Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářePraha začíná, Mnichov končí. Němci po krátké době zavírají klíčovou čerpačku vodíku
24 komentářů
Tomas Hraj
Vodík nedává smysl!
Vodík má několik velmi negativních vlastností, které jsou spojeny přímo s jeho fyzikální/chemickou podstatou (malá molekula, nízká hustota, nízká teplota varu...). V žádném z mnoha oslavných článků o dalším skvělém autě na vodík a o jeho zářivé budoucnosti se nikdy nepíše nic o tom, jakým objevem nebo vynálezem z poslední doby byl některý ze zmiňovaných problémů vyřešen.
Tyto vlastnosti mají za následek to, že vodík se do auta nevejde (70kg tekutého má objem 1m3). To, co do auta nacpat lze musí být extrémně stlačeno (700 bar!) nebo zkapalněno (-260°C = nutnost kryogenní nádoby). Při těchto podmínkách vodík způsobuje tzv. "křehnutí kovů" (nutnost veškeré infrastruktury v nerezu) a uniká z nádob i nejmenšími otvory (specializovaná těsnění). A to ještě vůbec nehovoříme o jeho výrobě (elektrolýza potřebuje 13x více energie než výroba vodíku ze zemního plynu) nebo o bezpečnosti.
A k tomu si přidejme že vodíková Mirai a Nexo (tj. auta velikosti Golfu nebo Octavie) stojí okolo 2 mil. Kč.
Takže s vodíkem good luck! Ačkoli, co nefunguje ani s dotacemi, funguje s ještě většími dotacemi, že?
Vodík má několik velmi negativních vlastností, které jsou spojeny přímo s jeho fyzikální/chemickou podstatou (malá molekula, nízká hustota, nízká teplota varu...). V žádném z mnoha oslavných článků o dalším skvělém autě na vodík a o jeho zářivé budoucnosti se nikdy nepíše nic o tom, jakým objevem nebo vynálezem z poslední doby byl některý ze zmiňovaných problémů vyřešen.
Tyto vlastnosti mají za následek to, že vodík se do auta nevejde (70kg tekutého má objem 1m3). To, co do auta nacpat lze musí být extrémně stlačeno (700 bar!) nebo zkapalněno (-260°C = nutnost kryogenní nádoby). Při těchto podmínkách vodík způsobuje tzv. "křehnutí kovů" (nutnost veškeré infrastruktury v nerezu) a uniká z nádob i nejmenšími otvory (specializovaná těsnění). A to ještě vůbec nehovoříme o jeho výrobě (elektrolýza potřebuje 13x více energie než výroba vodíku ze zemního plynu) nebo o bezpečnosti.
A k tomu si přidejme že vodíková Mirai a Nexo (tj. auta velikosti Golfu nebo Octavie) stojí okolo 2 mil. Kč.
Takže s vodíkem good luck! Ačkoli, co nefunguje ani s dotacemi, funguje s ještě většími dotacemi, že?
A úspešne toto rozhodnutie realizuje.
https😐/www.youtube.com/watch?…
Podle me je zakaz narosto zbytecny.
EV se prosadi sama mnohem driv. Ostatne uz ted jsou ve vyssich tridach srovnatelne nebo i levnejsi.
Keep calm
Já tohle sám pro sebe počítal u Volvo V90/V60 T6/T8 vs TMS v délce 10 let (což je cirka doba, po kterou si nechávám auta) a tam byl tak velký rozdíl, že jsem ani nezvažoval "moje oblíbená značka Volvo vs. známý nejspíše šmejd".
Životnost baterie HEV s ohledem na kilometrový proběh vozidla bude přibližně 1/3 či horší než u EV. Proč? Cykly. Obvykle se uvádí životnost 1500 cyklů. Při dojezdu EV 400km to vychází na nějakých 600t km (je to hodně zjednodušený výpočet). U HEV je to cirka 70km. Pokud bys jezdil jen na ní, tak je po ní po 100t km. Což samozřejmě nebudeš, občas použiješ i ten spalovák. Čím častěji jej budeš používat, tím déle vydrží baterie.
Hloupé na tom je to, že ty HEV baterie nejsou vůbec levné, leckdy mnohem dražší jak 5 násobná kapacita u EV.
.... 70km a který HEV to dokáže?
Jak se dá tedy běžně nabít baterie u HEV jinak než jízdou na ICE, aby šlo jezdit jen na baterii?