Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Kde v Evropě milují diesely? Češi jim překvapivě tolik neholdují

62 komentářů

Avatar - Mikesus
Mikesus
Že ten podíl klesá. Bohužel pořád těch 39% znečišťuje ovzduší násobně víc jedovatými látkami než zbylých 61%. A jak ukazují data, za 4 roky i ty moderní už nejsou schopny udržet emise v limitu.
XTad
Podle greenNCAP patri moderni diesely k nejcistsim autum.
Avatar - LEGOPARK
LEGOPARK
To iste. 😁
Renoo
Jasně a hlavně ty studené. V zimě je to na křižovatkách u sídliště eňoňuno. Smradu jak v továrně na kyselinu dusičnou a je úplně jedno, jestli je to kriminálník s vykuchaným filtrem pevných částic na prastaré Octavii bez chcanek a nebo nová Octavia 2,0 TDI, která sotva vyjela z linky s "moderním" 2,0 TDI s chcankami. A až zestárnou, pak začne kuřácká paráda.

Benziňák bez přímého vstřiku nesmrdí jak flaška kyseliny dusičné a nikdy nebude a hulit nehulí a taky nebude.

PS: greenNCAP je asi tak stejně vypovídající jako WLTP.
XTad
Studeny benzin kdyz bezi na "sytic" tak zase smrdi benzinem. Jestli je nekomu prijemnejsi tohle, nebo kysely smrad dieselu uz je vec osobnich preferenci. Oboji je ale naprosto zanedbatelne, protoze drive smrdela vsechna auta furt a kdyz kolem tebe projela avie, tak nebylo videt na krok. Dnesni auto citis opravdu mozna kdyz strcit hlavu k vyfuku tesne po studenem startu. A samozrejme i greenNCAP meri emise mj. pri studenem startu, s cimz porad nektera auta muzou mit problem, ale spousta naftaku ma i tam emise v zelenem, takze ty citit nebudou ani tehdy.
Renoo
Studený benzín běží na sitič v mraze tak max půl minuty. Tedy alespoň ten můj. Studený rakovinomet smrdí dokud se nezahřeje dlouhé minuty v tom lepším případě. Krom toho, že vypouští nespálené uhlovodíky jako benzín a mnohem déle, tak ještě chrlí oxidy dusíku.

Že je chrlení oxidů dusíku věc osobní preference, tak to je teda fakt bomba. To je omluva jakou snad rakovinomety ještě nikdy nedostaly.

PS: máme fleet a každý rok obměňujeme cca 8 vozidel jak benziňáků, tak i rakovinometů. Takže můžu vesele porovnávat.
XTad
Oxidy dusiku karcinogenni nejsou.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Oxidy dusíku jsoi dráždivé a možná mutagenni ( zatím jsem našel jen podezření, ale není to zatím spojeno ). Přispivaji ve značné míře rozovji chopn, astma a alergii. Karcinogenní by neměly být. To jsou zase další lahůdky z dieslovych emisi.
Avatar - Anonym
Anonym
Lékařská debata na auto.cz, totální úpadek zdejší diskuze 😄
Avatar - Mokrous
Mokrous
Jo tak benzín nesmrdí, jo? A nebo jen půl minuty... Hm. A mohl bych ho vidět?
A kolik jen dnes na trhu moderních benzínů do fleetů co nemají přímý vstřik?
Výjimečně pár nejslabších verzí, nebo hybrid od Toyoty/Fordu mají duální vstřik.
Zbytek je dnes všechno přímovstřik a všechno se zasírá karbonem a především to dlouhý minuty po startu v zimě smrdí přímo příšerně. Taky mohu srovnávat.
To chrlení NOx je taky už trapný. Na trhu jsou naftový motory, který mají NOx téměř na nule, třeba Mercedes, ale i velmi nízké okolo 10-20mg a vedle nich je spousta benzínů, které mají 30mg a víc. V průměru, když se zahrnou starší vozy, tak nafťáky mají NOx horší, ale nové vozy jsou od sebe vzdálené naprosto minimálně. Dvojitý SCR v kombinaci s lepší naftou umí docela hodně.
Tyhle souboje už jsou fakt trapný. Každý auto je neekologický a jedno víc v tom a druhý v tamtom. A kdo není retard, nekupuje si diesel do města.
Avatar - Anonym
Anonym
Taky jsem byl překvapený, když jsem přešel z 2.0 MPI na 1.4 TSI, že hlavní rozdíl je, že nový motor smrdí při studeném startu v zimě násobně víc. A pak jsem jednou měl tu čest cítit studený start 1.0 TSI, to jsem si vzpomněl na Favorit 😁
Moderní diesely jsou na tom se smradem překvapivě dobře. Ale je otázka, jak po x letech ty velesložité emisní systémy budou (ne)fungovat.
Avatar - Mokrous
Mokrous
Jo, tak to se nebudu přít, protože nikdo nevíme, jak moc vydrží TDI EVO Twin Dosing ve formě a jaký budou emise po 100 a 200 tisících km.
Myslím, že velký vliv na to bude mít opět kvalita nafty a styl jízdy.
Kdo bude tankovat na ONO a skákat to po městě, bude na tom u emisí určitě hůř, jak ten, co jezdí štreky a bere jen prémii.

A nový TSI studený smrdí vskutku brutálně a nejen ty.
XTad
MPI smrdi taky, nemyslim, ze by zpusob vstrikovani hral roli. Ten ovlivnuje akorat pevne castice.
Avatar - Anonym
Anonym
Komu smrdí benzín, necht jezdí tramvají a neleze na forum o autech. Naši otcové a dědové by ti řekli že benzín voní a za kecy ohledně smradu by tě sejmuli tyčí od heveru a pravili at vypadneš a jdeš otravovat jinám

Na světe za den unikne BILIONY tun emisí a jedů, nikdo to neřešeí a tady se furt točí emise aut. Komu smrdí auta ve městě, at se odstehuje a necpe se do města. Postaví si barák v krkonoších, tam je vzoušek, poloprázdný vesnice, samá louka, pole a les a můžete tam dýchat od rána do večera.

Včera sem tam zrovna byl
Avatar - Anonym
Anonym
Ano, primární problém nebude v přímém vstřiku, ale v ošizeném katalyzátoru a dalších emisních systémech. Spíše mi šlo o ten paradox, že novější motory mnohem více smrdí.
Avatar - Anonym
Anonym
Každýho věc co si koupí, benzíny bez přímovstřiku stále existují i jako nové, nejeté káry
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Podíl sice klesá, ale stáří roste. V Praze je dieselová situace sice pořád dost hrozná, ale určitě lepší než třeba před deseti lety. Ovšem cesta "do regionů", tak to je teprve peklo. Auto má každý, kdo má do ***e díru, ale stav těch aut.... :no: 😄
Avatar - Anonym
Anonym
Záleží, co myslíš těmi "regiony". Na klasickém venkově diesely moc nepotkáš, diesely byly vždycky doménou velkých měst a nejbližšího okolí, kde sídlí hodně firem.
Avatar - Anonym
Anonym
Ale jo, na venkově frčí dieslové Oktávky a jedničkové Fabky a pak stará bawa a golfy, toho je tam mraky
ryccardo
Jeste prosim dodej detail ze ty 4 lety auta mimo limit jsou porad daleko cistsi nez 15 lety auto plnici limity. To je takovy detail, ktery ti unika. Tobe jde jen o plni nebo neplni, ale mel by si se jakozto hrajic si na vzdelance, spis zajimat o hodnoty emisi skodlivin. To je totiz podstatne. Takovy Trabant emise skodlivin na STK splni, ale dychat se za nim neda 😉
Avatar - Mokrous
Mokrous
To je taky fakt.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
V 300d na dovču, GLE 400d, A nebo GLA v elektrice kolem komína. A všechnoauto je Corolla HEV.
Avatar - Jamme
Jamme
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - LEGOPARK
LEGOPARK
Jeste jsi zapomel, ze na chalupu mas G-cko 4×4². 😉 No a ted hezky sup do Fabky a do prace!
Avatar - Tomogo
Tomogo
... už jsou dávno úplně mimo. V době, kdy se dalo koupit skoro jakékoli auto v benzínu, nebo dieselu to možná mělo váhu. Jenže dnes, kdy diesely jsou díky omezením pomalu odstraňovány z trhu, jsou už taková srovnání absolutní nesmysl. Možná u modelu, kde je kompletní nabídka by to šlo.
Já nesnáším diesely, resp. takové ty smradlavé plečky, co se jim valí smrad, nebo brikety z výfuku. Ale sám mám diesel, protože běžně jezdím minimálně 200 km na jeden zátah. Takže pro mě je to TDI zatím jasná volba.
Nicméně se už těším na to, až se spalovacích krámů zbavím. Ale jak tak na to koukám, tak to ještě nějakou dobu bude trvat.
Avatar - Mokrous
Mokrous
Tak tak. Statistiky jsou vždy něčím zkreslené.
A nejsem diesel fanda a přesto jsem si jeden moderní koupil a právě z důvodu delších tras.
Sice to je někdy jen 40 km, ale těch cca 200 je takový ten střed a na to se prostě diesel hodí dobře.
Celkové km mám ale nízké a tak nemohu ani napsat to, že diesel je jasná volba. Spíš je to nerozhodně a tak se u dalšího auta klidně zase vrátím k benzínu, protože EV mi ještě dlouho nenabídne to, co bych od něj chtěl.
Avatar - sargis
sargis
Mal som diesle, mam teraz diesel, a nehanbim sa za to. Asi je to aj tym, ze nezijem v meste a nevnimam tak vzduch a hluk z tohoto uhla pohladu. Skor ma trapi to, ze v okolitych vodach za dedinou (sucasnou i ked som vyrastal) sa dalo pred 25-30 rokmi kupat a cierne skladky tu tolko neboli; a nie je to vinou dieslov.
Dalsie vozidlo planujem tak o 6 rokov. Ale ako hovori Gretka: vsetky gitary musia byt do 2030 elektricke!...tak neviem, ci dalsie auto bude diesel, kedze to bude uz zrejme predrazena raritka na okraji segmentu.
Avatar - lamal
lamal
Avatar - cizekHUNTER
cizekHUNTER
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Renoo
Tak to je tím, že žiješ na Slovensku. U nás se počet černých skládek zásadně zmenšuje. V obci, kde žiji, není ani jedna a ani v okolí žádnou neznám. No a nejsme výjimkou, protože na to existují statistiky.

https😐/zemedelec.cz/…stoji-statisice/#…

Co se ale zvyšuje, jsou staré smradlavé chrochtadla, které by se hodily do války na vytváření kouřové clony. Ale ty jsou i u vás, protože na SK často jezdím.
Avatar - sargis
sargis
Ano, je silny vztah medzi kupnou silou a ekologiou. Ale ten 30-rocny diesel nemoze za to, ze si clovek nemoze dovolit jeho modernu cistejsiu variantu....
Avatar - lamal
lamal
moze si dovolit dekarbonizaciu a nove DPF... ale ani to si nezaplati a ochčije
Avatar - Mokrous
Mokrous
Jasně, hlavně tu vodíkovou a ideálně 3x do měsíce. 😁 😁 😁

Podvodům prostě kvete pšenka...

A taky bych rád viděl ten 30 let starý DPF 😁 😁 😁
Avatar - lamal
lamal
Nepisal som vodičkovú, snad nie kazda dekarbonizacia je podvod.
DPF do diesla v ktorom ma byt, tam kde ho nedali no comment.

EU by mohla dotovat tieto servisne akcie ked chce lepsie emisie od tych, co su na tom financne horsie a maju jakz takz auto, ktore este nejakych 10r vydrzi.
Avatar - Anonym
Anonym
co by dělalo v 30 let starém dieslu DPF, tam žádný není 😄 😄 😄
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
Aby bolo jasne... tiez nemam nic proti dizlu v passate kombi ci v L200ke alebo v nejakom vw transporteri ... ale ked vidim nejake tie starsie male dizlove fabie ... tak som ... proste som hned zly vrrr 😉 ...

Inak prekvapuje ma o kolko percentualne menej dizlov uz je hned nedaleko nas v madarsku... aj ked ano... swifty s vitarami aj S Crossom su tam vsetko samy benzin... tie to tahaju do plusu ... kazia to tam akurat dizlove octavky a dizlove focusy ... tak ci tak mame co dohanat... aj ked som cakal ze na tom budeme horsie priznavam ...
Arese
Avatar - apoho
apoho
https😐/www.autoforum.cz/…ipravil-na-opak/

ale musím pro zachování rovnováhy v diskusi tento link sdílet 😄
Avatar - Jamme
Jamme
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - apoho
apoho
a ještě jeden celkem povedený článek od Mercedesu

https😐/www.autoforum.cz/…-se-dale-hrouti/

Jak jsem už několik krát říkal, skočení na špek unijních hnojů v čele s Gretou a jinými retardy, kteří se vyjadřují k věcem, kterým nerozumí dovedlo výkladní skříně motorismu (velká trojka z Německa - VW- Merecedes - BMW ) na vedlejší kolej a po hlavní kolejí se zrovna přesunují čínské automobilky
Teď budou chvilku volat po ochraně trhu zavedením cel a legislativních požadavků, jak vykolejit vlak na hlavní koleji a pak se snad dají zase dohromady?
Ale to může trvat déle, než je vhodné
Avatar - Jamme
Jamme
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Arese
To mě těší, že mě tady tak postrádáš! :yes:
P.S. Je nesmírně zábavné sledovat, že čím více se elektrofašistická prolhaná kocábka EU potápí, místní elektrofanatici propadají stále větší hysterii! 😒]
Avatar - Ringhofer
Ringhofer
napsal jste: "Největšími milovníky dieselů jsou v Pobaltí a na jihu Evropy". To opět není čeština. Buď má věta znít "největšími milovníky dieselů jsou obyvatelé Pobaltí a jihu Evropy", nebo "největšími milovníky dieselů jsou Pobalťané a Jihoevropané". Vy fakt na čtenáře ACZ doslova se**te.
Avatar - Jamme
Jamme
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Arese
No, správně by tuto práci měl dělat redakční korektor, ale toho auto.cz evidentně nemá... :no:
Lubo
Nejak sa výsledky intenzívnej politiky (okrem starnutia vozového parku) veľmi neprejavujú.

- Napr. v roku 2015 bol dieselov 41,2%, najnovšie štatistiky 40,8% (reálne viac - veľa "mHEV" dieselov je po novom v kategórii Hybrid).
- Pre porovnanie BEV bolo 0,1% a teraz je ich 2,2% (vrátane Plug-in)
- Čo sa mení výrazne, že priemerný vek osobného auto vzrástol zo 10,7 rokov na 12,3 roka.

Odkaz na štatistiky😒br /> - 2015: https😐/www.acea.aut👋files/ACEA_Report_Vehicles_in_use-Europe_2017.pdf (report je z roku 2017, ale podiel pohonov z roku 2015)
- 2024: https😐/www.acea.aut👋files/ACEA-Report-Vehicles-on-European-roads-.pdf (podiel pohonov z roku 2022)
Avatar - Mokrous
Mokrous
;-\

To jsou tedy výsledky...
Arese
A to do toho absurdního elektrofašismu státní pokladny a automobilky narvaly miliardy eur! 😲 😲 😲 :no:
Avatar - Mokrous
Mokrous
...oproti zeleným ekologům z Rakouska, či boháčům z Lucemburska. O zbytku nemluvě...

No, tak hlavně, že vozový park stárne napříč celou unií, což nám zajistí vyšší bezpečnost a prosperitu a nižší emise...
Avatar - Anonym
Anonym
Nejvíce překvapují Norové, že káží vodu, ale těží ropu a pálí naftu.
Avatar - Mokrous
Mokrous
:yes:
johny555
jenom 20 procent. Přitom je to země, kde nafťáci dávají největší smysl. Rozhodně větší než v Pobaltí. Nafta má jedinou výhodu ve spotřebě na dlouhé trasy po dálnici ve vysoké rychlosti. Jinak sama negativa.
Lubo
V tabuľke auto.cz je pri podiele dieselu v Nemecku chyba. Správne údaje sú na stránke acea auto:
- https😐/www.acea.aut👋files/ACEA-Report-Vehicles-on-European-roads-.pdf

Česko je uvedené správne
Avatar - Mokrous
Mokrous
No vida!

Já si říkal, že je to moc málo s ohledem na firemní dálkové dálniční diesely.
vencelín
Zajimava tabulka. Dle ni je v CR celych 7,5 procenta zazehovych autobusu. To bude taky nejaky tiskarsky sotek nebo kde ty busy vyhrabali autori dane tabulky? V Estonsku 4 procenta, coz asi budou nejake kreatury na ruskych podvozcich.
Avatar - Anonym
Anonym
Vzhledem k tomu, že pro obě země je typický i poměrně velký podíl CNG autobusů, tak pod těmi beznínovými bude schována část těch CNG přestaveb. Ono třeba český Svaz dovozců automobilů rozlišuje mezi registrací CNG a benzín+CNG. A v jiných zemích EU to může být zase jinak. Tak jako třeba některé země mezi hybridy zařazují i mild-hybridy, zatímco jiné ne.
vencelín
To muze byt ono. Sic si vetsinou vybavuji vznetova CNG a neuvedomuji si, ze by nekde jezdily zazehove CNG busy. Ale zrejme je nekde provozovatel, ktery ma takovouto flotilu. PS: I kdyz ted koukam na tu tabulku znova a zemni plyn maji zvlast jako jednu kolonku (s vysketem necelych 9 procent), a celkove mne neprijde ze by necely kazdy 5 bus byl na CNG. Asi je mrdnik bud u ceskyho simla nebo u tvurce tabulky 😁 a kazdy zrejme registruje neco nekam jinam.
Avatar - Anonym
Anonym
Ono to většinou je tak, že tou tovární přestavbou vznikne z původního dieselu zážehový motor. Dá se tam svíčka a zapaluje se stechiometrická směs CNG se vzduchem. A tím pádem se jako doplňkové palivo (studené starty, nouzové situace) dá rovnou benzín. No a to už někdo může s klidem označit jako autobus na benzín+CNG. A jiný to zase dá do kolonky CNG. A obě dvě kolonky se plní.
Vznětová CNG bývají jen jako "dual" u dodatečných přestaveb, kdy se vystřikuje nafta a CNG zároveň (CNG by se samo nevznítilo, proto tam musí být přívstřik nafty).
Co se týče toho, kolik jezdí v ČR všech autobusů schopných spalovat CNG, tak to klidně může být pětina. Třeba Ostrava má 100 % autobusů na CNG (fakticky vzato méně, protože si v záloze drží dieselové autoubusy).
vencelín
Trochu mne prekvapuje jen 30 procentni podil vznbetu v Nemecku, dle tabulky co jsem nekdo daval. Je trochu skoda ze treba CNG je naproste minium (nejvic Italie s 2,4 kde coz asi tahne Fiat s dodavkama). Osobne bych CNG preferoval vice nez vselijake brucaky a hybridy.
Co se tyka volby vznet nebo zazeh, at si kazdy vybere co mu lepe vyhovuje, oboje ma sve vyhody i nevyhody v provoznich vlastnostech, technickou slozitosti je to dnes asi uz prast jako uhod.
Nad cim vsak kroutim hlavou (a kdyz jsem to zjistil poprve, tak jsem skoro neveril) jsi ty mali drbajzlici (tj. okarosovane 4 kole motorky), ktere jsou hodne popularni ve Francii a ty maj vsechny vznet. Takovy peklo stroj je pak slyset dvacet minut nez se to konecne raci priplazit. Hruza, tam fakt ten vznet je docela nelogicky. Ano asi to bude zrat tak 2 litry na 100, ale kolik km s tim kdo za rok najede. Nula nula prd.....To i stara Felinka je lepsim autem, (ne)bezpecnost stejna, prostor nesrovnatelny a spotrebou benzinu se vejde do 5.
Jezdec667
Vepředu jedoucí smrdutý dýzl je největším postrachem našich silnic.
Arese
Tak to já mám větší strach ze zmateného starodůchodce, jedoucího na dálnici v protisměru! 😲
A Paul
:yes: