Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeVodíková Toyota Mirai poprvé na vlastní oči. I přes hendikep chce zaujmout i v Česku
106 komentářů
Lubo
Eko výroba vodíka a jeho rozšírenie má ešte pred sebou dlhú cestu s nejasným výsledkom.
Ale veľmi fandím Toyote a BMW kvôli odvahe seriózne skúmať iné možnosti. :yes:
Aj keby neuspeli, pri mojom budúcom aute zahrniem Toyotu do výberu.
PS: Toyota Mirai je aj kus pekného auta. 😄
Ale veľmi fandím Toyote a BMW kvôli odvahe seriózne skúmať iné možnosti. :yes:
Aj keby neuspeli, pri mojom budúcom aute zahrniem Toyotu do výberu.
PS: Toyota Mirai je aj kus pekného auta. 😄
Přidej si k tomu Hyundai - ten má Nexo... problém je zatím to plnění.
Xylo
Velmi oceňuji, že Toyota dotáhla svoji strategii použití palivových článků až do "sériově" vyráběného vozu. Tohle auto se určitě zapíše do seznamu úspěchů konstrukce dopravních prostředků podobně jako třeba Honda NR 750 - viz http😐/www.motoforum.cz/…50-rudy-zazrak/.
Já to spíše vidím na podobný propadák jako byl třeba Wankel
Ta NR-ka měla oválné písty, to se také široce uplatnilo ve výrobě spalovacích motorů 😉
Wankel by tu pořád byl, kdyby se cena ropy za barel nezvedla z 0.96 USD v roce 1972 na v jednu chvíli přes 100 USD, dnes cca 70 USD. Jo, ale nakonec to byla emisní hysterie, která Wankel udusila.... :no:
Výhodou Wankelu je klidný chod a malé rozměry. Jinak má už jen nevýhody, spotřebu paliva i oleje, emise, životnost atd.
Renoo
2 nádrže na vodík, jedna baterie velká jako v PHEV, palivový článek... no a konečně elektromotor. Fakt se nedivím, že kromě spalovacích motorů jezdí zatím elektromobily na baterie. Komplikované, těžké stejně jako elektromobil, palivo drahé, samotné auto je drahé - tohle mi moc jako budoucnost nepřipadá.
Nemusí to dávať každému zmysel. Stačí, keď napríklad tým, ktorí si teraz kúpili veľký plug-in, sú ochotní ho denne nabíjať a keď ho raz budú meniť, možno im už bude dávať zmysel kúpiť vodík aj keď tankovanie ešte nebude priamo v ich meste.
Pochybuju že to někdy bude fungovat ekonomicky. To spíše věřím že se zásadněji vylepší baterky
....to samé se říkalo o hybridech, když s nimi ještě v minulém století Toyota e😜erimentovala. A dnes?
PHEV se dá doma na cestu do práce nabít, elektromobil se dá doma nabít do plna. To Mirai doma nenaplním, nenabiju a ani v práci ho nenatankuju/nenabiju. Byl bych odkázaný na čerpačky. Jeho jediná výhoda je v tom, že aktuálně se stihne natankovat za 5 minut. Jenže s pokrokem rychlosti nabíjení tuhle výhodu částečně ztratí a nebo možná úplně ztratí.
Zřídit si nabíječku na elektro není nic složitého. Zřídit si chlazenou vysokotlakou čerpačku na vodík, to je už ne právě levný kumšt a rozhodně jich nebude tolik jak kolik je nabíjecích stanic a nebo klasických čerpaček.
Zřídit si nabíječku na elektro není nic složitého. Zřídit si chlazenou vysokotlakou čerpačku na vodík, to je už ne právě levný kumšt a rozhodně jich nebude tolik jak kolik je nabíjecích stanic a nebo klasických čerpaček.
A vidíš, já zase doma nedobiju elektromobil. Každý to má jinak.
A vodík jako natankuješ?
Ne, ale ani benzín. A přesto můžu bezproblémově provozovat 2 benzínová auta. Ani BEV ani FCEV bych nemohl tak bezproblémově provozovat.
Vodík dotankuješ do plna po cestě během pár minut, stejně jako benzín, naftu, nebo plyn (tedy jakmile ty plnící stanice budou stát, samozřejmě). To s baterkáčem nejde.
Na mobile je 48 nabídek na Mirai. 15 z nich je po 30 tisíc Euro a 4 kusy pod 25 tisíc Euro. Za 650 tisíc kaček bys byl určitě kingem místní komunity, protože neočekávám, že v příštích pěti letech by si někdo další Mirai pořídil.
Jen nechápu, proč mi vnucuješ FCEV, v kontextu mých ostatních příspěvků.
Jasné, veď podľa podmienok. Napríklad zatiaľ je úplne logické, že keď niekto na Slovensku býva v paneláku, asi si nekúpi plug-in či elektromobil. Napriek tomu viem o hŕstke ľudí, čo do toho išli, lebo im pred domom vybudovali nabíjačku, v jednom prípade sa za odber nič neplatí. Keď v BA a v KE vzniknú vodíkové čerpačky, čo má byť ešte tento rok (aj keď to Sulíkovi veľmi neverím), tak sa udeje presne to isté, len vo väčšom, že niekomu zo Žiliny nebude dávať vodík naďalej žiaden zmysel, ale v dvoch mestách už zopár desiatok áut môže jazdiť.
Ja osobne mám z vodíka obavu, aj keď infraštruktúra bude. Voči klasickým tekutým palivám a elektrine, je a asi aj ostane distribúcia vodíka a skladovanie aj čerpanie nebezpečné, naviac vodík je sviňa, "utečie" časom z každej nádrže, aj z tej najlepšej. Čiže čarpačka bude voči klasike výrazne drahšia, distribúcia a skladovanie vodíka tiež, takže to aj tak nebude pre každého.
No veď nemusí to byť pre každého. Či? Ako radšej by som od vlády videl systémovú podporu elektromobilov a budovanie infraštruktúry než sa púšťať do vodíka, ale aspoň tie dve čerpačky na rôznych koncoch krajiny by mohli vzniknúť.
Súhlas. Tých čerpačiek môže byť aj viac, pravdaže, ale kde ich dajú? Nikto to nechce mať blízko pri sebe.
... elektromobil se dá doma nabít do plna ... ale za jak dlouho? Za 2-3 dny. A zřídit si doma rychlonabíjecí stanici nebude levné ...
Není potřeba koukat na nejdražší kusy. Citroen Ami nabijete z normální zásuvky za 3 hodiny, Hyundai Ionig asi 14 a půl hodiny, Smart asi 10 hodin. Rychlonabíjení je dobrá cesta jak snížit životnost baterie. Nemyslím si, že každý den někdo jezdí Chorvatsko a zpátky, aby využil nějaké obrbaterie.
Baterka v Mirai váži o dosť menej ako baterky v PHEV, napr.😒br />
- Toyota Mirai váha baterky 44,6 kg.
- Skoda Superb váha baterky 135 kg.
https😐/newsroom.toyota.eu/introducing-the-all-new-toyota-mirai/
https😐/www.skoda-storyboard.com/…f-the-superb-iv/
- Skoda Superb váha baterky 135 kg.
https😐/newsroom.toyota.eu/introducing-the-all-new-toyota-mirai/
https😐/www.skoda-storyboard.com/…f-the-superb-iv/
_EQS_
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Co to, včera ses vyžvanil jako GTI kopírka a dnes už to nejde.
_EQS_
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Othello
....První Mirai byl navržen opravdu jako průkopník nové technologie, a proto jeho design měl hlavně vyvolávat diskuze, aby upozornil na svoji nezvyklou techniku....
Aneb jak vzletně popsat katastrofálně nepovedený design. Takhle zdůvodnit by to nedokázal ani Hamáček 😄
Aneb jak vzletně popsat katastrofálně nepovedený design. Takhle zdůvodnit by to nedokázal ani Hamáček 😄
Ale no tak. První Mirai byl designově převlečený Prius. A proto byl krásný.
Othello
Nejsem chemik, ale co pamatuju vodík má atomovou hmotnost cca 1, kyslík 16.
K reakci musím ke každým dvěma atomům vodíku dodat jeden kyslíkový, tj. při průměrné spotřebě vodíku 0,84kg/100km dodám 6,72 kg kyslíku, a z toho vznikne 7,56 kg vody
Jak teda přišli na jeden litr ?
K reakci musím ke každým dvěma atomům vodíku dodat jeden kyslíkový, tj. při průměrné spotřebě vodíku 0,84kg/100km dodám 6,72 kg kyslíku, a z toho vznikne 7,56 kg vody
Jak teda přišli na jeden litr ?
Oni píšou, že 1 litr se odpaří, ne vytvoří.
To jsem nepřehlédnul, ale pokud se jedná skutečně jen o odpar, netuším jaký má tahle informace praktický význam. Kromě zmatení čtenářů ....
gil54
....stručně, podle sebe, pokud možno ze všech stran.
Design - subjektivní záležitost oproti prvnímu Mirai výrazný pokrok, lze akceptovat
výbava - průměr ve vztahu k ceně a konkurenci
vnitřní prostory/variabilita - k velikosti a ceně podprůměrné, nevím, ale pochybuji, že bude mít třeba jen sklopná zadní opěradla
výkon - neohromí, pro většinu situací dostačuje
koncepce - ok však jen 4x2, bez možnosti 4x4
ekologie - ok, má EL registračku
dojezd - dostatečný
možnosti doplnění paliva - žalostné
cena paliva/spotřeba - vysoká v porovnání s ostatními pohony
servis - interval ok, ostatní ???
životnost - zejména pohonného řetězce nejasná
cena - sebevědomá, za daných podmínek k užitnosti vysoká - zde však relativní
následný prodej - pochybný
Význam pro Toyotu jako výkladní skříň jejich schopností a možností. Pro soukromý subjekt nemá koupě reálný základ.
Design - subjektivní záležitost oproti prvnímu Mirai výrazný pokrok, lze akceptovat
výbava - průměr ve vztahu k ceně a konkurenci
vnitřní prostory/variabilita - k velikosti a ceně podprůměrné, nevím, ale pochybuji, že bude mít třeba jen sklopná zadní opěradla
výkon - neohromí, pro většinu situací dostačuje
koncepce - ok však jen 4x2, bez možnosti 4x4
ekologie - ok, má EL registračku
dojezd - dostatečný
možnosti doplnění paliva - žalostné
cena paliva/spotřeba - vysoká v porovnání s ostatními pohony
servis - interval ok, ostatní ???
životnost - zejména pohonného řetězce nejasná
cena - sebevědomá, za daných podmínek k užitnosti vysoká - zde však relativní
následný prodej - pochybný
Význam pro Toyotu jako výkladní skříň jejich schopností a možností. Pro soukromý subjekt nemá koupě reálný základ.
Ta výladní skříň schopností je relativní. V podstatě Toyota ukazuje, že neumí vyrobit takové auto ekonomicky.
Jo neumí to nikdo a taky vše závisí od počtu kusů, ale holt dnes to nejde
Jo neumí to nikdo a taky vše závisí od počtu kusů, ale holt dnes to nejde
To není relativní. Dokázali to dotáhnout do nějaké podoby. Až k jakési sériové výrobě. Já myslím, že jakákoliv výkladní skříň je v prvním plánu vždy nevýdělečná záležitost.
Ekonomika výroby každého daného modelu je však potom věc jiná.
Ekonomika výroby každého daného modelu je však potom věc jiná.
Ano ale mělo by to mít rozumnou perspektivu. Tady však máme tak zásadní technické limity, že perspektiva jejich brzkého překonání je dost mizivá
Kedze EU planuje do r. 2050 nasypat do vodika niekolko stoviek mld. eur, tak by som to az tak supercierne nevidel 😉 .
Ano, pokud ty miliardy Eur zajistí že se vodík nebude muset stlačovat a výrazně zvýší účinnost palivových článků tak bude jen dobře. Já o tomhle ale zatím dost pochybuju
Jaké myslíš technické limity ? Vždyť jim to normálně jezdí. Limity možná ekonomické, když tak.
Technika s ekonomikou úzce souvisí. Nutné vysoké stlačení vodíku je technicky i energeticky náročné a proto neekonomické, soustava palivových článků zabírá neefektivně místo i hmotnost, palivové články mají poměrně mizernou účinnost i omezenou životnost atd.
Vše jsou primárně technické obtíže, které se dají kompenzovat jen za cenu vysokých nákladů
Vše jsou primárně technické obtíže, které se dají kompenzovat jen za cenu vysokých nákladů
Ale pri nakladnych autach sa karta obracia. Zodpovedajuca bateria by bola vacsia a vyrazne tazsia nez vodikove ustrojenstvo. O nemoznosti nabitia obrovskeho mnozstva energie za kratky cas porovnatelny s natankovanim vodika ani nehovoriac.
Technické problémy jsou při použití FC u náklaďáků stejné. I tady se musí vodík neekonomicky a náročně stlačovat, palivové články mají i tady vysoké ztráty a výsledkem je drahý provoz.
Baterie u nakladakov momentalne mimo a jedinou nahradou nafty sa ukazuje vodik. Tam totiz ide aj o ine faktory ako len ekonomika vyroby vodika. Tam ide v prvom rade o cas a dojazd a tam maju baterie horsie karty v rukach.
Myslím že i u náklaďáků jsou náklady důležité. Proto jich tolik jezdí na naftu
To nikto nerozporuje. Ale praktickost vyuzitia hra v prospech vodika. Taky je momentalne stav techniky.
No dobrovolně do toho dnes nepůjde nikdo. Jen pokud se třeba musí nějak naoko zazelenat, ale to bude stejně jak zrnko písku ....
Pokud vim, tak v docich Los Angeles se uz pouzivaji nakladaky na vodik. Pres 2 roky, ne-li dele. A taky je jednodussi predelat konvencni pohon na vodik, nez na baterie. Toyota to demonstrovala na sve flotile kamionu.
Před časem se Toyota vyjádřila ve smyslu, že zatímco první generace byla proof-of-concept, druhá je pořád spíš pro early adoptery - proto taky ta plánovaně omezená produkce. Až ve třetí generaci počítají s masovější produkcí a to bude kdoví kdy. Tedy IMHO dost času dotáhnout to do konce a nastavit třeba i zajímavější cenu.
pradeda777
....až na tu příšernou "tlamu".....nechápu proč se tohoto prvku stále drží.... 😒]
Někudy ten vzduch musíš nasát. Jak bys to vyřešil ty?
Spalovací motory taky nasávají poměrně dost a design jim to neruší
Palivové články majú výrazne vyššie nároky na chladenie.
Buď trochu konkrétnější. Jaké procento výkonu jde do chlazení u spalovacího motoru a jaké u FC ?
Presnejšie ti to teraz nenapíšem, musel by som ten článok hľadať, čítal som o tom už dávnejšie. V princípe ide o to, že spaľovací motor vykazuje účinnosť povedzme 30%, 70% sa stráca v odpadovom teple a v odporoch pohyblivých častí motora. Vo vodíkovom aute, teda ak ide o palivové články, ide o chemickú reakciu, pri ktorej vzniká elektrina na pohon elektromotora auta. Pri účinnosti 40% je celý zbytok teplo vnikajúce pri tomto procese, mechanické odpory tam nie sú. Vnútorná teplota článku by mala byť permanentná okolo 400°C. V spaľováku operujeme s vyššími teplotami, ale len každý štvrtý pohyb piesta, zbytok času sa chladí. Nie som odborník, ale takto nejak som tomu rozumel - vysvetľovali tam práve potrebu výkonnejšieho chladiaceho systému ako v benzínovom aute. Nijak zvlášť sa o tieto veci nezaujímam.
Sám si teď protiřečíš. Píšeš jinými slovy, že FC má odpadní teplo cca 150% užitečného výkonu (60:40) což je ale víc než ztráta chladičem u ICE, tam je to jen cca 100% užitečného výkonu (33😁3)
Existuje 1000 variant, jak zásobovat vůz vzduchem, které nevypadají jako něco co tě chce sežrat k snídani.... :-!
Říkám to z toho důvodu, že pro někoho byl hybrid NoGo z jiného jízdního projevu, který právě nové a nové generace odbourávají, jen tyto rozdíly zůstávají zatím ještě.
Dokonce nová Rav4PHEV má i příjemný nástup "krouťáku" jako diesel, ale tady to je spojeno s výkonem 😁
Spotřební daň za litr
- benzín 12,84 Kč
- nafta 9,95 Kč
- LPG 2,15 Kč
u LPG vs benzín je dnes rozdíl brutální, LPG tankuju za 11,50 a benál stojí nelevnější 30,50 😄
A na prémiových pumpách 33 😄
Pak se dá jezdit s V8 za náklady R4 😄