Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Povinnost zásobování náhradními díly 10 let? Veliký omyl!

22 komentářů

ryccardo
Nicmene je zvlastni ze po svych dodavatelich velci OEM chteji 10 let po ukonceni produkce schopnost dodavat nahradni dily za puvodni seriove ceny a pri stejne kvalite. Stale jsme jako firma povinni dodavat dily napr. na Skoda Roomster jehoz vyroba skoncila v roce 2015.
traveldrive
Definícia "pôvodnej ceny" mi príde dosť diskutabilná, je to podivná podmienka vzhľadom na to, že ceny stále kolíšu a najmä inflácia nespí. A logicky, keď sa diely vyrábajú v množstvách pre sériovú výrobu+ND, alebo v množstvách pre zásobenie trhu náhradnými dielmi, cena nemôže byť rovnaká.
Tých 10 rokov na komplexný stroj, akým auto je, mi nepríde byť až tak mimo - hlavne v dobe, keď ceny letia hore a nie každý si dovolí meniť častejšie auto. Možno by to primälo priemysel trošku spomaliť a neplytvať zdrojmi na stále rýchlejšiu a zbytočnú obmenu modelov.
ryccardo
Tak na tohle OEM moc neslysi. I kdyz je pravda ze po lonsky inflaci museli taky couvnout pod tlakem a vydiranim ze strany Tier1 a Tier2 a asi po 20 letech poprve akceptovat navyseni. Nicmene pri nominaci projektu po tobe chteji prvni 3 roky vetsinou 5% saving kazdy rok a pak drzet cenu. To co pises je logicky, ale v automotive to tak moc nefunguje. S argumentaci ze jsou naklady na vyrobu ND jine nez v serii nepochodis. Vztah zakaznik-dodavatel je v automotive dosti nevyrovnany, ale situace se s Covidem trochu zlepsila.
Avatar - lyon667
lyon667
BMW Classic funguje podobně jako ten u Mercedesu. Dodací lhůty sice rok i víc, ceny odpovídají zakázkové výrobě, ale ta možnost tu je.
traveldrive
Áno, ale to je niečo iné.
Arese
...zajišťovat hlavní ND ještě aspoň 30 let po ukončení výroby modelu! Ekologii by to jedině prospělo a zákazníci by to ocenili. 😄 :yes:
Freddka
To mi vysvetli
Arese
Bylo by mnohem ekologičtější současné ultra čisté spalováky udržovat v chodu co nejdéle, než je nahrazovat zkratowozy s neekologickými obludnými baterkami, plnými těžkých kovů a lithia, jejichž těžba ničí přírodu a ohrožuje dětské horníky.
Avatar - eLzyx
eLzyx
zrovna u Tesly je dostupnost dílů docela příkladná. Náhradní díly dokonce aktualizují podle provozních poznatků. Takže ve většině případů dostanete lepší díl, než tam byl v době výroby auta.
Některé komponenty (zejména ty elektronické) se vyrábí na konkrétní zakázku (u mě to trvalo asi 3 týdny než to doplulo z US).
Jsou tak schopni dodávat i díly na starý Roadster. Ale je pravda, že to chvíli trvá.

Další věcí je SW support. Tam mi pije krev třeba Volvo. Prodávalo tady auta s CD navigací se slibem "mapy budou" a nikdy nevyšly. Často se u automobilek stává, že pokud je tam nějaká datová komunikace, tak po čase vypnou servery a sbohem. U spousty starých aut nefungují "on call" služby. U Volva třeba webový prohlížeč u infotainmentu "Sensus" (tedy i ve 4 roky starém autě).
brk77
Však v článku nepadlo, že by Tesla nedodávala díly. Jen to, že kdyby se z nějakého ne moc pravděpodobného důvodu rozhodla, tak to nemusí dělat ani těch pět let.

A software, ano. V tomto směru jsou za mě asi největší šmejd Škoda auto. Kdysi prodávali něco, čemu říkali Smartgate. Vysílalo to v autě WiFinu, přes kterou šlo do telefonu posílat nějako údaje. Šlo to dokoupit i dodatečně v jejich eshopu, ale montáž nebyla úplně triviální. Aplikace z Google Play zmizela dřív, než tomu skončila dvouletá záruka, čímž se z toho stala věc totálně k ničemu.
Freddka
Jasny, jednoho dne se v Tesle rano probudi a reknou si: “vis co, nastveme zakazniky a nedame jim soucastky na starsi auta a jeste na tom prodelame kalhoty”.

To se asi nestane, zejo :-!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Tesla nemá problém s dostupností ND, protože pořád vyrábí to stejné 😁
T3 highland ze které si muskovi podkuřovači cvrkají do trenek je něco, jako když běžná automobikls přijde s FL.
Třeba takový FL Caynenne znamená víc nových dílů na autě než všechny "nové generace" Tesly 3 dohromady, 😒] :-!
jhamil
5té dveře na GOLF IV Combi, naprosto nesehnatelné po 15 letech
Avatar - Anonym
Anonym
Asi prohnily úplně vsem😄 jinak nechápu proč by neměly být k sehnání z aut bouranych na predek
ryccardo
Jsou toho plny inzeraty. Pocitam ze je dokazes sehnat i v barve, kterou potrebujes.
jhamil
JJJ plné inzeráty ale taky shnilé, v barvě kterou potřebuješ tak můžeš maximálně snít. Nebo mít mega štěstí. Zatímco krátké verze je mají v pohodě, tak kombi hnijí jako o závod. Kde asi u VW udělali chybu? 😉
Freddka
Tak ale je to 20 lete auto. Kdyby na to delali original, tak to s lakem a praci stoji vic jak cely auto 😁
ryccardo
To pak leda vzit nejlepsi co sezenes a pripadne je vyvarit. Je jasny ze to po tech letech hnije a beztak tam zase soudruzi ve VW udelali nejakou chybu s povrchovkou jak je jejich dobrym zvykem. Nebo to holt posli do srotu nebo to jeste par let prezij se shnilejma vratama.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Spousta věcí nejde sehnat už ani na Octavii 1... 😲 😢

K tabulce v textu - přední světlo na Octavii 1 20 let starou ano ale na 23 let starou ani omylem. Sem tam je sehnatelná jen bez mlhovky.
traveldrive
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
A došlo ti že to je druhovýroba????? A TYC navíc stojí úplně za prd.
johny555
že si v roce 2034 pořídí svého posledního spalováka a budou s ním jezdit dalších 20 let se pomalu rozplývá jako pára nad hrncem. Výrobci určitě už nebudu chtít moc dlouho držet výrobu nějakých náročných dílů na spalováka (a těch dílu už teď je sakra hodně) a klidně se může stát, že za 7-8 let odejde nějaká blbost, bez které se auto nerozjede. Samozřejmě druhovýroba pojede asi dlouho, ale jen na běžné mechanické díly (brzdy, tlumiče, výfuky atd.),