Ekonomika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNedostatek čipů postihl jen některé. Toyota a Hyundai situaci relativně zvládají, VW a Stellantis mají problém
19 komentářů
petr petrumr
Joo dobrá pravda o manažementu, že nechcou mět velký sklady na ty čipy. nevím tedy jak ty čipy velikostně kupuje škodovka, ale podle tych keců manažérů jsou asi velké jak autobus. Toyota si přiveze kontejner na rok a ještě prodá hyundai, subaru a mazdě.
Mě zaráží kam se světová diskuze o "čipech" zvrtla. Kdyby existoval jeden univerzální, co si kažý naprogramuje jak chce.... Vždyť každá řídící jednotka v autě jich má X a co kus, to originál. Setkal jsem se s "identickým" čipem ve stejné řídící jednotce a i když měly být, nebyly (vykrývalo se asi 10% nízkoobrátkové varianty jiným dodavatelem "stejného" procesoru). Svět se chová (a média to podávaji) jako kdyby stačilo vyrábět jednu omoditu. jenže čip neni rohlík... Kdyby krachllo AMD tak Intel svět nespasí (a naopak) když půlka desek má jiný patice, zapojení atd.
Jo, jenže je levný čip za pár šlupek v led driveru a ještě levnější v regulaci ovládání oken a pak je sofistikovaný a drahý čip v hlavní řídící jednotce. Kdyby byl jeden univerzální, tak holt bude cca 30 mikročipů drahých jak prase a zbytečně předimenzovaných. Třeba Volkswagen Slovakia má resp před měsícem měl problém s čipy myslím do oken. Chyběly nejstupidnější čipy...
Ono to není zase až tak jednoduché. Nikdo si nechce držet cokoliv skladem, protože si tam zazdí prachy. Čipy na rok pro Toyotu, to jsou miliardy Kč. Ale mít ty čipy na měsíc a nebo méně, tak je to 12 x méně a miliardy vydělávají jinde a neleží ve skladu. To platí v jakémkoli byznysu. Čím méně na skladu tím lépe. Já VW chápu, tohle nikdo nečekal a taková situace se naplánovat prostě nedá. Toyota by na tom, nebýt Fukušimy, byla zcela jistě stejně.
zase to zásobování na rok je na vlnách ekologie, je rozdíl jestli do továrny jezdí deset kamionů nebo 200.
megacruiser
prostě nechali výrobce čipů ve štychu když se zasekla výroba aut. Chytří z Hyundai kupovali na sklad, nasmlouvané odběry dodrželi a udělali si zásoby. Hloupí prvně porušili dohody ale potom čipy chtěli. Výrobci už dělali pro jiné... Podobně to v koncernu VW dopadne po té současné odstávce s jinými komponenty - teď zase dodavatele hodili přes palubu, neodebrali nasmlouvaná množství a až potom budou chtít další komponenty, opět nastane problém. Část zkrachuje, část už bude vyrábět pro někoho jiného. Jsou tak hloupí nebo je to záměr?
Ak by si bol niekedy vo fabrike VW, pochopil by si aky je tam bordel vo vsetkom. Bordel v kompetenciach, bordel v standardoch, bordel v riadeni a kindermanazment strasne namyslenych, dolezitych neschopnych curacikov. Firmy vo firme, lebo netahaju za jeden povraz, ale "outsorcuju" to kolegom, ktori si fakturuju. V niektorych oblastiach ma vecsie slovo Siemens nez samotny VW. Najviac ta dojme, ked kazde ho...exkrement ma potrebu vyjadrit sa a davat poziadavky, ale ked chces potvrdene vyjadrenie, tak zrazu sa nevies z tych 20 ludi dopatrat kto to ma vlastne hlavne slovo.
Najlepsie su tie "forky", ked clovek pod VW pyta svojho dodavatela o info k nejakej veci, ktore im nechcu bud z DE alebo kludne ina diviza poslat.
Najlepsie su tie "forky", ked clovek pod VW pyta svojho dodavatela o info k nejakej veci, ktore im nechcu bud z DE alebo kludne ina diviza poslat.
Promiň, dělám v energetice a to je jako by jsi popisoval naši - nadnárodní společnost 😊 jsou schupni vypláznout miliony za nesmysly, ale věci za pár kaček, které potřebujeme k žití- "není to zahrnuté v plánu" ...se pak poser, operativní řešení-nula od nuly pošla!
hehe, to je bezne si vo vacsine velkych firiem.
Ale alibizmus ludi v automotive a arogantny pristup VW je vseobecne znamy.
Ale alibizmus ludi v automotive a arogantny pristup VW je vseobecne znamy.
Tiež robíme automotiv a žiaľ aj VW. A nehanbia sa poslať pampflet že "doba je zla, sice nič neberieme, ale záväzky z vašej strany platia a keby ste nedajbože chceli niečo vo vyrobe zmeniť alebo zmeniť dodávateľa, je potrebné opätovne schválenie...." keketi, garantujes im ze mas pre nich rezervovane kapacity + 15%. Ale ked nic neberu tak pohoda, lebo ty ludia a stroje nestojia nic ked nevyrabaju.....
říkal jak se Mercedes chová skvěle a VW jsou arogantní parchanti