Ekonomika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeŠkoda má kvůli nedostatku dílů 40.000 nedodělaných aut. Obětí je hlavně Octavia
77 komentářů
KANKUNEN
Nejpokročilejší výrobci čipů mají nyní větší uhlíkovou stopu než některá tradičně více znečišťující odvětví. Například v roce 2019 zveřejněných zpráv spotřeboval Intel více než třikrát více vody než závody Ford Motor a vytvořil více než dvakrát tolik nebezpečného odpadu.
„Obecným trendem je, že spotřeba energie roste a spotřeby vody spolu s ní, jak jsou všechny čipy čím dál složitější,“ uvedla Marie Garcia Bardon, vedoucí výzkumnice v nanotechnologickém centru Imec v Belgii, která pracuje na odhadech uhlíkové stopy tohoto průmyslového odvětví.
Tak výrobou čipů v Asii se EU uhlíkově neutralizuje. Takže vylíváním oleje na sousedovu zahradu získáš řád zelenosti.
„Obecným trendem je, že spotřeba energie roste a spotřeby vody spolu s ní, jak jsou všechny čipy čím dál složitější,“ uvedla Marie Garcia Bardon, vedoucí výzkumnice v nanotechnologickém centru Imec v Belgii, která pracuje na odhadech uhlíkové stopy tohoto průmyslového odvětví.
Tak výrobou čipů v Asii se EU uhlíkově neutralizuje. Takže vylíváním oleje na sousedovu zahradu získáš řád zelenosti.
Nikdo zatím nezmínil možný negativní dopad přechodu na EV v této branži...řekl bych že tam nějaký bude a ne malý... :-!
Jakoze spalovák čip nepotrebuje a elektromobil ano? Řekl bych, že spalovák jich potřebuje víc.
IMHO ono to bude tak nastejno. Dokonce bych řekl, že je stejný prostor pro redukci počtu čipů u obou technologií pohonu. Samozřejmě u spalováku za cenu vyšších emisí a spotřeby a u EV taky. U EV se projeví nižším dojezdem, ale jde principiálně o totéž.
Tak třeba spalovací motor má řidici jednotku určitě a elektromotor? Ten ji asi nepotrebuje
Jsi si opravdu jistý? On totiž dnes potřebuje čip i motor v automatické pračce. Z důvodu úspor energií a tichému provozu. Když na toto rezignuješ a stačí ti řízení na úrovni tramvaje T2 (hrc-prc) tak čip opravdu netřeba.
ha ha ha ty jsi ale wůl 😒] 😒] 😒]
jak budeš řídit elektromobil, dutá hlavo?
jak budeš řídit elektromobil, dutá hlavo?
milous
Nenažrané nadnárodní firmy si takové díly měli dělat sami !!!!Nebo v EU !!!!! KUPUJI ZÁSADNĚ JAPONSKÉ AUTA NA AUTA S EU kašlu !!!
Anonym
(hlavně vyrobit za 10, prodat za 1000, vždyť ty 2 procenta zisku jsou OK). A taky na megalomanství EU (my Němci máme na všechno, takže se můžeme pouštět do nákladných blbostí, jako zachraňovat celou planetu). Je to váš boj. Možností řešení je spousta. Můžete slevit z požadavků na ty čipy, můžete si je vyrábět sami a nemusíte za každou cenu poroučet větru a dešti. Od auta většina kupců chce, aby je přepravilo. Koukněte, jaké minimum elektroniky jste dávali třeba do mého Peugeotu 406 (jasně, vy ve škodovce ne). A jezdí doteď.
na druhou stranu, nez se v autech objevily vsechny ty chipy, cany, lany, liny atd, tak tam byly kilometry medenyho dratu s mnohem slozitejsi instalaci a opravitelnosti.
a to nemluvim o tom, ze ty auta neumely spoustu veci co umi dnes, coz ovsem nebylo vzdy na zavadu ...
a to nemluvim o tom, ze ty auta neumely spoustu veci co umi dnes, coz ovsem nebylo vzdy na zavadu ...
Jasně, nejsem proti technologickému pokroku. Akorát mě vždy poněkud vyvede z míry, když se zaslepeně nehledí na zadní kolečka.
Fakt?
V rollsu žádný chipy, cany a řídící jednotky nejsou a má to😒br /> 1) elektrická všechna okna a zrcátka
2) el. otvíratelné víčko nádrže
3) ukazatel stavu oleje v motoru
4) klimu
5) el. přední sedadla
6) tempomat
7) centrál všechny dveře + kufr
A dobové ameriky tohle víceméně uměly taky (až na to víčko nádrže)
Jak to ti kluci tehdá dělali bez chipů, RJ, canbusů, elektroniky a tuny plastů, vid. Zááázrak asi
V rollsu žádný chipy, cany a řídící jednotky nejsou a má to😒br /> 1) elektrická všechna okna a zrcátka
2) el. otvíratelné víčko nádrže
3) ukazatel stavu oleje v motoru
4) klimu
5) el. přední sedadla
6) tempomat
7) centrál všechny dveře + kufr
A dobové ameriky tohle víceméně uměly taky (až na to víčko nádrže)
Jak to ti kluci tehdá dělali bez chipů, RJ, canbusů, elektroniky a tuny plastů, vid. Zááázrak asi
Dělali to za 10 mega.
Dobový Lincoln nebo Cadillac tolik fakt nestál a umí to samé.
RR stál v roce 1985 v USA 90 000 usd, to je záleží jak to počítáš. Na umělý kurz dolaru v čsssr to stálo cca 3 200 000 Kčs..... v přepočtu na dnešní peníze asi zhruba 5 mega.... dobové ameriky tak 1,5-2 max
RR stál v roce 1985 v USA 90 000 usd, to je záleží jak to počítáš. Na umělý kurz dolaru v čsssr to stálo cca 3 200 000 Kčs..... v přepočtu na dnešní peníze asi zhruba 5 mega.... dobové ameriky tak 1,5-2 max
na tyhle jednoduche veci co pises staci mikrokontrolery a pouzivaji se na to i u dnesnich aut, jenze cokoliv slozitejsiho jiz vyzaduje krapet slozitejsi cipy nez ty ktere umi 2-5 pozic, a bohuzel krom vyjimek to automobilky nechapou a misto jednoho komplexniho cipu to resi desitkama malych cipu na urovni telefonu z prelomu tisicileti
dnesni Rolls ma tech cipu nekolik desitek kusu a ver ze dnesni zakaznik by fakt Rolls ze 70tek neskousnul a mohli by zavrit fabriku uplne
dnesni Rolls ma tech cipu nekolik desitek kusu a ver ze dnesni zakaznik by fakt Rolls ze 70tek neskousnul a mohli by zavrit fabriku uplne
A co potřebuješ složitějšího? el. ovládaný zadní sedačky? vyřešíš taktéž. Vyhřívaní sedaček a volantu? opět vyřešíš bez chipů.
Stavitelný podvozek?
Ten měl rolls systémem ala citroen, opět netřeba chipů.
Na co potřebuješ chipy? na emisní volovinky vid a na abs a kontroly trakce atd atd.
Ono to jde i jinak, Rolls má dva třmeny na kotouč. A kotouče vpředu i vzadu. Je to drahý, ale funguje to.
A ted co je spolehlivějšího, kilometry drátů a kováv relé nebo 25 let stará sběrnice Canbus...... ty starý auta co maj závady na sběrnici a RJ nikdo nechce opravovat a až dojdou RJ kterýma se daj nahradit nefunkční, tak některé modely dojezdí....
Stejně kvalitní sou 30 let starý plasty vid, všechno zkřehlý a praská to pod rukama. U plechu, chrom lišt a dřeva nehrozí.
Ale není nad pokrok 😄
Stavitelný podvozek?
Ten měl rolls systémem ala citroen, opět netřeba chipů.
Na co potřebuješ chipy? na emisní volovinky vid a na abs a kontroly trakce atd atd.
Ono to jde i jinak, Rolls má dva třmeny na kotouč. A kotouče vpředu i vzadu. Je to drahý, ale funguje to.
A ted co je spolehlivějšího, kilometry drátů a kováv relé nebo 25 let stará sběrnice Canbus...... ty starý auta co maj závady na sběrnici a RJ nikdo nechce opravovat a až dojdou RJ kterýma se daj nahradit nefunkční, tak některé modely dojezdí....
Stejně kvalitní sou 30 let starý plasty vid, všechno zkřehlý a praská to pod rukama. U plechu, chrom lišt a dřeva nehrozí.
Ale není nad pokrok 😄
napis to do Rollsu ze jako jejich zakaznik ty chipy nehces, pocitam ze jsi jejich pravidelny zakaznik a kupujes novej kousek co par let :yes:
Já nový modely nepotřebuju, vše co za něco stálo už bylo vyrobeno a postaveno.
A to neplatí jen o autech, ale třeba i o nábytku , domech, obrazech atd atd.
Až ti takhle pojede Tesla za 44 resp 57 let, tak to bude super 😄 😄 😄 Kdybych se toho dožil, přijdu se na ní podívat 😄 😄 😄 😄
https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
A to neplatí jen o autech, ale třeba i o nábytku , domech, obrazech atd atd.
Až ti takhle pojede Tesla za 44 resp 57 let, tak to bude super 😄 😄 😄 Kdybych se toho dožil, přijdu se na ní podívat 😄 😄 😄 😄
https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
Neříkal soudruh, že datum ražďéňja toho prvního bylo 1987? To by bylo 34 let. 😄
Asi bych takovej "luxus" nechtěl opečovávat.
Ale ten ZIL 111 mají teda luxusně repasovanej. :yes:
Asi bych takovej "luxus" nechtěl opečovávat.
Ale ten ZIL 111 mají teda luxusně repasovanej. :yes:
v 1987 se už dávno dělal ZIL 41047, 114 se dělaly 1967-1978. a mezitím byla ještě 115ka aka ZIL 4104 (poté co se v sojuzu změnilo označení).
Tak tohle byl jen příklad, můžeš si dosadit jakoukoliv dobovou ameirku, kterých se přeci jen vyrobilo víc a jsou dostupnější cenově a to i díly
Tak tohle byl jen příklad, můžeš si dosadit jakoukoliv dobovou ameirku, kterých se přeci jen vyrobilo víc a jsou dostupnější cenově a to i díly
Hele ve veteránech se vůbec neorientuju. Já jen, že když jsem si toho rusáka pustil 3x za sebou, tak jsem mu rozuměl pokaždý 87. rok.
Možná blbě slyším, možná jeho ašíbka.
Možná blbě slyším, možná jeho ašíbka.
autiq
Aku maju tieto leziaky vplyv na auto samotne (z pohladu kupujuceho)? Su napr. vyfuky hrdzave uz pri preberani a riesi sa to alebo to sa povazuje za ok? Treba na nieco specialne dat pozor pri preberani?
Nemusíš si na nic speciálně dávat pozor. Ono bohatě stačí, že všechny plasty a gumy budou o 1 rok a třeba o jednu zimu venku starší 😄 No já bych to tedy nechtěl pokud bych o tom takto věděl.
Ty auta tam nestojí dýl než pár týdnů. Když si objednáš auto z Japonska, které sem jede 6týdnů v kontejneru po moři, kde máš vlhký vzduch plný soli, tak taky přijede rezavé a zpuchřelé?? Několikrát se přeloží z náklaďáku, vlaku, na loď, zase kamion, ujede tisíce kilometrů a nic jim není. Reálně je na cestě přes 2 měsíce než se vůbec dostane k dealerovi.
Ani ja by som to nedramatizoval. Ak opíšeš je to pár týždňov, to autá bežne cestujú zo závodu zákazníkovi. Plus toto postihuje viacerých; za okami mám PSA (pardon, Stellantis) a vidím ten natrieskaný dvor 208čiek, čo tam stoja už hodne dlho a zúfalo čakajú na čipy. Tiež ich prednostne dávajú do električiek e208 či ako sa to volá, spaľováky musia čakať.
eLzyx
zaujala mne jedna zajímavá informace a to "Potřebujeme dostat na trh především Enyaq jako naše prémiové a první plně elektrické auto s vysokou marží". Vždyť se všude tvrdí, jak jsou elektromobily nevýhodné, že se to nevyplatí vyrábět, protože baterky drahé ... a najednou to má vysokou marži?
Soudruzi se podřekli. 😄 😄 😄
každému, kdo nemá přes oči nálepku "zk@#€$!# elektromobily" s dokončenou základkou je jasné, že když v jiných prohlášeních tvrdí, že se dostali pod 100USD/1kWh baterie, tak na tom musí vydělávat, protože při střední kapacitě AKU 70kWh je to stojí méně jak 150kKč. V autě v ceně 1MKč bez daně ...
Trefa! Ale je potřeba vzít na zřetel kdo to říká. A v tomto případě je to jakýsi odborář.... :-!
Vydělává protože se vyrábí na jedné lince s Octavíí a montuje se u nás, kde je pořád relativně levno. Pokud by se musela postavit nová linka, tak se na něm nevydělá skoro nic. A tu vysokou marži bych dal do uvozovek. Ona Octavie taky nemá nízkou marži. Enyaq má přednost kvůli plnění CO2 limitů, to je ten největší důvod.
Samozrejme že ani Octavia nemá malú maržu, ale tie ostatné autá ju musia mať ešte vyššiu, inak by ich neuprednostnili. Boli by (ste) v Škodovke blbí, keby museli výrobu niečoho obmedziť a obmedzili by tie ziskovejšie modely. Ako ako pán odborár priznal (asi za to dostane pucung), Enyaq má maržu vysokú. K tomu naviac pristupujú emisné limity ako píšeš, čím viac predaných električiek, tým nižšie emisné pokuty; takže majú dvojnásobnú motiváciu uprednostňovať Enyaq.
Máte pravdu, předsedo.
Jenq aby si nenaběhli, vozy třídy Octavieq mohou prodat jiní a potom se už lidi ke Fkodofceq nemusí vrátit. Je to hraq s ohněm, a když si někdo hraje s ohněm, občas se spálíq.
Jenq aby si nenaběhli, vozy třídy Octavieq mohou prodat jiní a potom se už lidi ke Fkodofceq nemusí vrátit. Je to hraq s ohněm, a když si někdo hraje s ohněm, občas se spálíq.
Nesmí se ale zapomenout započítat vývoj a investice... I přes vysokou marži, si nakonec na sebe to auto nemusí vydělat. Pokut se ho neprodá dostatečné množství. A zrovna u MEB se budou točit proinvestované nesplacené miliardy.
Anonym
aut typu Fabia 1,0 co má stovku za 15 s jako 30 let starý moskvič a žigulík fakt škoda není. Sou to brzdy provozu akorát
Přesně, já bych všecky ty levný křápy co nedaj stovku pod 7 vteřin zakázal. A pokud na tyhle pořádný káry někdo nemá, tak bych tu socku vytáhl z auta a na místě popravil. Nás úspěšné stejně jenom brzdí.
Hele já bych se v tý Fabce celkem projel. To jak je 1,0 MPI pomalá mi přijde jako nějaký trapný novinářský kecy nějakýho mladýho cápka, kterej nechápe, že když chce, aby auto jelo, tak musí podřadit, šlápnout na plyn a motor roztočit. V dnešní době moc mladých tohle nechápe. Šlápne na plyn a čeká, že auto samo něco udělá, asistenti zaasistujou a vyrazí to dravě kupředu. I Fabka HTP se 40 kW není žádná brzda provozu, takže nemůže být ani o 20 kW silnější nová Fabka. V tom Moskviči i Žigulíku si taky musel podřadit a dupnout na plný plyn aby to jelo. Konec konců to dělám i teď ve svým 160 koňovým autě. Když chci zrychlit nebo předjíždět, tak podle potřeby dám třeba z 6-5 na 4-3, plný plyn a nebojím se vytočit motor k 6-7 tisícům.
IPace
"Potřebujeme dostat na trh především Enyaq jako naše prémiové a první plně elektrické auto s vysokou marží"
pamatujete si jeste par let zpet na takova ty vyjadreni sefu nekterych automobilek koncernu VW nevyjimaje, jak na elektrickych autech nevydelavaj a musi je dotovat, zajimave mit vysokou marzi na aute na kterem nevydelavam je zajimavej paradox 😒]
pamatujete si jeste par let zpet na takova ty vyjadreni sefu nekterych automobilek koncernu VW nevyjimaje, jak na elektrickych autech nevydelavaj a musi je dotovat, zajimave mit vysokou marzi na aute na kterem nevydelavam je zajimavej paradox 😒]
Ono to řeklo Kylieno. Daň a dotace rovno jest.
No hlavně si musíme pamatovat, že z masivně dotovaný nafty a benzínu stát dostane ročně 90 mld korun a z nedotovaný elektřiny nedostane nic 😁 😁
PowerHouse
A to se EV teprve rozjíždějí.
v EV je tech cipu cca stejne, kdys kouknu do technickeho listi Enyaq tak jich ma 38, Octavia v zakladni verzi 36, ne 2 cipy v rozdilu fakt nehrajou roli 😄
jsem kontraktorem Skodovky v PR
jsem kontraktorem Skodovky v PR
A čo si tým chcel povedať? Nikto netvrdí, že nemajú žiadne čipy, ale že ich je málo, tak logicky ich dajú do auta, na ktorom zarobia viac a tie lacnejšie musia počkať.
WinDiesel
... marže na elektrozkratech musí být vysoká, aby bylo z čeho zaplatit svolávačky a výměny baterií.
V GM o tom ví svoje.
V GM o tom ví svoje.
AnGeor
cipu neni nedostatek, fabriky vsech hlavnich vyrobcu jedou naplno, problem je v tom, ze maji urcitou kapacitu a tu si Skoda muze koupit na roky dopredu, jenze po lonskem roce se objednavky na 2021 snizily, protoze Skoda mela vseho dostatek a dokonce jim neco prebyvalo a tim padem, kdyz je vetsi odbyt, neni kde brat... ty volne kapacity si okamzite koupil nekdo jiny... to je tak, kdyz nemate skoro nice k vyrobe skladem a montujete to de facto primo z kamionu :no:
tzv. dodávky just in time, není nad to šetřit. Materiál vč oceli nebo plechů na týden a když nepřijede kamion, konec.
Holt jiná doba, za totáče toho měli ve skladu 100 tun 😄 Do každý velký fabriky vedla železniční vlečka a všechny velký věci se vozily vlakem. Lidi nejezdili do práce 50 km tam a zpět ale 5 km nebo chodili pěšky. Pak kdo byl eko a kdo nebyl 😄 😄 😄
Holt jiná doba, za totáče toho měli ve skladu 100 tun 😄 Do každý velký fabriky vedla železniční vlečka a všechny velký věci se vozily vlakem. Lidi nejezdili do práce 50 km tam a zpět ale 5 km nebo chodili pěšky. Pak kdo byl eko a kdo nebyl 😄 😄 😄
Jojo, akorát nic nebylo a z komunistické eko minulosti se příroda ještě nestačila vzpamatovat.
Máš zvláštní druh humoru.
Nevěřím, že někdo kdo ovládá počítač by mohl věřit tomu co píšeš.
Máš zvláštní druh humoru.
Nevěřím, že někdo kdo ovládá počítač by mohl věřit tomu co píšeš.
Jedna věc je olej a kapaliny vylité do půdy a druhá věc je miliardy tun CO2 vypuštěných zbytečnou dopravou lidí, co ujedou ročně do práce stovky milionů km 😄
A zboží, které se dřív vyrobilo tady nebo v rámci evropy, které nyní vozí letadla a lodě přes půl světa.
Spočítej si to 😄
A zboží, které se dřív vyrobilo tady nebo v rámci evropy, které nyní vozí letadla a lodě přes půl světa.
Spočítej si to 😄
gil54
....napsat, jak to s nedostatkem dílů je doopravdy.
Odběratel objednává díly dopředu na základě uzavřené smlouvy. Součástí smlouvy jsou počty objednaných kusů, termíny dodávek i sankce za nesplnění dodávky. Pokud dodavatel nesplní předmět dodávky, sankce by měly dorovnat ztráty nebo jejich část.
Je otázka, jak byly objednávky sestaveny v termínech, sortimentu a počtech kusů. Aby nakonec neměla máslo na hlavě automobilka.
Je jednoduché prohlásit A - nemáme čipy, odstavujeme hotové vozy bez nich na letiště a neříct B - smlouvy na dodávky jsou tak a tak, vina je na straně XY, sankce jsou takové a takové, náprava bude do termínu xx.xx.xxxx.
Odběratel objednává díly dopředu na základě uzavřené smlouvy. Součástí smlouvy jsou počty objednaných kusů, termíny dodávek i sankce za nesplnění dodávky. Pokud dodavatel nesplní předmět dodávky, sankce by měly dorovnat ztráty nebo jejich část.
Je otázka, jak byly objednávky sestaveny v termínech, sortimentu a počtech kusů. Aby nakonec neměla máslo na hlavě automobilka.
Je jednoduché prohlásit A - nemáme čipy, odstavujeme hotové vozy bez nich na letiště a neříct B - smlouvy na dodávky jsou tak a tak, vina je na straně XY, sankce jsou takové a takové, náprava bude do termínu xx.xx.xxxx.
je to trošku jinak, v době covidové automobilky stály nebo vyráběly omezeně, tak si toho nasmlouvaly méně, lidi byli zavřený doma, nudili se, tak co kupovali? telky, konzole, elektroniku a tito výrobci si zamluvili 2x tolik chipů a když se automobilky probudily, výrobci chipů už měli plné kapacity.
Strašně jednoduché
Strašně jednoduché
Když si to tedy včas neobjednali, nemůžou teď plakat. Nevím, Škůdka stála? Omezila výrobu jistě, ok.
Druhá otázka je, zda nedostatek čipů není možná i zneužíván na změnu skladby výrobního programu nebo že mateřský koncern odsává nedostatkové díly svým dcerám. (To už je ale moje spekulace.)
Neodhadli dobře vývoj na trhu, špatně objednali subdodávky, způsobili nedostatek na trhu a zaplatit to, prostřednictvím vyšších cen, musí spotřebitel. Tomu se to však - podle posledních prodejů - nijak zvlášť nelíbí.
Druhá otázka je, zda nedostatek čipů není možná i zneužíván na změnu skladby výrobního programu nebo že mateřský koncern odsává nedostatkové díly svým dcerám. (To už je ale moje spekulace.)
Neodhadli dobře vývoj na trhu, špatně objednali subdodávky, způsobili nedostatek na trhu a zaplatit to, prostřednictvím vyšších cen, musí spotřebitel. Tomu se to však - podle posledních prodejů - nijak zvlášť nelíbí.
Firmu nyní trápí především nedostatek čipů z Malajsie, v tamních továrnách je velké množství zaměstnanců s covidem-19 a v zemi je zavedený lockdown. Pokud továrna vyhoří nebo podobně, taky nemůže dostat sankce. Zničit si vlastní dodavatele by nikomu neprospělo.
Já, na rozdíl od tebe, nevím, kolik je nemocných v továrnách v Malajsii. Myslím si však, že to není dost vážný důvod, kvůli kterému by si měl od Malajců celý svět nechat chcát na lopatky.
Tak kvůli té bezvýznamné Malajsii teď stojí kompletně celý koncern, protože se tam vyrábí několik kritických dílů. Je tam lockdown, fabriky stojí a náhrada za ně neexistuje. Jestli si myslíš, že výrobci nevyrábí protože je to baví tratit miliardy EUR a reálně ty díly jsou, tak chci taky to co bereš. Nevím jak ostatní výrobci, ale Škoda, VW užitkáče a Audi mají momentálně nejvíc objednávek v historii a jak psal Povšík, mít dost dílů a lidí, tak trhají rekordy.
Že odhadli špatně vývoj trhu je fakt. Jejich výhledy v červenci 2020, který poskytovali svým subdodavatelům rozhodně nepočítaly s faktem, že se pojede od října na 120%. Do toho spadnul celý dodavatelský řetězec zničehonic a začal se v tom plácat. Do toho se zjistilo, že obrovská spousta surovin a komponent je z Asie a není je jak dostat do Evropy.
Jo tyhle móresy Škodovka zkouší na "malý" dodavatele. Taky jsem si říkal jaký sankce a pokuty asi napočítala takovýmu Samsungu nebo TSMC. Myslím, že jim dodavatel řekl, že jestli chtějí jednat takhle, tak jim nedodají nic, tak Škodovka a potažmo celý VW sklaplo uši a žádný pokuty nevymáhá. Nemuseli by taky dostat čipy vůbec žádný.
Jedna z dalších hypotéz co jsem zaslechl a má hlavu a patu je, že po propadu v loňským Q2 kvůli Covidu, automobilky rapidně snížily kontrahovaný množství na zbytek roku, protože nikdo z analytiků a ekonomů nečekal tak prudký oživení koncem Q3, který trvalo až do konce Q2 letošního roku, takže jim výrobci čipů nas-rali, protože měli poptávku ve spotřební elektronice a na narychlo navýšený požadavky prostě nereagovali.
A pak mám ještě jinou hypotézu jestli náhodou neobešli placení pokut vyhlášením Force Majeure kvůli Covidu, který by je právně krylo a prostě pokrátili dodávky na úroveň, která automobilkám zjevně nepostačuje na kontinuelní výrobu.
Jedna z dalších hypotéz co jsem zaslechl a má hlavu a patu je, že po propadu v loňským Q2 kvůli Covidu, automobilky rapidně snížily kontrahovaný množství na zbytek roku, protože nikdo z analytiků a ekonomů nečekal tak prudký oživení koncem Q3, který trvalo až do konce Q2 letošního roku, takže jim výrobci čipů nas-rali, protože měli poptávku ve spotřební elektronice a na narychlo navýšený požadavky prostě nereagovali.
A pak mám ještě jinou hypotézu jestli náhodou neobešli placení pokut vyhlášením Force Majeure kvůli Covidu, který by je právně krylo a prostě pokrátili dodávky na úroveň, která automobilkám zjevně nepostačuje na kontinuelní výrobu.
nejvetsi problem vidim v tom, ze vyroba chipu trva az 20 tydnu a urychlit nejde, a mnohe firmy maji nakoupeno na rok dopredu, takze az panika odezni, na trhu bude chipu naopak prebytek, takze je otazka, jestli by nova fabrika mela vubec co delat. neco se ted stavi v USA, v evrope se neco takovyho bude stavet jen tezko, protoze bez dotaci tady krome me uz nikdo nic nedela a to by zas odporovalo nejakym hospodarskym umluvam.
ja mam nakoupeny chipy az na 3 roky dopredu a i na zarizeni, ktery teprve vyvijim mam na rocni predpokladanou produkci, a urcite nejsem jedinej, takze prijde doba, kdy nikdo kupovat nebude.
na druhou stranu mam zarizeni, ktery jsem vyvijel rok a pul, 2 mesice je homologovane za tezky penize, ale procesor bude az pristi rok v lete a nahrada neni, jedine to predelat a znova homolovat ...