Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Martin Vaculík a Fiat Ducato 2019: Jedna z nejspolehlivějších dodávek současnosti

Užitkové vozy vám Martin Vaculík nepředstavuje zas tak často. Když už k tomu dojde, je to jasné znamení, že video bude stát za to.
Zpět na článek
1. 11. 2021 18:11
1. 11. 2021 19:27
2. 11. 2021 05:41
2. 11. 2021 06:56
2. 11. 2021 10:22
2. 11. 2021 16:06
3. 11. 2021 18:17
2. 11. 2021 09:39
1. 11. 2021 18:11
jezis
Uz zas ten velkoprojev
Rozbalit vlákno
0
Avatar - m.z.
1. 11. 2021 19:27
video nejede
Už po třetí, se mi někde v 7. minutě sekne :'-(
Rozbalit vlákno
3
Avatar - PlumJelinek
1. 11. 2021 19:41
Re: video nejede
Přidávám se, taky mi to nejde. Zkoušel jsem to ve 3 různých prohlížečích.
Avatar - Mikesus
1. 11. 2021 19:54
Re: video nejede
je to od cca 6:25 se video sekne úplně a hodí to hlášku, že nelze přehrát
1. 11. 2021 20:18
Fiat a dodávky
Když video nejde, je dobré aspoň připomenout, že Fiat byl první, který ukázal, jak má dodávka vypadat a všichni to po něm tak následně udělali:

1) motor napříč (v místě, kam už se nic jiného nedá dát = těsně před přední nápravou),

2) kabina pro posádku za ním (těsně za přední nápravou, chráněná nejen při čelním nárazu, ale také vzniklou tuhou "klecí" tvořenou přepážkou motor-kabina, McPhersonovými "hrnci" a zbytkem celé kabiny)

3) velkoobjemový prostor pro náklad nad prostorově úspornou lehounkou zadní tuhou nápravou s polo-eliptickými pery pod jeho podlahou, která tak vyjde velmi nízko nad zemí = velmi nízká nákladová výška. Tato péra mají díky vyřazeným některým listům v odlehčeném stavu se stoupajícím zatížením velmi progresivní charakteristiku a tudíž dávají zadní nápravě dobré vedení jak v prázdném, tak plném zatížení.

Všichni se to od Fiatu naučili. I tvrdošíjní zastánci hnaného zadku s tuhým banjem (Ford). Jen Mercedes se vrátil ke hnanému zadku - on ten přední pohon vyžaduje určitou znalostní tradici vypěstovanou na osobních vozech.
Rozbalit vlákno
18
1. 11. 2021 20:57
Re: Fiat a dodávky
Hnaný zadek má trochu výhodu pokud dodávka jezdí často plně vytížená, poskytuje pak lepší trakci. Moc je to poznat třeba u obytných aut postavených na dodávkových základech tam RWD boduje. Samozřejmě to přináší i nevýhody, trochu horší využití prostoru a citelně vyšší podlaha apod.

Ale souhlas, u dodávek převážejících lehčí náklady je rozhodně lepší FWD
2. 11. 2021 08:16
Re: Fiat a dodávky
Ano, oba druhy pohonu mají své výhody a nevýhody - to by vydalo na dlouhé povídání. Avšak přední pohon byl za poslední desetiletí (hlavně v 70.-ých a 80-ých letech) tak zdokonalen, že jsou jeho nevýhody významně potlačeny. A právě na Ducatech se díky výše zmíněným vlastnostem staví nejvíc obytných aut.
2. 11. 2021 10:00
Re: Fiat a dodávky
Mám zkušenosti právě s Ducatem a Transitem. Prázdné Ducato se chová i v hrbolatých zatáčkách velmi poslušně - zadní lehká náprava poslušně opisuje oblouk bez odskakování, ale Transit i naložený je problémový. Jak píšu, no.

U předního pohonu je důležité rozložení částečného zatížení - to musí být co možná uprostřed rozvoru, či víc dopředu - ne převážně dozadu (hlavně ne za zadní nápravu).
Ale to u zadního v podstatě platí taky - je-li zatížení za zadní nápravou, projevuje se odlehčení přední řízené nápravy při zadku v tahu nedotáčivosti. Ta je proměnná se změnou síly tahu zadku, s brzděním atd.

Souhlasím s Othellem, že velké a těžké zadní převisy obytných aut mohou činit potíže u předního pohonu v tahu (zejména na nezpevněném povrchu - tráva ve svahu apod.).
2. 11. 2021 11:15
Re: Fiat a dodávky
Výše zmíněný koncept dodávky "Ducato" je s dlouhým rozvorem a krátkým zadním převisem, aby právě případné nerovnoměrné rozložení zatížení bylo hlavně v rámci rozvoru náprav a ne za zadní nápravou, kde výrazně odlehčuje přední hnanou nápravu přes "páku" zadní osy. Obytné vozy (stavěné jinými firmami, než základ vozu) mají naopak krátký rozvor a veliký těžký zadní převis. A to dělá to, o čem Othello píše. Nemám obytný vůz, ani jsem zatím takový neprohlížel, a tak nechápu důvod tohoto řešení (kromě lepší obratnosti s krátkým rozvorem).
2. 11. 2021 14:29
Re: Fiat a dodávky
Stejný rozvor může být dlouhý u dodávky, ale u podstatně delšího obytného auta už vychází naopak krátký. A výrobci si nechcou komplikovat život , prostě na tom nedostatečném rozvodu postaví obytňák a je jim fuk jaké má jízdní vlastnosti. Někteří to řeší prodlouženým podvozkem třeba ALKO napojeným na předek z dodávky, ale stojí to víc peněz

Určitě je ale propastný rozdíl mezi trakcí RWD a FWD obytného auta
2. 11. 2021 14:45
Re: Fiat a dodávky
Presne ta, klasickému 7-7,5 m obytnému autu na ducate stačí napľuť pod predné kolesá a je vybavené, nevylezie bez rozbehu ani na malý obrubník. Tie úpravy sú o cene a hmotnosti a tá je nepriateľ každej obytky do 3,5t. Na strane druhej sa pohli ľady a skrz nedostatok podvozkov od fiatu začali stavať obytky (aj plebejské značky) na podvozkoch Man a Mercedes...
2. 11. 2021 16:49
Re: Fiat a dodávky
Věřím.
Vězte však, že tou hlavní příčinou je strašně dlouhý a těžký zadní převis. Při pohledu z boku to bije do očí!! To nemá nikde obdoby.
Ducato se vyrábí ve dvou nebo dokonce třech rozvorech (Maxi je nejdelší). "Stavbaři" obytňáků si mohou vybrat.
Není snad důvod neobvykle dlouhého zadního převisu obytňáků v nějakém vnitřním uspořádání v zádi? Nemám zkušenost.
3. 11. 2021 07:59
Re: Fiat a dodávky
Bude to o hmotnosti, jak tu psal kolega výš. Honí se každé kilo, delší rozvor bude znamenat desítky kg navíc. Už teď mají některá obytná auta doložnost třeba 500kg. Naložíte rodinu, natankujete vodu a na paštiky už nic nezbyde.

Z tohohle důvodu u nás neuvidíte tovární vestavby na Maxi velikostech (L4H3 a pod.), ty plechy prostě moc váží.

V tomhle případě si myslím, že legislativa vytváří nebezpečný situace - šetří se na váze a lidi pak vozí svoje děti v papundeklový krabici. Kdyby se limit zvedl na 4 nebo 4,5 (tuším v Kanadě to tak je), jednak by to auta zlevnilo, ale dovolilo by to i ve výsledku bezpečnější řešení.
3. 11. 2021 08:07
Re: Fiat a dodávky
Promiňte, delší rozvor neznamená hmotu navíc. Tu hmotu navíc představuje delší karoserie. Nezáleží na tom, kde je pod ní zadní náprava - ta je pořád stejná.
3. 11. 2021 08:15
Re: Fiat a dodávky
Těch půl metru podvozku taky něco bude vážit, ne?
3. 11. 2021 11:20
Re: Fiat a dodávky
Já myslel, zachovat délku a posunout zadní nápravu dozadu. Tj. zkrátit zadní převis prodloužením rozvoru. A v převisu jsou v podlaze taky "výstuhy" - a možná i silnější, protože je záď "letmo"., a ty by se zkrátily. Takže k žádnému zvětšení váhy by nedošlo, spíše naopak.

Pohleďte na fotografie dodávky v článku = dlouhatánský rozvor s malým zadním převisem.
3. 11. 2021 08:46
Re: Fiat a dodávky
On ten dlouhý zadní převis u obytek má krom lepší manévrovatelnosti i další nespornou výhodu, a to nižší náchylnost na boční vítr. Dlouhý rozvor + krátký zadní převis = boční vítr se opře do plochy "mezi nápravy" a vozidlo uteče do strany. Naproti tomu když foukne "mezi nápravy" a zároveň za zadní nápravu, částečně se to vyrovná.
3. 11. 2021 11:25
Re: Fiat a dodávky
Dlouhý zadní převis s krátkým rozvorem se projeví při bočním větru točením zádě, tzn. natočením vozu přídí k větru (dlouhá páka ke styčným ploškám pneumatik zadních kol a krátké páky v malém rozvoru, a menší boční plocha předku vůči zadku). Krátký rozvor s dlouhým zadkem taky nedrží dobrou stopu i bez větru.

Pohleďte na fotografie dodávky v článku = dlouhatánský rozvor s malým zadním převisem.
3. 11. 2021 14:12
Re: Fiat a dodávky
Dlouhý rozvod výrazně přispívá ke stabilitě auta a to ve všech směrech. Taky tolik nehrozí rytí zadkem v zemi při přejezdu nějaké větší nerovnosti a auto je rozhodně i pevnější, zvlášť když se za něj zapojí těžký přívěs nebo se zaplní garáž.
Jediná výhoda krátkého rozvoru je menší poloměr zatáčení, ale ta tu hromadu nevýhod určitě nevyváží
3. 11. 2021 16:15
Re: Fiat a dodávky
Tak to je.
A ještě dodejme, že na zmenšení stopového poloměru zatáčení při daném rozvoru má max. úhel rejdu předních kol.
O komplikovaném ovládání řízení zadních kol tady pomlčme.
3. 11. 2021 18:15
Re: Fiat a dodávky
Presne tak :yes:
3. 11. 2021 18:16
Re: Fiat a dodávky
Jediná výhoda je ovládateľnosť, čokoľvek ostatné stojí za trt a tri oriešky ;-)
5. 11. 2021 09:06
Re: Fiat a dodávky
Vím, o čem mluvím. Jezdím skoro 20 let s obytným MB Sprinter s alkovnovou nástavbou, výška 3,1m, celková délka 6,9m. Je na středním rozvoru 3,55m a zadní převis je 2,3m. Díky tomu, že Sprinter je zadokolka, je zatížení zadní nápravy tak ideální, že v zimě na sněhu i ledu ujedu všechno a nikdy jsem nenasazoval řetězy. Takže 1. výhoda. 2. výhoda je opravu malý poloměr otáčení, čemuž přispívá i zadní náhon a tedy obrovský rejd předních kol. Otočení na silnici 2. / 3. třídy není problém. 3. výhoda je opravdu nižší náchylnost na boční vítr, který když se opře mezi nápravy a zároveň za zadní nápravu, citlivost je pak minimální. Jezdil jsem se stejným Sprinterem na stejném rozvoru, akorát o 0,8m kratším a tam ta náchylnost byla opravdu o parník větší. Jinak souhlas, má to své meze, např. musí se s tím naučit couvat, vyjíždět s plným rejdem vedle lampy taky nejde, stejně jako vyjíždění do prudkého svahu - hrozí rytí zadkem. Na vše se dá ale zvyknout a výhody tohoto konceptu (u zadokolek) rozhodně převažují.
Avatar - KANKUNEN
1. 11. 2021 22:23
Je to strašlivá dodávka
Plechy jak na Favoritu a časem nic nefunguje lehce, po prázdnu hrozný kostitřas. Ucha dveří tlačí pod žebra toho vpravo. I ta barva se loupe.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - m.z.
2. 11. 2021 09:33
Re: Je to strašlivá dodávka
Je to kostitřas, barva se loupe, ale jezdí ten krám furt, konkrétně u mě Jumper 3,0 L3H2, mám ho 11let a asi mu dopřeju celolak. Najeto má jen 260tkm, zas tolik s ním nejezdíme, potenciál má aspoň 3x tolik.
Na servis mám moc šikovného mechanika, specialistu na dodávky, tak by ještě něco mohl najezdit. Prachy jsou potřeba jinde, nechce se mi dávat skoro mega za novou, velkou dodávku.
Avatar - speedfred
2. 11. 2021 09:54
Re: Je to strašlivá dodávka
Ja mám na Ducate 3L po 5 rokoch skoro 270.000km a zatiaľ OK. Valník ale nutne potrebuje najaký náklad aby neposkakoval.🤣
Minuký týždeň som bol vo Fiate a údajne prijmajú objednávky na r.2023 🙉
Avatar - Avanti
2. 11. 2021 10:52
Re: Je to strašlivá dodávka
Je to tak, rok 2022 bol nečakane uzavretý, kto nemá objednané, je odpísaný (edit: z predajcov pochopiteľne)
2. 11. 2021 05:41
dodávka
at s ní Vaculík pár měsíců jezdí 12 hodin denně a změní názor
Rozbalit vlákno
6
2. 11. 2021 06:56
Re: dodávka
při dvanácti hodinách denně se ti zprotiví i ležení na gauči
2. 11. 2021 16:05
Re: dodávka
Príliš zovšeobecňuješ. Celý deň v krátkej kabíne a s vysokým a krátkym posedom nie je žiadny med.
2. 11. 2021 10:22
Re: dodávka
Naprosto souhlasím. Jel jsem se stejným autem od Citronu rok 2015 několikrát dálku 2-3k km a je to děs.
Od 110 je v tom nesnesitelný kravál, odhlučnění nula, prázdné to poskakuje. Sedačka byť odpružená je nepohodlná, nepřirozená pozice za volantem, nejdou natáhnout nohy. S motorem 3.0 se co 250k mění převodovka, protože ji prostě neumí udělat tak, aby vydržela. Zbytečně krátké kvalty, točí to na 6ku 2 400ot. při 120. Infotainment z roku 2005, neumí nic, pomalý.
Naopak motor při 750k pořád v pohodě bez větších investic, ten se povedl.
Avatar - m.z.
2. 11. 2021 16:06
Re: dodávka
Mění převodovka? Stačí vyměnit ložiska...
2. 11. 2021 16:08
Re: dodávka
Kravál... :D To si nejazdil v starom Transite s atmosférickým dielovým dvaapollitrom... Na vnútorný hluk (a hlavne po typickej českej diaľnici) by meraciemu technikovi nestačili na prístrojoch stupnice...
3. 11. 2021 18:17
Re: dodávka
Ducato je hlučné , spomedzi úžitkáčov je to už ťažké retro. Vaculíkové video na tom nič nezmení.
Avatar - lordlord
2. 11. 2021 09:39
kup
to video pořád hlásí chybu
Rozbalit vlákno
0
Avatar - rohYpnol
3. 11. 2021 10:42
VŽDYŤ TO VIDEO ANI NEJDE STÁE PŘEHRÁT!!
VŽDYŤ TO VIDEO ANI NEJDE STÁE PŘEHRÁT!!

Hlavně že jej vrazíte na titulku a automaticky se spustí přehrávání při načtení stránky... :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Avanti
3. 11. 2021 22:44
Video už funguje
A skutočne sme s nefungujúcim videom o nič neprišli. :no:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Tomogo
8. 11. 2021 10:47
Řazení pobavilo...
... mám Audi a je to přesně ta věc, co mě štve. A i když je to můj druhý automat, tak někdy stejně zařadím obráceně, protože je to nelogické. Naštěstí většinou jezdím na "D", protože jinak bych se u toho musel zbláznit.
Asi jsem taky ten člověk, jako Vaculík, co ho prostě vytáčí takové kraviny. ;-)
Rozbalit vlákno
1
12. 11. 2021 10:19
Re: Řazení pobavilo...
Já sice také s Vaculíkem souhlasím, ale ke štěstí by mi úplně stačilo, kdyby to na všech autech bylo aspoň stejně. Přesedat v průběhu dne třeba mezi Toyotou Tundra a Jeepem JL, když to každý má jinak, je utrpení.