Líbí se vám Hyundai Staria a chtěli byste jej pouze s aktuální naftovou motorizací? S nákupem byste si měli pospíšit, protože už brzy ji nahradí nový hybrid.
Ví někdo, jak odcházejí turba u hybridních a plug-in hybridních pohonů? Připadá mi, že musí hrozně trpět častým zapínáním a vypínáním motoru. Přišlo by mi mnohem vhodnější použít větší atmo čtyřválec s Atkinsonem, jako to dělá Toyota nebo Ford.
Ja si myslím, že to bude hodně podobné jako u klasického turbomotoru. Tak často v zátěži díky elektro pomoci to nebude a zároveň vypnutí není na dlouho. Nejspíš budou mít i sw ošetřeno, aby po zátěži to ještě chvíli nevyplo.
Omyl je to velky problem. Turbo potrebuje staly tlak oleje. Vypinani motoru a pokles tlaku oleje mu vadi. Nutno resit elektrickym obehovym cerpadlem. To same chlazeni. Opet nutno resit elektrickym obehovym cerpadlem. Turbomotor je na pouziti v hybridu absolutne nevhodny. Proto to taky Toyota nepouziva a dava do svych hybridu primitivni atmo motor, ktery neustale chcipani zvladne a neskodi mu to.
To je ale dost nespolehlive reseni. K tomu potrebujes elektroniku, ktera to ridi. Az neco z ni chcipne, tak zadres nebo upeces turbo. Mechanicky hnana vodni pumpa a olejove cerpadlo je daleko lepsi a spolehlivejsi. Jak do motoru zacnes cpat takovy ***iny, tak z neho udelas nespolehlivy kram. Proc myslis ze to Toyota dela bez turba?
Moderni motor, at uz atmosfericky nebo preplnovany, ma v sobe tolik soucastek, cidel a elektroniky, ze cerpadlo pro chlazeni a mazani turba je opravdu to posledni, co by nejak zvysovalo komplexitu na ukor spolehlivosti. Navic to davno maji i nehybridni motory, prave kvuli tomu, aby se po vypnuti motoru turbo chladilo a nezapeklo. To ale stejne nastava v extremnich pripadech, kdy po jizde na plny plyn hned chcipnes motor. Ne ze upeces turbo kdyz se zapne start stop na cervene.
P.S. Ted jsem otevrel vedlejsi clanek o 30 let starem atmo V6 od Opelu a co tam nevidim - elektricka vodni pumpa pro dochlazovani motoru...
Obecně platí, že čím míň elektroniky čidel a součástek do motoru nacpeš tím menší je pravděpodobnost, že se něco podělá. Dnešní moderní motor jich má tolik, že to vede k tomu, že si radši lidi nechávají svá stará auta, než by si koupili nová plná kur-vítek.
PS: co se asi tak stane, když na tom starém V6 atmo motoru přestane ta elektrická dochlazovací pumpa fungovat, když to nemá žádný start-stop a není to hybrid? To je tam jen pro případ, že s tím někdo bude řádit a pak to rychle chcípne. Co takové elektrické olejové čerpadlo, kdyby ti přestalo mazat? Jak myslíš, že to turbo a vršek motoru zvládne, když mu bude na každé křižovatce padat olej při zastavení motoru?
Tak ja s tebou souhlasím, že turbo je prostě rizikovejsi. Nevím jak to mají udělané, ale věřím, že to mají nějak ošetřené. Asi to nebude spolehlivé jako toyota nebo Ford s atmosférou, ale zase bych to nepodcenoval hned.
Turbomotoru, ale nevadi kdyz z neho tahas vykon. Napr. Pri predjizdeni nebo kdyz na nej slapnes. Naopak mu to svedci, protoze se promaze a lopatky se vypali od karbonu.
Jaký tlaky myslíš? Jako kompresi nebo tlak na turbu? To není ten důvod. Pokud uděláš spodek motoru a turbo dostatečně dimenzovaný a dobře chlazený a mazaný, tak to klidně bude spolehlivě fungovat a dávat vysoký výkon. Klekne to proto, že nějaký bruselský úředník tak nesmyslně tlačí na emise, že se konstruktéři snaží ušetřit každý gram. Ne proto, že by snad ten motor nešel udělat pořádně (byť by to byl malý tříhrnek) na vině jsou ty jejich emisní cíle pos-raný.
Pracovní tlaky ve válcích. Víc zatěžujou písty, hlavu, ventily apod.
Spodku motoru je to jedno, ten nepozná jestli má nad sebou malé písty s velkými tlaky, nebo velké písty s malými tlaky, i když setrvačnost nahrává spíše menším dílům
Turbo by mělo být co nejmenší taky z důvodu setrvačnosti, ale to taky přináší vyšší koncentraci namáhání do malých dílů
Vzdycky zalezi na konkretnim motoru. Pokud bude litrovy trihrnek dostatecne dimenzovany, tj. bude mit pisty, valce atd. z odolneho materialu, tak klidne vydrzi vic, nez nejaka atmosfera, kde si konstrukteri rekli, ze tam jsou maly tlaky, to prece vydrzi a osidili to. A opravdu nikdo nebude zbytecne naddymenzovavat motor, resp. spis bych to cekal u toho trihrnku, ktery bude kvuli turbu mene "predvidatelny" v tom smyslu, ze nejde uplne zarucit kdy a jak moc to turbo zrovna foukne a jake tlaky vytvori, tudiz radeji udelaji motor odolnejsi, aby se vyhnuli prusvihu, zatimco atmosfera pracuje s atmosferickym tlakem a neni tam moc co resit.
Hele srovnávejme srovnatelné a ne jen dobře navržený litr s mizerným třílitrem (pokud takové vůbec existují)
Obecně jsou díly v malém přefoukaném motoru mnohem víc zatížené než u větší konstrukce pracující s nižšími tlaky. A jen rozvoj nových kvalitních materiálů, povrchových úprav i způsobů opracování dovolily vyrábět minimotory s výkony, jaké by v nedávné minulosti byly nemyslitelné
Ale to všechno jsi schopen dimenzovat a z pohledu životnosti vyřešit, tak aby to fungovalo. Není konstrukčně neřešitelný problém, aby ten foukaný litr dával 120-130 koní a přitom najel 300-400 tkm.
jasně gumo, ale nakonec bude smutnit Hyundai, až mu prodeje padnou o 80%. Takovéto auto potřebuje diesel, 2,2 a ne motůreček 1,6, který bude na 2,3 ař 3 tuny úplně sám, až budou baterie na nule ...
Stellantis si to vyzkoušel s Berlingem a co se stalo? Diesel je zpět.
a osobni dodavky jsou bez nafty a zadnej problem to neni
nebejt nesmyslnymu danovymu zvyhodnovani nafty proti benzinu, tak polovina motorovych vyvojaru, se mohla venovat necemu smysluplnejsimu, treba tem hybridum, kdyz uz ne primo EV
JJ. Evropská komise by si měla vytáhnou hlavu z prd€le a konečně nařídit pro celou EU rozumnou minimální daň na naftu. Daňový doping ala Polsko apod. akorát kurví trh (státy si ve zdanění vzájemně konkurují) a způsobuje dieseldezolátům neléčitelnou závislost na "dotované" naftě ("dotované" spotřební daní z benzinu).
a jelikož stojí stejně a servis moderního dieslu je náročnější jak u benzínu, nemá diesl už žádné výhody. A stejně s tím lidi jezdí
Takže cenou to asi nebude.... Bohužel vaše EKO evropské státy tu 30 let popragovali diesly a tak lidem vymyli palice, benzín je fuj a moc žere, lpg patří do sporáku a jedině samzomět je to nej.
Pak se to otočilo, sazomet už nej není , je to fuj a tak nastává nové kolo vymývání palic s elektromobilitou
nauč se česky, evropské státy propagovaly, ježiš to tady musím číst každý den
a diesely ty pako, to jsi opravdu tak líný přidat 1 písmenko? Ten pán se nejmenoval Rudolf Diesl čéče
Je to tak, protoze úředník 20 let si myslel, že z vyfuku jde jen co2. No a od nástupu dieselu se najednou začalo řešit, že je prudký nárůst autismu, chopn, astma, neurologických potíží, onkologických onemocnění a začali zjišťovat postupně, že to není jen co2 a že diesel má v realu úplně jiné emise než na papíře a dále brekot automobilek, že euro5 není splnitelné a najednou zvládají najednou euro6 i s rezervou.
Prudke narusty zminenych chorob tezko muzou byt z dieselu. Jednak tu diesely tu byly vzdycky (autobusy, nakladaky...) a to co slo ze starych benzinu nebylo o moc lepsi (dvoutakty, olovnaty benzin atd.).