Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Za volantem Hyundai Ioniq 5 N: Elektrický hot-hatch. Konečně!

Elektromobilů s ohromujícími časy zrychlení na stovku je dnes třináct do tuctu, ale nabídnout skutečnou řidičskou zábavu ve stylu hot-hatchů nedokázal dosud žádný. Automobilce Hyundai se povedlo postavit auto, které je sice pořád hrozně velké a těžké, ale za (přerostlý) hot-hatch se ho po zkoušce na závodním okruhu i okreskách ani trochu nezdráhám označit.
Zpět na článek
21. 3. 2024 06:28
21. 3. 2024 07:39
21. 3. 2024 07:48
21. 3. 2024 12:44
Avatar - kari.laz
21. 3. 2024 06:20
Autor je elektrická jitrnice
Nic víc se na to nedá napsat..
Řeči, jak si na HH nehraje a podobný slinty a to auto váží 2275 kilo!!!!
To je div se pomalu o tunu!!!!!! Víc, než i30N. Jestli si ten radobyznalec mysli, ze HH dělá jen výkon, tak ať jde radši přebírat na pole cibuli, bude užitečnější.
Rozbalit vlákno
47
Avatar - Stejsn
21. 3. 2024 07:19
Re: Autor je elektrická jitrnice
Zrovna teď v týdnu tu byl článek o Lancii Thema. Prémiový VELKÝ sedan a vážil 1100 kg. To je POLOVINA tohohle "hot" hatche...
Avatar - Emel
21. 3. 2024 09:15
Re: Autor je elektrická jitrnice
No on byl ten velký sedan o půl metru kratší než tenhle hatchback. A 1100 byl nějaký základ, ta 8.32 vážila 1400... a shodou okolností dávala stovku přesně za dvojnásobný čas.
21. 3. 2024 09:18
Re: Autor je elektrická jitrnice
No, ale tiež rozhodne nemala 650 koní a 770 Nm ako táto prerastená obluda, že...
215 koní a 285 Nm, trochu nepomer, nie?
21. 3. 2024 10:46
Re: Autor je elektrická jitrnice
Hlavně to nebylo třeba, ne? Na 2.5t by to nestačilo ;-)
Avatar - Emel
21. 3. 2024 10:55
Re: Autor je elektrická jitrnice
A jaká je pointa? Že nový auto je větší, prostornější a rychlejší?
Avatar - kari.laz
21. 3. 2024 11:40
Re: Autor je elektrická jitrnice
Že nový auto je nesmyslná těžká kráva, co dělá všechno uměle, včetně zvuku a řazení. Umělý maso taky není steak, i když si na to hraje.
Avatar - Emel
21. 3. 2024 12:38
Re: Autor je elektrická jitrnice
Zvuk a řazení - já bych si to zkusil vypnout a žít s novou realitou bez sentimentality. Ale jinak... za mě rozhodujou měřitelný disciplíny - jak je to auto rychlý, jak je prostorný, komfortní (dobře, tady je měřitelnost diskutabilní), jak je třeba úsporný.
Někteří byli přesvědčení, že digitální foťáky nemůžou nikdy konkurovat analogu, protože tam prostě není ta chemie, ale je to umělý, jedničky a nuly. Za mě je důležitej výsledek.
Avatar - kari.laz
21. 3. 2024 14:04
Re: Autor je elektrická jitrnice
Já bych změřil hlavně hmotnost. To.mi u něčeho co si hraje na sportovní bude ze začátku stačit.
Avatar - Dinar
21. 3. 2024 07:41
Re: Autor je elektrická jitrnice
Asi tak, kdyby tady pan redaktor před pár lety psal, že třeba X5M je výborný okruhový nástroj, velký HB, který si na nic nehraje, tak bude za blbce. Teď se to o stejně výkonných a těžkých EV napsat nestydí a všichni se máme tvářit, že je to ok? :D Auto s hmotností 2,3 tuny, si, pokud jde o okruh, vždycky hraje na něco, čím není...
21. 3. 2024 09:14
Re: Autor je elektrická jitrnice
To je ten rozdiel.
Vtedy by bol za blbca.
Dnes je.
Ale popravde by som ho na okruhu chcel vidieť, jak s tými dvomi tonami bude lietať cez zákruty.
21. 3. 2024 08:27
Re: Autor je elektrická jitrnice
ja v tom nevidim zadnej problem
treci sily, energie na zrychleni a na zpomaleni, odstredive sily ... rostou linearne s hmotnosti, takze kdyz vsechno spravne nadimenzujes, nevidim v tom zadnej problem
v zatacce sice budes mit vetsi odstredivou silu, ale uplne stejne se ti zvysi i ta treci
je to jako kdyz lanem spojis 2 stejny auta, takze budou vazit dvojnasobe, taky budou mit jiny jizdni vlastnosti, nez bez toho lana? ne, bude to uplne stejne
jedinej problem vidim v pneumatikach, ktery budou mit ty sily vetsi problem prenest, ale to je taky resitelny, aspon do urcity miry
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 08:32
Re: Autor je elektrická jitrnice
Ten příklad s dvěma auty spojenými lanem je naprostá demagogie. Leda tak tyčí a ještě navíc nepohyblivou. A pořád to není totéž.
21. 3. 2024 10:29
Re: Autor je elektrická jitrnice
z hlediska fyziky je uplne jedno, jestli to je spojeny tyci, lanem, niti, nebo nicim

neni zadnej argument, proc by tezsi auto melo bejt jizdne znevyhodneny proti lehcimu, kdyz bude mit odpovidajici vykon, brzdy a to vsechno okolo

to bys pak moh tvrdit, ze favorit s vahou 9q je na tom jizdne lip nez treba porsche GT3 z vahou pres 14q
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 10:36
Re: Autor je elektrická jitrnice
"z hlediska fyziky je uplne jedno, jestli to je spojeny tyci, lanem, niti, nebo nicim"
To teda zatraceně není jedno.
21. 3. 2024 11:01
Re: Autor je elektrická jitrnice
kdyz zanedbas vahu ty tyce, lana nebo niti, tak to jedno je
nebo si snad myslis, ze brzdna draha bude dvojnasobna ??
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 11:10
Re: Autor je elektrická jitrnice
Vždyť ta soustava se bude chovat úplně jinak, když je spojená lanem nebo tyčí.
21. 3. 2024 11:42
Re: Autor je elektrická jitrnice
proc by se chovala jinak kdyz budes brzdit uplne stejne ?
21. 3. 2024 09:12
Re: Autor je elektrická jitrnice
hmotnost je u naprosty vetsiny aut cislo v technicaku. Pokud si kupujes hracku tak jasne, je jich na trhu par a nikdo to nekupuje (z4, toybaru, gr apod). Ale jestli vazi sedan 1900 nebo 2300kg je uplne jedno. Tem co to jedno neni maj m5cs, minuly c63 apod.
21. 3. 2024 09:15
Re: Autor je elektrická jitrnice
400 kg rozdiel v hmotnosti teda jedno nie je, to sa mýliš.
21. 3. 2024 15:26
Re: Autor je elektrická jitrnice
je to uplne jedno, nerikej mi ze skladas sedan kolem 2t do zatacek tak ze to poznas. Ostatne m8 vazi pres 2t a jak jezdi, sko ma 2,3+, taycan je urcite o 600kg tezsi (a asi tak stejne seriovej) jako doted na ns vladniuci Jaguar a jak to zadupal do zeme. Pokud to vazne resis muzes si koupit cayman. Ale u sedanu trvam na tom, ze pokud to na to je postaveny je to jedno
Avatar - Barrichello
21. 3. 2024 10:50
Re: Autor je elektrická jitrnice
Chapman by tě umltil volantovou tyčí kdyby četl tenhle tvůj výplod :-) :-) :-)
Avatar - Emel
21. 3. 2024 09:13
Re: Autor je elektrická jitrnice
Hele zase na druhou stranu - má to 600k, má to silnější motor na zadní nápravě a má to nějaké úpravy zaměřené na to, aby to zvládlo ostrou jízdu víc než pár sekund, zpevněnou karoserii a tak... tj. není to jenom o výkonu.
Ioniq 5 je taky minimálně o třídu větší auto než i30, taky je cenově jinde... tam jde spíš o tu ideu "zkusíme využít levnou kastli masovýho auta, ale nacpeme tam nabušenou techniku a dostaneme zajímavý kompromis za zajímavou cenu".
Avatar - kari.laz
21. 3. 2024 09:50
Re: Autor je elektrická jitrnice
Ne, tam jde jednoznačně o to, že si hrají na "sportovní" auto, ale jediné, co to umi je zrychlit. 2,3 tuny v zatáčce neokecáš.
21. 3. 2024 10:35
Re: Autor je elektrická jitrnice
z jakyho duvodu jsou 2 tuny v zatacce horsi nez 1 tuna?
vynech domenky
21. 3. 2024 11:13
Re: Autor je elektrická jitrnice
Z důvodu fyzikálních zákonů. Ani sebegeniálnější konstruktér nedokáže nahradit libovolně širokými pneu vyšší odstředivé síly. A pokud na fyziku nevěříš, tak se stačí podívat na časy z NS.
RS3 čas 7:35 výkon 400 hp, hmotnost 1600kg
I 5N čas 7:45 výkon 650hp, hmotnost 2200kg
Přitom RS3 má jenom nějakých 250 koní na tunu, I 5N 300 koní na tunu a v přímce je daleko rychlejší, což znamená jediné, v zatáčkách těžce ztrácí.
21. 3. 2024 11:40
Re: Autor je elektrická jitrnice
a ktery konkretni fyzikalni zakony mas na mysli abychom se meli o cem bavit?

jak rychle auto zajede okruh prece nezalezi jen na tom kolik ma koni a kolik vazi.
to by ti stacil nejakej vzorecek, kam bys dosadil hmotnost, vykon, zrychleni, aerodynamiku ... a vysel by ti cas
se podivej, jak se casem zlepsovaly stejny nebo podobny auta
nebo se podivej na nejaky zavody stejnejch aut jak se lisi vysledky ruznejch tymu a ruznejch pilotu
pritom stejne tezky a stejne vykonny auta by podle tvy logiky mely zajizdet stejny casy
Avatar - Dinar
21. 3. 2024 12:23
Re: Autor je elektrická jitrnice
V tomto případě můžeš aplikovat dva fyzikální zákony, druhý a třetí Newtonův, tj. zákon síly a zákon akce a reakce. Při průjezdu zatáčkou vyvine auto nějakou dostředivou sílu, na ní podle třetí zákona musí vznikat také opozitní síla, tj. odstředivá, správně fyzikálně setvračná odstředivá síla. A o té je řeč, do ní vstupují proměnné, hmotnost vozu, okamžitá rychlost a z toho vyvinuté dostředivé zrychlení a výsledná úhlová rychlost. Pokud bys teoreticky jel po kolejích schopných snést působení jakékoliv odstředivé síly, bylo by asi jedno jakou hmotnost auto má, bylo-li by schopno vyvinout dostatečné dostředivé zrychlení vyšším výkonem. Ale auta po kolejích nejezdí, jezdí po pneumatikách, které jsou schopné odolat odstředivé síle jen do určitého momentu, a jak jsme si řekli, její proměnnou je hmotnost, tedy mám-li stejnou mezní schopnost pneumatiky odolat odstředivé síle (udržet urč. úhlovou rychlost), pak u auta s výrazně vyšší hmotností nezbude než snížit okamžitou rychlost. Proto jsou těžká auta při jízdě na limitech v zatáčkách pomalejší, a proto hmotnost hraje zásadní roli, bavíme-li se o nějakém sportování v autě.
21. 3. 2024 12:36
Re: Autor je elektrická jitrnice
takze z fyzikalniho hlediska OK, slabej clanek jsou pneumatiky, coz je do urcity miry resitelny
jen mnoha vetami potvrzujes, co ja napsal pred 4 hodinama
21. 3. 2024 13:37
Re: Autor je elektrická jitrnice
Takže přijímáš negativní vliv vysoké hmotnosti na jízdu zatáčkou, brždění a akceleraci. Doufám.

Před 4 hodinami jsi psal, že stačí vše dostatečně nadimenzovat (ale nejen gumy) a nevidíš žádný problém. To ale není řešení. Všechno na autě s vysokou hmotností nadimenzovat na stejné jízdní výkony jako má auto s nižší hmotností sebou přináší další zvýšení hmotnosti a nutnost znovu zvýšit výkon, tím i další hmotnost navíc ... a v určitém bodě se situace stává neřešitelnou, začarovaný kruh.

Že tudy cesta nevede se ví desítky let. Potvrzuje to nejen 100 let + motorsportu, ale i fyzikální zákony, jak psal Dinar.

Takže ne, nepotvrdil mnoha větami to, co jsi napsal před 4 hodinami. Tohle neuhraješ ani remízu. Buď chlap a přiznej to. Alespoň sobě, když ne tady v diskuzi.
Avatar - Emel
21. 3. 2024 14:12
Re: Autor je elektrická jitrnice
1) Motorsport je tak sešněrovaný pravidly, že bych v něm vyloženě absolutní pravdy nehledal.
2) Je dost daleko od normálních aut pro pět lidí a bagáž k monopostům. Článek polemizuje o Ioniqu 5 a kategorii HH... a kategorie HH je z podstaty věci kompromis
3) Taycan S drtí na Nordschleife mnohem lehčí (a dražší) auta. To je z mého pohledu důkaz, že (relativně) vysoká hmotnost není sama o sobě diskvalifikující pro rychlost (na nějaké relativně krátké vzdálenosti v řádu do 10min)
21. 3. 2024 14:30
Re: Autor je elektrická jitrnice
@Emel
A co je pro tebe měřítko?

Drtí - lehčí, dražší, a také stejně výkonné?

To je ale všechno mimo, o to se nepřu ani přít nechci.

Tím, že reaguješ na můj příspěvek, by bylo dobré, aby se reakce k němu také vztahovala. Jde v něm pouze o vliv hmotnosti na jízdní vlastnosti a případná možnost eliminace negativních vlivů pomocí dostatečného nadimenzování podstatných komponent. A je fuk, jestli má auto benzíňák, elektromotor, pohání ho vítr nebo je šlapací.
Avatar - Emel
21. 3. 2024 14:45
Re: Autor je elektrická jitrnice
Když půjdeš po vlákně nahoru, dojdeš k mé reakci na původní příspěvek kari.laze... a to je podle mě to základní dilema.
Že hmotnost sama o sobě je mínus, to je jasný a není potřeba o tom polemizovat.
Že dnešní cestovní EV jsou těžký auta, ale kompenzujou to vysokým výkonem, to je asi obecně známá skutečnost.
A teď diskutujeme o tom, jestli je ta samotná hmotnost KO a jakákoli radost ze sportovní jízdy je tím vyloučená (jak píše kari.laz)... a nebo jestli nějaké esence HH ve smyslu "silnej motor v masovým autě za dobrý prachy" může fungovat i na poli elektrickejch aut.
Avatar - twistedTSD
23. 3. 2024 20:35
Re: Autor je elektrická jitrnice
HH přece nikdy nebyly jen o silném motoru za dobré prachy, ale taky o špičkově vyladěném podvozku do té míry, že auto fungovalo i jako okruhové náčiní. Hot hatch, který je neohrabaný a nudný, není hot hatch.
Avatar - Emel
27. 3. 2024 08:58
Re: Autor je elektrická jitrnice
Okruhové náčiní jsou možná HH na jedné straně spektra... TypeR, Megane RS Trophy a tak. Ale na druhé straně jsou ty běžné GTI a Octavie RS a to mi úplně jako okruhové náčiní nepřijde... jako ne že by ses tím nemohl po okruhu svézt, ale není to na to dělané.
Ioniqem jsem nejel, ale po přečtení článku mi to zní dobře... navíc já jsem zatíženej na zadokolky, FWD je pro mě u sportovního auta velkej kompromis, takže osobně věřím tomu, že je možný výkonem + pohonem správné nápravy + pneu vykompenzovat tu hmotnost.
21. 3. 2024 14:24
Re: Autor je elektrická jitrnice
ja sem tam ale taky napsal tohle -
jedinej problem vidim v pneumatikach, ktery budou mit ty sily vetsi problem prenest, ale to je taky resitelny, aspon do urcity miry
takze kdyz se chces tocit na tom, co sem napsal, tak ale musis vzit do uvahy vsechno co sem psal a ne jen to co se ti hodi

ten primer s 2 stejnejma autama je dobrej - dvojnasobna hmotnost - ktera se na jizde v zatackach neprojevi

kazdej vi, ze kdyz jedes s prazdnym autem a na sedacce navigatora se te manzelka nesnazi umravnit, tak si muzes dovolit mnohem vic nez s plnym kufrem a manzelkou vedle sebe - jenze tohle srovnani je mimo realitu a nevypovida nic o tom, ze tezsi auto je na tom obecne jizdne hurt
21. 3. 2024 14:38
Re: Autor je elektrická jitrnice
@topten
Vím, co jsi napsal a vzal jsem to do úvahy ve svém vyjádření, včetně toho "do jisté míry". Nebo máš snad pocit, že ne?

A nevím, co jsi chtěl tím posledním odstavcem sdělit.
21. 3. 2024 14:46
Re: Autor je elektrická jitrnice
gile,
chtel sem tim naznacit to, ze kazdej vidi, ze s plnym kufrem = tezsim autem, je pomalejsi nez s prazdnym a z toho vznika obecne mylnej predsudek, ze tezsi auto == horsi jizdni vlastnosti

kolik asi vazilo P911 pred 1/2 stoletim a kolik dnes
rozdil bude nekolik metraku, nejspis k pul tune
a je snad to dnesni v zatackach pomalejsi nez to z pred pul stoletim ???
21. 3. 2024 15:02
Re: Autor je elektrická jitrnice
@topten

Samozřejmě, že těžší auto má vždy horší jízdní vlastnosti, než lehčí. Obecně. Porovnáváme-li porovnatelné.

Opět nevím, co jsi chtěl sdělit s tou 911. Jako že lehounkej 50 letej Brouk je pomalejší než nová 500 koňská ale otylá 911?

To snad ne.

Nedaří se ti vyjádřit to, co chceš říct. Chápu to od samého začátku, že když už tu hmotnost máme, jde jí eliminovat různými jinými způsoby. Jasně, jde to, jak ty říkáš do jisté míry. Já říkám, že tato řešení brzy narazí na své limity. Stále se zvyšující hmotnost, složitější konstrukce, větší rozměry a cena.
21. 3. 2024 15:42
Re: Autor je elektrická jitrnice
ja se vyjadruju dobre gile
to ty mas problem s chapanim

a zamenit brouka za porsche, to je na urovni demagogie

a co jsi tim chtel naznacit, ze tezka 911 je rychlejsi nez lehka ?? ;-)
netvrdis tady celou dobu opak ???
21. 3. 2024 15:52
Re: Autor je elektrická jitrnice
Dobře, Brouk měl být v úvozovkách.

Další diskuzi vzdávám a končím. Ve všem máš pravdu.
21. 3. 2024 12:35
Re: Autor je elektrická jitrnice
Jistěže záleží na celé řadě dalších parametrů auta, to nejsme ve sporu, ale hmotnost je vždy zásadní parametr. Stačí se podívat do motorsportu, kdy zajíždí F1 nejrychlejší kolo bez ohledu o jaký tým/jezdce/okruh se jedná? Před koncem závodu. A důvod je jednoduše hmotnost. Zcela shodné auto na začátku a konci závodu (na konci spíše již s trochu unaveným motorem, často i ne 100% pneu, ale se 100% stejným aero, stejnou kinematikou náprav etc.) jen s nižší hmotností (vyjetý benzín z nádrže = nižší hmotnost) znamená daleko rychlejší časy na kolo (Newey vloni odhadl, že 10 kg na hmotnosti směrem dolů je minimálně 0,2 sec. na kolo dolů, tady se bavíme o rozdílu 600kg).
21. 3. 2024 12:39
Re: Autor je elektrická jitrnice
kdyz ti hmotnost klesne a vykon motoru zustane stejnej, tak ti vykonostni pomer vzroste, takze zrychleni a tim i casy jsou logicky lepsi
rozdil 50 kilo na plny/prazdny nadrzi je nejakejch 8% celkovy hmotnosti a to se na zrychleni pri vyjezdech ze zatacek projevi
navic ke konci zavodu se uz tolik nekouka na gumy aby vydrzely
21. 3. 2024 12:52
Re: Autor je elektrická jitrnice
To je sice pravda, ale ta rychlost vzroste především v zatáčkách, stačí se podívat na detailní záznamy rychlosti jednotlivých monopostů na webu F1. Jeden a ten samý monopost, který s plnou nádrží dá v konkrétní zatáčce nějakou Vmax a maximální přetížení, tak s prázdnou nádrží ve stejné zatáčce dá vyšší Vmax a vyšší boční přetížení a na rovince na speed trapu nedá ani to co na začátku závodu (nejspíš kvůli únavě motoru).
21. 3. 2024 14:30
Re: Autor je elektrická jitrnice
asi logicky, pri stejnejch gumach a jeste k tomu studenejch tu zatacku s tezsim autem projedes pomaleji nez s tema samejma zahratejma gumama o 50 kilo lehci

co me prekvapuje ta mensi maximalka top speedu ke konci zavodu jak tvrdis (ja tohle nesleduju), nevim, jestli to hazet na opotrebeni motoru. jestli to tak funguje obecne, tak na tom mozna neco bude, ale taky je mozny, ze kdyz mas velkej naskok, tak to auto uz tolik netrapis a prece jenom - rozjet ho na maximalku a pak zase prudce brzdit je napor na vsechno - od motoru pres brzdy az po gumy a ja nevim co jeste a tim padem vetsi sance, ze ti neco odejde...
Avatar - Emel
21. 3. 2024 10:53
Re: Autor je elektrická jitrnice
Pro mě ale FWD hatch taky není sportovní auto, je to rychlý auto pro každodenní použití.
Uvidíme co všechno to bude umět, třeba to díky technologiím bude rychlý i v zatáčkách... taková RSQ8 umí být taky pekelně rychlá pokud má trošku prostoru.
Avatar - miromen
21. 3. 2024 09:32
Re: Autor je elektrická jitrnice
No ta i30N bude mit realně přes 1500kg tedy pokud je řeč o pohotovostni hmotnosti. Ale to i k těm 2275kg u tehle obludy musiš přičist ještě 75kg, aby si měl papirovou pohotovostni hmotnost. Ale jinak ano da se přehnaněji řict tuna sem tuna tam.
Navic rozměry 5 jsou vyrazněji větši k tomu pruměr otačeni 12,5m a když si vezmu jak u asiatu obecně neumi asistenty tak to musi byt parada jet s touhle obludou v pruzich.
21. 3. 2024 12:05
Re: Autor je elektrická jitrnice
Dobrý den, děkuji za názor. Právě jsem si vědom toho, že hot hatch nedělá jen výkon, a v textu to myslím dost jasně zaznívá, že dosud tu byly elektromobily, které měly jen ten výkon, protože udělat elektromobil, který zrychluje jak dělová koule, není zas takový problém, takže to všichni dělají - ale ioniq 5 N vážně není ten případ.

Stojím si za tím, že (kromě Hyundaie) dosud nikdo nepostavil elektromobil, který by byl řidičsky zábavným autem (resp. za jehož volantem jsem se já bavil), a samozřejmě jsem si vědom, kolik ioniq 5 N váží - jenže ono to je prostě obrovské auto, i30 je oproti němu malinká. I enyaq RS je menší, má menší baterii, a váží 2,3 tuny. (A taky ani zdaleka tolik nejede a do zábavného auta má hodně daleko.)
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 06:28
Moc libi
OhRom ující časy.zrychlení.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - KANKUNEN
21. 3. 2024 07:18
ohROMmně geniální. Dnes se spojily dva světy
horhROM a Ares na jedné straně. TVL Ares drtí zkraťáka s manuálem.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - sargis
21. 3. 2024 07:39
perfektne
Falosny zvuk, falosne radenie, dajte tomu este falosne plutie z falosnych vyfukov... Je to EVcko na efekt. Taku hmotnost neschova ziadne auto ani ziadne technicke riesenie.
Tlacenie organov na chrbat pri zrychleni caosm prestane bavit. Vodic potrebuje mat pocit krasnej spoluprace auta a riadenia v zakrutach, a co nabehne pri zrychleni, straca pri pomalsom prejazde, kedy sa vyse dve tony hupu sprava dolava a spat.
A aj keby toto vsetko bolo OK, chyba jedna vec a to nizky posed vodica.
Chvalim ze nechali maximalku na limit 260, urcite kvoli rovinkam na okruhoch.
Ta Kia sa aspon nehra na to, ze je to premotorizovane GTcko.
Rozbalit vlákno
0
21. 3. 2024 07:46
Jak to ve skutečnosti dopadne?
https://www.autoforum.cz/…ohravame-s-asii/
Rozbalit vlákno
1
Avatar - KANKUNEN
21. 3. 2024 08:17
Re: Jak to ve skutečnosti dopadne?
Ares základní problém automotivu není Čína, ale mentalita dělníků ve výrobě. Když nenažraný dělník v Německu dostane kilo za 4 pracovní dny a ještě hrozí stávkou za pomocí odborů. Představ si, že bys byl politik a řekl voličům, že budou makat jak v Číně, odhaduju, že bys dostal tak 0,2%. Nemá to řešení.
21. 3. 2024 07:48
Rozbalit vlákno
17
Avatar - KANKUNEN
21. 3. 2024 08:07
Re: Těšíme se!
Ares, mi něco nehraje, FIAT 500 má litrový benzín s manuálem. Odkaz https://www.car.info/en-se/fiat/500/500-10-m6-2023-35322654 Chápu něco špatně nebo je AF dno žumpy?
Avatar - del42sa
21. 3. 2024 10:00
Re: Těšíme se!
"Teď se navíc dozvídáme, že stará spalovací verze coby pořád jeden z nejprodávanějších modelů značky v Evropě v létě skončí ve výrobě, protože se automobilka rozhodla novému balíku pravidel EU přizpůsobit pouze o něco novější Pandu alias Pandinu. A to Fiat dostává do slepé uličky, ze které existuje jediné východisko - cesta zpět."
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 08:28
Re: Těšíme se!
Od kdy je 23,8 kWh ekvivalentem 6l nafty, když nafta v litru má 10 kWh energie? Podle nich se tedy rovná 23.8 kwh a 60 kWh.
To jsou zase polopravdy na tom AF.
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 08:39
Re: Těšíme se!
Takže si zopakujeme základy termodynamiky:
Energie v 1 litru nafty = 9kWh
Účinnost spalovacího motoru = 40 procent
9x0,4=3,6.
23,8 / 3,6 = 6,61 litrů nafty.
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 12:10
Re: Těšíme se!
Takze to není ekvivalent 6l nafty ale 6l nádrže na naftu. A btw
1 Litre of Diesel = 38.6MJ that means 10.7kWh of Thermal Energy. 9kWh ma benzin.
Jasně překračování informací. Motani kapacity ( která mimo jiné je Ah a ne kWh, ale už jsem si zvykl ) a spotřeby.
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 12:43
Re: Těšíme se!
To víš že jo já si kvůli tobě nebudu btw dohledávat přesnou výhřevnost nafty či benzínu. Pro toto vysvětlení naprosto stačí aproximace na 9kWh. Tohle není od tebe diskuse a uznání omylu, ale šťourání v nepodstatných detailech a taková diskuse je zbytečná.
Rozdíl mezi 6l nafty a 6 l nádrže na naftu už jsem neuměl pochopit vubec, to je perla :-)
Motání kapacity a spotřeby, ty už opravdu nevíš, jak se vykroutit. Energie jako energie, fyzice je to jedno. Psal jsi sám kapacita baterie 23,8kWh, najednou zmateně motáš Ah? Nějaký špatný den ne? :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 16:22
Re: Těšíme se!
Ja tě nechápu. Píše tam, že 23,8 kWh je ekvivalentem 6l nafty. 6l nafty má cca 60 kWh.
23.8 kWh je ekvivalentem velikosti 6litrové nádrže, protože jak píšeš, EV na tohle ujede při spotřebě 20 kWh cca 120km. Takze to je u nafty cca 6 litrů, kdyz ma spotřebu 5l
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 16:38
Re: Těšíme se!
Tak jistě že 6l nafty obsahuje 60kWh tepelné energie. A čemu ti ta tepelná energie je? Auto ti na ni přímo nepojede.
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 19:24
Re: Těšíme se!
No, ale potřebuješ ji, abys ujel stejnou vzdálenost co EV na těch 23 kwh
21. 3. 2024 15:26
Re: Těšíme se!
Zbytecna diskuze.

Roman (a Prokopec/Miler) tam pripocitava (ne)ucinnost spalovani paliva. :D

23,8kWh samozrejme neni ekvivalent sesti litru paliva.

Well, we know a litre of petrol contains about 8.9 kWh of energy. If we convert this and compare it with the energy consumption of the MG5 Electric Long Range (15.3 kWh/100 km divided by 8.9 kWh/litre), you have an equivalent fuel consumption of just 1.7 l/100 km. In other words, the MG5 Electric is considerably more energy efficient than any car with an internal combustion engine (ICE).

https://news.mgmotor.eu/what-is-the-equivalent-fuel-consumption-of-an-electric-car/

23,8kWh je ekvivalentem 2,67 litru benzinu.

PS Kapacita v kWh je ok, ale o tom uz jsme diskuzi vedli. :D
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 16:23
Re: Těšíme se!
Jako já už si zvykl, že se motaji jednotky. Ale pak přijde přesně to, ze se srovnava spotřeba s kapacitou.
21. 3. 2024 18:03
Re: Těšíme se!
A porovnava se celkova hmotnost EV s pohotovostni ICE.

Dojezd EV jen 70%.

Spotreba EV x1,5.

Emisni stopa EV x2.

Naklady 21Kc na kWh.

Zivotnost EV /3.

Atd. Atd.
21. 3. 2024 12:21
Re: Těšíme se!
kdyby byla realna ucinnost chrochtu 40%, tak by napr nalozenej sup jezdil do 5 litru
a to i v ucpany pze
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 12:54
Re: Těšíme se!
Jasně, já vůl se snažil ta čísla co nejvíc natáhnout tak, abych Mikesusovi prokázal omyl (tedy v jeho prospěch). Mohl jsem počítat s účinností 32 procent, vyšlo by to pak ještě markantněji.
21. 3. 2024 14:53
Re: Těšíme se!
ale tech 40% u chrochta se uvadi
jenze to neni realna ucinnost, ale za optimalnich podminek, ktery dosahnes mozna na dalnici, ale urcite ne v realnym provozu a treba ve meste ani nahodou

i ta 1/3 je podle me dost optimisticka, protoze kdyz vezmes 2t EV se spotrebou 20kWh, tak odpovidajici 2t chrocht = plne nalozenej sup by se pri 1/3 ucinnosti mel v realu vejit do 6 litru
na to se na okreskach s kloboukem na hlave asi dostanes, ale jakmile pojedes trochu normalne, tak pochybuju, a ve meste to je uz uplny scifi
Avatar - JirkaVejrazka
21. 3. 2024 15:44
Re: Těšíme se!
Na tom jsou prece zalozene full hybridy, ze umoznuji motoru jet blize k idealnimu spektru otacek, kdyz uz je ten spalovaci motor zapnuty. Tj. motor casto jede ve vyssim zatizeni nez by musel u bezneho auta a prebytky energie jdou do baterie. A pak se spalovak vypne uplne a auto pohani energie z baterky (ziskana prave z tech prebytku nebo z rekuperace).

Praxe ukazuje ze to je vyhodnejsi i pres ztraty zpusobene ukladanim energie do baterek a jejim naslednym pouzitim v elektromotorech.
Avatar - Mikesus
21. 3. 2024 16:27
Re: Těšíme se!
Nepochopil jsi moji připomínku. Srovnává právě kapacitu se spotřebou. 23.8kwh odpovídá nádrží o velikosti 6l. A 6l nafty v té nádrží odpovídá 60kwh.
Avatar - pradeda777
21. 3. 2024 08:45
Kolik.........
asi za ten článek Kundai zaplatilo? :-!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - JirkaVejrazka
21. 3. 2024 09:52
Korektora!
Clanek je zajimavy, diky za nej!

Ale vazne by clanky pred vydanim mel cist jeste nekdo jiny, nez autor ... "kterými se N liší od civilního iontu 5". Viz pojem "autorska sleptota".

EDIT: Tohle je take perla, hned o par radku dal: "a lepší tuhost karoserie díky o 42 většímu množství bodových svarů"
Rozbalit vlákno
10
Avatar - KANKUNEN
21. 3. 2024 10:56
Re: Korektora!
Dělají to schválně, počítají každý příspěvek. A můžeš jim říkat pyčo. Měli by dát návod, jak mít více nicků.
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 11:12
Re: Korektora!
Ty fakt nevíš? Jeden si můžeš zaregistrovat u nich a 1000 dalších u serverů, kterým oni důvěřují. Google, Seznam, Facebok.
Avatar - KANKUNEN
21. 3. 2024 11:23
Re: Korektora!
Já to ani nestudoval
21. 3. 2024 12:07
Re: Korektora!
Dobrý den, všechny ostatní autokorekce z "ioniqu" na "iontu" jsem chytil, tuhle ne, omlouvám se, opravím. Díky za připomenutí.
Avatar - JirkaVejrazka
21. 3. 2024 12:23
Re: Korektora!
Diky za reakci!

Kdyby se vam chtelo jeste dal reagovat na ctenare, docela by me zajimal vas komentar k https://www.auto.cz/diskuse/92833/1#… - predpokladam, ze jste spoluautorem clanku na Novinkach. DIky!
Avatar - Emel
21. 3. 2024 12:44
Re: Korektora!
K těm novinkám - chápu že ti jde o formální správnost citací a statistik, ale co se týče dobíjení PHEV - mám dojem, že tady se zásadně liší třeba ČR a DE. V ČR většina lidí co znám si to koupila s tím, že s tím budou jezdit jako s PHEV... jeden dokonce víceméně jako s EV. V Německu to ale dotace pro firmy "vnutily" i lidem, co o PHEV nestojí... a ano, moji němečtí kolegové mají PHEV auta a v drtivé většině je nenabíjí a podle nich je to v Německu "běžné" (chápu že to je JPP).
Avatar - JirkaVejrazka
21. 3. 2024 12:58
Re: Korektora!
Chapu, ze to tak muze byt. Ostatne uz tady proletel jeden pruzkum z Nemecka, kde zamestnanci nejake firmy dostali PHEV vicemene proti sve vuli a celkem pochopitelne nikdo nenabijel. To se asi da pochopit.

Kdyby nekdo zverejnil clanek o tom, ze vetsina lidi nenabiji a podlozil to daty nebo odkazem na studii, ktera ta data ma, sklapnu paty a mlcim.

Ale napsat "studie ukazala, ze vetsina majitelu nevyuziva potencial PHEV a casto je nenabiji" a odkazovat se na studii, ktera nic takoveho netrvrdi, to je v lepsim pripade hloupy slendrian a v horsim cilena snaha manipulovat fakty. A to mi vadi.
Avatar - Roman Horký
21. 3. 2024 13:10
Re: Korektora!
Vztekáš se, protože sis jako jeden z mála koupil PHEV za svoje. Chápu, taky by mě to štvalo, že se "přerozdělují" majetky k hovadům, která o to dokonce ani nestojí.
Nemusíš odpovídat, napsat jsem ti to musel, omlouvám se.

A samozřejmě, ty jsi těm Němcům nepřispěl, jedině pokud jsi nikdy nic nekoupil v ČR. A ani zde nic nevydělal.
22. 3. 2024 09:58
Re: Korektora!
V tom případě jsem byl spíš editorem toho článku, ale bylo potřeba něco upřesnit (pravděpodobně - nepamatuji si to konkrétně, je to už dávno a článků byla spousta), tak jsem se tam přidal jako spoluautor, abych nevkládal druhému autorovi do úst něco, co nenapsal, a očividně jsem to slovo "většina" z perexu tehdy zapomněl smazat - mea culpa, omlouvám se.
Avatar - iudex
21. 3. 2024 14:04
A prečo nie hotheč?
Ja sa popravde divím tomu masovému odporu k označeniu i5N za hotheč. Argument, že to má vysokú hmotnosť samozrejme uznávam, ale otázka je, či iba a len vysoká hmotnosť auto diskvalifikuje ako hotheč? Z histórie: hotheč je bežný hatchback, ktorý ale vďaka vyššiemu výkonu a úpravám podvozku a pod. dokáže poskytnúť nadpriemernú dynamiku a zábavu a nejaký ten športový fíling. Pýtam sa, čo z toho i5N nespĺňa? Podľa textu (a aj iných testov a videí, čo som videl) nechýba nič. Je tu karoséria hatchback, je tu vysoký výkon (na úrovni benzínových superšportov), je tu silne upravený podvozok a množstvo ďalších úprav, vďaka ktorým dokáže tento elektromobil jazdiť ako štvorkolka či čistá zadokolka, driftovať a všeobecne jazdiť zábavne.
Len vysoká hmotnosť predsa nie je diskvalifikačná. To by potom v porovnaní s nejakým Golfom GTI 1. gen., čo vážil povedzme 900 kg nemohol byť hothečom povedzme Mercedes A45 AMG, ktorý váži 1600 kg. Veď to je o 700 kg viac (o 78% viac) a to je strašný rozdiel! Alebo?
Proste základná otázka je, či sa Hyundaiu podarilo spraviť elektromobil, ktorý je nielen rýchly v priamke, ale aj na okruhu a v zákrutách a ktorý dokáže poskytnúť aj zábavné zvezenie. A to sa zjavne podarilo.
Tak dajme kredit tam, kde je to zaslúžené.
Rozbalit vlákno
5
21. 3. 2024 14:51
Re: A prečo nie hotheč?
Souhlasím.

Zejména když nejsou přesná kritéria co je ještě hot-hatch a co už ne. To je stejné, jako se rozčilovat, že Mini měří na délku 4.3 metru.

Já bych také nehrotil, že někdo napíše hot-hatch o tomhle autě nebo jak moc to drhne, když jde evidentně jen o jakési zatraktivnění titulku. Nic podstatného.
21. 3. 2024 15:43
Re: A prečo nie hotheč?
Heled, nic ve zlym, ale videl jsi nekdy Ioniq 5 nazivo?
To ma sice tvar HB, ale je to crossover.
https://www.carsized.com/…21-coupe-suv-rs/
Enyaq bys taky asi taky neoznacil za HB.
Tak proto.

Tady jeste srovnani s i30 kombi:
https://www.carsized.com/…i30-2017-estate/

S ostatnim co jsi napsal souhlas.

PS Divim se, ze na tebe reaguju, kdyz me oznacujes za trolla. Mel jsem ti to vic natrit. Vpalit do xichtu. :D A chovat se podle toho, jak se o mne vyjadrujes. ;-)
Avatar - Jamme
21. 3. 2024 16:38
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
22. 3. 2024 13:02
Re: A prečo nie hotheč?
Čím přesně je to crossover? A crossover kterých kategorií?

Ptám se zcela vážně, protože jsem si na tyhle otázky niky nedokázal odpovědět ani zde, ani u Kie EV6, tak jsem je začal označovat za hatchbacky. Obří, přerostlé, jak kdo chce, ale pořád hatchbacky.

S SUV či snad offroady to podle mě nemá zhola nic společného, vzhledem k ostatním rozměrům to nemá ani nějak velkou světlou výšku, užitkové to taky moc není kvůli relativně malému kufru... já fakt nevím, proč bych je měl považovat za crossovery, když ani design tomu neodpovídá.

Když někdo řekne o naftovém kombíku s pohonem předních kol, že je to ryzí sportovní vůz (to jsem někde opravdu slyšel, jen už si nepamatuju kde), taky mu nebudu věřit a budu to dál považovat za kombík. Čtyřdveřové kupé je taky ve skutečnosti sedan/liftback.

Možná snad crossover hatchbacku a limuzíny pro ohromné vnitřní rozměry, zejména prostornost na zadních sedačkách? Byl proto Opel Signum taky crossover?

Fabia Combi Scout nebo Roomster Scout taky nejsou crossovery... nebo ano? A pokud ano, proč? Kvůli oplastování? Ioniq 5 a EV6 ale nemají ani ty plasty...
25. 3. 2024 08:56
Re: A prečo nie hotheč?
Ja nevim, je proste moc velkej a vysokej.
:-)

https://en.m.wikipedia.org/…/Hyundai_Ioniq_5

The Hyundai Ioniq 5 (Korean: 현대 아이오닉 5) is a battery electric compact crossover SUV[8] produced by Hyundai since 2021.

HB si spis proste predstavuju B nebo C segment.
Ale v principu to tve oznaceni neni spatne.
Jen se povazuje za crossover.

https://www.whatcar.com/…i-ioniq-5/n26265
It’s debatable whether Hyundai’s striking Ioniq 5 is an SUV or just a regular hatchback
:D