Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veterán

Zpět na článek

Legendární Škoda Felicia slaví 30 let: Byla autem úplně pro každého

52 komentářů

Avatar - Stejsn
Stejsn
se mi dodnes líbí, zvenčí i zevnitř. Sympatické zaoblené auto (přezdívká "ocucaný favorit" na ní sedla parádně), ze kterého bylo dobře vidět, mělo přehlednou ergonomickou palubku a bylo spolehlivé, prostorné a úsporné. V případě nehody pravda asi nic moc. Facelift byl podle mě hodně nepovedený.
Arese
Souhlas, původní verze byla velmi líbivá, naopak facelift ve stylu Octavie ji vůbec neslušel. Původní felda totiž byla ztvárněna spíše v italském stylu, zatímco Octavia u Škody zahájila éru studeně strohého německého designu a dohromady smíchané na jednom autě to samozřejmě vůbec neladilo. Auto po Favoritu zdědilo skvělou nabídku prostoru a navíc dostalo velmi hezkou přístrojovou desku i výplně dveří. Největší výhodou pro chudší Čechy je ale dodnes velmi snadná a levná opravitelnost. Kromě slabé pasivní bezpečnosti a mizerné antikorozní ochrany považuju za hlavní nedostatky nepovedená přední sedadla (vyšší lidi tlačí do zad držák opěrky hlavy, které se na krátkých opěradlech nachází příliš skloněné dozadu a nelze je vysunout dostatečně vysoko), malý rejd, neseřiditelný volant a u verzí s motorem 1.3 l nemožnost získat zároveň posilovač řízení a klimu. Nejlíp to auto jezdilo s motorem 1.3 MPi/50 kW, naopak s koncernovými agregáty 1.6 MPi a 1.9 MPi bylo strašně těžké na čumák.
vencelín
Souhlas, spolehlivost Felinky byla solidní, taktéž vnitřní prostor (ve vztahu k vnějším rozměrům) a praktičnost.Takovou prakticnost a vnitřní prostor pri daných vnějších rozměrech již dnešní auta nenabídnou. Bohužel protikorozní ochrana byla bídná.Provozní náklady byly taktéž mizivé. Co se týká praktičnosti tam mne nejvíc vadil ten propad podlahy zavazadlového prostoru u prahu zadních dveří a co jsem si všiml tak se to u Škodovek nese až do dnešních dnů, což mne šokuje.
Arese
Co to prosím znamená "propad podlahy zavazadlového prostoru u prahu zadních dveří"? 😄 Pokud chceš Feldě vytýkat, že měla výš práh pátých dveří než podlahu kufru, tak kvůli tuhosti karoserie to tak má asi 99 % všech hatchbacků. Jediná výjimka, která mě napadá, je Ford Fusion. 😄
vencelín
Jo, tohle přesně myslím.Každopádně to jde bez téhle "fičury". Myslím že Leon 2019 se bez ni obešel. A obešel se bez i i Scenic (Megane) druhé generace. Takže to rozhodně jde i jinak
Arese
Leon se bez toho určitě neobešel, u Scenicu II si nejsem jistý. I kombíky na to často potřebují přídavnou mezipodlahu.
vencelín
Scenica 2 vlastnim, takze u nej si tim jist ze tuto ficuru nema. S Leonem 2019 jsem jezdil 3 mesice a na toto si nepamatuji, takze to tam take nebylo. Nemela to ani Laguna 2 ani 3, nemela to 406. Je to spise takovy znak Skodovek. U Felinky jsem to jeste nejak pretrpel s tim ze v podstate to byl faceliftovany Favorit, ale ze to vyrabi takto jeste 30 let pote je vcelku trestuhodne. Dolovat tezke veci ci kola patymi dvermi byl z tohoto duvodu docela opruz a uzivatelsky docela neprivetive. Kdyz uz jim to nevychazi z duvodu tuhosti, mohli to udelat jako u Marei, kdy se to dalo vyklopit.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Určitě nejde o znak škodovek, naopak Scénic jako MPV je v tomto poněkud specifický.

Takhle vypadá kufr Leonu HB
https😐/media.autoe😜ress.co.uk/image/private/s--dQKZrmxl--/f_auto,t_content-image-mobile@1/v1563183870/autoe😜ress/2017/05/dsc_2769.jpg

a kombi (nevím jestli s mezipodlahou?)
https😐/www.seatcupra.net/forums/attachments/l-jpg.33010/
vencelín
Diky za osvezeni Leona 😊. Pod tim deklem byla tusim rezerva.
Sice Scenic je MPV, to uznavam, ale koncepcne vychazi z Megana a ani ten nemel tuhle prolaklinu. Spise mne to prijde, ze vyskyt teto prolakliny je spise u Skody nez u jinych vyrobcu. Bavim se tedy vzdy o kombi verzich (coz by u stejneho modelu nemel byt v teto oblasti signifikantni rozdil).
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Moc nejde.

Konstrukter si proste vybere, jestli se to bude trochu kroutit, nebo to bude o dost tezsi, nebo bude kufr hlubokej.

Dalsi varianta uz neni.

V tomhle smeru si, podle me, vybrali dobre. Tuhe a lehke.
vencelín
Radejimelci kurf s tim ze veci clovek vyda bez komplikaci nez reseni ale Felicia.
traveldrive
V tej dobe bolo takéto riešenie použité u väčšiny áut, okrem iného aj z dôvodu ceny. Dnes je to opäť najčastejšie riešenie, ktoré čiastočne kompenzuje dvojité dno.
traveldrive
Zase tak jednoduché to nie je, zabezpečiť dostatočnú tuhosť pri veľkej svelosti piatych dverí nie je len o váhe, ale hlavne o náročnosti riešenia, a niekedy mraky materiálu naviac dostatočnú tuhosť nezabezpečia. Súhlas s poslednou vetou. Keby Fabia dostala v tej dobe dvojité dno, bolo by terno. 😉
vencelín
V dnesni dobe uz jsou vetsi materialove moznosti nez pred 30 lety. Karoserie Felinky byla navic koncepcne z poloviny 80 let. Ano dvojite dno by problem vyresilo. Pod nej by se dalo naradi, ci veci co clovek bezne nepotrebuje.
Meky
Pekne auto.
Skoda, že nemalo antikoróznu úpravu.
To by tu jazdili doteraz. :yes:
Arese
Ano, pozinkované plechy Feldě po hříchu chyběly... 😒
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Jeden majitel mě přesvědčoval, že má vůz dovezený z DE a pro DE byly pozink....
Osobně si myslím, že to je nesmysl.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Myslim ze pozink byly jen blatniky.

Ale podlaha a pate dvere odesly stejne.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Typický 5. dveře a zadní lemy šly do háje nejdřív.
Arese
Blatníky bihužel pozink nebyly, ani nic jiného. 😒 :no:
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Někdy od FL tam 100% byla nějaká forma ochrany e😜onovaných částí.
Avatar - Anonym
Anonym
ty auta dotedka jezdí, pořád je potkávám
Phanosh
V takové popelnici jsem dělal autoškolu. Bylo to poučné. Dalo mi to názornou lekci, že když se nebudu dobře učit, budu pak muset v něčem takovém jezdit. (Tak jsem se pilně učil.) Pro autoškolu to byl naprostý ideál. Když v něčem tak bídném uděláte autoškolu, máte pak aspoň jistotu, že vás za volantem fakt nic nepřekvapí. Obavy z pronájmu aut na cestách? Neexistují. Dobře víte, že každé náhodné neznámé auto, do kterého usednete v náhodné letištní autopůjčovně, může jedině obohatit vaše zkušenosti a pořád bude nesrovnatelně lepší než tahle šílenost z divokých devadesátek.
el sendador
Koukam,ze legendarni uz je kde co... Feldu jsme meli doma, v autoskole i v praci jako sluzebaky. Oproti stodvace,kterou jsme meli pred ni, uplne jiny svet, ale ze bych na ni po letech s laskou vzpominal,tak to urcite ne.
traveldrive
Nie je. Páni redaktori z ACZ by si mali konečne naštudovať, čo to slovo znamená.
ericn
Šlo jim jen o bombastický titulek - holt inspirace z Blesku 😉
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
A o tedy znamena?

Legendarni neznamena, ze dobra.

Jakoze vlastne spatna nebyla, az na tu korozi.
traveldrive
Začni slovom "legenda" (samozrejme nie v zmysle popisu) a budeš mať jasno. Čo, predpokladám, že aj tak máš a otázku si položil čisto rečnícky.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
No spíš byste si ho měli nastudovat vy. Legendárnost ještě nemusí spočívat v objektivních kvalitách.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Za 35 mesicnich platu inzenyra?
ericn
Je fakt, že někdy v roce 98 mě lákala modrá Felicia Ocean 😉 Byla pro mě krásná, ale z nástupního platu 17500 Kč (+ nějaké prémie za prodej) v tom roce naprosto nedosažitelná 😒]
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, ale trochu jsem to prehnal. To platilo pro Favorita.

Tady uz to bylo "jen" 20 platu...

Pro srovnani: jako by dnes stala 880 tisic.
ericn
Tak taková byla doba a hlavně naše platová úroveň proti západu…
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano pro každého.
Realiza byla taková, že v té době na Felicii měl opravdu prakticky každý.

To, že dnes bezmozci překrucují fakta a demagogicky jen bez souvislostí porovnávaji podle jednoho kritéria absolutně vytrženého ze souvislostí, je věci jinou.

Jenže v 96 jsi měl bezplatnou a dostupnou zdravotní péči, regulovaný nájem, dítě mělo místo ve školce, státní školy fungovaly pro normální děti, neplatil jsi eko výpalné na každém kroku, placených parkovacích míst bylo poskrovnu, energie byly dostupné, elektronika a spotřebiče vydržely dýl jak 2 roky záruky, společnost nikoho nenutila naždé 2 roky kupovat nový iPhone, tablet atd. atd.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Hele, inteligente, ja jsem te dobe mel uz 2 deti a staral se o rodinu... kolik bylo tobe?
Ze me chces skolit v tom, jak se tehdy zilo.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano. Já v té době vyrůstal a vím, jak jsme se měli jako děti, vím co dělali rodiče spolužáků, vím na co kdo měl a neměl a jaké byly rozdíly. Běžné profese v této době neřešily žádné existenční problémy. Felicii měli všichni. Bez problémů.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Vis prd, poruciku...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Jistě herr General

Hele, klidně když mi někdo předloží, kolik v té době byly životní náklady (kolik jsi dal z mediánového příjmu za domácnost, energie, vzdělání, zdravotni péči, sociální služby.. a kolik % zbývalo domácnosti z příjmů, tak se klidně nebráním osvětě.

Já ti říkám, že jsem vyrůstal mezi vrstevníky děti běžné střední třídy a nebyly mezi námi žádné výrazné rozdíly. Všichni měli rozumnou životní situaci. Nikdo nebyl v existenčních problémech. Felicii měli všichni. Někteří i Octavii.
traveldrive
Stredná trieda nie je každý. 😉
Arese
To je sice všechmo pravda, jenže taky byly několikanásobně nižší platy! 😒 :no:
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Byla to doba, kdy si všichni mysleli, že zahraniční produkce je lepší. Přitom cena X výkon X praktičnost X náklady na provoz byly u Felicie doslova obdivuhodné. Kdyby dali pozink, tak ty auta jezdí dodnes bez jakýchkoliv vážných problémů...

Magic, Mystery nebo Sportline bych chtěl do sbírky. Bohužel ale nemám místo, takže by mi shnila.... 😢

No a TOP je samozřejmě Fun... 😉
ericn
Tak pokud bych si měl vybrat Feldu já, tak raději než Fun bych si vzal Blue Sky s 1.6MPI 😉
Arese
Felicii 1.6 MPi (facelift) jsem si bohužel kdysi jako novou pořídil (1.6 proto, že jsem v ní chtěl mít současně servo a klimu) a byl to můj velký (ale naštěstí jediný) automobilový omyl, vzniklý z mé velké náklonnosti k našemu předchozímu Favoritu 136 L. Běda, když jsem tu Feldu musel opětovně nastartovat v teplém stavu, na volnoběh to hrozně kuckalo. V továrním servisu mi s úsměvem vysvětlili, že to není závada, ale "vlastnost" daná špatně naprogramovanou řídící jednotkou od Magneti Marelli a že to fabrika odmítá řešit. Do kopce to auto sice táhlo jako ďas, ale jen velmi neochotně se ten motor vytáčel. Motoru prostě úplně chyběl "vršek". Hlavně to ale bylo šíleně nedotáčivé a i přes instalaci masivního předního stabilizátoru se to mohutně naklánělo na vnější přední kolo. A ve městě to běžně žralo 9 l/100 km... Když mi po druhé zimě začal hnědnout lak na okrajích lemů blatníků, moje trpělivost s tímto automobilovým omylem byla vyčerpána a auto šlo z baráku. Tehdy jsem draze pochopil, že bohatá výbava (auto mělo i centrál, el. přední okna a ABS) a kvalita auta jsou dvě naprosto nesouvisející věci... 😒
ericn
Člověče mám ten pocit, že ta edice Blue sky i Fun se dělali jen s 1.6l benzinem…
Arese
U Feldy se mi ale dodnes líbí ten její pěkný a útulný interiér, ten se vážně povedl! 😄 :yes:
Avatar - Stejsn
Stejsn
Já si vždycky vybavím hlavně ty kličky oken, ty byly prostě výborné.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
To jo.
Ale chtelo to proste 1.3 "sici stroj"... s tim motorem to fakt nebylo spatny auto.

Porad ale plati, ze Fabia byla vsestranne lepsim autem.
S motorem 1.4.

Jen ten vnitrek byl prave opacnej = extremne strohej, neutulnej.
Arese
Přesně tak. Neuvěřitelně strohý interiér (zvláště pak krabicovitá palubka) Fabie I byl po mimořádně útulné kabině Feldy jako rána palicí do hlavy navíc to auto bylo oproti Feldě výrazně menší v kabině i kufru... :😉 😒 :no: Naopak jízdní vlastnosti a pasivní bezpečnost byly jiný vesmír... 😄 :yes:
Avatar - Jenik3
Jenik3
Stačilo napsat novodobá Felda. Legendární je opravdu jiný kousek.
johny555
Pro rodinu jedině kombi a to stálo kolem 300 tisíc v socka výbavě. V tu dobu dost velké peníze, asi jako dnes obyčejnější Tesla nebo Kodiaq.
Hlavní výhodou byla praktičnost a levné náhradní díly. Ale kvalita na dnešní poměrny dost podrůměrná. Už po roce měla několik závad. Výfuk odešel po třech letech. A protikorozní úprava mizerná.
Jediný slušný motor byl 1.6, který pěkně táhnul odspoda. Auto hlučné, především větráky a motor.
Kdyby si měl člověk připlatit klimatizaci, ABS a airbagy, tak to stojí nesmysl.
I přesto, za ty prachy v tu dobu nic lepšího nebylo.
Příjmení a jméno II.
S 1.6 Feldou jsem jezdil nějakých 11 let, před tím v práci ještě s 1.3 50kW. Byla praktická, prostorná, s pravidelným servisem spolehlivá, dobře a za hubičku se opravovala. Když člověk přesednul z Favorita, tak byl jak v jiném vesmíru. Interiér byl hezky udělaný. Ta 1.6 byl hodně povedený motor, s tou nízkou hmotností cvičil hezky. I v 5 lidech a batohy nebyla dýchavičná. Navíc se jednalo o hodné auto, které dávalo dopředu vědět, že se blíží limit. Ale havarovat bych v ní mimo město nechtěl. A když už začala jedou rezavět, tak se z ní stávala kasička, pokud si ji člověk chtěl udržet. Dodatečná antikorozní ochrana byla nutností. Ale mám na ni hezké vzpomínky, s nějakou dobře udržovanou bych se klidně zase rád projel.
dusomex
Já na tu svou nedám dopustit. Sice chlapi v práci se mi smějí kolik jsem za posledních pár let do ní dal, ale na druhou stranu zase ocení jak pěkně vypadá. Loni na jaře: Oprava těsnění pod hlavou, repasovaný alternátor, nový řemen, svíčky, olej, chladící kapalina, práce 8k. Na podzim: Vyvaření zadních lemů, výstřik prahů, oprava menších rezavých flíčků 12k. V prosinci: STK, termostat, čidlo termostatu a spínač ventilátoru 4k. Letos na jaře: Nové letní pneu + samo domo nalakování disků 8k. Před měsícem: Nové reproduktory a rádio 7k. Je to pár dní co mám komplet nové přední brzdy za 5k. Když to takhle sepíšu, tak si hodně lidí řekne, že jsem úplný blázen, ale mě to nevadí. Mám svou Malinu prostě rád.