Technika
DonVito
Nadherna galerie plna technickych detailu, jako treba chlazeni rotoru zadniho motoru olejem, aby se neprehraly magnety. :yes:
Je to lahudka pro technicke nadsence.
Je to lahudka pro technicke nadsence.
DonVito
:yes:
Jsem rad, ze kdyz nekdo (treba ice1) napise hloupost, jsou na nej smysluplne reakce.
Jsem rad, ze kdyz nekdo (treba ice1) napise hloupost, jsou na nej smysluplne reakce.
DonVito
Nechtel jsem skejpu opravovat.
Samozrejme ze myslel 600kW.
😄
Jinak nebavili jsme se spolu o chlazenych rotorech?
😉
Samozrejme ze myslel 600kW.
😄
Jinak nebavili jsme se spolu o chlazenych rotorech?
😉
skejpa
Pokud vim, tak zadna. Je to nová technologie. Ale mame tu 350 a 400kw nabijecky docela v hojnem poctu. Ikdyz to nabijem za 12 minut, bude to pekny. Moje EV6 nabiji max 240kw a nabije 10-80% za 18 minut.
ice1
Za nekřesťanské peníze řeší naprosté ptákoviny, kde není moc prostoru na zlepšení.
EV zabíjí baterie.
S ní stojí a padá šance na normální používání EV již 200 let.
EV zabíjí baterie.
S ní stojí a padá šance na normální používání EV již 200 let.
eLzyx
Nutno podotknout, že schválení TZ jde mimo automobilku. Podle ní nesmí TMS pod 2021 tahat nic. Našla se firma, co obětovala jednu TMS na zkoušky. Musí se i lehounce upravit karoserie vlepením výztuhy z modelu X (S má tu část z hliníku, X má ocel). Cena TZ cirka 50k Kč.
Nicméně kdo potřebuje opravdu často něco tahat, tak je tu nový/refreshnutý model X, který má z fabriky 2,25t na TZ.
Nicméně kdo potřebuje opravdu často něco tahat, tak je tu nový/refreshnutý model X, který má z fabriky 2,25t na TZ.
skejpa
No však. I v bateriích jsou ohromné pokroky. 100kwh baterie aktuálně nabitá za 10 minut na 600kWh nabíječce ? Dokázal by si někdo něco takového představit před 200 lety ? 😁 To by pro ně tehdy bylo jako létající talíř...
gil54
Hmm.... a jeli asi i proti času, když - jak říkáš - auto z roku 1917 ujelo na jedno nabití 340 km už v roce 1913. 😁
RomanSv
Jen bych trošku podotknul...
jedná se o asynchronní motor, magnety nemá, ty vlásenky které reportér zmiňuje, tomu se obecně říká technologie "HairPin" (to už dělá skoro každý, divné jestli s tím AUDI přišlo až teď.
Samozřejmě nás chtěl redaktor obohatit o další technické zajímavosti ohledně HairPin technologie, třeba proč je u ní tak problematicky SkinEfekt, Proximity efekt atd... tj. proč to tak všichni nedělají už dávno.
Další zajímavost co se nevlezla do článku je, že audi asi přestane používat(dle obrázku) systém chlazení hřídele se vsazenou trubkou na vratku.
atd, atd...
jedná se o asynchronní motor, magnety nemá, ty vlásenky které reportér zmiňuje, tomu se obecně říká technologie "HairPin" (to už dělá skoro každý, divné jestli s tím AUDI přišlo až teď.
Samozřejmě nás chtěl redaktor obohatit o další technické zajímavosti ohledně HairPin technologie, třeba proč je u ní tak problematicky SkinEfekt, Proximity efekt atd... tj. proč to tak všichni nedělají už dávno.
Další zajímavost co se nevlezla do článku je, že audi asi přestane používat(dle obrázku) systém chlazení hřídele se vsazenou trubkou na vratku.
atd, atd...
vitapb
Dneska jsou raritou, byl jsem k rychlonabíjení celkem skeptický, ale jak vyrostly DC nabíječky za posledních 10 let? Dneska se budují právě především UFC a HPC stanice a 50 kW DC dobíjení je už brané jako to pomalé. Dejte tomu pár let a nabíječky s výkonem okolo 300 budou standardem, těžko se to udělá přes noc. Rychlejší pak budou následovat.
Mokrous
Jo? A k čemu jsou dobrý, když baterka pustí třeba jen 150kW a za 5 minut už jen 100 a pak to dál padá...?
A nejlepší je, když potřebuješ rychle nabít a nemáš to přes noc napíchlý a venku mrzne. No tak seš ,víš kde?
Já miluju tyhle teorie EV nadšenců.
A nejlepší je, když potřebuješ rychle nabít a nemáš to přes noc napíchlý a venku mrzne. No tak seš ,víš kde?
Já miluju tyhle teorie EV nadšenců.
DonVito
To, ze je na vladnim webu USA napsano April 18 fakt neznamena, ze je to apríl.
😁
Nicmene. :yes:
Nadsazka a odlehceni vitano.
😁
Nicmene. :yes:
Nadsazka a odlehceni vitano.
DonVito
:yes:
Samozrejme jsem mel na mysli rotor zadniho motoru.
Bylo to v mem puvodnim prispevku i uvedeno....
Samozrejme jsem mel na mysli rotor zadniho motoru.
Bylo to v mem puvodnim prispevku i uvedeno....
eLzyx
TMX mohla mít doživotní nabíjení zdarma, takže se s tím vyplatí tahat auta ... i když skáčeš po 200km. V DE není problém.
ryccardo
To je pravda, ale až Čína zdraží nebo zarazí suroviny, tak nevím z čeho se to bude vyrábět.
skejpa
Jojo, ty jednotky, sorry.
Na moji EV6 se da tahat 1600Kg, coz mi prijde naprosto dostatecny. To neni dnes standard ani u spalovaku.
Na moji EV6 se da tahat 1600Kg, coz mi prijde naprosto dostatecny. To neni dnes standard ani u spalovaku.
DonVito
Celkový počet nabíjecích stanic s výkonem 300 kW a vyšším v Česku je tedy pravděpodobně v řádu desítek, přičemž tento počet se bude v budoucnu dále zvyšovat díky pokračujícím investicím do rozvoje nabíjecí infrastruktury.
ryccardo
jj přesně jak píšu.Čína s nima krmí celý svět a bohužel proti tomu není moc obrana.
https😐/www.idnes.cz/…606_automoto_fdv
https😐/www.idnes.cz/…606_automoto_fdv
DonVito
Presne to jsou ty omyly lidi, ktery vi o tematu kulovy. :no:
No nic, kvuli tomu sem chodim, abys mel vetsi rozhled a nepsal ptakoviny.
Krome nabijecek CEZu mas jeste EON, Teslu, PRE a... Ionity!!!
https😐/www.auto.cz/…i-v-cesku-152696
No nic, kvuli tomu sem chodim, abys mel vetsi rozhled a nepsal ptakoviny.
Krome nabijecek CEZu mas jeste EON, Teslu, PRE a... Ionity!!!
https😐/www.auto.cz/…i-v-cesku-152696
kesumb
no nevim v DE, vazi se i u nas a 2,2tuny urcite nebude plato a urus s 2,2 tuny..😊
DonVito
Jen CEZ mel uz vloni 5 lokalit s >200kW.
V Boleslavi hodne slusnych 360kW.
:yes:
https😐/www.cez.cz/…boleslavi-176112
Lokalita
Dálnice
Výkon
Olympia Mladá Boleslav
D10, 44. km
360 kW
Olympia Plzeň
D5, 76. km
300 kW
McDonald´s Loket
D1, 66. km
300 kW
Benzina Šlovice
D5, 83. km, směr Rozvadov
225 kW
McDonald´s Unčovice
D35, 253. km
225 kW
V Boleslavi hodne slusnych 360kW.
:yes:
https😐/www.cez.cz/…boleslavi-176112
Lokalita
Dálnice
Výkon
Olympia Mladá Boleslav
D10, 44. km
360 kW
Olympia Plzeň
D5, 76. km
300 kW
McDonald´s Loket
D1, 66. km
300 kW
Benzina Šlovice
D5, 83. km, směr Rozvadov
225 kW
McDonald´s Unčovice
D35, 253. km
225 kW
Nebo Nebo
Aha, a proto auto s 15kwh baterií dojelo auto z 1917 340km na jedno nabití.
https😐/www.autoweek.cz/…st-ktera-uz-byla
https😐/www.autoweek.cz/…st-ktera-uz-byla
Othello
V galerii jsou obě varianty, přední asynchronní i zadní synchronní s permanent.magnety
Anonym
To je hodně slušné. Běžně to nemívají ani klasická auta podobné velikosti.
Anonym
Nedokázal. Nejen 10 minut, ale nedokázali si představit ani 10 hodin nebo 10 dní. V té době se ještě nevědělo, že může existovat baterie, kterou lze po vybití dobít (sekundární baterie). To je také důvod, proč první elektromobily nepotřebovaly nabíjecí infrastrukturu - baterie byly primární a po vybití se daly nové.
Ale nedokážeme si to představit ani dnes. Dokážeme si představit 600 kW nabíječku a představit si klidně lze i 600 MW, ale 600 kWh ne.
Ale nedokážeme si to představit ani dnes. Dokážeme si představit 600 kW nabíječku a představit si klidně lze i 600 MW, ale 600 kWh ne.
Othello
Nicméně skejpův příspěvek mi stejně zní spíše ironicky.
O chlazených rotorech jsem se nebavili, ale na chlazení příšla řeč v diskuzi o Voyah Dream v souvislosti se žalostně nízkou povolenou hmotností přívěsů u EV
https😐/www.auto.cz/diskuse/93495/1#…
O chlazených rotorech jsem se nebavili, ale na chlazení příšla řeč v diskuzi o Voyah Dream v souvislosti se žalostně nízkou povolenou hmotností přívěsů u EV
https😐/www.auto.cz/diskuse/93495/1#…
ryccardo
Tak na to hochu bohužel v dohledné době nečekej. Tvá naivita koukám dosahuje dosti vysoké úrovně. Jestli nevíš proč se v EU nic moc netěží a naopak se těžba utlumuje, tak ti to povím. Jsou to legislativní klacky pod nohy, které těžbu znemožňují respektive komplikují (ekologie) a s tím související téma a to je cena. Čili pokud EU a jednotlivé vlády nezjednoduší podmínky pro těžbu surovin a otevírání nových dolů a nepřestaneme dělat komedie kolem ekologie, tak se na našem území (míněno EU) žádné nové doly otevírat nebudou a tohle je jen takový výkřik do tmy a stejně se to bude dál dovážet z Číny. Nevěř všem blábolům co si kde přečteš. Trochu ty informace filtruj.
ryccardo
Jasný sorry. Nicméně jde právě o těch více/silnějších kabelů. To je třeba nejdříve vybudovat a mít pro to dostatečný zdroj elektrické energie. Na tento drobný fakt se dosti zapomíná. Není to o tom postavit jen stojan jako na pumpě.
Othello
V článku se ale opravdu nepíše, jestli se změny týkají jen asynchronních, jen synchronních nebo obou typů zároveň. Vlastně bych tady takové "detaily" ani nečekal.
DonVito
Sweden aims to play a strategic role in Europe’s rare metal diversification
Zkus cist co pisu.
Diverzifikace skutecne neznamena plne nahrazeni. 😉
Zkus cist co pisu.
Diverzifikace skutecne neznamena plne nahrazeni. 😉
Mikesus
Nedá mi to trochu odlehčit. Dovézt se dá přeci kamionem, tak přiveze další zásobu elektronů, trdy ne těch na pneumatiky. Dovést elektrony pak zvládne větší nebo více kabelů, optimalizace soustavy a samozrejme vykonnejsi zdroj a jejich optimalizace. 😄
Milan Vitovský
V článku není půl slova o typu motoru ale předpokládám, že se bavime 3 fázovém synchronním motoru s PM. Ono taky hodně záleží na materiálu statoru. Nejvyšší výkon získáme u statoru z CoFe slitiny 50/50, ovšem cena je vysoká... Když jsem pracoval ve firmě, která tyto slitiny vyrábí, tak se to používalo ve F1 na KERS systémy.... Sycení přes 2T. Nejvyšší známé.... Ovšem do sériového motoru auta, i když Audi, nevím.... Ale tam je možnost vylepšení výkonu a zmenšení velikosti, tak na polovinu..... 😄
ryccardo
Neříkej, že jsi až tak jednoduchej, že si na základě tohodle promo článku myslíš, že tím je problém se surovinami vyřešen? To je jen takový žert viď?
Nemyslíš si, že Švédi začnou zázračně těžit suroviny a dodávat je do Evropy levněji než to zvládne Afrika a Čína a plně je nahradí, že ne?
Nemyslíš si, že Švédi začnou zázračně těžit suroviny a dodávat je do Evropy levněji než to zvládne Afrika a Čína a plně je nahradí, že ne?
ryccardo
No bude jich lehce přes desítku. Nepřijde ti to ale nějak málo na 20 tis EV s tím, že čekáte a chcete,aby to číslo v krátké době tak o řád vzrostlo? Problém je že vybudovat nabíječku, která má 300 kW (nedej bože na více stojanech) není tak jednoduchý, proto tyhle extrémně silný nabíječky přibývají jen pomalu. Musíš na to mít v té oblasti taky proud a k tomu dimenzované vedení.
DonVito
https😐/www.gisreportsonline.com/…aterials-europe/
Sweden aims to play a strategic role in Europe’s rare metal diversification
Sweden aims to play a strategic role in Europe’s rare metal diversification
DonVito
https😐/www.highnorthnews.com/…-northern-sweden
Europe's Largest Deposit of Rare Earth Metals Found in Northern Sweden
Europe's Largest Deposit of Rare Earth Metals Found in Northern Sweden
ryccardo
No tak takhle naivně to bohužel v reálu nebude. Ono totiž vybudovat 300 kW nabíječku není úplně legrace. Potřebuješ k ní nějak dovézt ten příkon a mít ho v dané lokalitě vůbec dostupný.
ryccardo
To si špatně pochopil. Nabíječka na rychlé dobití stačí. Fakt, že jich je takových po republice ale deset a jejich budování je problematické, tak to bohužel nestačí.
ryccardo
Akorát takové nabíječky nikde nejsou, takže je zbytečné se o 600 kW nabíjení bavit. Nicméně i ty 350 kW, který pár je jsou asi dostatečné na rychlé nabití.
Protoze za poslednich 200 let nedoslo v bateriich k zadnemu posunu.
😁
A ted zpatky do reality😒br /> Jen mezi lety 2008 a 2020 vzrostla energeticka hustota 8x!
https😐/www.energy.gov/eere/vehicles/articles/fotw-1234-april-18-2022-volumetric-energy-density-lithium-ion-batteries
Volumetric Energy Density of Lithium-ion Batteries Increased by More than Eight Times Between 2008 and 2020
:yes: :yes: :yes: