Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeSolární obytňák dokončil cestu napříč Evropou, část ale strávil na vleku
25 komentářů
Brmbalik
Trosku mi to pripomina vojnu za min.rezimu. Prezentuje se neco co nefunguje a dojede to na podvalu, ale jsme z toho vsichni vydreny jakej skvej napad to je a jak to funguje. Opak je pravdou. Kdo byl na vojne pochopí 😁
megacruiser
Co tak podobnou koncepci implementovat do obytného přívěsu? Mohlo by to zásadně zvýšit dojezd elektromobilu, který by přívěs táhnul. Nízký profil složeného přívěsu by taky zvyšoval dojezd - menší odpor vzduchu. Prostě udělat něco jako moderní "ponorku" neboli Wenzel
.
.
Elektromobilita v privesech se par let zkousi. Problem je dojezd, souprava ma zkracen dojezd. Solar na privesu 2.2 na 5 metru by dodal za idealnich podminek jen cca 1.9kWh, tedy cca 5-8% pozadovane energie. V praxi je to jeste podstatne mene. Zkousi se to ale s normalnim privesem - ale prinos snizeneho profilu privesu by asi nebyl tak velky, navic za cenu podstatne ztraty uzivatelskeho komfortu. Wenzel byl sice na svoji dobu super prives, ale prodeji dnes si nejsem jist (napriklad privesy se zvihacimi strechami jsou v prodeji dodnes a zajem o ne se prakticky nemeni a zustavaji na kraji zajmu. Podobne jako miniprivesy, ty vyhledava jen urcita, neprilis velka, cast zakazniku).
Proto se zkousi kombinace elektro auto a elektro prives. Prives ma baterie, ktere pokryji jeho spotrebu i vlastni poho. Vyhodou je jista univerzalita, takovy prives by mohlo vyuzivat i klasicke spalovaci auto - ktere by tak mohlo tahnout i prives, na ktere by bez pomocneho pohonu nestacilo. Tedy mnohem vetsi trh. Navic je docela bezpecny na tazeni.
Nevyhodou je ovsem hmotnost a cena. Bateria a motory vazi dohromady cca 600 kg, coz je pomerne dost. Plus hmotnost konstrukce privesu. Zkousi se tedy i lehci kontsrukce, tusim, v planu jsou upravy na snizeni hmotnosti baterii a motoru na cca 400 kg. Dalsim problemem je cena, ale tam by seriova vyroba lehci konstrukce mohla prinest snizeni - i kdyz o rozbeh se pokousi cca tretim rokem a zatim zustalo jen u prototypu. Neni to uplne snadne. Solarni panely by mohli pridat na hmotnosti i k 100kg, pouziti lehcich flexibilnich panelu je zase pro seriovy provoz docela vyrobne drahe (aby to melo vydrz a spolehlivost).
Pri testovani souprav se take ukazuje jeden maly nedostatek, vetsina dobijecich mist neni pro soupravy vhodna a vyzaduje slozite manevrovani.
Ono se toho na poli elektromobility a inovaci deje dost, staci sledovat.
Proto se zkousi kombinace elektro auto a elektro prives. Prives ma baterie, ktere pokryji jeho spotrebu i vlastni poho. Vyhodou je jista univerzalita, takovy prives by mohlo vyuzivat i klasicke spalovaci auto - ktere by tak mohlo tahnout i prives, na ktere by bez pomocneho pohonu nestacilo. Tedy mnohem vetsi trh. Navic je docela bezpecny na tazeni.
Nevyhodou je ovsem hmotnost a cena. Bateria a motory vazi dohromady cca 600 kg, coz je pomerne dost. Plus hmotnost konstrukce privesu. Zkousi se tedy i lehci kontsrukce, tusim, v planu jsou upravy na snizeni hmotnosti baterii a motoru na cca 400 kg. Dalsim problemem je cena, ale tam by seriova vyroba lehci konstrukce mohla prinest snizeni - i kdyz o rozbeh se pokousi cca tretim rokem a zatim zustalo jen u prototypu. Neni to uplne snadne. Solarni panely by mohli pridat na hmotnosti i k 100kg, pouziti lehcich flexibilnich panelu je zase pro seriovy provoz docela vyrobne drahe (aby to melo vydrz a spolehlivost).
Pri testovani souprav se take ukazuje jeden maly nedostatek, vetsina dobijecich mist neni pro soupravy vhodna a vyzaduje slozite manevrovani.
Ono se toho na poli elektromobility a inovaci deje dost, staci sledovat.
Navíc chybami se student/člověk učí.
Já to také považuji za povedené dílo. A líbí se mi to víc, jak práce studentů Škoda auto, co obvykle říznou střechu, osadí LED všude ...
Zesmenovani Hurvinkem si muzete odpustit.
Studenti chteli postavit stroj, ktery ujede samostatne 3000 km na solarni pohon. Ve vysledku ujel nanejvyse 2/3 teto vzdalenosti a celou cestu jej doprovazela kolona dalsich podpurnych vozidel s nutnym vybavenim. Studenti to vydavaji za uspech, i kdyz puvodni zamer splnen nebyl. Pouze na to upozornuji, pokud s tim nesouhlasite ci to vidite jinak, neni porad duvod mne nazyvat Hurvinkem ci radiem. Ale klidne si posluzte, na uvedenych faktech to nic nemeni.
Mlátenie prázdnej slamy ti ide.
A cela cesta se vydava za uspech a jasny dukaz, ze to jde- ale skutecnost preci jen byla jina.
A ze to jde a je to proveditelne je jasne i bez toho, ale budiz, je to studenstky projekt a at se uci. Ale aby to bylo pouzitelne, musele by se vyresit dva problemy - kapacita, hmotnost a cena baterii a ucinnost, hmotnost a cena solarnich modulu. Coz jsou take obecne zname problemy.
Nevíme nic o poruše a jednoduše mohlo jít jen o smůlu. Ta se prostě stává a je jedno jak dokonalý stroj to je a kdo ho vyrobil. Hlavní je, že to uměli vyřešit a většinu trasy nakonec odjezdili.