Brněnský výrobce traktorů oznámil, že motory a převodovky bude nakupovat z Německa a Itálie, čímž se počet zaměstnanců firmy sníží zhruba o čtvrtinu. Spolu s tím slovenský vlastník hodlá najít kupce až pro poloviční podíl Zetoru.
Miestni diskuteri, ktori Zetoru vysvetlia, ze je to smradomet, dechtomet, sadzomet, rakovinomet, ktory nici veskery polny a vidiecky zivot? A ze jedina nadej pre firmu je narvat pod kabinu medzi zadne kolesa minimalne tonovu baterku? Aby bol lespi zaber od 0 otacok a v kazdej mastali je predsa zasuvka.
ale prdlajs, blbej trivalec v 52xx mel hodne pres 300kg, nadrz, prevodovka, ono by to klidne baterku uvezlo. Problem je v konstrukci, kdy nosna cast traktoru je motor-prevodovka-hydraulika a na tom je naprava a portaly. Prestavet to na elektro fakt neni o hmotnosti baterky, coz ostatne ukazuji elektricky UNCa, ktery vazej stejne co naftovy a to i s obyc gelovkama
To není ten hlavní problém. Od zemědělské techniky se očekává, že bude schopna pracovat nonstop od rána do večera. Velké traktory s 200l nádrží si se započtením účinnosti motoru s sebou vezou v přepočtu nějakých 700 kWh využitelné energie. To by byl se současnými technologiemi ekvivalent baterií o hmotnosti cca 4 tuny. Je to úplný nesmysl jak z pohledu zástavby, tak výsledné hmotnosti traktoru.
nemyslim si, traktory se tankujou jednou za tejden dovezenou bezbioslozkovou naftou. Zrovna ten nakladac sezere v totalnim nasazeni v kopci od rana do vecera cca 40l nafty, elektrickej ekvivalent to da uz dneska, viz firstgreen nebo jak se to jmenuje. A to v traktoru ten motor urcite tolik vzit neumi. Bavim se o veci cca 3tuny. Je to o cene a hlavne dostupnosti. Na tohle neni jeste doba
Cit.: "Situaci se podařilo stabilizovat po roce 2002, kdy firmu převzala bratislavská společnost HTC Investments.". Lež. Firma se potácí bez potřebných financí už 34 let a slovenský investor ji nikdy nedokázal stabilizovat. Prodeje soustavně klesají, strategie výroby se neustále mění, to vše bez generování potřebného zisku. Se slávou uvedená řada traktorů, pod jejichž "pininfarina" plastovým kabátkem se stejně nacházela už jen nakupovaná technika (koneckonců, i ten kabátek je nakupovaný od subdodavatele), úspěch nepřinesla. Zaměření na jednoduchou konstrukci bez elektroniky jakbysmet! Navíc tím Zetor soustavně ztrácí konkurenceschopnost a marži, nemluvě o odchodu mnoha konstruktérů a nemožnosti nabrat mládež. Že firma v Brně neskončí, je také lež. Propouštění zaměstnanců, jež nebere konce, je jedním z průvodních jevů. To, co zbývá v Králově Poli, nemá žádnou budoucnost, aktivity v ČR skončí velmi brzy, tak do půl roku. Co bude "pokračovat" v Indii, není zajímavé- jde jen o aktivity tamního "partnera", do nichž Zetor nemůže nijak mluvit. Proč to vše? V roce 2001 neměl o tuto firmu zájem žádný z nadnárodních kolosů a byla převzata investorem, který sice měl dobrou vůli, ale nikoliv koncepci a peníze. Nelze plakat nad tím, jak se vytrácí další z národních drahokamů :-); jde jen o důkaz, že domácí "kapitál" (domácí, i když Slovenský) neznamená bez zkušeností, koncepce, kontaktů, peněz a dravosti nic. Kontinuálně zjednodušované konstrukce a výroba znamenaly ztrátu know-how, konstrukčního i obchodního. Navíc, všude okolo je výroby traktorů ukrutný nadbytek, a to i nedaleko v Rakousku. Pokud by se za této situace našel jakýkoliv investor, po němž HTC touží, může to být jen nějaký podvodný kapitál: z Kypru, nebo přímo z Ruska. Já chápu, že HTC by rádo zachránilo alespoň projekt Gerlach, ale i v této zbrojařské branži je život tvrdý a síly HTC na něj nestačí. Poučení? Žádný z gigantů socialistické technologicky zastaralé výroby nepřežil v původní podobě. Věnujme výročí 17. listopadu uvědomění si, že socialistická ekonomika byla tak na dně, že bez totální změny v ekonomiku kapitalistickou by hledala záchranu jen ve válce. A to by teprve byla katastrofa.... Za Zetorem bude pár lidem smutno, ale život jde dál a kdo chce dělat traktory, má šanci v zahraničí. Alespoň že to!
hlavne do 90let to byly jednoduchy stroje zasadne vychazejici z ur1 z 60. let. Servisovatelny na koleni z komponent dostupnejch v hlubokym socialismu. V 60 a 70 letech to byly konkurencni produkty. Jeste po padu opony na to johndeere lepil svoje nalepky a nejakou 77xx prodaval jako svoji. Jenze to uz je dneska 30 let a prodavaj skladacky ruznejch dilu tak jako kdekdo. Ti co vzpominaj na Zetor ho maj a ti ostatni maj mnohem modernejsi stroje odjinud