Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Solární obytňák dokončil cestu napříč Evropou, část ale strávil na vleku

25 komentářů

Avatar - Anonym
Anonym
Takhle se to má dělat. Šmrncovni design a jestli nekecaji tak i skvělá funkčnost.
MartinStrimpfl
Kde jste na to prisel? Auto se rozsypalo na zacatku i na konci cesty, takze jej vezla naftova dodavka na privesu a co se tyce funkcnosti, tak je to spis stan na kolech. Design pripomina zacatky obytnych vozu, zvedaci střecha je spise okrajove reseni.
Avatar - eLzyx
eLzyx
je to studentský projekt, který asi nemá ambice na to, aby se masově vyráběl. Spíše jde o pojízdnou studii, jestli je něco takového možné postavit. A je.
Navíc chybami se student/člověk učí.

Já to také považuji za povedené dílo. A líbí se mi to víc, jak práce studentů Škoda auto, co obvykle říznou střechu, osadí LED všude ...
MartinStrimpfl
Design pekny, ale na obytne auto neprakticky. Ze to jde postavit, o tom se snad ani nedalo pochybovat - ale predem zname problemy se tim nevyresili.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Myslím, že u té Škody to nejsou studenti, ale učni. Buďme fér... 😉 :yes:
Avatar - eLzyx
eLzyx
pravda, trochu jiný level
Renoo
Táhla to jen ze začátku a prostě měli poruchu no. To se stane i na Porsche nebo RR.
MartinStrimpfl
Tahlo se to i na konci od Toleda dolu - a mate pravdu, stane se to i profi znackam. Jenze tohle melo demonstrovat, ze to jde. A jde to - pokud mate doprovod velke skupiny a zalozni naftovou dodavku s vlekem. Coz je trochu v rozporu s cilem projektu i se zavery, ktere zaznely.
traveldrive
A ty si absolútne dokonalý, všade si bol a všetko vieš. Študáci to spravili zle, lebo nepostavili dokonalý stroj, ktorý by riešil všetky problémy, doteraz nevyriešené žiadnymi profesionálnymi technikmi, ktorí sa tomuto oboru venovali... Brzdi, Hurvínku.
MartinStrimpfl
Vyjadruji se pouze k tomu, jak cesta ve skutecnosti probehla a jak je, ci byla, prezentovana.

Zesmenovani Hurvinkem si muzete odpustit.
traveldrive
Prečítal som si to ešte raz. Vyjadril som sa adekvátne a nemienim to brať späť. Mohol som tiež napísať, že si múdry jak rádio. Bolo by to prijateľnejšie? 😁
MartinStrimpfl
ne, nebylo, diskutuje se k prispevku a nikoliv k tomu, jak vidite jednotlive komentatory, navic bez podlozeni ci duvodu - jen proto, ze se vam jejich nazor nelibi.

Studenti chteli postavit stroj, ktery ujede samostatne 3000 km na solarni pohon. Ve vysledku ujel nanejvyse 2/3 teto vzdalenosti a celou cestu jej doprovazela kolona dalsich podpurnych vozidel s nutnym vybavenim. Studenti to vydavaji za uspech, i kdyz puvodni zamer splnen nebyl. Pouze na to upozornuji, pokud s tim nesouhlasite ci to vidite jinak, neni porad duvod mne nazyvat Hurvinkem ci radiem. Ale klidne si posluzte, na uvedenych faktech to nic nemeni.
traveldrive
bla bla bla...
Mlátenie prázdnej slamy ti ide.
MartinStrimpfl
Projekt jsem sledoval docela dlouho, tak jsem si to jen dovolil zhodnotit.
MartinStrimpfl
A nechtel jsem po nich dokonaly stroj, dobre rozumim tomu, co je studentsky projekt - ale tady doslo k tomu, ze aby se splnil propagacni ucel cesty - tj. demonstrovani tzv. udrzitelne mobility - tak se auto presouvalo na privesu, doprovazene mechaniky a to misto toho, aby se vratilo do dilny a tam opravilo.
A cela cesta se vydava za uspech a jasny dukaz, ze to jde- ale skutecnost preci jen byla jina.

A ze to jde a je to proveditelne je jasne i bez toho, ale budiz, je to studenstky projekt a at se uci. Ale aby to bylo pouzitelne, musele by se vyresit dva problemy - kapacita, hmotnost a cena baterii a ucinnost, hmotnost a cena solarnich modulu. Coz jsou take obecne zname problemy.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Studentský projekt dost často se táhne. To je překvapení. Až to bude predseriovy model, můžeš takhle kritizovat.
MartinStrimpfl
Reaguji pouze to, jak je tato cesta ucastnika prezentovana a co behem ni probihalo. Od toho diskuze jsou.
Renoo
Právě o to větší je to problém. Prototypy mají poruch vždycky nejvíc. Navíc jednalo se o závadu, kterou mohli rychle odstranit někde ve škole v "dílně", ale neměli čas. Kdyby ho měli, tak se nikdo nic nedozví. Evidentně to nebyl zásadní problém, jinak by s tím pak neujeli 2000 km.
Nevíme nic o poruše a jednoduše mohlo jít jen o smůlu. Ta se prostě stává a je jedno jak dokonalý stroj to je a kdo ho vyrobil. Hlavní je, že to uměli vyřešit a většinu trasy nakonec odjezdili.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
To je takový projekt ve stylu, jak dlouho smrdí hovínko, když se v něm šťouráš klackem. Výsledek se dá odhadnout.
traveldrive
Hej, ale pri týchto projektochje cieľ predsa len trochu širší ako iba ten výsledok snaženia. Ide aj o to snaženie samotné - prax a poučenie z vlastných chýb len tak niečím nenahradíš. Aj na to tie projekty sú. 😉
Avatar - Brmbalik
Brmbalik
Trosku mi to pripomina vojnu za min.rezimu. Prezentuje se neco co nefunguje a dojede to na podvalu, ale jsme z toho vsichni vydreny jakej skvej napad to je a jak to funguje. Opak je pravdou. Kdo byl na vojne pochopí 😁
traveldrive
Tak to môže pripomínať fakt len trošku. Porovnávaš hrušky s kolečkami.
megacruiser
Co tak podobnou koncepci implementovat do obytného přívěsu? Mohlo by to zásadně zvýšit dojezd elektromobilu, který by přívěs táhnul. Nízký profil složeného přívěsu by taky zvyšoval dojezd - menší odpor vzduchu. Prostě udělat něco jako moderní "ponorku" neboli Wenzel
.
traveldrive
:yes:
MartinStrimpfl
Elektromobilita v privesech se par let zkousi. Problem je dojezd, souprava ma zkracen dojezd. Solar na privesu 2.2 na 5 metru by dodal za idealnich podminek jen cca 1.9kWh, tedy cca 5-8% pozadovane energie. V praxi je to jeste podstatne mene. Zkousi se to ale s normalnim privesem - ale prinos snizeneho profilu privesu by asi nebyl tak velky, navic za cenu podstatne ztraty uzivatelskeho komfortu. Wenzel byl sice na svoji dobu super prives, ale prodeji dnes si nejsem jist (napriklad privesy se zvihacimi strechami jsou v prodeji dodnes a zajem o ne se prakticky nemeni a zustavaji na kraji zajmu. Podobne jako miniprivesy, ty vyhledava jen urcita, neprilis velka, cast zakazniku).

Proto se zkousi kombinace elektro auto a elektro prives. Prives ma baterie, ktere pokryji jeho spotrebu i vlastni poho. Vyhodou je jista univerzalita, takovy prives by mohlo vyuzivat i klasicke spalovaci auto - ktere by tak mohlo tahnout i prives, na ktere by bez pomocneho pohonu nestacilo. Tedy mnohem vetsi trh. Navic je docela bezpecny na tazeni.

Nevyhodou je ovsem hmotnost a cena. Bateria a motory vazi dohromady cca 600 kg, coz je pomerne dost. Plus hmotnost konstrukce privesu. Zkousi se tedy i lehci kontsrukce, tusim, v planu jsou upravy na snizeni hmotnosti baterii a motoru na cca 400 kg. Dalsim problemem je cena, ale tam by seriova vyroba lehci konstrukce mohla prinest snizeni - i kdyz o rozbeh se pokousi cca tretim rokem a zatim zustalo jen u prototypu. Neni to uplne snadne. Solarni panely by mohli pridat na hmotnosti i k 100kg, pouziti lehcich flexibilnich panelu je zase pro seriovy provoz docela vyrobne drahe (aby to melo vydrz a spolehlivost).

Pri testovani souprav se take ukazuje jeden maly nedostatek, vetsina dobijecich mist neni pro soupravy vhodna a vyzaduje slozite manevrovani.

Ono se toho na poli elektromobility a inovaci deje dost, staci sledovat.