Kompaktní Fiat není dnes zrovna první volbou v populární nižší střední třídě. Týden s modernizovaným Tipem však odhaluje, že je to škoda. Tohle přehlížené auto umí zaujmout.
Fiat přišel o své někdejší pozice v žádané kompaktní třídě, které mu vzala konkurence od korejských nebo francouzských značek, a tak je jeho Tipo dnes poněkud přehlíženým automobilem. Přitom má rozhodně co nabídnout, vedle atraktivní cenovky parádní vzhled, komfortní podvozek, kultivovaný tříválec nebo velký zavazadelník. Dojem trochu kazí vybrané detaily, dokazující levnější původ - ať už nepohledné plasty ve dveřích, mizerná kvalita parkovací kamery nebo jen pětistupňová převodovka. Cílové klientele ale celek bude vyhovovat, a tak jsou jeho stávající prodeje rozhodně nenaplněným potenciálem. Snad to facelift změní!
Tak ale musíš to vnímať v kontexte, teda že doterajšie predaje nič, moc, snáď to ale testovaný facelift zmení. V článku sa totiž podrobne píše o zmenách, ktoré testovaný facelift má oproti predface verzii.
To vlastně v kontextu dnešních cen aut ujde. Tipo je pro mne takovým outsiderem. Proti exteriéru vlatsně nic nemám, ve vyšších výbavách vypadal dobře i před faceliftem, po zkušenosti s kombíkem 1.4Tjet musím říct, že to bylo takové slušné rodinné auto, se slušným prostorem a komfortem i na rozbité silnici, jenže to auto mělo z mého pohledu dva obrovské faily, prvním je příšerný interiér, který z fotek tak možná nepůsobí, ale čiší z něj ošklivé a smradlavé plasty, stejně jako i nějaké oldschoolové tvary, je vidět, že je to prapůvodně myšleno jako lowendové auto a tím se dostáváme k problému číslo 2. Ve své době stál takto nakonfigurovaný kombík stejně, co plnohodnotný mainstream, takže jeho neúspěchu se nešlo moc divit.
Naopak dnes musím Tipu vyseknout poklonu, protože přijíždí za velice rozumnou cenu, tudíž Oktávkám, Golfům, Fokusům, či korejcům už nebude konkurovat cenou, ale slušně ji podlézá, takže se mu dá ledasco odpustit a kdo nejezdí moc a chce nový kompakt, proč ne ? Za to Fiatu tleskám... škoda jen omezení nabídky motorů.
Paradoxně vnímám omezení nabídky motorizací jako výhodu, protože doteď sis musel vybrat mezi sotva postačující atmosférou a užraným a drahým T-Jetem. Takhle máš jeden motor, který má sice málo výkonu a pětistupňovou převodovku (což nechápu), ale v podstatě je to do low-costu ideál.
Tak ten Tjet má své mouchy, ale zase jak by řekl Vaculda, je to nepřímý vstřik a absolutně bezproblémový motor, to bych viděl jako výhodu a vlastně to na takový kompaktní auto naprosto dostačuje, radši projezdit v benzínu, než proservisovat :D Ideál by byl třeba za 30 tisíc navrch nabídnout i ten větší Tjet a kdo chce, vybere si.
No až na to, že měl kombinovanou spotřebu 6l (140g CO2)... pro kontrast, vedle má 508 SW 165kW 5,4l - a to se emise CO2 ještě korigují o váhu. Takže máš nějakých 50g x 95€ = 120.000Kč emisní pokuty za auto.
Chápu, že ho zrušily emisní povolenky, jen mne jakožto koncovému uživateli ta spotřeba tak nevadí při provozu auta a radši budu tankovat častěji, než servisovat.
A co by si vzal v této cenové? Tedy základních motorech C segmentu? Já možná tak 1.0Ecoboost, jinak mne toho moc nenapadá, aby to nebylo výrazně dražší.
1.4 Tjet má 88kw v Tipu (tedy měl) a prodával se ke konci kolem 400 tisíc co si matně pamatuji
i30/Ceed má v tomto výkonostním spektru: 1.5 81kw či 1.0 TGdi 88kw
Všichni ostatní pak mají 1.0/1.2 tříválcová turba.
Vše ostatní je nesrovnatelné a jako auto bych si taky Tipo nevybral, jen konstatuji, že z těchto základnějších "malorážek do 90kw" je-byl 1.4Tjet takový jednooký král mezi slepci v dané výkonnostní verzi, navíc má nepřímý vstřik.
No a když by si chtěl dynamiku, tak si musíš koupit 1.6Multijet, Arese onehdá říkal, že to jede jako Oktávka RS :D
Ano, protože doba je jinde a 88 kW se nedoluje z 1.4. Takže i když je to nepopulární, tak radši vezmu povedený 1.0 T. Nebo přihodím za 1.5 T-GDi, protože lepší kup ve třídě není.
Ten Tjet má ale lepší dynamiku než Mjet. Na youtube je porovnání těchto dvou motorů v Tipu.
A když si do něj dáš LPG, tak tě ani ta vyšší spotřeba netrápí.
Hlavně konkurence sice jezdí o trochu levněji, ale zase budeš po pár letech dolovat karbon ze sání krumpáčem.
Přesně tak, 1.33 FireFly +6st. manuál by pro Tipo byl absolutní ideál. A pokud ho tam (zřejmě z cenových důvodů) nechtějí dát, měl Fiat do Tipa nabídnou aspoň ten tříválcový litr v neseškrcené verzi s 88 kW a 6kvaltem! :-(
S tou převodovkou... samozřejmě je to otrava, když i 1.4 70kW byla s šestikvaltem. Pravda ale je, že podstatně pružnější turbo ji nepotřebuje tolik... 3000 otáček při 130km/h byl ještě nedávno standard, v důsledku toho trošku větší přeskoky se asi dají zvládnout.
V niečom súhlasím, v niečom nie. Súhlasím s exteriérom aj interiérom, zvonku vcelku pekné, moc sa vytýkať nedá, zvnútra ale stále lacné, priznaný lowcost. Nie je a nemala to byť konkurencia Golfu ani Focusu, ale Scale či i30.
Ale s tou super cenou si nie som až taký istý. U nás začína na 13290 eur, to je síce minimum, za čo sa dá céčkový kompakt kúpiť, ale nie je to nijak výrazne menej ako konkurencia, rozdiel je minimálny. Taký i30N začína na 13890 eurách, ale (okrem zanedbateľnej výhody o chlp vyššieho výkonu) má pre záujemcov o lowcost výhodu v jednoduchšom a potenciálne spoľahlivejšom motore (na čo táto kategória počúva): atmosféra R4 s dvojitým (priamym a nepriamym vstrekom) vs. trojlvacové priamovstrekové turbo. To pokiaľ registrujem typickí kupujúci Tipa odmietali, no a teraz nemajú na výber, paradoxne to, čo hľadali, im teraz ponúka ten Hyundai. O tom, že i30 ide motoricky ďalej sa nebudeme baviť, ale aj pri tom úplnom základe mi príde, že Hyundai poráža Fiat jeho vlastnými zbraňami.
Dík, ja som bol v tom, že dual port injection je kombinácia priameho a nepriameho. Každopádne na pointe sa nič nemení a to, že to bude menej náchylný motor na karbonizáciu ako priamovstreky.
To bude zas nějakej podraz marketingu Hyundaie, jako s tím nejlepším liftbackem ix25 ! Koupíš i30N za 14 tisíc éček a dostaneš Nkovej nárazník na 1.0tgdi! :D Tohle známe !
To je furt dokola: ano, za základní cenu je interiér hodně jednouchý... ale ani tak plasty nesmrdí.
Ale jsou jednouché, hladké.
Já mám Tipo před faceliftem v dvoubarevném provedení ve výbavě lounge - a rozhodně tedy lacině nepůsobí.
Není to ani "luxus", je to normální auto, útulné a funkční.
Seděl jsem v top výbavě 2x, jednou i řídil a bylo to strašné, jedno takové auto mělo ACZ při posledních Autech na Náplavce v zelené metalíze a dvoubarevným interiérem... za 350 fajn, za 550 fakt ne..a v té době za 550 byly kombíky - Oktávky 3 1.4TSI, Fokusy Ecoboost 1.5 R4 a další auta, kamarádka pak kupovala v té době za 420 i30 kombi 1.4turbo v nejvyšší výbavě..dnes jsou ceny jinde.
Já to vidím za ty prachy jako drahé.
To auto je plné kompromisů, že ani nevím kde začít.
Především si nemyslím, že je hezké. Ani zvenku ani zevnitř. Ale to je věc názoru.
Má to levné tvrdé plasty, mizerné rozlišení kamery, nic moc displeje, multimediální systém bez češtiny, pětistupňový manuál.
A ta cena ale není nízká.
Za ty prachy 478.200, můžu mít novou Mokku nebo 2008.
Oboje jsou o dost hezčí auta...a na prodejích je to vidět.
Tohle Tipo mělo být už v další generaci po faceliftu.
A prodeje tomu bohužel odpovídají.
Problém Fiatu je, že rustikální hatchbacky této kategorie se v Evropě moc neprodávají. Konkurence jako Škoda Scala nebo Suzuki Baleno složili zbraně. Za sebe bych za tu cenu šel do něčeho menšího a dravějšího...moment... haló Fiat! :-O Vrať nám Punto! :D
.... pěkné prostorné auto s pohodlnýma sedačkama a podvozkem, TLAČÍTKOVÝ interiér.... rozumný motor i spotřeba.... Jo, chtělo by to 6q převodovku, ale to je tak vše.
Kdybych sháněl kompakt a neplánoval moc cest po dálnici, určitě bych téhle káře dal šanci. Poměr cena výkon má myslím VELMI dobrý.... :yes:
Ano, interiéry u konkurence jsou dnes jinde, ale raději v tvrdém plastu než všechno ovládat přes dotykáč..... 8-s
i30 je za akčních 380, s kamerou a tempomatem a 6q a tak.
Co jsem slyšel od lidí, kterým se Tipo líbí, tak panuje spíš panika nad koncem 1.4 atmo. Jeden známý si teď bral skladovku, ceník 400 a po slevě nějakých 340-350.
Souhlas, atmosféry je škoda.
Já jsem ji stihnul... a je úplně v pohodě. Ten moment chybí opravdu jen ve specifických, a ne moc častých situacích.
V pátek jsem jel v noci něco přes 200 km po dálnici: tempomat 133 (to je fakt reálných 130! K nevíře, dneska...) a vzalo si to 6,3.
Normálně jezdím tak za 5,7.
Úplná spokojenost.
Taky si myslím, že ta modernizace Tipu na českém trhu paradoxně spíš uškodí. Ta 1.4 atmo + 6st. př. byla pro spoustu Čechů hlavním důvodem ke koupi. A ti, co šli do 1.4 T-Jet, zase oceňovali nepřímý vstřik a z toho plynoucí odolnost vůči zakarbonování a snadnou předělatelnost na LPG. A to vše je u modernizované verze pryč, zato přibyl nepříliš povedený digitální přistrojový štít, který asi u této zákaznické skupiny málokdo ocení. Zato všude kritizované laciné plasty zůstaly. Co dělá marketing Fiatu? :-O
Hele, a kam se poděla ta atmo jednašestka? To bych viděl jako takovej ideal do lowcostového kompaktu, ta 1.4 jako plnohodnotné rodinné auto v C segmentu už je dnes asi málo, jaké to má parametry ?
1.6tka skončila veľmi skoro kvôli nízkemu záujmu.. krátko som si to stihol vyskúšať, jazdilo sa s tým príjemne ako kedysi s fiaťáckym 1.6 v Stile.. škoda jej, bol to jediný benzínový automat, ktorý dodnes chýba a že by k tomu litru sedel, to som si 100% istý.
Tou vlastností je prvotřídní sezení na všech sedadlech, vč. na řidičově místě dosahu volantu, pedálů (i promáčklého spojkového) a řadicí páky. A tady je fiaťácká tradice pořád cítit! Ten jakoby skrytý um.
Bezprostředním srovnáním na autosalonech se to velmi snadno docení. V dost případech "nahmatáte" i u věhlasné konkurence chyby, které se potom v provozu zvětšeně projeví únavou, ...
Nevím, který typ máte zrovna namysli. Ale v poslední době se sezení obecně zhoršilo. Ano, francouzská sedadla bývají obecně měkčí, ale ne úplně vždy až tak dobře tvarovaná. Někdy zjistíte nerovnoměrná podepření sedáku i opěráku.
Francouzské sedadla bývala měkčí kdysi, to byla paráda, dnes už jak která, v luxusnějších autech jsou pořád slušná křesla, ale v základnějších modelech, která nemají příplatkové sedačky to už taková palba není. Myslím, že ten trend se zvrátil někdy po roce 2000.
Ano. A máme-li na mysli třeba Citroen, který tím vynikal, tak třeba v této nižší střední třídě bylo sezení v první C4 velmi velmi dobré, ale v té předposlední už se to zhoršilo. Můžeme to přičítat i tomu, že věhlasní opravdoví designérští mistři, u kterých si to automobilky nechávali dělat, už to nedělají (tím bohužel vymírají) a v automobilkách jsou tzv. designeři.
V obou autech v poslední generaci jsem jel v těch verzcích se sportovními pakety, u Megana (tuším GT line) si moc nepamatuji, ale myslím, že sedačky byly ok a v Cliu (taky nějaká GT line, byly tam velké sportovní sedačky) byly prádní.
Ano, co si pamatuji, tak před rokem 2000 Renault i Peugeot míval fakt luxusní křesla a Renault to dával i do Clia, kdežto u P206 z té doby si už tak příjemná sedadla, jako měly větší Pežoti nepamatuji... mám v tom něco naježděno
Dříve (60., 70. léta) se dělala sedadla měkká, která se samočinně vytvarovala v závislosti na tlaku jednotlivých částí těla (např. sedák více promáčknul zadek a tím stehna směřovala s menším tlakem po sedáku dopředu nahoru apod.). Taky se tady hodně rozlišovalo, kdo to uměl a kdo ne (např. sezení ve Fiatu 124, alias u nás v Žigulíku, bylo velmi velmi dobré).
Od 80.ých let se dělají sedadla tvrdá a tady hodně záleží na tom, kdo to jak umí. Už jen sklony sedáku a opěráku atd., atd. Tak např. Hyundai i30, který má sedačky nadprůměrné, tak má sedák plochý a dost brzo tlačí do zadku.
PS: Všimněme si, jaký velký rozdíl je v sezení v domácích křeslech a v automobilu. A to tu je nábytek tisíce let a automobil 120 let.
Taky děkuji. Jen bych rád viděl momentovou a výkonovou charakteristiku 1,0 FireFly. Od jakých otáček začne padat moment a jak rychle. U VW to je od pouhých 3,5 tis., ale ti lepší to mají i o 1000 výš. Podle toho, jak píšete to tomu nasvědčuje.
PS: Inu spotřeba nemůže být nijak závratně malá - když se chce výkon, musí se tak malý motor přetížit - přeplnit. CO2 je pak špatné, ale to EU nezajímá. My máme ještě Bravu s 1,2 (1242 ccm - to je ten vzor pro mnohé ještě dnes - viz i zde v diskusi), a ten jezdí kolem 5,5 l/100km. s malým rozptylem max. do + - 0,5 litru, převážně jen do + - 0,2 litru). A to se čtyřmi ventily na válec beze všech jejich regulací.
Aktuálně 1,4TJet SW v tovární LPG verzi 72000 km. Závady? Zatím ani žárovka, ani baterka v dálkáči. :-! Z údržby jen přední desky, jezdím dost po dálnici a po Praze. Z novinky bych bral maximálně hlídání slepého úhlu a LED světlomety. Alles. Už nemá dvouokruhové tlumiče by Koni (jen diesel) a pětikvalt zavání šetřením. Mají 88kW verzi s šestikvaltem v 500X, tak proč ne tady?
p.s. Jen k plastům, krásou zrovna neoplývají, ale absolutně nevržou. A že by smrděly, to jako vážně?
Ano tlumičů je škoda u předface verzí je měla výbava longe a s- design. Teďka už snad pouze 1.6 m-jet a to pouze vpředu. Plasty smrděly pouze u prvních ročníků.
"Snad jen "tykadla" od směrovek či stěračů jsou trochu dál, než je zvykem"...su prave idealne. :-! V shadewagen fabia 1/2a okta 2 som mal vzdy problem, ze som omylom zapol smerovky pri toceni volantom alebo len prehmatavani z hornej pozicie ruk dole. V Shadewagen O3 sa to trochu zlepsilo,ale aj tak je to blizko. V Tipe staci natiahnut prsty na zapnutie.
"Dnes už jsou sice na trhu prostornější kompakty, i dospělý si však vzadu bude hovět s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou." ...tester na foto s natiahnutymi rukami vyzera, ze ledva dosiahne na volant a pedale, potom je samozrejme problem aj vzadu.
V com TIpo vynika, je sirka interieru. Scala ma znacnych 5-7cm menej. Ani Ceed/i30 nemaju viac, pozdlzny priestor rovnako nemaju vacsi.
Tolko humoru zavcas rana...ale je mozne, ze mas take pacicky, ani sa ti necudujem, ze si s tykadlami pri volante v pohode https://i2.wp.com/…d0491e6b54_m.jpg
Srovnáním prostornosti hatchbacků vychází Tipo jeden z nejlepších (kufr má úplně největší). O výtečném pohodlí, ovládání z místa řidiče a výhledech nemluvě - o tom je pojednáno zde jinde.
Jen třeba umístění řadicí páky:
Co vozů (obecně) ji má po spuštění ruky z volantu až o 10 cm vpravo, nebo vzadu, ... . A to přitom je dneska vzhledem k táhlům ke vzdálené převodovce agregátu napříč dost jedno, kam páku umístit. Tady u Tipa (a Fiatů tradičně), není co namítnout.