Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Videa

Zpět na článek

Martin Vaculík zpovídá Ivana Indráčka z Unie nezávislých petrolejářů: Střet ideálů s realitou

30 komentářů

motorol
Jeste jsem to neviděl, ale proč by někdo vyráběl syntetické palivo, když pokud by vyráběl elektriku, tak ji proda taky a za více? Postavit stožáry pro vysoké napětí bude take levnejsi než postavit potrubí na palivo. Pokud na litr paliva potřebuji 20 kw, tak na ne ujede baterkac 100 km, spalovak 20 km?
Avatar - Anonym
Anonym
Jak přepravíš elektriku z Chile, Argentiny, Afriky apod do Evropu? Tepleportem? Protože palivo v tankeru přepravit jde 😄 😄 😄 😄
Avatar - lyon667
lyon667
Nebuď včerejší, přece v levných čínských baterkách! A přepravníkem bude obojživelník šlapající po oceánském dně, protože voda by ho neunesla. 😉
Avatar - Anonym
Anonym
tak to jo, kam se hrabe otočení toku řek 😄
Dalibor Zacios
Jsem zvědav, jak se syntetická paliva vyvinou - za mě to rozhodně smysl dává, jen otázkou, zda se to vyplatí, když nemáš přebytky celoročně (což myslím, že je i případ Jižní Ameriky či Afriky).

Doufejme, že taková technologie se v masovém měřítku chytne.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
HVO už je dnes v Německu pouze o 4 kč na litr dražší než fosilní nafta.
Jakmile se začne syntetická nafty vyrábět ve velkém, půjde cena rapidně dolů.
Škoda že jsme s elektromobily strávili dobrých 10 let, které jsme ztratili. Náhradou syntetickými palivy a HVO se řeší CO2 okamžitě, pokud si tedy i nadále budeme myslet že jsme to my lidé, kteří ovlivňujeme klima se svým O2, kterých jedna větší sopka vyprskne mnohem víc ....
Johnn
A při té ceně má HVO nulové daně, narozdíl od klasických paliv. Až to zdaní, to nám cena pěkně vyskočí.
Avatar - lyon667
lyon667
Přesně o tom tam ale mluvil - v důsledku je výhodnější dovážet energii ve formě syntetických paliv a používat ji v současných vozech, než jednak nuceně měnit celý koncept mobility a druhak si potom si lámat hlavu nad tím, jak dostat elektřinu přes oceán.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Nepochopil. Z Chile sem elektriku nedostaneš, kapalná syntetická paliva - levná - ano.
motorol
Příspěvek podléhá schvalování.
Avatar - Anonym
Anonym
včera sem tnakoval na Shellce kousek před Jilemnicí za 16,40 , ještě o desetník levnější jak má ONO.

Kdo by jezdil na naftu nebo elektriku 😄 😄 😄 😄 😄
Dalibor Zacios
:yes: :yes:

Ačkoliv máme doma 2x LPG + 1x elektřina, tak mnohem raději jezdím na elektřinu.

Zvlášť když mi v tomto období dotankuje o víkendu sluníčko zdarma 😊 Ale i tak budu raději jezdit na elektřinu i v zimě 😊
Avatar - Anonym
Anonym
Tak si to užij, dneska ti sluníčko krásně dobíjí vid, je tam ažuro, slunce svítí, žádnej mráček a vůbec neprší 😄 😄 😄

Takže FV na střeše bungáčku (na víc zchudlej čech nemá) ti dobije 2 auta a ještě utáhne bojler na ohřev vody, varnou desku, telku, notasy, mobily a jejich nabíječky atd atd co každej denně používá

Jasná věc, škoda že znam 3 lidi co ty FV maj doma 😄
Jakžtakž to funguje jen jednomu co je vyučený v oboru, všechno si postavil sám a ještě sehnal komponenty o 25% levněji než co se komerčně prodávaj

Takže to co má on doma komerční cena na klíč 550-700 000 Kč 😄 😄 😄 😄 😄
Návratnost cca 15-19 let - v té době 70% systému na odpis a nutnost investovat opět do nového.

To se vyplatí ne 😄 S tím co instalují komerční firmy za 250 by nikdy nepokryl spotřebu kterou má.

A čím blbější lokalita jako domy stíněné lesem, skálou, nějakou velkou bytovkou nebo panelákem - tím horší výsledky a návratnost v nedohlednu
Dalibor Zacios
Tento týden jsem jezdil jen kolem komína, tak mi stačí nabít o víkendu, jsem někde na 55%.

A kdyby o víkendu nesvítilo, tak zítřejší silovka po poledni za 0Kč není špatná cena za dotankování (tzn. platím jen distribuční poplatky).

První FVE z roku 2012 na zelený bonus mám už dávno zaplacenou, u druhé (11/2022) návratnost nepočítám a neřeším, protože už soběstačnost v případě výpadku je pro mě významný benefit. Lokalitu máme téměř 100% ideální.

Ale úspora se dá snadno řešit i v zimě, měl jsem nastaveno automatické dobití baterky ve 3:00, kdy bývá elektřina nejlevnější a přežil jsem tak ranní špičku, kdy jsem nemusel odebírat drahou elektřinu. A EV jsem dobíjel taky v noci po půlnoci.

S 11kWp na střeše (+ ještě termický ohřev) mám kapacity na provozování i více EV - samozřejmě ne celoročně, což ani nebylo mým cílem. A jak psal správně kolega níže, celoroční 100% soběstačnost se finančně nevrátí asi nikdy.
Avatar - Anonym
Anonym
Kolik stojí na spotáku silovka, když v zimě nefouká a nesvítí? Jako v Texasu někdy v roce 2022 vid, když tam byla extrémní zima.
Topení 1.1. až 15 .1. za plácnu 800 kč a topení od 16. do 31 kdy byly extrémy za 9 000 Kč

to se vyplatí ne
Soudružka Gréta a klimaalarmisti nějak tvrdí že těch extrémů má přibejvat ne?

Tak dobro došli s Občasnými Zdroji Energie a neustálým zdražováním distribuce a oplatků
https😐/www.seznamzpravy.cz/…ektromery-251982
Dalibor Zacios
Tuto zimu to nebylo nic dramatického, jako minulou, kdy jsem byl se silovkou i na 10-11Kč/kWh, to bylo hodně nepříjemné. Zase přes vánoce byla silovka na dané poměry velmi levná (svátky + foukalo).

Konkrétně průměrné ceny z vyúčtování (VT/NT - ceny bez DPH)😒br /> 2023 listopad 2,56/2,43
2023 prosinec 2,08/1,94
2024 leden 3,46/3,25
2024 únor 3,32/3,02
2024 březen 3,25/3,04
dále to nemá smysl, to už svítí dost a většinu spotřebované elektřiny vyrobím
ve VT mám zlomek spotřeby, poměr je např. 42/619kWh.

Pro zajímavost - 12/2022 (od 6.12., tedy ne celý měsíc) - celková faktura cca 4.200Kč vč. DPH, průměrná silovka 7,11/7,03. V lednu 2023 už byla silovka 4,17/4,02.

Takže za mě velká spokojenost.
Avatar - lyon667
lyon667
Domácí FVE v rozumném rozpočtu i s úložným systémem tak tak pokryje provoz rodinného domu. Stavět elektrárnu, aby zvládla i mobilitu, se už ekonomicky nevyplatí ani dlouhodobě, o praktické stránce nemluvě.
Dalibor Zacios
Za mě má smysl jít do většího výkonu panelů (pokud není omezení ze strany distributora) - není to dnes nějak velká položka, ale zejména ve slabších částech roku to oceníš.

Příkla😜 firma nabízí jako běžnou sestavu např. 5kWp + např. 10kWh baterku, za sebe bych si řekl spíš o 7-8kWp v panelech a baterku klidně nechat stejně velkou (pokud nemám/nechci dávat další peníze za vyšší kapacitu).
Avatar - Anonym
Anonym
V létě nebo e😜erti k té FVE na střeše maj kotel na uhlí nebo aspon topí dřevem a peletama vid, to už sem tu taky četl. Chcei vidět jak to utáhne v lednu tepelko a veškerý provoz domu 😄

Jenže to topení čímkoliv jiným než elektřinou zelený utopisti brzy zakážou, takže nastane sranda 😄
Dalibor Zacios
Hlavní zdroj energie (teplo + TUV) v našem chudobinském bungalovu jsou pelety. Tam opravdu nevím, proč by kotel na pelety měl někdo zakazovat.

Roční spotřeba 1.000-1.200kg, velmi příjemné roční náklady.
Avatar - Anonym
Anonym
protože je to podle nich neekoligcké, budeš muset nakoupit tepelko, sme zvědav ajk ti ho v -16 utáhne FVE na střeše a k tomu nabíjení auta 😄 😄 😄

"Úplný zákaz topení fosilními palivy včetně plynu (měl by platit od roku 2040) přinesla nedávno schválená evropská směrnice o energetické úspornosti budov."
Dalibor Zacios
Fosilní paliva = ropa, uhlí, zemní plyn, LPG, ...
"Biopaliva" = dřevo, štěpka, pelety, bioplyn, ...

Za sebe jsem tedy klidný 😊
Avatar - Anonym
Anonym
dřevo není biopalivo 😄
Dalibor Zacios
Přesný název nevím, proto jsem použil uvozovky. Věřím ale, že se shodneme, že dřevo, resp. pelety nejsou fosilní palivo 😊
Avatar - kuk
kuk
Socka co má plnou hubu V8. 😊))
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Kukni na sebe jakej jsi elektrocement. Opravdu výstavní.
Avatar - Trofim Lysenko
Trofim Lysenko
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Avatar - Anonym
Anonym
Já mam to V8 šesté, z toho 4 nikdy na LPG nebyly socko. Já sem těmi V8 víc nacouval než ty si kdy odjel dopředu, elektrickej komiku 😄
Včera 330 KM s V8 😄
Avatar - lyon667
lyon667
Věcný, fundovaný, bez ideologických nesmyslů, jakkolik se Vaculík snažil hrát na ekologistu.
Avatar - kuk
kuk
Skončej jak ty tekutí dinosauři co prodávali. 😒] 😒] 😒] 😒] 😒]