2.0tdi 110kW 44% .
tak nez neco napises, tak nejdriv napocitej minimalne do stotisic.
.
ja sem priznivcem EV, ale nemuzes obhajovat EV tim, ze budes o spalovacich lhat
jj, kdyz budes jezdit s kloboukem na hlave, tak ne
.
pises o nejvyssim vykonu ve velmi uzkem spektru otacek, a pritom u beznyho benzinaku to je 20-25% vyuzitelnejch otacek, u podladenyho 2.0tsi 40%, u 2.0tdi 85kW 55% a u modly vsech dunihlavu 2.0tdi 110kW 44% .
tak nez neco napises, tak nejdriv napocitej minimalne do stotisic.
.
ja sem priznivcem EV, ale nemuzes obhajovat EV tim, ze budes o spalovacich lhat
@McMatej "...nejvyšší krouticí moment jen ve velmi úzkém pásmu otáček motoru???"
To myslíš vážně? A rozsah třeba 1.500-4.000 (nebo i 4.500) ot./min. je potom co???
Všiml sis, že takovej foukanej benzínovej dvoulitr má třeba 400Nm v celém tomto rozsahu?
I můj dehet má 400 Nm mezi 1.750 a 3.600 ot./min.
Zopakuj si základku a pak se vrať do diskuze.
To myslíš vážně? A rozsah třeba 1.500-4.000 (nebo i 4.500) ot./min. je potom co???
Všiml sis, že takovej foukanej benzínovej dvoulitr má třeba 400Nm v celém tomto rozsahu?
I můj dehet má 400 Nm mezi 1.750 a 3.600 ot./min.
Zopakuj si základku a pak se vrať do diskuze.
@Mokrous
Pane jo, "I můj dehet má 400 Nm mezi 1.750 a 3.600 ot./min."
Elektromotor má maximální krouticí moment od 0 ot./mim.
Co tam máš dál??
Pane jo, "I můj dehet má 400 Nm mezi 1.750 a 3.600 ot./min."
Elektromotor má maximální krouticí moment od 0 ot./mim.
Co tam máš dál??
@McMatej Kolikpak máš asi výkon při nulových otáčkách Einsteine?
Tady to je samej jadernej fyzik a raketovej inženýr, až by jeden brečel...
Bez chat GPT si to samo ani pr.el nevytře, ale všude trousí moudra...
Tady to je samej jadernej fyzik a raketovej inženýr, až by jeden brečel...
Bez chat GPT si to samo ani pr.el nevytře, ale všude trousí moudra...
@McMatej
A jaký výkon, pohyb či impuls dá maximální krouticí moment při 0 rpm? Utáhne to aspoň šroub na kole?
A jaký výkon, pohyb či impuls dá maximální krouticí moment při 0 rpm? Utáhne to aspoň šroub na kole?
@Mokrous
Vztekáš se, takže mám pravdu. 😁
Jen jsem chtěl upozornit, že vyčítáte EV, že jim v podle provozních podmínek kolísá výkon (a krouticí moment) a při tom ignorujete, že spalovacímu motoru kolísá daleko více.
Přeji hezký den. 😉
Vztekáš se, takže mám pravdu. 😁
Jen jsem chtěl upozornit, že vyčítáte EV, že jim v podle provozních podmínek kolísá výkon (a krouticí moment) a při tom ignorujete, že spalovacímu motoru kolísá daleko více.
Přeji hezký den. 😉
@McMatej No jasně, jsem vzteky úplně bez sebe 😅
To ti taky poradil chatbot?
Mě je úplně u zádele, omezení výkonu, protože to je většinou jen teoretickej problém.
Mě na EV vadí jíný věci. Především jejich baterie. Její cena, časová degradace, mizerný dojezd a opruzy s nabíjením.
Proti elektromotoru nemám vůbec nic.
Já jen reagoval na tvoje "moudra" ohledně krouťáku a výkonu. A nebyl jsem sám. Prostě seš mimo a můžeš se tady vykrucovat až do zblbnutí.
To ti taky poradil chatbot?
Mě je úplně u zádele, omezení výkonu, protože to je většinou jen teoretickej problém.
Mě na EV vadí jíný věci. Především jejich baterie. Její cena, časová degradace, mizerný dojezd a opruzy s nabíjením.
Proti elektromotoru nemám vůbec nic.
Já jen reagoval na tvoje "moudra" ohledně krouťáku a výkonu. A nebyl jsem sám. Prostě seš mimo a můžeš se tady vykrucovat až do zblbnutí.
@McMatej
Zdravím "znalce" Matěje.
To, v jakém pásmu otáček má motor nejvyšší výkon nebo nejvyšší točivý moment, závisí na konstrukci motoru a naladění. Ta pásma mohou být úzká, nebo široká.
Můj motor motor má oficálně nejvyšší točivý moment od 1400 do 4000 rpm a nejvyšší výkon od 5000 do 6000 rpm. Například při běžné jízdě v obci mám otáčky 1350 rpm na pátý převodový stupeň. Po přeřazení na nižší rychlostní stupeň otáčky samozřejmě stoupnou. O kolik, to závisí na tom, zda podřadím na čtvrtý, třetí, nebo druhý převod.
Zdravím "znalce" Matěje.
To, v jakém pásmu otáček má motor nejvyšší výkon nebo nejvyšší točivý moment, závisí na konstrukci motoru a naladění. Ta pásma mohou být úzká, nebo široká.
Můj motor motor má oficálně nejvyšší točivý moment od 1400 do 4000 rpm a nejvyšší výkon od 5000 do 6000 rpm. Například při běžné jízdě v obci mám otáčky 1350 rpm na pátý převodový stupeň. Po přeřazení na nižší rychlostní stupeň otáčky samozřejmě stoupnou. O kolik, to závisí na tom, zda podřadím na čtvrtý, třetí, nebo druhý převod.
@McMatej Právě proto, že spalovací motor má úzké pásmo otáček s (ideálním) maximálním výkonem, má k dispozici převodovku, která problém řeší. Naopak EV převodovku nemá, takže se poblém nedá nijak vyřešit (viz Enyaq, který má max. výkon v rozmezí pouze 65 až 115 km/h.
Kriste, to sú zase "múdrosti"... Ešte nám môžeš porozprávať, ako tie ušetrené sekundy úžasne využiješ, pokiaľ teda o ne neprídeš pri najbližšom semafore, alebo nejakým iným v premávke bežným spôsobom.
Fakt u elektromobilu nejsou žádné garančky ? Když píšete, že netrávíte čas jízdou do servisu