Ojetiny
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeLahůdková Škoda 105 S vypadá, jako kdyby právě vyjela z továrny. A může být vaše!
34 komentářů
MOJEJMENO
6
...ale ani zadarmo. Jsem rád, že jsem přežil v těchto křápech přes 100tkm a nostalgie v mém případě není to pravé slovo při vzpomínání. :no:
Stejsn
5
mi povídej. Jestli se mi po něčem nestýská, jsou to škodovky s motorem vzadu.
Mira1122
2
Tohle muze koupit jen nejaky masochista.
Anonym
UND?
Východní Němci byli rádi, když dostali doma příděl aspoň na Škodovku. Ale po pádu berlínské zdi jim začaly škodovky samozřejmě smrdět, není divu, zbavovali se jich, jak to šlo. Ostatně naši pak taky, když se později daly dovézt z SRN auta západních výrobců.
Měli trabanty a wartburgy. ŠKODLIVKY měli jen ti největší snobaci.
v NDR ještě hodně jezdily ZAZ 968 co říkal táta když tam jezdíval na nákupy a za příbuznými. A na škodovky tam měli v tehdejších jejich mototechnách dostupné ND, co tady nebyli, takže se to odtamtud zas vozilo sem domů 😄
Erik
Byl to strašný křáp, nedokončený vývoj vozu a odfláknutá socialistická výroba, se často podepisovaly na velmi nízké kvalitě vozu. Také se jim říkalo DODO, dodělej doma. U nových vozů se, co pamatuji, musely ihned po koupi vozu, doma mj. vyměnit protékající brzdové hadičky za jiné a ty se dost špatně sháněly. V létě se přehřívaly motory, v zimě zamrzal benzin v hadičkách pod autem, auto v zimě naopak skoro netopilo, verze bez posilovače brzd (ty měly až M-ka, s plastovým krytem nárazníku) velmi špatně brzdila, karoserie dost rychle rezla. U poměrně slabých motorů, které byly téměř shodné s motory z Škoda 1000, 100 a staršími typy škodovek, docházelo poměrně rychle k cekovému opotřebení provozních dílů a běžný motor, s nájezdem kolem 70-80 tis. km, byl už zralý na GO. Také často a s malým nájezdem km, odcházela spojková obložení, často odcházely žárovky, atd. Auto s kapacitně velmi slabou baterií a problematickým mechanickým rozdělovačem zapalování, obvykle špatně startovalo a muselo se roztlačovat. Náš profesor na technické kreslení, tehdy změřil a spočítal, že byly u typu Š 120/105 poddimenzované zadní poloosy, konstrukční chyba, díky které některým řidičům v reálu praskaly ty poloosy za jízdy. Můj strýc takovou nehodu v této škodovce zažil osobně, v 80km/h prasklá zadní poloosa, nebylo to nic příjemného. Ne, nechtěl bych ten "zachovalý" kousek ani omylem a ani zdarma. Tohle byla komunistická parodie na vůz, ne auto! Díky bohu, že jsme se v tom křápu tehdy nikdo z rodiny nezabili. Po listopadu 1989 se jich lidi houfně zbavolali na inzerát v Annonci, cena byla jen za přepis a taková je hodnota křápu Š-120/105 dodnes, tedy nula, šrot.
Souhlasím jen částečně, jelikož rozdíl mezi opravdu příšernými Užovkami prvních ročníků a takovou Emkovou stotřicítkou byl opravdu propastný!!
Jo, byl tam rozdíl 1976 a M 1984, tedy šest let. kravál stejný, 10,5l chladící kapaliny taky stejné, rezlo to stejně. Že to bylo širší byl ještě větší nápor na poloosy, které o to více praskaly, takže o zážitek s upadlým zadním kolem mělo více nešťastníků. Kdo do sedl po Dacii 1300, nebo té blbé Ladě 1300,1500, či 1600, Polském Fiatu nechápal. Jediné plus snad bylo, že se šnekové řízení změnilo na hřebenové a dali tomu posilovač (od roku 1982 tuším) aby to necestovalo s bočním větrem na silnici tak to postavili na 13" kola, což ovšem neupravili v převodovce v náhonu na tachometr, takže najednou to jelo i 150 😁
nechápu, jak za to může někdo vypláznout peníze, ani zadarmo!
nechápu, jak za to může někdo vypláznout peníze, ani zadarmo!
Naše rodinné a neskôr moje eMko najazdilo tuším dokopy 300 tisíc. s jednou polgenerálkou motoru, nepraskla žiadna poloos a to dosť ťahala aj naložený prívesný vozík. A ani v mojom širšom okolí si nespomínam, že by niekomu poloos bola praskla. Nebola to nejaká vadná séria pre konkrétny ročník? Posilovač riadenia nemali ani eMka, tie mali len posilovač bŕzd. Štartovanie som poriešil až koncom 90 keď som zohnal štartér s prevodovkou alá Felicia a potom už auto štartovalo na šupu či v lete či v zime.
Ještě bych dodal zadní brzdy, kde se při parkování nesměla zatahovat ručka, jinak se zasekly pakny, přední kapota s panty na boku, která při čelním nárazu působila jako gilotina, typické "cupování" benzínu ruční pumpičkou před každým studeným startem atd. Zajímavé, že o generaci (resp. generaci a půl) starší oktávky skoro žádné z těchto problémů neměly.
To s tou kapotovou "gilotinou" byly jen české lidové báje a pověsti, bariérová zkouška nic takového neprokázala. 😄
Já mám dojem, že bariérová zkouška se vůbec nedělala. Až teď teprve asi před 10 lety ČVUT prásknul emkem o zeď. Pravda, kapota se při tom zlomila, nezajela do kabiny
V zimě to vůbec byla sranda, první úkol, otevřít zamrzlé dveře, pobouchat po obvodu rámu, pak stříknutí rozmrazovače do zámku dveří, delikátní práce s klíčkem, aby se nezalomil, lomcování s klikou, otevření, práce se zapadlým zámkem, aby dveře šly zavřít. Následně otevřít motorový prostor a pumpování ruční pumpou, pak dovnitř, nastavit sytič tak, aby motor chytil (v každém kusu to bylo kouzlení majitele), pak jemná práce s plynovým pedálem, otočit klíčkem a... Někdy se povedlo, někdy ne, roztlačovačky, tahání atp., bylo to vzrůšo, odjedu, neodjedu. Dnešní auta jsou prostě nudná. 😒]
A nedejbože, když mrzlo a chladicí kapalina v tunelu auta zmrzla- celkem běžná věc pod -5 stupňů..
KANKUNEN
šrot. S tím by měl jezdit každý komouš i teď, třeba místo Jaguara.
Haha, zase si snídal vtipnou kaši. To fasujete u pijátů nebo kde? 😄
Táta měl dvě stodácky, roky 1980 a 1987.
přehřívání ho netrápilo, protože nebyl lama a udělal si el. spínač na větrák, takže nemusel jak mimon čekat až se ventálátor spustí milostivě sám, ale spínačem si ho pustil kdy uznal za vhodné.
Zamzrlné dveře a zámky ho opět netrápily, protože si glycenrinem natřel před zimou těsnění a prevntivně promazal zámky a postříkal rozmrazovačem.
Koroze - tehdá rezlo všechno i západní auta. Dalo se tomu mírně předejít prostříkáním prahů a dutin, bud se dával resistin nebo občas šel sehnat i Tectyl, v nouzi nejvyšší olej do prahů.
Zamrzání chladící kapaliny už nevím jak se řešilo, ale nějaký fígl na to taky měli.
Kola mu nikdy neupadla
Jinak táta tím jezdil 1981-1996. Najeto na obou těch autech asi 130 tis km a dalších asi 170 000 najel na škode 100mb v letech 1968-1985
Ono se rozlišvalo mezi řidiči co si něco uměli udělat sami a majiteli řidičáků. Navíc tehdá byl obrovský bonus dělat ve fabrice na auta, kde se dalo leccos ufušovat a byli další šikovní chlapi.
Jinak tím nijak neobahjuju že to mělo zásadní nedostatky z výroby.A jako youngtimer bych to fakt nechtěl už proto že sem v tom jako dítě jezdil tak proč si kupovat to v čem už sem se vozil (sice jako spoljuezdec, ale i tak)
Táta měl dvě stodácky, roky 1980 a 1987.
přehřívání ho netrápilo, protože nebyl lama a udělal si el. spínač na větrák, takže nemusel jak mimon čekat až se ventálátor spustí milostivě sám, ale spínačem si ho pustil kdy uznal za vhodné.
Zamzrlné dveře a zámky ho opět netrápily, protože si glycenrinem natřel před zimou těsnění a prevntivně promazal zámky a postříkal rozmrazovačem.
Koroze - tehdá rezlo všechno i západní auta. Dalo se tomu mírně předejít prostříkáním prahů a dutin, bud se dával resistin nebo občas šel sehnat i Tectyl, v nouzi nejvyšší olej do prahů.
Zamrzání chladící kapaliny už nevím jak se řešilo, ale nějaký fígl na to taky měli.
Kola mu nikdy neupadla
Jinak táta tím jezdil 1981-1996. Najeto na obou těch autech asi 130 tis km a dalších asi 170 000 najel na škode 100mb v letech 1968-1985
Ono se rozlišvalo mezi řidiči co si něco uměli udělat sami a majiteli řidičáků. Navíc tehdá byl obrovský bonus dělat ve fabrice na auta, kde se dalo leccos ufušovat a byli další šikovní chlapi.
Jinak tím nijak neobahjuju že to mělo zásadní nedostatky z výroby.A jako youngtimer bych to fakt nechtěl už proto že sem v tom jako dítě jezdil tak proč si kupovat to v čem už sem se vozil (sice jako spoljuezdec, ale i tak)
Chlazení nefungovalo, protože byl chladič vepředu, motor vzadu a mezi tím mizerný děravý trubky. Všichni, co jsme tím jezdili, pamatujeme topení do kopce v létě.
Antikorozní ochrana byla v té době až na výjimky (W123) obecně špatná, u škodovky byla obzvláště děsivá. Naše 105 shnila skoro na prach, i když byla celý život garážovaná a najeto měla jen 80 tis. km.
Antikorozní ochrana byla v té době až na výjimky (W123) obecně špatná, u škodovky byla obzvláště děsivá. Naše 105 shnila skoro na prach, i když byla celý život garážovaná a najeto měla jen 80 tis. km.
no tátovi to neshnilo, problém byl akorát s předními blatníky na 120 co vím.
Jediný co hnilo hodně byla ta 1000mb, tam se dělala genrání oprava kastle, nové prahy, nové blatníky, celý vyvařit a novej lak, ale taky to auto měl táta 17 let a pak víme že ještě jezdilo minimálně další 5 let někde v beskydech, další osud už není znám....
A samozřejmě dělala se na tom i GO motoru.
Jediný co hnilo hodně byla ta 1000mb, tam se dělala genrání oprava kastle, nové prahy, nové blatníky, celý vyvařit a novej lak, ale taky to auto měl táta 17 let a pak víme že ještě jezdilo minimálně další 5 let někde v beskydech, další osud už není znám....
A samozřejmě dělala se na tom i GO motoru.
Možná některé kusy byly lepší, třeba Škodovky vyrobené v Kvasinách měly lepší kvalitu než ty vyrobené v Mladé Boleslavi. To platilo ještě v 90. letech. Možná se lišily roky výroby (naše byla vyrobena v květnu 1980). Možná náš kus byl vyroben v pátek odpoledne. Možná jste měli jenom štěstí. Možná jste měli kus určený na e😜ort, které měly výrazně vyšší kvalitu. Každopádně to byl křáp, technologicky i kvalitou nesrovnatelný s auty vyráběnými v téže době na Západě a nekonzistentní kvalita výroby to jen dokazuje.
Přesně, dělnická elita, co ve fabrikách pokradla kde co, si zfuškovala i tu stodvacítku, škoda, že ti šikulové neuměli ta auta vyrobit tak, aby nepotřebovala ke svému provozu z půlky přestavět a dobastlit milion dalších věcí. Prostě klasický komoušský přístup, aspoň víme, kde se ta tvá náklonnost k reál socialismu vzala, pozdravuj tatíka.
A pokud jde o zamrzání, v nějaké ***i u Prahy, kde prakticky nemrzlo, glycerin stačil, ale stopětkář někde z Vysočiny měl stálý problém, voda zatékala jak do dveřních zámků, tak do rámů pod těsnění, takže pokud auto stálo mimo garáž, byl to v zimě každodenní souboj.
A pokud jde o zamrzání, v nějaké ***i u Prahy, kde prakticky nemrzlo, glycerin stačil, ale stopětkář někde z Vysočiny měl stálý problém, voda zatékala jak do dveřních zámků, tak do rámů pod těsnění, takže pokud auto stálo mimo garáž, byl to v zimě každodenní souboj.
Mohl si jít do tý fabriky taky dělat, kdo ti bránil. Praga, Avia, Liaz, Tatra, AZNP, Zetor atd.
Táta dělal v Avii.
Další fušky se dělaly v dílnách JZD, ve Svazarmu atd.
Na Vysočině sme holt nebydlelili no.
Táta dělal v Avii.
Další fušky se dělaly v dílnách JZD, ve Svazarmu atd.
Na Vysočině sme holt nebydlelili no.
Martin Pešek
Děkuji redakci a panu Ondřejovi Šámalovi , za pěkný článek.👍🏻🤝
S pozdravem Martin-majitel Zuzanky.
S pozdravem Martin-majitel Zuzanky.
Arese
....opravdu ani zadarmo. Užovka s přehnaně dlouhými zadními pery (nezatížená měla zadní kola podseknutá jako staré Populary) byla vskutku životu nebezpečné auto a pořídit si ji ještě navíc ve slaboučké verzi 105 a s "vykradenou" výbavou Standard je řidičská tortura ne na druhou, ale na třetí! Užovka je koupitelný yong-timer až od ročníku 81, kdy k o rok dříve zavedeným zkráceným zadním perům přibyla ještě pohledná třináctipalcová kola, mírně zvětšující rozchod. Takovouto Užovku ve verzi 12O L (či raději LS/GLS) si jako Yongtimer dovedu představit. Pro mě osobně by ale byly přijatelné až Emka s hřebenovým řízením, 5st. převodovkou, úhlovou zadní nápravou a čtyřpístkovými brzdami, ideálně pak vzácné verze 136 GL/Rapid 136. Když už, tak už! 😄
Tak kolesá rozhodne rozchod nezväčšovali, rozchod zväčšovali nové predĺžené ramená.
Auto z fotky je dobré tak do múzea, alebo to zatlačiť do garáže a chodiť s tým len na zrazy.
Jazdne boli najlepšie až posledné modely 135 alebo dokonca 136 s motorom z Favorita, v tom sa zhodneme. Ale zo škodoviek s motorom vzadu by som bral buď prvý model MB1000 https😐/d62-a.sdn.cz/…yan-veteran.jpeg?… alebo 110R, ideálne https😐/cdn.skoda-storyboard.com/…DA-110-R.JPG.jpg alebo aspoň https😐/www.carpixel.net/w/d1609371b76b1b8008e24f96a61dfef0/skoda-110-r-car-wallpaper-33983.jpg
Auto z fotky je dobré tak do múzea, alebo to zatlačiť do garáže a chodiť s tým len na zrazy.
Jazdne boli najlepšie až posledné modely 135 alebo dokonca 136 s motorom z Favorita, v tom sa zhodneme. Ale zo škodoviek s motorom vzadu by som bral buď prvý model MB1000 https😐/d62-a.sdn.cz/…yan-veteran.jpeg?… alebo 110R, ideálne https😐/cdn.skoda-storyboard.com/…DA-110-R.JPG.jpg alebo aspoň https😐/www.carpixel.net/w/d1609371b76b1b8008e24f96a61dfef0/skoda-110-r-car-wallpaper-33983.jpg
Nikoliv, nemáš pravdu, mírné zvětšení rozchodu přineslo již zavedení 13palcových kol s větším zálisem ráfků a pneu 165 R13 místo původních 155 R14. Podvozek verze M s prodlouženými rameny pak ale přinesl mnohem větší rozšíření, v tom se shodneme. 😄
Koľko mm to širšími ráfikmi bolo? Jazdne to asi poznať nebolo, ten rozchod myslím, skôr širšie gumy.
Dinar
dávat smysl opravdu jen jako origo kousek do nějaké sbírky, na srazy, výstavy atp., potom ale musí pán sundat ty mlhovky a z kol ta plechová orámování kolem poklic, protože ta verze S neměla. Jinak asi ok, moc snímků vnitřku tam není, takže těžko říct. Každopádně 170 tis. za něco takového může dát jenom sběratel, na "youngtimerové" ježdění pro radost stopětka prostě není.
Barry Lyndon
a navíc ve své nejubožejší verzi. Není bez šance ani jako aspirant na nejhorší auto světa vůbec. To není úplně nezajímavé 😁 😁 😁 :yes:
jersey.se
Sentiment mě při pohledu na ten paskvil nejímá ani omylem. Je to symbol komunismu a likvidace průmyslu, na který jsme před válkou mohli být hrdí a který zachránil až kapitál VW. Jsem rád, že už většina těchto pomníků totality zrezla.